Uj Ember

2005.03.27
LXI. évf. 13-14. (2954-2955.)

Feltámadott!
Alleluja!

Főoldal
Címlap
Hittel valljuk feltámadásodat...
A hét első napján, amikor még sötét volt
(részlet)
Áldott húsvétot kívánunk
Ünnep
Az élet evangéliuma
Tízéves az Evangelium Vitae enciklika
"Emlékezet és identitás"
A rossznak szabott határ Európa történelmében
Buzdítás a papi élet elmélyítésére
A Szentatya nagycsütörtöki levele az eucharisztiáról
Fórum
Kilátás a káoszból
Beszélgetés Frenyó Zoltán filozófussal
Fórum
Becsaphatjuk-e a gyerekeket?
Szempontok a hitoktatáshoz
Feltámadás Moldvában?
Kéretlen védelmezői támadtak a csángó nyelvnek...
Menedékünk és menekvésünk...
Az irgalmasság vasárnapjára
Párbeszéd
Különóra Pokorni Zoltánnal
Fórum
Az élet értelmébe vetett hit prófétája volt
Száz éve született Viktor E. Frankl
Személyes úton az egy Istenig
Ember és szakralitás
Fórum
A húsvét vonalban, színben
A teremtésmítoszoktól a feltámadásig
A húsvéti tojás története
Fórum
KÖNYVESPOLC
Korai egyiptomi szerzetesek
Az Olvasó írja
Listák
Fórum
Sík Sándorral a keresztúton
A hírügynök elismerése
Sarusi Mihály Táncsics-díjas
Requiem a meg nem született gyermekért
FILM
Rózsafüzér - gatyamadzagból
Fórum
Időszerű példakép
Új életre támadva - a halál torkából
Nővérek emlékei 1945-ből
Fórum
A tudós főpap - Serédi Jusztinián
XXIII. János barátja volt...
Hatvan éve utasították ki Angelo Rotta pápai nunciust
Mikes püspök emlékezete
Fórum
"Hála Istennek, akkor nem volt hiábavaló"
Hatvan esztendeje szenvedett mártíromságot Apor Vilmos püspök
Fórum
Új nevet kaptam
Isten irgalmát hirdetni
A lélek a fontos...
Fórum
A halál esztétikájáról
A belső szabadságban meghozott döntés
Gondolatok a Szociális Testvérek Társasága hivatástisztázó kurzusáról
Mozaik
Marton László szobrai Rómában
Ünnepi kiállítások Tihanyban
Húsvétkor nyíló krókusz
Amor Sanctus
Szárcsahang a magasból
Fórum
A kárhozat mint lehetőség
Beszélgetés Puskás Attila dogmatikaprofesszorral
Lelkiség
Látott és hitt...
Szentírás-magyarázat
Kik tartoznak a Feltámadott közösségéhez?
Homíliavázlat
Történelem és misztérium egy nagyon hosszú éjszakán
LITURGIA
Csodák (4.)
Az Eucharisztia Éve
A hét liturgiája
Az Imaapostolság szándékai április hónapra
Lelkiség
Küldetését ruházza rájuk...
Szentírás-magyarázat
"Én vagyok a feltámadás és az élet"
Homíliavázlat
A reggeli dicséret
LITURGIA
Az áprilisi Életigéből
Könyvbemutató
A hét liturgiája
Élő egyház
Az isteni kegyelem és az emberi törekvés egységében
Az első Schönstatt-leányszentély Magyarországon
Tisztázhatók a nézetkülönbségek?
Ülésezett a vatikáni-magyar vegyes bizottság
A betegek szolgálatában
Befejeződött a lelkigondozói képzés a Váci Egyházmegyében
Virágvasárnap - 1984- 2005
Újra együtt énekelt a debreceni Szent Anna-templom ifjúsági csoportja
A Szűzanya könnyező kegyképének ünnepe Győrött
Fórum
Hívom a családokat!
2005 áprilisában
Szövetségben az idővel
Hetvenedik házassági évforduló
"Szeretnék még élni..."
Az utolsó dialógus
Fórum
Az Élet művészete
Műterem-látogatás Pálffy Katalin szobrásznál
A régi és az új máriabesnyői kegyhely
Kultúra
Aki mélyről jött, s az égre néz!
Szöllősi Zoltán hatvanéves
Van remény
Tíz mondat az őszinteségről
Massenet Máriái
Elfeledett és újra felfedezett oratóriumok
Vacsora a siralomházban
Kultúra
Egy fesztivál kisjubileuma
A szép éneklés nyara Miskolcon
Végül
Az Isten-kereső József Attila (5.)
"DOLGAIM ELŐL REJTEGETLEK"
PALETTA
Ifjúság
Otthon épült leányanyák számára
Van más megoldás!
A béke követei a reményvesztett világban
"Nagypapa, aki a fiatalokat vezeti"
Szólj hozzá!
Tiszta lap
Kézmozdulatok
Hangulatjelentések
Egyszerű szavak
CD-ajánló
Programajánló
Fórum
Magyar falu épül Srí Lankán
A názáreti család mintájára
Ünnep
"Áldott ez az éjszaka,
Szegecsekkel átütött kezek
Jézus korából származik a torinói lepel
Veronikák
Az ünnepi asztal szentelt ételei
Az utolsó vacsora kelyhe Valenciában
"Vízöntő hétfőre buzognak a források"

 

Massenet Máriái

Elfeledett és újra felfedezett oratóriumok

Jules Massenet (1842-1912) vitatott zeneszerző. Vannak, akik rajonganak érte, mások - s tán ők vannak többen - fanyalogva szólnak róla, legtöbbször közhelyekkel jellemezve zenéjét: franciásan könnyed, elegáns és tetszetős, de felületes, színes, ugyanakkor könnyen felejthető, invenciózus, ám menthetetlenül hatásvadász. Massenet alkotásairól mindez valóban elmondható, ahhoz azonban nem fér kétség, hogy kora talán legfantáziadúsabb komponistája volt, akinek műjegyzéke közel harminc operát, három oratóriumot, ugyanennyi balettet, tizennégy kísérőzenét és számos kisebb darabot tartalmaz.


A fiatal zeneszerző

A tehetséges fiú kilencévesen lett a párizsi konzervatórium diákja, ahol akkoriban Auber, Halévy és Thomas tanított. Massenet 1864-ben elnyerte a Római díjat, amelynek eredményeként impulzusokban bővelkedő két esztendőt tölthetett az Örök Városban. Az ifjú komponista első operáját 1867-ben mutatták be Párizsban, a világhírt azonban az 1884-ben színre vitt Manon hozta meg számára.

A folyamatosan "kísérletező" Massenet szinte minden alkotásában más hangot üt meg. A többnyire klasszikus irodalmi művekből született librettókat csalhatatlan érzékkel adaptálta zenés színpadra. Ha kellett, a melankólia és a szentimentalizmus határán egyensúlyozó operákkal hívta fel magára a figyelmet (Manon, Werther), ugyanakkor vállalta a verizmus bombasztikus drámaiságát is (A navarrai lány, Thérése). Szerette a pompával teli, egzotikus történelmi témákat (Heródiás, Cid, Róma, Cleopatra), a legendák és a mesék világát (Lahore királya, Grisélidis, Hamupipőke). Máskor az "égi-földi szeretet" és a hit kérdéseire keresett zenei válaszokat (Thais, Miasszonyunk bohóca), de az árnyalt lélekábrázolás, az ironikus hang sem állt távol tőle (Don Quijote).

Massenet 1872 és 1880 között komponált oratórikus műveire (Mária Magdolna, Éva, A Szűz) csak az utóbbi időben kezdett felfigyelni a zenei világ, pedig az ifjú szerző első átütő sikerét éppen az 1873 nagypéntekén - a párizsi Odeon Színházban - bemutatott Mária Magdolnával aratta. Az oratórium cseppet sem "statikusságot" sugalló, széles érzelmi skálán mozgó zenéje és a cselekmény "operás" vonalvezetése szcenírozás után kiáltott. Nem véletlen, hogy a művet előbb Nizzában, majd 1906-ban a párizsi Opera-Comique-ban, mint "szent zenedrámát" vitték színre. Feltételezhetően e hatásos alkotás eltűnésének oka is átmenetiségében keresendő, amely műfaját eldönthetetlenné tette. Jézus alakjának szerepeltetése, s egy tenorista általi "megénekeltetése" szokatlan és problémákat felvető kísérlet, amelyre operaszerzők csak elvétve vállalkoztak.

A három felvonásból, négy jelenetből álló mű szövegkönyvének szerzője, Louis Gallet több újszövetségi nőalakból szőtte meg Mária Magdolna figuráját. A történet szerint a férfiaktól körülzsongott szép magdalai kurtizán élete teljesen megváltozott: hátat fordít a földi örömöknek, s a nép körében ellentétes érzelmeket kiváltó Jézus követője lesz. A farizeusok méltatlankodását kiváltva Jézus otthonában meglátogatja Máriát, aki - míg nővére a konyhában dolgozik - a Mester lábához kuporodva hallgatja szavait. Júdás és a tanítványok is betérnek a házba, Mária Magdolna pedig fültanúja lesz annak, amikor Jézus megjövendöli: közülük valaki el fogja árulni őt. A Golgotán Mária Magdolna a fájdalomtól félőrülten áll a keresztfa tövében. Jézus meghal: az ég elsötétül, a föld megrendül. Az utolsó jelenet Arimateai József kertjében játszódik. Mária Magdolna Jézus sírjánál tölti az éjszakát, mert hisz ígéretének, hogy fel fog támadni. Krisztus megjelenik előtte és felszólítja: vigye hírül a világnak győzelme örömhírét. Mária felkiált: Krisztus él! A látomás eltűnik, és angyali kórus zengi: Gloria in excelsis Deo.

A Massenet műveire jellemző dallambőség a Mária Magdolnának is sajátja. A komponista a hangulatfestés mestere, bámulatos hangszerelő képességét és drámai érzékét elsősorban az oratórikus opera golgotai jelenetében bizonyítja. Aligha lehetne átélhetőbben, megrendítőbben, "illusztratívabban" zenébe önteni Jézus halálának világvége-hangulatát, a reménytelenség rettenetét, mint ahogyan ezt Massenet tette.

Az Újszövetségből és a szent hagyományból merítő másik oratóriuma A Szűz (La Vierge), amelyben a szerző négy képben fogja össze Mária életének egy-egy meghatározó jelentőségű epizódját. E szent legendának nincs "reális" drámai cselekménye, a szerző Mária mélységes hitét, anyai szeretetét, elragadtatását ábrázolja: a jelenetek középpontjában az ő "monológjai, fohászai, könyörgései" állnak. Halljuk Isten alázatos szolgálólányaként, Jézus első csodáinak tanújaként, fájdalmas anyaként, aki végül halálakor Isten boldog színelátására jut.

A különleges szépségű, egyetlen hatalmas imádságként kibomló mű utolsó jelenete Mária elszenderülése (Az utolsó álom), amelyet a világhírű katalán szoprán, Montserrat Caballé önálló koncertszámként felvett a repertoárjába, sőt lemezre is énekelte. Caballénak köszönhető, hogy hosszú idő után újra felcsendülhetett Massenet előadásra érdemes, de a feledés homályába merült több műve, köztük a Mária Magdolna és A Szűz, amelyek mára ismét az egyetemes kultúra hozzáférhető kincsei.

Pallós Tamás

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu