|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Sík Sándorral a keresztúton Természetes, hogy a XX. század vallásos lírájában különleges helyet foglalnak el Sík Sándor bibliai témájú és elmélkedő költeményei. Míg fiatalkori lírájában az élményt egyértelműen imádságai és olvasmányai keltették föl, körülbelül a második világháború kitörésének évétől, tehát 1939-től saját fenyegetettsége, majd iszonyú nehézségek között kényszerűségből vállalt tisztségei keresztként nehezedtek gyenge vállára. A korai versek közül figyelmet érdemel a Bibliai képek sorozata, ezek között a méltatlanul ritkán emlegetett Péter sírása és a Jézus és a kereszt ekkori költészetének finoman cizellált, bensőséges azonosulással megírt darabjai. Itt-ott érezni még a századvég lírai közhelyeinek emlékét, de a szenvedő Jézussal való azonosulás elhomályosítja ezeket. A Péter sírása a szonett-formával való első és rögtön meggyőző kísérlete: És lőn, hogy a kakas másodszor szólala, A csarnokban nevettek a római vitézek, Visszhangzott szavuktól a főpap udvara, És megfordult az Úr és az ő szemébe nézett. És akkor minden elmúlt és minden elmaradt, És minden elmerült hideg nagy messzeségben, A szolgák és vitézek, fegyverek és falak, És nem volt semmi többé, csak az a szörnyű két szem. Csak az a könnyes két szem. És nem volt semmi más: Csak ő volt és a Krisztus. És az a villanás, Melyen az örök titkok minden rejtelme rezgett, Melynek zengő villáma szegény szivére hullt. S lőn, hogy az oszlop mellett Péter megtántorult, És eltakarta arcát és halkan sírni kezdett. Ezek a csendesen feltörő könnyek gyakran figyelmeztetnek emberi gyengeségeinkre, arra, hogy figyelmesen, nyitott szívvel készen kell állnunk, óvnunk kell azokat az elveket és gondolatokat, melyek Jézus örökségei. A "virrasztás", a készenlét, a felismerés és követés Sík költészetének kulcsszavai. A legnehezebb években így intette kedves fiait, a szegedi fiatalokat: Virrasszatok! Az ordas eszmék a kereszténységet is veszélyeztették, a hitleri propaganda egyik jelszava az volt, hogy aki Istenben hisz, gyengeségét, tettre készségének hiányát palástolja. Újra katakombákba kényszerülnénk, mint a húsvét utáni első keresztény közösségek tagjai? - kérdezte a költő. Meglehet. De "Akinek Isten megnyilatkozott, -- Míg él, meg nem tagad." A virrasztók szeretett atyai professzora látni vélte az újra fölfénylő keresztet: Érzem a kort, melynek bírái lesztek, Látom, látom az újszülött keresztet Egy templom homlokán Felfényleni az elzörömbölő Szennyes vihar után. Sík Sándor tévedett. A kereszt nem fénylett föl, a keresztények pedig újabb keresztútra kényszerültek a második világháború után is. Úgy történt, ahogy látomásos versében megjelenítette: Véres úton, végtelen hosszan: Tenger ember, férfi, gyermek, asszony. Véres tajték veri ki a mesgyét, Valamennyi viszi a keresztéjét. De a menet mégsem volt ideálok híján. Sokat szenvedett tagjainak erőforrása maradt a hit és a Szűzanya pártfogása: Nem hiányzik senki sem a sorból: Legelöl a tizenkét apostol, Utánuk a számolatlan ezrek, Ködbevesző végtelen keresztek. Ott piheg a sok mái szegény is: Édesapám, édesanyám, én is! Hétfájdalmas, nézz ide miránk is, Krisztus Anyja, légy a mi anyánk is! (A keresztúton) 1952-ben, a tartományfőnöki kereszt súlya és a körülmények nyomása alatt rogyadozva írta keresztútját. Szokásával ellentétben nem fűzött hozzá kommentárt. Beszélt a vers magyarázatok nélkül is. Elmondta egy korszak szörnyűségeit, s elimádkozta a modern ember életét Isten kezébe helyező zsoltárát: Kiáltanál az értő ég felé, De nincsen ég: Felissza fúló sikolyod lehét A semmiség, - Akkor tudod meg, hogy mi a Keresztfa És ki az Úr, A nagy kereszten, ha mellette függsz Áldozatul. Az áldozatban ott megoldatik Minden titok: Ott, akkor Isten, a nagy Hallgató Felelni fog. Ott, akkor: "Istenem, én Istenem!" - Kiálthatom. Ott, akkor, Benne még magamat is Megválthatom. (XI. stáció) Rónay László
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|