Uj Ember

2005.03.27
LXI. évf. 13-14. (2954-2955.)

Feltámadott!
Alleluja!

Főoldal
Címlap
Hittel valljuk feltámadásodat...
A hét első napján, amikor még sötét volt
(részlet)
Áldott húsvétot kívánunk
Ünnep
Az élet evangéliuma
Tízéves az Evangelium Vitae enciklika
"Emlékezet és identitás"
A rossznak szabott határ Európa történelmében
Buzdítás a papi élet elmélyítésére
A Szentatya nagycsütörtöki levele az eucharisztiáról
Fórum
Kilátás a káoszból
Beszélgetés Frenyó Zoltán filozófussal
Fórum
Becsaphatjuk-e a gyerekeket?
Szempontok a hitoktatáshoz
Feltámadás Moldvában?
Kéretlen védelmezői támadtak a csángó nyelvnek...
Menedékünk és menekvésünk...
Az irgalmasság vasárnapjára
Párbeszéd
Különóra Pokorni Zoltánnal
Fórum
Az élet értelmébe vetett hit prófétája volt
Száz éve született Viktor E. Frankl
Személyes úton az egy Istenig
Ember és szakralitás
Fórum
A húsvét vonalban, színben
A teremtésmítoszoktól a feltámadásig
A húsvéti tojás története
Fórum
KÖNYVESPOLC
Korai egyiptomi szerzetesek
Az Olvasó írja
Listák
Fórum
Sík Sándorral a keresztúton
A hírügynök elismerése
Sarusi Mihály Táncsics-díjas
Requiem a meg nem született gyermekért
FILM
Rózsafüzér - gatyamadzagból
Fórum
Időszerű példakép
Új életre támadva - a halál torkából
Nővérek emlékei 1945-ből
Fórum
A tudós főpap - Serédi Jusztinián
XXIII. János barátja volt...
Hatvan éve utasították ki Angelo Rotta pápai nunciust
Mikes püspök emlékezete
Fórum
"Hála Istennek, akkor nem volt hiábavaló"
Hatvan esztendeje szenvedett mártíromságot Apor Vilmos püspök
Fórum
Új nevet kaptam
Isten irgalmát hirdetni
A lélek a fontos...
Fórum
A halál esztétikájáról
A belső szabadságban meghozott döntés
Gondolatok a Szociális Testvérek Társasága hivatástisztázó kurzusáról
Mozaik
Marton László szobrai Rómában
Ünnepi kiállítások Tihanyban
Húsvétkor nyíló krókusz
Amor Sanctus
Szárcsahang a magasból
Fórum
A kárhozat mint lehetőség
Beszélgetés Puskás Attila dogmatikaprofesszorral
Lelkiség
Látott és hitt...
Szentírás-magyarázat
Kik tartoznak a Feltámadott közösségéhez?
Homíliavázlat
Történelem és misztérium egy nagyon hosszú éjszakán
LITURGIA
Csodák (4.)
Az Eucharisztia Éve
A hét liturgiája
Az Imaapostolság szándékai április hónapra
Lelkiség
Küldetését ruházza rájuk...
Szentírás-magyarázat
"Én vagyok a feltámadás és az élet"
Homíliavázlat
A reggeli dicséret
LITURGIA
Az áprilisi Életigéből
Könyvbemutató
A hét liturgiája
Élő egyház
Az isteni kegyelem és az emberi törekvés egységében
Az első Schönstatt-leányszentély Magyarországon
Tisztázhatók a nézetkülönbségek?
Ülésezett a vatikáni-magyar vegyes bizottság
A betegek szolgálatában
Befejeződött a lelkigondozói képzés a Váci Egyházmegyében
Virágvasárnap - 1984- 2005
Újra együtt énekelt a debreceni Szent Anna-templom ifjúsági csoportja
A Szűzanya könnyező kegyképének ünnepe Győrött
Fórum
Hívom a családokat!
2005 áprilisában
Szövetségben az idővel
Hetvenedik házassági évforduló
"Szeretnék még élni..."
Az utolsó dialógus
Fórum
Az Élet művészete
Műterem-látogatás Pálffy Katalin szobrásznál
A régi és az új máriabesnyői kegyhely
Kultúra
Aki mélyről jött, s az égre néz!
Szöllősi Zoltán hatvanéves
Van remény
Tíz mondat az őszinteségről
Massenet Máriái
Elfeledett és újra felfedezett oratóriumok
Vacsora a siralomházban
Kultúra
Egy fesztivál kisjubileuma
A szép éneklés nyara Miskolcon
Végül
Az Isten-kereső József Attila (5.)
"DOLGAIM ELŐL REJTEGETLEK"
PALETTA
Ifjúság
Otthon épült leányanyák számára
Van más megoldás!
A béke követei a reményvesztett világban
"Nagypapa, aki a fiatalokat vezeti"
Szólj hozzá!
Tiszta lap
Kézmozdulatok
Hangulatjelentések
Egyszerű szavak
CD-ajánló
Programajánló
Fórum
Magyar falu épül Srí Lankán
A názáreti család mintájára
Ünnep
"Áldott ez az éjszaka,
Szegecsekkel átütött kezek
Jézus korából származik a torinói lepel
Veronikák
Az ünnepi asztal szentelt ételei
Az utolsó vacsora kelyhe Valenciában
"Vízöntő hétfőre buzognak a források"

 

Ember és szakralitás

"Szakrális terek építészete az ezredfordulón" címmel kortárs magyar és külföldi építészek, valamint egyetemi hallgatók munkáiból rendeztek kiállítást a közelmúltban a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen. Ebből az alkalomból a szakralitásnak az építészetben való megjelenési formáiról beszélgettünk Vukoszávlyev Zoránnal, az egyetem Építészmérnöki Kara Építészettörténeti és Műemléki Tanszékének adjunktusával.


Milyen legyen a modern templom...

- Az őskortól kezdve az emberiség történetében mindig voltak olyan kitüntetett helyek, amelyek valamilyen élményt, érzelemsűrűsödést jelentettek az ember számára. A megmagyarázhatatlan, rajta kívül eső és általa befolyásolhatatlan természeti jelenségek világában viszonyulási lehetőségeket, találkozási pontokat keresett a másik erővel, amely hite szerint a körülötte látható világot szervezi és mozgatja, s amelynek megnyilvánulásaival lépten-nyomon találkozott. E kiválasztott ponton - amely a vándorló népeknél egy rituális szerepet játszó, szentnek tartott oszlop, a letelepedő népeknél már egy fallal körülvett hely volt - lépett kapcsolatba egymással a föld, az ég és az alvilág, s egyúttal azt is lehetővé tette az ember számára, hogy onnét mint valami középpontból tájékozódjék a kaotikus világban.

Milyen volt az ember viszonya ehhez a tájékozódási ponthoz?

- A vallásos ember a lehető legközelebb akart élni a világ középpontjához: a temploma, az országa, a városa, a háza az igazi középpontjai a világnak, s csak ott jön létre kapcsolat a három kozmikus zóna között. Ezek a helyek egyformán a világ tükörképei. Josephus Flavius írta a templom szimbolikájáról szólva, hogy az udvar a "tengert" (vagyis az alvilági tájakat), a szent ház a földet, a szentély pedig az eget jelenítette meg. A nagy keleti civilizációkban a templom már nem csupán a világ tükörképe, hanem egyúttal a földöntúli szféra e világi utánzata is. A zsidóság is átvette ezt az elképzelést. Mikor Dávid átadta fiának, Salamonnak a templom építésének tervét, ezt mondta: "Mindezek az Úrnak kezétől írattak meg. (1Krón 28,19).

A keresztény bazilika és később a katedrális újból feléleszti és továbbfejleszti mindezeket a jelképrendszereket.

Hogyan valósult meg ez a tartalom a történelem során?

- Az egyház történelmi változásainak megfelelően más-más megnyilvánulási formái voltak e tartalom megvalósulásának. A nyugati kereszténység alapvetően az "irányított teret" választotta megjelenési formájává a templomépítészetben, hiszen e térszerkezet tükrözte leginkább az egyház hierarchikus felépítését. Az egyszemélyi, pápai egyházfőséget egy irányított hosszú tér képezte le.

A keleti kereszténységnél fontosabbak a centrális terek, hiszen ott a szinódus, a tanács, a közösségi irányítás jellemző az egyházra, melynek megfelelően a terek is egy centrumra, központra épülnek rá.

A korai idők után - részben a liturgia átalakulása miatt - ezek erőteljesen változtak.

A figyelmes szemlélő mit olvashat ki az évszázados falakból, az általuk határolt térből?

- Ha egy több száz éve épült templomba belépünk, érezzük, hogy annak ott kellett megépülnie. Ott van igazán értéke, azon a helyen, ahol létrejött. Gondolhatunk arra is, hogy ezeket az épületeket emberek építették: kézzel, verejtékkel, ügyességgel, mesterségbeli tudással - tehát az akkori közösség kulturális, erkölcsi, szakmai értékének tükre is egyúttal a körülöttünk álló épület.

A vallásos embert rabul ejti a szakrális, szent tér varázsa is, amely más dimenziók felé nyit kaput számára. De hatással lehet a nem vallásos ember élményvilágára is, aki egy deszakralizált létben, profán térben éli életét, s a viszonylagosságban egyre nehezebben leli meg azokat a pontokat, amelyek tévelygésében eligazíthatnák.

Hogyan folytatódott az építészetben a templomépítés hagyománya, s mi az, amit ehhez az alkotó, a tervező hozzáadhat?

- A templomépítésnél abból kell kiindulni - amint azt Keresztes Szilárd püspök is említette a kiállítás megnyitójában -, hogy ma hogyan valósul meg Krisztus keresztje az élő egyház életében. Hogyan tudunk az egyház örök liturgiájának megfelelő teret teremteni, a hívő ember miképpen tudja a maga vallásosságát a mai épületekben megélni és továbbfejleszteni. Ennek megvalósításához alkotó alázatra van szükség.

A templomépítészetnek egy társadalmilag stabil és egy minden ízében rohanó világ kereszteződésében kell megtalálnia a helyét. A nagy műemlékeket évtizedekig-évszázadokig építették, nem egyik napról a másikra születtek. Azt a kort idézik, amikor az egyháznak társadalmi befolyása, egy-egy templom építéséhez anyagi forrása és évszázados türelme is volt. Mára az egyház nemcsak hivatalos társadalmi súlyából veszített, de az emberek gondolkodásában is viszszaszorult a kereszténység. Más templomot kell építeni a harmadik évezredben, mint kétszáz vagy ezer évvel ezelőtt. Hiszen ma másként élik meg a keresztséget az emberek. Sokkal őszintébb lélekkel, hittel lépünk be a templomba: nem társadalmi elvárásoknak vagy kényszernek engedelmeskedve, hanem önszántunkból fordulunk Istenhez.

Lehet ma valami egészen új megjelenési formát létrehozni?

- Aki templomépítésre vállalkozik, nem mondhat le arról, hogy a nagy elődök szellemiségét, kisugárzását közvetítse, de azt sem teheti meg, hogy valamilyen alkotói nagyzolásból olyan épületet tervez, amely ebbe a szellemileg, egyházilag megváltozott világba nem illik bele. Az építész a társadalom egyik tagjaként arra a világra reflektál, amelyben él. Ennek megjelenési formái igen sokrétűek. Lehetnek stiláris vonatkozások, mint ahogy ismerjük a barokk építészetet, vagy a klasszicizmust, ahol egy felvett attitűd jelenik meg az építészetben. A mai rohanó világban azt tartom fontosnak, hogy az építész nyugodt, letisztult, közérthető formavilágot alkalmazzon. Ez egyrészt az építészet fejlődésének iránya, amit egyszerűsödésnek, letisztultságnak hívunk. A csendességre való igény jelentkezik az építészetben. A csendességet az építőművészek a régi elemekkel, a nehéz falakkal, a szépen kidolgozott ajtókkal-ablakokkal, az átlátható liturgikus térrel érik el. Olyan térrel, amely nem túlmagyaráz - mint például a barokk -, hanem ténylegesen azt közvetíti, amit a belépő hívő vár. A szakralitáshoz emeli az egyén lelkét, ugyanakkor kifejezi a közösség hitét és áhítatát is.

Ennek nagyon sajátos eszközei vannak, amelyeket az építészek különféleképpen alkalmaznak, de mindig erre a csendre próbálnak összpontosítani. Ez olyan csend, amelyben az ember nem marad egyedül, hanem érzi, hogy tartozik valahová.

Nem elég, ha a templom kiváló, nagyszerű épület. A nagyszerűség, a meghittség, a békesség és a családiasság kereszteződésében van a templom igazi értéke. Olyan hely legyen, ahová szívesen tér be az, aki pihenni, megnyugodni, gondolkodni, imádkozni szeretne, vagy éppen testvéri közösségben akar találkozni másokkal.

Hová, milyen helyekre épülnek a mai templomok?

- Ma már nem lehet a régi módon templomot építeni. Őseink körbenéztek a pusztán, s megérezték egy hely szakralitását, ahol templomot kell építeni. Igen sok esetben ma már csak egy telekről van szó, amely a közösség birtokába került. Ilyen esetben a közösség által válik kijelöltté a hely. A kereszténység számunkra azt jelenti, hogy egyrészt önmagunk vagyunk keresztények, másrészt pedig egy közösség részeként, a hit által egy további dimenzióról beszélhetünk. Isten országáról, amely nem itt a földön teljesedik ki, de számunkra ilyen fajta materiális formában jelentkezik - a közösség s az épület által is.

Cser István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu