Uj Ember

2005.03.27
LXI. évf. 13-14. (2954-2955.)

Feltámadott!
Alleluja!

Főoldal
Címlap
Hittel valljuk feltámadásodat...
A hét első napján, amikor még sötét volt
(részlet)
Áldott húsvétot kívánunk
Ünnep
Az élet evangéliuma
Tízéves az Evangelium Vitae enciklika
"Emlékezet és identitás"
A rossznak szabott határ Európa történelmében
Buzdítás a papi élet elmélyítésére
A Szentatya nagycsütörtöki levele az eucharisztiáról
Fórum
Kilátás a káoszból
Beszélgetés Frenyó Zoltán filozófussal
Fórum
Becsaphatjuk-e a gyerekeket?
Szempontok a hitoktatáshoz
Feltámadás Moldvában?
Kéretlen védelmezői támadtak a csángó nyelvnek...
Menedékünk és menekvésünk...
Az irgalmasság vasárnapjára
Párbeszéd
Különóra Pokorni Zoltánnal
Fórum
Az élet értelmébe vetett hit prófétája volt
Száz éve született Viktor E. Frankl
Személyes úton az egy Istenig
Ember és szakralitás
Fórum
A húsvét vonalban, színben
A teremtésmítoszoktól a feltámadásig
A húsvéti tojás története
Fórum
KÖNYVESPOLC
Korai egyiptomi szerzetesek
Az Olvasó írja
Listák
Fórum
Sík Sándorral a keresztúton
A hírügynök elismerése
Sarusi Mihály Táncsics-díjas
Requiem a meg nem született gyermekért
FILM
Rózsafüzér - gatyamadzagból
Fórum
Időszerű példakép
Új életre támadva - a halál torkából
Nővérek emlékei 1945-ből
Fórum
A tudós főpap - Serédi Jusztinián
XXIII. János barátja volt...
Hatvan éve utasították ki Angelo Rotta pápai nunciust
Mikes püspök emlékezete
Fórum
"Hála Istennek, akkor nem volt hiábavaló"
Hatvan esztendeje szenvedett mártíromságot Apor Vilmos püspök
Fórum
Új nevet kaptam
Isten irgalmát hirdetni
A lélek a fontos...
Fórum
A halál esztétikájáról
A belső szabadságban meghozott döntés
Gondolatok a Szociális Testvérek Társasága hivatástisztázó kurzusáról
Mozaik
Marton László szobrai Rómában
Ünnepi kiállítások Tihanyban
Húsvétkor nyíló krókusz
Amor Sanctus
Szárcsahang a magasból
Fórum
A kárhozat mint lehetőség
Beszélgetés Puskás Attila dogmatikaprofesszorral
Lelkiség
Látott és hitt...
Szentírás-magyarázat
Kik tartoznak a Feltámadott közösségéhez?
Homíliavázlat
Történelem és misztérium egy nagyon hosszú éjszakán
LITURGIA
Csodák (4.)
Az Eucharisztia Éve
A hét liturgiája
Az Imaapostolság szándékai április hónapra
Lelkiség
Küldetését ruházza rájuk...
Szentírás-magyarázat
"Én vagyok a feltámadás és az élet"
Homíliavázlat
A reggeli dicséret
LITURGIA
Az áprilisi Életigéből
Könyvbemutató
A hét liturgiája
Élő egyház
Az isteni kegyelem és az emberi törekvés egységében
Az első Schönstatt-leányszentély Magyarországon
Tisztázhatók a nézetkülönbségek?
Ülésezett a vatikáni-magyar vegyes bizottság
A betegek szolgálatában
Befejeződött a lelkigondozói képzés a Váci Egyházmegyében
Virágvasárnap - 1984- 2005
Újra együtt énekelt a debreceni Szent Anna-templom ifjúsági csoportja
A Szűzanya könnyező kegyképének ünnepe Győrött
Fórum
Hívom a családokat!
2005 áprilisában
Szövetségben az idővel
Hetvenedik házassági évforduló
"Szeretnék még élni..."
Az utolsó dialógus
Fórum
Az Élet művészete
Műterem-látogatás Pálffy Katalin szobrásznál
A régi és az új máriabesnyői kegyhely
Kultúra
Aki mélyről jött, s az égre néz!
Szöllősi Zoltán hatvanéves
Van remény
Tíz mondat az őszinteségről
Massenet Máriái
Elfeledett és újra felfedezett oratóriumok
Vacsora a siralomházban
Kultúra
Egy fesztivál kisjubileuma
A szép éneklés nyara Miskolcon
Végül
Az Isten-kereső József Attila (5.)
"DOLGAIM ELŐL REJTEGETLEK"
PALETTA
Ifjúság
Otthon épült leányanyák számára
Van más megoldás!
A béke követei a reményvesztett világban
"Nagypapa, aki a fiatalokat vezeti"
Szólj hozzá!
Tiszta lap
Kézmozdulatok
Hangulatjelentések
Egyszerű szavak
CD-ajánló
Programajánló
Fórum
Magyar falu épül Srí Lankán
A názáreti család mintájára
Ünnep
"Áldott ez az éjszaka,
Szegecsekkel átütött kezek
Jézus korából származik a torinói lepel
Veronikák
Az ünnepi asztal szentelt ételei
Az utolsó vacsora kelyhe Valenciában
"Vízöntő hétfőre buzognak a források"

 

Becsaphatjuk-e a gyerekeket?

Szempontok a hitoktatáshoz

A gyerekeknek is joguk van az igazságra, legalábbis olyan mértékben, amennyit abból képesek megérteni. A hit igazságait sem helyettesítheti valamiféle mesevilág. Gyerekeinknek nem taníthatunk a hit igazságairól mindent a maga mélységében, de amenynyit mondunk nekik, az mindig igaz legyen.

Ha nem vesszük tekintetbe korukat, felfogóképességüket, akkor "elbeszélünk a fejük felett". Ha pedig összekeverjük a hit igazságait és a mesék világát, akkor kiteszszük őket annak a veszélynek, hogy a mesékkel együtt "növik ki" a hit világát is.

Lássunk egy példát: a bibliai teremtéstörténetet. Szép és költői történet, hiszen egyszerű képekben, az ősi népies elképzelés szerint adja elő hat, illetve hét napra osztva a világ teremtését. Nagy a csábítás, hogy ezt az ősi pedagógiai "tanmesét" már a kisebbeknek is előadjuk, akik ezt szívesen hallgatják. Mégsem járunk el helyesen, ha ezt a kisebb gyerekeknek tanítjuk.

Miért? Nem igaz a bibliai teremtéstörténet? De még milyen igaz! Hiszen a történet olyan hitigazságokat tanít, hogy Isten teremtette a világot, benne az embert, az emberi nem egységes, stb. De a Biblia nem természettudományos tankönyv, nem az a célja, hogy tudományos leírást adjon a világ teremtéséről. (Ezt évezredekkel ezelőtt nem is értették volna, de talán még ma sem egészen, mert mi is csak a tudomány mai állása szerint ismerhetjük meg ezt a folyamatot. De ennek ismerete nem is szükséges a hit szempontjából.)

Mi következik ebből? "Selejtezzük ki" hitoktatásunkból a bibliai teremtéstörténetet? Ezt az ősi, megszentelt pedagógiai értékű történetet? Isten őrizzen ettől! De mindenképpen meg kell találnunk a helyes idejét, amikor a gyerekek már képesek megfelelően értelmezni azt. Amikor magyar irodalmi tanulmányaikból már megismerik a különböző irodalmi műfajokat, és meg tudják különböztetni a tanító elbeszélést a történeti leírástól. Akkor már nem kell tartanunk attól, hogy a hit világa összekeveredik bennük a mesék világával.

*

Albert Biesinger tübingeni valláspedagógus idézi ezt a kicsikhez intézett kérdést: "Hol lakik az Isten?" A többség szinte rávágta: "A mennyországban." Majd csend következett. A gyerekek egymásra néztek. "A szívemben" - szólalt meg egyikük. "Isten a kereszten függ" - szólt egy vélekedés. "Ha kibékülök a nővéremmel, ott van Isten." Aztán az is elhangzott egy eritreai kislány szájából, hogy "Isten ott van az afrikai szegények között, hogy ne essenek kétségbe". - Melyik volt a helyes válasz? Mindegyik?

*

A gyermeklélektan szakemberei azt is állítják, amit nevelők gyakran tapasztalnak: a gyerekek a felnőtteknél sokkal előbb és talán jobban elfogadják, hogy a világban több valóság van, mint amennyit kimerítően meg tudunk ismerni értelmünkkel. Ezek például azok a hitigazságok, amelyeket misztériumoknak nevezünk. A gyerekek számára ezek a valóságok nem feltétlenül idegenek, az ezeket hordozó szavak ismeretlenek...

Az eucharisztia szentségében nem valami megszentelt kenyeret (és bort) veszünk magunkhoz, amely Jézust jelképezi számunkra, hanem a misztikus módon (tehát értelmünket meghaladó módon) valóságos Jézust. Ez a misztikus jelenlét nemcsak Jézus személyes jelenlétét jelenti, hanem azt is, hogy aki magához veszi (áldozik) élete folyamán, az egyre inkább beépül Krisztus misztikus testébe, az egyházba. Az elsőáldozás nem lehet egyszeri esemény, hanem ennek a "beépülésnek" a kezdete.

Ne féljünk a misztérium, misztikus szavaktól. Viszonylag egyszerűen megragadható gazdag jelentésük. Értelmünk számára ugyan titok, de nem csak az. A misztérium olyan, értelmünket meghaladó igazság, amellyel mégis élünk, és szegényebbek volnánk, ha nem így tennénk. Egy igazán értékes zenemű például számomra titok ugyan - mert nem vagyok képes zeneileg elemezni, mert nem tudom a hangok fizikai rezgésszámait, mert nem ismerem a mű zenetörténeti jelentőségét -, ennek ellenére tetszik, épülök belőle, újra és újra hallgatom, engedem, hogy hasson rám, hogy alakítson. Szegényebb volnék nélküle. Hitünk misztériumaival is így vagyunk, például az eucharisztiával. Nem a fejemet kell törnöm a "megfejtésén" - ez csak annyiban szükséges, hogy belássam: hihető, nem fából vaskarika -, hanem élnem kell vele, belőle.

A görög eredetű eucharisztia kifejezés sem emészthetetlen - legalábbis a tízévesnél idősebbek számára. Míg az oltáriszentség csak arra utal, hogy a középkor vége óta mindig az oltárszekrényekben őrzik - az eucharisztia szó sokkal gazdagabb. Az "eucharisztein" görög ige azt jelenti: hálát adni, valami jó, értékes ajándékért hálásnak lenni. Az egyház a szentmisében - Jézus Krisztussal egyesülten - hálát ad Istennek azért, hogy vele élhetünk most és örökké. Ebből ered az eucharisztia szentsége. Hálát adni - milyen gazdag mondanivalót rejt ez! Csak egyet említek: nem hálát mondani, hanem adni. Tehát cselekedetről van szó.

Rosdy Pál

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu