Uj Ember

2005.03.27
LXI. évf. 13-14. (2954-2955.)

Feltámadott!
Alleluja!

Főoldal
Címlap
Hittel valljuk feltámadásodat...
A hét első napján, amikor még sötét volt
(részlet)
Áldott húsvétot kívánunk
Ünnep
Az élet evangéliuma
Tízéves az Evangelium Vitae enciklika
"Emlékezet és identitás"
A rossznak szabott határ Európa történelmében
Buzdítás a papi élet elmélyítésére
A Szentatya nagycsütörtöki levele az eucharisztiáról
Fórum
Kilátás a káoszból
Beszélgetés Frenyó Zoltán filozófussal
Fórum
Becsaphatjuk-e a gyerekeket?
Szempontok a hitoktatáshoz
Feltámadás Moldvában?
Kéretlen védelmezői támadtak a csángó nyelvnek...
Menedékünk és menekvésünk...
Az irgalmasság vasárnapjára
Párbeszéd
Különóra Pokorni Zoltánnal
Fórum
Az élet értelmébe vetett hit prófétája volt
Száz éve született Viktor E. Frankl
Személyes úton az egy Istenig
Ember és szakralitás
Fórum
A húsvét vonalban, színben
A teremtésmítoszoktól a feltámadásig
A húsvéti tojás története
Fórum
KÖNYVESPOLC
Korai egyiptomi szerzetesek
Az Olvasó írja
Listák
Fórum
Sík Sándorral a keresztúton
A hírügynök elismerése
Sarusi Mihály Táncsics-díjas
Requiem a meg nem született gyermekért
FILM
Rózsafüzér - gatyamadzagból
Fórum
Időszerű példakép
Új életre támadva - a halál torkából
Nővérek emlékei 1945-ből
Fórum
A tudós főpap - Serédi Jusztinián
XXIII. János barátja volt...
Hatvan éve utasították ki Angelo Rotta pápai nunciust
Mikes püspök emlékezete
Fórum
"Hála Istennek, akkor nem volt hiábavaló"
Hatvan esztendeje szenvedett mártíromságot Apor Vilmos püspök
Fórum
Új nevet kaptam
Isten irgalmát hirdetni
A lélek a fontos...
Fórum
A halál esztétikájáról
A belső szabadságban meghozott döntés
Gondolatok a Szociális Testvérek Társasága hivatástisztázó kurzusáról
Mozaik
Marton László szobrai Rómában
Ünnepi kiállítások Tihanyban
Húsvétkor nyíló krókusz
Amor Sanctus
Szárcsahang a magasból
Fórum
A kárhozat mint lehetőség
Beszélgetés Puskás Attila dogmatikaprofesszorral
Lelkiség
Látott és hitt...
Szentírás-magyarázat
Kik tartoznak a Feltámadott közösségéhez?
Homíliavázlat
Történelem és misztérium egy nagyon hosszú éjszakán
LITURGIA
Csodák (4.)
Az Eucharisztia Éve
A hét liturgiája
Az Imaapostolság szándékai április hónapra
Lelkiség
Küldetését ruházza rájuk...
Szentírás-magyarázat
"Én vagyok a feltámadás és az élet"
Homíliavázlat
A reggeli dicséret
LITURGIA
Az áprilisi Életigéből
Könyvbemutató
A hét liturgiája
Élő egyház
Az isteni kegyelem és az emberi törekvés egységében
Az első Schönstatt-leányszentély Magyarországon
Tisztázhatók a nézetkülönbségek?
Ülésezett a vatikáni-magyar vegyes bizottság
A betegek szolgálatában
Befejeződött a lelkigondozói képzés a Váci Egyházmegyében
Virágvasárnap - 1984- 2005
Újra együtt énekelt a debreceni Szent Anna-templom ifjúsági csoportja
A Szűzanya könnyező kegyképének ünnepe Győrött
Fórum
Hívom a családokat!
2005 áprilisában
Szövetségben az idővel
Hetvenedik házassági évforduló
"Szeretnék még élni..."
Az utolsó dialógus
Fórum
Az Élet művészete
Műterem-látogatás Pálffy Katalin szobrásznál
A régi és az új máriabesnyői kegyhely
Kultúra
Aki mélyről jött, s az égre néz!
Szöllősi Zoltán hatvanéves
Van remény
Tíz mondat az őszinteségről
Massenet Máriái
Elfeledett és újra felfedezett oratóriumok
Vacsora a siralomházban
Kultúra
Egy fesztivál kisjubileuma
A szép éneklés nyara Miskolcon
Végül
Az Isten-kereső József Attila (5.)
"DOLGAIM ELŐL REJTEGETLEK"
PALETTA
Ifjúság
Otthon épült leányanyák számára
Van más megoldás!
A béke követei a reményvesztett világban
"Nagypapa, aki a fiatalokat vezeti"
Szólj hozzá!
Tiszta lap
Kézmozdulatok
Hangulatjelentések
Egyszerű szavak
CD-ajánló
Programajánló
Fórum
Magyar falu épül Srí Lankán
A názáreti család mintájára
Ünnep
"Áldott ez az éjszaka,
Szegecsekkel átütött kezek
Jézus korából származik a torinói lepel
Veronikák
Az ünnepi asztal szentelt ételei
Az utolsó vacsora kelyhe Valenciában
"Vízöntő hétfőre buzognak a források"

 

Az Élet művészete

Műterem-látogatás Pálffy Katalin szobrásznál

A halálkoreografált XX. század után nem marad el a folytatás: az élet ellen feszülők ma sem nyugszanak. A kihívás: a békességteremtés a társadalomban, a kultúrában, annak elfogadásában, amit Ady így jelzett: az élet él és élni akar.


Stáció

Húsvéti "vándorutakon" nyíló barkák, futó patakok társaságában a természetre figyel a halandó, és a szépségben - megújulásban keresi a választ az elmúlás ellen. Még a korábbi (messzi) századok jeleit fogja lélek-műszerén, az esztétikum számtalan kérdésére kap feleletet. Ezek a kérdések is nagyon régiek, mégis mintha tegnap fogalmazta volna a Teremtő - éppen a teremtés által. Például Szent Bonaventura, a ferences szavaival: "A fény az a közös természet, amely megtalálható minden égi és földi testben..." Hogy miféle fény ez? A régiek így mondták: minden mozgás eredete, a föld zsigeréig hatol, életcsírákat hoz létre. Aquinói Szent Tamás azt vallja, hogy a fény cselekvő minőséggé változik. Boneventura akkor írja a legszebb sorokat a szépségről, amikor az égi dicsőséget próbálja ábrázolni. De nem erről énekel-e a racionalista bölcselő Petrus Abelardus felejthetetlen himnuszában: "Ó, milyek s mekkorák azok a szombatok, / mikkel az ég örök udvara zeng, s ragyog..."


Pelikán

A csepeli műterem - ahol Pálffy Katalin szobrászművész alkot - a szépség háza. Szentély. Életfelfogása, ars poeticája ennek az embernek az elkötelezettség jegyében éppen az emlegetett fény-természet, amely a XXI. század nyelvén a "teremtő konzervativizmus" elfogadása. Manapság sok a feltűnési törekvés, a megdöbbentésé, nem félnek félredobni törvényt, amely bármely módon figyelmeztetni akar a harmónia fontosságára. Rónay György írta egyszer: "Azért van minden: fájdalom, küzdelem, ének, / hogy lelkem hasonló legyen egy pillanatra / végtelen hegyek napfényes ormaihoz, / melyekhez lompos föllegek föl nem érnek..."


Őssejt

Pálffy Katalin bólint, elmondja, hogy legjobb kizárni világunkból azt, ami lehúzó, mindent összekuszáló rafináltság. A transzcendencia-érzék hiányára utal, jóllehet a világ nem az elkeseredés /elkeserítés színhelye kellene hogy legyen, hanem a világosságé. A feltámadás szépségéről szól, amikor a megújult test tündökölni fog, s idézi Szent Pált: "Most még csak tükör által, homályosan látunk, akkor majd színről színre."

Valójában a középkori művész is ennek tudatában hitte, hogy bármely dolog lehetetlenné válnék, ha a lényege nem érintené a miénken túli világot. Egyszerű dolgok jelentésében is felcsillan a nyugalom, a biztonság, s eltölt azzal a tudattal, hogy életünk része a világ rejtett értelmének.

- Ezt keresem, próbálom valamennyi természet-ihlette munkámban legalább éreztetni. Ami lényeges, a láttatás: mi van a dolgok mélyén? Borsos Miklós csodaszép köveiről kezdünk el beszélgetni, melyek a formán túl az alkotó mozdulatot hozzák közel. Allegorikus "formák" ezek - szimbolikusak, melyek a jelenséget eszmévé, az eszmét szoborrá változtatják. Talán mint Rodin. Vagy hazai tájakról Glatz Oszkár tanítványa: Tscheligi Lajos képművészete. Az Alpokból küldte el utolsó ajándékát: Nap és fehér hegyvilág centrumában két alak áll. A kép címe: Találkozás a fényben...

- Mindig erről szól az alkotás - jegyzi meg a szobrásznő, erről kell, hogy valljon: az Élet művészetéről, amely nem az ügyeskedők, "menő" politikusok fóruma. Nem úgy élek a napi gondok közt, hogy elfelejtsem hivatásomat. Egy szobrász talán nem evangelizálhat? Manapság egyre jobban, ha a keresztény humanizmust többre tartja a már unalomig hangoztatott humanizmusnál...

Pálffy művészetében - mivel az élet üzen - a szenvedés, a megpróbáltatás is ember-méltóságú - Krisztus példája szerint. Aligha lehet művészi tárgyköreit külön kezelni: az Őssejt bronzát nézzük, s az anyag helyett a szellem mindent lekerekítő titka jut eszünkbe: a megszületés nem a halálért van - bár hordozza -, hanem a halál által is a beteljesedésért; Isten ölében a legtisztább Szerelem várja az "életpártolókat". Az Ősanya rovátkolt tufa-matériája az elrejtett és kibontott őskinyilatkoztatás szimbóluma -, létdicséret Szent Ferenc hangján: "Áldjon, Uram Földanya nénénk." Krisztus halála a kereszten "fölfelé emelő óra", nem az elmúlás történelmi apokalipszisének ideje. Ennyi optimizmust, a keresztény szenvedés lényegét tanúsító hitet a mostani képzőművészetben aligha találni.

Stációk, golgotai jelenetek mellett madár-motívumok közt az örök Pelikán - e középkori Krisztus-szimbólum - "időszerűsíti" a mindig köztünk győzedelmes Életet, annak Kenyerét: az eucharisztia korunk tápláléka; a fészkén megülő madár ma is föltépi keblét, hogy vérrel táplálja fiait. A keresztről levett Testről a költő, Kalász Márton ezt írja: "... ragyogni kezd; ajánlja szemünknek a húsvéti Napot."

Természet és természetfölötti csöndes találkozása valamennyi Pálffy Katalin-szobor, dombormű, nem a profán, hanem a megszentelt teremtés fényderűjében.

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu