Uj Ember

2005.03.27
LXI. évf. 13-14. (2954-2955.)

Feltámadott!
Alleluja!

Főoldal
Címlap
Hittel valljuk feltámadásodat...
A hét első napján, amikor még sötét volt
(részlet)
Áldott húsvétot kívánunk
Ünnep
Az élet evangéliuma
Tízéves az Evangelium Vitae enciklika
"Emlékezet és identitás"
A rossznak szabott határ Európa történelmében
Buzdítás a papi élet elmélyítésére
A Szentatya nagycsütörtöki levele az eucharisztiáról
Fórum
Kilátás a káoszból
Beszélgetés Frenyó Zoltán filozófussal
Fórum
Becsaphatjuk-e a gyerekeket?
Szempontok a hitoktatáshoz
Feltámadás Moldvában?
Kéretlen védelmezői támadtak a csángó nyelvnek...
Menedékünk és menekvésünk...
Az irgalmasság vasárnapjára
Párbeszéd
Különóra Pokorni Zoltánnal
Fórum
Az élet értelmébe vetett hit prófétája volt
Száz éve született Viktor E. Frankl
Személyes úton az egy Istenig
Ember és szakralitás
Fórum
A húsvét vonalban, színben
A teremtésmítoszoktól a feltámadásig
A húsvéti tojás története
Fórum
KÖNYVESPOLC
Korai egyiptomi szerzetesek
Az Olvasó írja
Listák
Fórum
Sík Sándorral a keresztúton
A hírügynök elismerése
Sarusi Mihály Táncsics-díjas
Requiem a meg nem született gyermekért
FILM
Rózsafüzér - gatyamadzagból
Fórum
Időszerű példakép
Új életre támadva - a halál torkából
Nővérek emlékei 1945-ből
Fórum
A tudós főpap - Serédi Jusztinián
XXIII. János barátja volt...
Hatvan éve utasították ki Angelo Rotta pápai nunciust
Mikes püspök emlékezete
Fórum
"Hála Istennek, akkor nem volt hiábavaló"
Hatvan esztendeje szenvedett mártíromságot Apor Vilmos püspök
Fórum
Új nevet kaptam
Isten irgalmát hirdetni
A lélek a fontos...
Fórum
A halál esztétikájáról
A belső szabadságban meghozott döntés
Gondolatok a Szociális Testvérek Társasága hivatástisztázó kurzusáról
Mozaik
Marton László szobrai Rómában
Ünnepi kiállítások Tihanyban
Húsvétkor nyíló krókusz
Amor Sanctus
Szárcsahang a magasból
Fórum
A kárhozat mint lehetőség
Beszélgetés Puskás Attila dogmatikaprofesszorral
Lelkiség
Látott és hitt...
Szentírás-magyarázat
Kik tartoznak a Feltámadott közösségéhez?
Homíliavázlat
Történelem és misztérium egy nagyon hosszú éjszakán
LITURGIA
Csodák (4.)
Az Eucharisztia Éve
A hét liturgiája
Az Imaapostolság szándékai április hónapra
Lelkiség
Küldetését ruházza rájuk...
Szentírás-magyarázat
"Én vagyok a feltámadás és az élet"
Homíliavázlat
A reggeli dicséret
LITURGIA
Az áprilisi Életigéből
Könyvbemutató
A hét liturgiája
Élő egyház
Az isteni kegyelem és az emberi törekvés egységében
Az első Schönstatt-leányszentély Magyarországon
Tisztázhatók a nézetkülönbségek?
Ülésezett a vatikáni-magyar vegyes bizottság
A betegek szolgálatában
Befejeződött a lelkigondozói képzés a Váci Egyházmegyében
Virágvasárnap - 1984- 2005
Újra együtt énekelt a debreceni Szent Anna-templom ifjúsági csoportja
A Szűzanya könnyező kegyképének ünnepe Győrött
Fórum
Hívom a családokat!
2005 áprilisában
Szövetségben az idővel
Hetvenedik házassági évforduló
"Szeretnék még élni..."
Az utolsó dialógus
Fórum
Az Élet művészete
Műterem-látogatás Pálffy Katalin szobrásznál
A régi és az új máriabesnyői kegyhely
Kultúra
Aki mélyről jött, s az égre néz!
Szöllősi Zoltán hatvanéves
Van remény
Tíz mondat az őszinteségről
Massenet Máriái
Elfeledett és újra felfedezett oratóriumok
Vacsora a siralomházban
Kultúra
Egy fesztivál kisjubileuma
A szép éneklés nyara Miskolcon
Végül
Az Isten-kereső József Attila (5.)
"DOLGAIM ELŐL REJTEGETLEK"
PALETTA
Ifjúság
Otthon épült leányanyák számára
Van más megoldás!
A béke követei a reményvesztett világban
"Nagypapa, aki a fiatalokat vezeti"
Szólj hozzá!
Tiszta lap
Kézmozdulatok
Hangulatjelentések
Egyszerű szavak
CD-ajánló
Programajánló
Fórum
Magyar falu épül Srí Lankán
A názáreti család mintájára
Ünnep
"Áldott ez az éjszaka,
Szegecsekkel átütött kezek
Jézus korából származik a torinói lepel
Veronikák
Az ünnepi asztal szentelt ételei
Az utolsó vacsora kelyhe Valenciában
"Vízöntő hétfőre buzognak a források"

 

A húsvét vonalban, színben

A húsvéti ábrázolásokban a vonalat csak emberi mivoltunk követeli meg. A szín neve: ragyogás. Nem e világi, hanem misztikus, az eljövendőket, a végső megoldást hirdeti. A Tábor-hegyi fény mint előkép készítette elő a kiválasztott tanítványokat a szenvedésre és a húsvéti örömre. "Az Úr láttára öröm fogta el a tanítványokat"(Jn 20,20). Úgy látszik, a közösségi ünneplés mellett az egyéni erőfeszítésnek is nagy szerepe van. Pál apostol egyes számban fogalmaz: "Isten ugyanis a hit által tett megigazulttá, hogy megismerjem őt: föltámadásának erejét, de a szenvedésben való részesülést is. Hasonló akarok lenni hozzá halálában, hogy eljussak a halálból való feltámadásra"(Fil 3,10-11).


Avignoni Pieta

A keresztény Nyugaton a szakrális művészet a húsvétot egyetlen hatalmas sorozatként tárja a hívő elé: a nagyhét, az utolsó vacsora és a passió eseményei az emberi érzelmeket ragadják meg, és bűnbánó együttérzést váltanak ki a szemlélőből, amelyek végén a feltámadás mint felszabadító megoldás jelenik meg.

A nagyhét legkedveltebb alkotásai - az utolsó vacsora mellett - a Pieta, Krisztus keresztről való levétele. A gótikus korszak szenvedélyességét fejezi ki az úgynevezett avignoni Pieta: az arany háttér előtt, gyászukat és keserűségüket kifejező asszonyok vigasztalanságát ellenpontozza a testi szenvedés nyomait viselő Krisztus végtelen nyugalma (XV. század, Párizs, Louvre). Az expresszív megjelenítés szép példája a barcelonai székesegyházban őrzött Pieta (1490): a gyászolók mögött a fantasztikus táj hirdeti a jövőt: fényárban úszik a természet és a csodálatos város, a mennyei Jeruzsálem.

A feltámadási jelenetek sorába tartozik a "noli me tangere" (ne érints engem): a feltámadt Jézus és Mária Magdolna találkozása. Fra Angelico művén a barlang előtt térdelő Mária Magdolna és a tartózkodó kézmozdulatú Jézus meghitt, szerény és békességet sugárzó alakja látható (San Marco-kolostor, Firenze, XV. század első fele).


El Greco: Feltámadás

Az érett reneszánsz idejében alakult ki a később szinte kánonivá vált ikonográfia: a sírból kilépő, kezében keresztes zászlót tartó diadalmas Krisztus alakja az alvó katonák között. Figyelemre méltó Fernandó Yanez alkotása, amely a valenciai katedrálisban látható (XVI. század közepe). Az érett miszticizmus és az utolérhetetlen kolorizmus jellemzi El Greco a feltámadást ábrázoló képét (Madrid, Prado, 1605-1610 között). Az álló téglalap alakú képmezőben, a függőleges tengellyel párhuzamosan helyezi el a térben emelkedő és a fényben feloldódó alakokat.

A keresztény Keleten más spiritualitás íve mentén alakult a húsvét ünneplése, így az ábrázolása is. A húsvét nem tartozik a tizenkét legnagyobb ünnep sorába, ugyanis semmilyen sorozatba nem foglalható. Teológus Szent Gergely szavait a liturgia így közvetíti: "Ez ama jeles és szent nap, szombat után az első, az ünnepek királyi és uralkodói ünnepe, s az ünnepélyek ünnepélye, melyen áldjuk Krisztust örökké." Az egyházi év folyamán minden vasárnap húsvétnak számít. Az ábrázolás nem mutatja meg a feltámadás pillanatát, erről ugyanis az evangéliumok hallgatnak. Péter apostol viszont ezt mondja: "Teste szerint megölték ugyan, de a Lélek életre keltette. Így elment a börtönben sínylődő lelkekhez is, és hírt vitt" (1Pét 3,19).

A keresztény Nyugat vibrálóan sokféle ábrázolásával szemben a keresztény Kelet a VI. század óta egy általánosan elterjedt és egy ritkább ikontípust mutat fel. A hívő énekli a liturgia szövegét, ugyanakkor látja is az ikonosztázionon, amit énekel: Leszállottál, Krisztus, a föld alsó részeibe, és összetörted a foglyokat letartó börtönök zárait, s a harmadik napon, mint Jónás a cethalból, föltámadtál a sírból.


A pokol tornáca

Annak ellenére, hogy az ikon felirata "A föltámadás", a tábla közepén Krisztust látjuk, amint az alvilág letépett, lába alatt keresztet formázó ajtajain áll. Körülötte szerteszét heverő zárak, szögek. A felszabadítás nem csendes mestermunka eredménye volt, hanem az új élet robbanásáé. Krisztus alakját kék és arany dicsfény veszi körül, kezét kinyújtva segíti ki a sírból az ószövetségi igazakat.

Amint a feltámadás pillanatát, úgy a pokolraszállást sem látta emberi szem. De a hit általi látás ebben az esetben élesnek mondható: akik sóvárogva várták, azoknak meg is érkezett, és akik most várják második és dicsőséges eljövetelét, azoknak is meg fog érkezni.

A keresztény Keleten minden jelentősebb vallásos cselekedetnek (az eucharisztikus liturgiának, a templomépítészetnek, az ikonosztázionnak) eszkatologikus, a végső dolgokra vonatkozó jelentése is van. Az egyházatyák idejében a húsvétot (tehát a vasárnapot) nemcsak a hét első napjának, hanem a teremtés nyolcadik, az újrateremtés első napjaként fogták fel. A nyolcas jelképnek szerteágazó szimbolikus tartalma mind a mai napig közismert a bizánci egyházban.


Fra Angelico: Noli me tangere

Az ikonográfia a kenetvivő asszonyokról is megemlékezik, akik először hallották a feltámadás örömhírét. Az üres sírláda mellett ülő angyal széles gesztussal mutat a levetett síri lepedőkre: Föltámadt, nincs itt. Mi pedig lélekben vele együtt énekeljük a húsvéti éjszakában: "A halál legyőzetését ünnepeljük, a pokolnak megrontását, más örök életnek kezdetét."

Nagymihályi Géza

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu