Uj Ember

2005.03.27
LXI. évf. 13-14. (2954-2955.)

Feltámadott!
Alleluja!

Főoldal
Címlap
Hittel valljuk feltámadásodat...
A hét első napján, amikor még sötét volt
(részlet)
Áldott húsvétot kívánunk
Ünnep
Az élet evangéliuma
Tízéves az Evangelium Vitae enciklika
"Emlékezet és identitás"
A rossznak szabott határ Európa történelmében
Buzdítás a papi élet elmélyítésére
A Szentatya nagycsütörtöki levele az eucharisztiáról
Fórum
Kilátás a káoszból
Beszélgetés Frenyó Zoltán filozófussal
Fórum
Becsaphatjuk-e a gyerekeket?
Szempontok a hitoktatáshoz
Feltámadás Moldvában?
Kéretlen védelmezői támadtak a csángó nyelvnek...
Menedékünk és menekvésünk...
Az irgalmasság vasárnapjára
Párbeszéd
Különóra Pokorni Zoltánnal
Fórum
Az élet értelmébe vetett hit prófétája volt
Száz éve született Viktor E. Frankl
Személyes úton az egy Istenig
Ember és szakralitás
Fórum
A húsvét vonalban, színben
A teremtésmítoszoktól a feltámadásig
A húsvéti tojás története
Fórum
KÖNYVESPOLC
Korai egyiptomi szerzetesek
Az Olvasó írja
Listák
Fórum
Sík Sándorral a keresztúton
A hírügynök elismerése
Sarusi Mihály Táncsics-díjas
Requiem a meg nem született gyermekért
FILM
Rózsafüzér - gatyamadzagból
Fórum
Időszerű példakép
Új életre támadva - a halál torkából
Nővérek emlékei 1945-ből
Fórum
A tudós főpap - Serédi Jusztinián
XXIII. János barátja volt...
Hatvan éve utasították ki Angelo Rotta pápai nunciust
Mikes püspök emlékezete
Fórum
"Hála Istennek, akkor nem volt hiábavaló"
Hatvan esztendeje szenvedett mártíromságot Apor Vilmos püspök
Fórum
Új nevet kaptam
Isten irgalmát hirdetni
A lélek a fontos...
Fórum
A halál esztétikájáról
A belső szabadságban meghozott döntés
Gondolatok a Szociális Testvérek Társasága hivatástisztázó kurzusáról
Mozaik
Marton László szobrai Rómában
Ünnepi kiállítások Tihanyban
Húsvétkor nyíló krókusz
Amor Sanctus
Szárcsahang a magasból
Fórum
A kárhozat mint lehetőség
Beszélgetés Puskás Attila dogmatikaprofesszorral
Lelkiség
Látott és hitt...
Szentírás-magyarázat
Kik tartoznak a Feltámadott közösségéhez?
Homíliavázlat
Történelem és misztérium egy nagyon hosszú éjszakán
LITURGIA
Csodák (4.)
Az Eucharisztia Éve
A hét liturgiája
Az Imaapostolság szándékai április hónapra
Lelkiség
Küldetését ruházza rájuk...
Szentírás-magyarázat
"Én vagyok a feltámadás és az élet"
Homíliavázlat
A reggeli dicséret
LITURGIA
Az áprilisi Életigéből
Könyvbemutató
A hét liturgiája
Élő egyház
Az isteni kegyelem és az emberi törekvés egységében
Az első Schönstatt-leányszentély Magyarországon
Tisztázhatók a nézetkülönbségek?
Ülésezett a vatikáni-magyar vegyes bizottság
A betegek szolgálatában
Befejeződött a lelkigondozói képzés a Váci Egyházmegyében
Virágvasárnap - 1984- 2005
Újra együtt énekelt a debreceni Szent Anna-templom ifjúsági csoportja
A Szűzanya könnyező kegyképének ünnepe Győrött
Fórum
Hívom a családokat!
2005 áprilisában
Szövetségben az idővel
Hetvenedik házassági évforduló
"Szeretnék még élni..."
Az utolsó dialógus
Fórum
Az Élet művészete
Műterem-látogatás Pálffy Katalin szobrásznál
A régi és az új máriabesnyői kegyhely
Kultúra
Aki mélyről jött, s az égre néz!
Szöllősi Zoltán hatvanéves
Van remény
Tíz mondat az őszinteségről
Massenet Máriái
Elfeledett és újra felfedezett oratóriumok
Vacsora a siralomházban
Kultúra
Egy fesztivál kisjubileuma
A szép éneklés nyara Miskolcon
Végül
Az Isten-kereső József Attila (5.)
"DOLGAIM ELŐL REJTEGETLEK"
PALETTA
Ifjúság
Otthon épült leányanyák számára
Van más megoldás!
A béke követei a reményvesztett világban
"Nagypapa, aki a fiatalokat vezeti"
Szólj hozzá!
Tiszta lap
Kézmozdulatok
Hangulatjelentések
Egyszerű szavak
CD-ajánló
Programajánló
Fórum
Magyar falu épül Srí Lankán
A názáreti család mintájára
Ünnep
"Áldott ez az éjszaka,
Szegecsekkel átütött kezek
Jézus korából származik a torinói lepel
Veronikák
Az ünnepi asztal szentelt ételei
Az utolsó vacsora kelyhe Valenciában
"Vízöntő hétfőre buzognak a források"

 

A teremtésmítoszoktól a feltámadásig

A húsvéti tojás története

"Kedves madár, búvárkacsa, / röpköd erre, repdes arra. / Vízanya térdét megtalálja / kinn a tenger kék vizében; / zsenge zsombéknak gyanítja, / füves földhalomnak véli. / Röpköd erre, röpköd arra, / térdkalácson megtelepszik. / Rak reá fészket magának, / színarany tojását tojja, / hat tojása színaranyból, / hetedik tojása vasból" - szól nyelvrokonaink népi őskölteményének, a Kalevalának teremtésmítosza. De szerte a világon a tojás az élet kezdetét és a világmindenséget jelképezi. Egy kínai hagyomány úgy írja le az eget és a földet, mint tojáshéjat és sárgáját, egy indiai mítosz szerint pedig egy hattyú keltette ki a kozmikus tojást, amelyből a világ létrejött.

Nem véletlen, hogy a tojás vált az élet, a teremtés szimbólumává. Ez az egyik legtökéletesebb forma, amelyet a természetben találhatunk, és egyben magában rejti a születés, az élettelenből élővé válás titkát.


Decsi tojásfestő asszony (Fotó: Cser István)

A tojás díszítése és ajándékozása ősibb a keresztény húsvét ünneplésénél, de még a zsidó peszah ünnepénél is. Hazánkban avar kori sírban is találtak festett, karcolt díszítésű tojást, de már az ősi Egyiptomban tettek ilyet a sírokba.

A kereszténység elterjedésével ez az ősi életszimbólum könnyen hozzákapcsolódott a feltámadás ünnepéhez. A húsvéti tojás egyházi áldásban részesítéséről a IV. századtól van tudomásunk, díszítéséről pedig a XIII. századtól maradtak fenn írásos emlékeink. Az ősi hagyományokon túl még egy ok erősítette a tojás húsvéti szimbólummá válását. Régen a tojás is böjti tilalom alatt állt, így az ünnepre sok összegyűlt, amelyeket aztán nagy mennyiségben fogyasztottak, ajándékoztak az emberek. A középkorban a templomban állított szent sírba is tettek tojásokat - ez a közelmúltig élő szokás volt a bukovinai székelyeknél. Ezen túl a jobbágyoknak tojásadási kötelezettségük volt húsvétkor.

A mítoszok lassan átformálódtak keresztény legendákká: Krisztus úgy törte fel a sziklasírt, mint a kifejlődött madár az őt fogva tartó tojás héját. A festéshez használt legnépszerűbb szín, a piros pedig Krisztus kiömlött vérét jelképezi.

A minták és színek kultikus, szakrális és népi szimbólumrendszere az ősidők óta nyomon követhető és változik ma is. A nyugati területeken a tojást általában egyszínűre festik, Közép- és Kelet-Európában maradt meg a mintás díszítés élő népszokásként.

Ezt az ősi hagyományt és jelképrendszereit igyekszik bemutatni Zengővárkonyban a Míves Tojás Múzeum, amelynek gyűjteményéből április 3-ig kiállítást rendeztek az Iparművészeti Múzeumban Míves tojások címmel. Napjainkban a múzeum munkájának köszönhetően reneszánszát éli e szokás, és az iparművészeket is megihleti a tojáshímzésben rejlő lehetőség.

Régebben a minták és jelentésük ismerői a festéssel foglalkozó asszonyok voltak. A két, négy vagy nyolc részre osztott tojásra leggyakrabban geometriai, virág vagy stilizált, egyszerűsített ábrákat festettek, amelyek egyes elemei az ókori kultúrák szimbólumaiból és a Közel-Keleten ma is használt mágikus jelekből fejlődtek, másrészt a reneszánsz eredetű hímzés- és kerámia-ornamentikából. A különböző technikák - levélrátét, viaszolás, batikolás, karcolás, patkolás - más-más minták létrehozására ad lehetőséget, de mindegyik szerencsét, egészséget, hosszú életet ígér a tojás tulajdonosának.


Tojások hagyományos erdélyi mintákkal (Készítő: Kóczánné Ács Szilvia Míves Tojás Múzeum, Zengővárkony)

A különböző tojásgyűjtő népszokások másik célja pedig az volt, hogy a fiúk, legények minél több tojáshoz jussanak a tojásjátékokhoz. A tojáskoccintás, -labdázás, -görgetés sokfelé ma is élő húsvéti játék Kecskeméttől Washingtonig. Aki a tojást épen meg tudja őrizni, annak szerencséje lesz abban az esztendőben.

Kácser Anikó

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu