Uj Ember

2005.03.27
LXI. évf. 13-14. (2954-2955.)

Feltámadott!
Alleluja!

Főoldal
Címlap
Hittel valljuk feltámadásodat...
A hét első napján, amikor még sötét volt
(részlet)
Áldott húsvétot kívánunk
Ünnep
Az élet evangéliuma
Tízéves az Evangelium Vitae enciklika
"Emlékezet és identitás"
A rossznak szabott határ Európa történelmében
Buzdítás a papi élet elmélyítésére
A Szentatya nagycsütörtöki levele az eucharisztiáról
Fórum
Kilátás a káoszból
Beszélgetés Frenyó Zoltán filozófussal
Fórum
Becsaphatjuk-e a gyerekeket?
Szempontok a hitoktatáshoz
Feltámadás Moldvában?
Kéretlen védelmezői támadtak a csángó nyelvnek...
Menedékünk és menekvésünk...
Az irgalmasság vasárnapjára
Párbeszéd
Különóra Pokorni Zoltánnal
Fórum
Az élet értelmébe vetett hit prófétája volt
Száz éve született Viktor E. Frankl
Személyes úton az egy Istenig
Ember és szakralitás
Fórum
A húsvét vonalban, színben
A teremtésmítoszoktól a feltámadásig
A húsvéti tojás története
Fórum
KÖNYVESPOLC
Korai egyiptomi szerzetesek
Az Olvasó írja
Listák
Fórum
Sík Sándorral a keresztúton
A hírügynök elismerése
Sarusi Mihály Táncsics-díjas
Requiem a meg nem született gyermekért
FILM
Rózsafüzér - gatyamadzagból
Fórum
Időszerű példakép
Új életre támadva - a halál torkából
Nővérek emlékei 1945-ből
Fórum
A tudós főpap - Serédi Jusztinián
XXIII. János barátja volt...
Hatvan éve utasították ki Angelo Rotta pápai nunciust
Mikes püspök emlékezete
Fórum
"Hála Istennek, akkor nem volt hiábavaló"
Hatvan esztendeje szenvedett mártíromságot Apor Vilmos püspök
Fórum
Új nevet kaptam
Isten irgalmát hirdetni
A lélek a fontos...
Fórum
A halál esztétikájáról
A belső szabadságban meghozott döntés
Gondolatok a Szociális Testvérek Társasága hivatástisztázó kurzusáról
Mozaik
Marton László szobrai Rómában
Ünnepi kiállítások Tihanyban
Húsvétkor nyíló krókusz
Amor Sanctus
Szárcsahang a magasból
Fórum
A kárhozat mint lehetőség
Beszélgetés Puskás Attila dogmatikaprofesszorral
Lelkiség
Látott és hitt...
Szentírás-magyarázat
Kik tartoznak a Feltámadott közösségéhez?
Homíliavázlat
Történelem és misztérium egy nagyon hosszú éjszakán
LITURGIA
Csodák (4.)
Az Eucharisztia Éve
A hét liturgiája
Az Imaapostolság szándékai április hónapra
Lelkiség
Küldetését ruházza rájuk...
Szentírás-magyarázat
"Én vagyok a feltámadás és az élet"
Homíliavázlat
A reggeli dicséret
LITURGIA
Az áprilisi Életigéből
Könyvbemutató
A hét liturgiája
Élő egyház
Az isteni kegyelem és az emberi törekvés egységében
Az első Schönstatt-leányszentély Magyarországon
Tisztázhatók a nézetkülönbségek?
Ülésezett a vatikáni-magyar vegyes bizottság
A betegek szolgálatában
Befejeződött a lelkigondozói képzés a Váci Egyházmegyében
Virágvasárnap - 1984- 2005
Újra együtt énekelt a debreceni Szent Anna-templom ifjúsági csoportja
A Szűzanya könnyező kegyképének ünnepe Győrött
Fórum
Hívom a családokat!
2005 áprilisában
Szövetségben az idővel
Hetvenedik házassági évforduló
"Szeretnék még élni..."
Az utolsó dialógus
Fórum
Az Élet művészete
Műterem-látogatás Pálffy Katalin szobrásznál
A régi és az új máriabesnyői kegyhely
Kultúra
Aki mélyről jött, s az égre néz!
Szöllősi Zoltán hatvanéves
Van remény
Tíz mondat az őszinteségről
Massenet Máriái
Elfeledett és újra felfedezett oratóriumok
Vacsora a siralomházban
Kultúra
Egy fesztivál kisjubileuma
A szép éneklés nyara Miskolcon
Végül
Az Isten-kereső József Attila (5.)
"DOLGAIM ELŐL REJTEGETLEK"
PALETTA
Ifjúság
Otthon épült leányanyák számára
Van más megoldás!
A béke követei a reményvesztett világban
"Nagypapa, aki a fiatalokat vezeti"
Szólj hozzá!
Tiszta lap
Kézmozdulatok
Hangulatjelentések
Egyszerű szavak
CD-ajánló
Programajánló
Fórum
Magyar falu épül Srí Lankán
A názáreti család mintájára
Ünnep
"Áldott ez az éjszaka,
Szegecsekkel átütött kezek
Jézus korából származik a torinói lepel
Veronikák
Az ünnepi asztal szentelt ételei
Az utolsó vacsora kelyhe Valenciában
"Vízöntő hétfőre buzognak a források"

 

Az élet evangéliuma

Tízéves az Evangelium Vitae enciklika

Tíz éve, 1995. március 25-én, Gyümölcsoltó Boldogaszszony ünnepén kelt II. János Pál pápának az élet védelmében kiadott enciklikája, az Evangelium vitae. Évek óta érlelődött a gondolat, hogy az egyháznak fel kell emelnie szavát az élet védelmében, a halál civilizációjának újabb és újabb alattomos támadásaival szemben. Mindig is voltak pusztító háborúk, természeti katasztrófák, betegségek, de az élet elleni olyan tudatos támadásokat, amilyeneket az utóbbi évtizedekben tapasztalunk, nem ismer a történelem.


A Szentatya az ötödik parancsolat köré építi az egyház élettel kapcsolatos tanítását. A "Ne ölj!" önmagában tiltó törvény, de két oldala van: az egyik fele tilt, s azt mondja "ne bántsd az életet"; a másik fele viszont pozitív, és négy dolgot mond az embernek: becsüld az életet, óvd az életet, támogasd a kibontakozását, s ha a saját életedről van szó, ajándékozd el.

Az emberi életnek három szakasza van: gyenge, erős, gyenge. Az első gyöngeségi szakasz a magzati lét és a kisgyermekség időszaka. Ezután az élet, ha engedik, kibontakozik, erős lesz, s a végén jön a végső gyöngeség ideje. A mi korunk sajátos jellemzője, hogy az erősek programokat hirdetnek a gyöngék ellen. Az első gyöngeségi szakaszban lévőkkel szemben arra hivatkoznak, hogy a Föld nem tud eltartani annyi embert, amennyi a természetes szaporodásból következik, ezért gátat kell vetni a szaporodásnak - ennek eszköze a fogamzásgátlás és az abortusz. A második gyöngeségi szakaszban lévőket pedig úgy minősítik, hogy ilyenkor az ember már csak teher a társadalomnak is, önmagának is, segíteni kell, hogy ez a terhes időszak minél előbb véget érjen - ennek eszköze az eutanázia.

Az erősek közé nemcsak az életkor szerinti középső zónában lévő családtagok tartoznak, hanem az egészségügyi dolgozók és a törvényhozók is. A Szentatya felhívja a figyelmet arra, hogy nagy romlás forrása, ha a törvényhozásban nem tükröződik a "Ne ölj!" alaptörvénye. Ugyanis ennek megtartásától függ igazából minden, amit a modern ember megálmodott magának: a béke is, az igazságosság is, a demokrácia is. Ahol ezt a törvényt nem tisztelik, a kitűzött nemes célok megvalósulásának semmi esélye sincs.

Az enciklika tanítása azzal válik megélt valósággá, hogy az ember elkezd barátkozni azzal a gondolattal, hogy "az életet ajándékba kaptam". Vagyis hogy nem urai vagyunk az életnek, hanem szolgái. Az élet szolgálatának alapja, hogy a rá leselkedő veszedelmektől megpróbáljuk óvni a gyengéket: a még meg nem született életet, az egészen kicsinyeket, a halni készülő gyengéket. Támogatjuk azokat, akik jönnek felfelé az életben, mint fiatalok, hogy rá tudjanak ébredni: a legnagyobb ajándék birtokában vannak azzal, hogy élnek. Illetve az életből kifelé menőket támogatjuk abban, hogy fölismerjék: a legnagyobb ajándék birtokában vannak, amikor az életüket fölajánlhatják áldozatul.

A törvény negatív fele az egyház tanításában pontosan így hangzik: "az ártatlannak abszolút joga van az élethez". Azaz ha valaki egy nagyon súlyos bűntettel el nem veszítette az élethez való jogát, tőle senki el nem veheti az életet.

Aki belelapoz az enciklika szövegébe, három kiemelt részre figyelhet föl. A figyelmes olvasó észreveszi, hogy a vastagon nyomtatott részeknek csak a közepe más, az eleje meg a vége mind a három résznek ugyanaz, mert ez tanító formula! Így pápa erkölcsi kérdésekről még nem nyilatkozott, ahogyan ez a három tétel meg van fogalmazva. Az első tétel az ártatlan ember abszolút joga az élethez; ez tiltja a gyilkosságot. A második tétel az abortusz gyilkosság voltát emeli ki, a harmadik pedig az eutanáziának ugyancsak a gyilkosság voltát hangsúlyozza - és mind a hármat a lehető legszigorúbban és egyértelműbben tiltja: az élet érdekében. A Szentatya nem inkvizíciós alapelveket szögezett le, hanem megfogalmazta a törvényt, amelyik megvonja a határt, amelyen belül élni lehet.

Van ennek az enciklikának a 137. oldalán egy különleges bekezdés. "Külön szeretnék hozzátok fordulni, nők, akik abortuszon estetek át. Az egyház tudja, hogy mi minden befolyásolhatta döntéseteket, és biztos abban, hogy sokszor fájdalmas, esetleg drámai volt a döntés. A lelketeken esett seb valószínűleg még mindig nem hegedt be. Valóban, ami történt, mélységesen igazságtalan dolog volt és marad. De ne bátortalanodjatok el, és ne hagyjatok fel a reménnyel. Sokkal inkább próbáljátok megérteni a maga igazságában azt, ami történt. Ha még nem tettétek volna meg, alázattal és bizalommal nyíljatok meg a bűnbánatra. Az Irgalmasság Atyja vár titeket, hogy megbocsásson és megbékítsen a bűnbánat szentségében. Akkor majd megértitek, hogy semmi sincs elveszve. S még a gyermeketektől is bocsánatot kérhettek, aki most az Úrban él. Barátok és szakemberek segítségével, fájdalmas tapasztalatotok tanúságaival ti magatok lehettek mindenki élethez való jogának a leghatásosabb védői. Az élet melletti kiállásotokkal, amit esetleg egy új élet születése koronáz meg, és a közeletekben lévő rászorulók elfogadásával és gondozásával az emberi élet új szemléletének a művészei lehettek."

Az Úr Jézus azt mondta, hogy gyümölcséről lehet megismerni a fát. Aki evett már banánt, tudja, hogy olyan gyümölcs, amelyben alig észrevehető a mag. Három falással az egészet el lehet pusztítani. Vannak ilyen gyümölcsök a szellemi életben is. Ezzel szemben a Szentatya megnyilatkozásai gránátalma természetűek, amit ha kívülről nézek, alma formája van, a belseje azonban egészen rendkívüli: mintha ribizlivel volna kirakva, amit egyenként lehet élvezni. A Szentatyának a dokumentumait csak úgy lehet szétszedni, mint a gránátalmát. Óvatosan szétszedni az apró, bekezdésenkénti egységekre, és egy-egy bekezdést kell az embernek ízlelgetni, hogy mit is akar mondani? Ha fölfogtam, jöhet a következő bekezdés. Lassan ballagva az anyagban előre, egyszer csak elkezd összeállni valami fantasztikusan szép egész, és az élet igazsága elkezd ragyogni az ember előtt .

Diós István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu