Uj Ember

2006.04.16
LXII. évf. 16-17. (3009-3010)

Ingyenes
műsormelléklettel.

Főoldal
Címlap
Valóban feltámadt!
Áldott húsvétot kívánunk!
Ünnep
Az egyház "legfiatalabb leánya"
A litván keresztény közösségről
Az isteni irgalmasság kegyelmi helyszíne
Vilnius - Jézus ikonja a litván fővárosban
Katolikus szemmel
Húsvéti üzenetek...
Beszélgetés Mádl Ferenc volt köztársasági elnökkel régi húsvétokról és a nemzet mai lelkiállapotáról
A vallás magánügy?!
Fórum
A szunnyadók ébresztgetője
Kobzos Kiss Tamás énekmondó Magyar Örökség-díjas
A változás szabadsága
Emlékfák Ópusztaszeren
Gólyafészek
Fórum
Csak akkor eredményes, ha Istentől kérjük
A közömbösekért, a kívülállókért is felelősséget érzünk
"Segítsenek romjaiból felépíteni..."
Apor Vilmos püspök imája
Fórum
Ha nincs gyerek, nincs élet...
Böjte Csaba ferences szerzetes a szeretet útjairól
A nemzeti emlékezet napja - Komáromban
Határok nélkül - az interneten
Megújult a Nagybecskereki Püspökség honlapja
Szíve szomorodva...
Fórum
A derű üzenetével távozott közülünk
II. János Pálra emlékezünk
Amikor nálunk járt...
Egy éve Péter székében
2005. május 29.
Fórum
Nem a tétlenség ideje következik...
Miklósházy Attila püspök nyugalomba vonul
A pápák és a kapitalizmus
Alternatíva - a keresztény ihletésű szociális piacgazdaság
Misszió
Apró igenekből kirakott út
Örökfogadalmat tesz az első magyar testvér Taizében
Hitünk nemcsak máz, hanem életforma
Mindannyiunknak szól a küldetés
Missziós központ Budapesten
Városmisszió (5.)
Fórum
Könyvespolcra
Még egyszer Simándyról
Noteszlapok
Ünnep
Pilátusverők és határkerülők
Húsvéti népszokásainkról
Sohasem nevetett Jézus?
A Teremtő nyomában Budapesten
Útra való imádság: a budai Ecce Homo szobor
Helyi érték
Fórum
Azt láttuk, amit reméltünk: üres a sír...
Magyar papok nagyböjti zarándoklata
Fórum
Milyen lesz a mennyben? Milyennek képzeljük a feltámadást?
Kérdések - és vallomások
Milyen is lesz a Mennyben
A hit valóban gyógyít?
Kultúra
A feltámadás M. S. mester selmecbányai oltárán
Az esztergomi Keresztény Múzeum kincsei
A kortárs keresztény művészetről
Beszélgetés a kecskeméti Cifra palotában
Rejtélyek, sorsok, múmiák
A váci domonkos templom titkai
Kultúra
"Nekem ő a minden!"
Hangok Mozartról
Igazi társ volt - a kultúra szolgálatában is
Elhunyt Püski Sándorné, Ilus néni
Klimt és a századforduló világa - filmen
Jeruzsálemi olajfák
Paletta
Kultúra
A profán és a szent találkozásában
Kiállítás az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből
Fórum
A Magyar Sion
Az esztergomi főszékesegyház alapkőletételének ünnepén
Lelkiség
"Látott és hitt"
Szentírás-magyarázat
Egyedül a szeretet számít
Homíliavázlat
Valóban áldott éj
LITURGIA
Édesanyák Máté nemzetségtábláján (III.)
Nők a Bibliában (9.)
A hét liturgiája
B év
Lelkiség
A béke a rend és az igazságosság gyümölcse
Szentírás-magyarázat
Megadták magukat: győztek!
Homíliavázlat
A liturgikus ruhák - bevezető
LITURGIA
Édesanyák Máté nemzetségtábláján IV.
Nők a Bibliában (10.)
A hét liturgiája
B év
Élő egyház
A szereteten alapuló társadalomért
Még öt hónap az egyetemes testvériség napjáig
Az emberi termékenység: érték
Az Életvédő Fórum állásfoglalása a művi meddővé tételről
Élő egyház
Lesz-e vallásszabadság Kínában?
Lengyel püspökök - a relativizmus diktatúrája ellen
Fórum
Örökség - szóban és dalban
Bencze Ilonával beszélgettünk gyökerekről, hitről, alázatról
A szemlélődésből cselekvés fakadt
Regölyben egy szerzetes nővér vezeti a plébániát
Getsemane
Fórum
Fél év alatt barátok lettünk
Cigánypasztoráció egy kicsit másként
Szerénységét megkönnyeztük
Templomunkban köszönthettük Teréz anyát
A lelki békéért is tenni kell
Az árvíz utáni helyreállításokról - Erdélyben
Új lakóház is kellett
A hazai áradások után a belvíz is fenyeget
Árvíz a Dunán és a Tiszán
A Magyar Máltai Szeretetszolgálat segítséget ajánl
Fórum
Szilárdan kiállt a piaristák hivatásáért
Tomek Vince halálának évfordulóján
Politikáról, magunk közt, másként!
Balás Béla kaposvári megyés püspök a választásokról
"Szent büszkeséggel..."
Ötven éve hunyt el Czapik Gyula egri érsek
Ifjúság
Kisiskolásként a hitben
Döntésünk ünnepe
Egy hét múlva Gável testvérek koncert
Kultúra és nevelés Krisztus fényében
Hangulatjelentés
Ír-odalom
Mozaik
Tihany és az ország kálváriája
Világörökség bélyegen
A pécsi ókeresztény sírkamrák
Húsvéti színek a kertben
Végre tavasz!
Kedves Olvasók !

 

A profán és a szent találkozásában

Kiállítás az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből

Jól ismerjük épületének színes Zsolnay-kerámiával borított tetejét, mesebeli, szecessziós bejáratát, azt viszont kevésbé tudjuk, milyen műkincseket is rejt az éppen százharmincöt esztendeje fennálló Iparművészeti Múzeum. Márciusban Gyűjtők és kincsek címmel tartós időszaki tárlat nyílt a múzeumban, amely a hiányzó állandó kiállítás pótlásaként bemutatja az intézmény gyűjteményének legjavát.


Rubinvörös üveggel borított színtelen üvegből készített keresztelőmedence (Zay-Ugróc, 1896.)

Az évek alatt hatalmas és értékes anyag került a múzeum birtokába, amely a londoni és a bécsi után Európában harmadikként létrejött olyan intézmény, mely az egyetemes kultúrtörténet iparművészeti kincseit hivatott megőrizni. A gyűjtemény saját otthonának megteremtésére 1890-ben nyílt mód. A Lechner Ödön által tervezett szecessziós palota avatására, amely eredetileg az iparművészeti iskolának is helyet adott, a millenniumi ünnepségsorozat záró eseményeként, 1896. október 25-én került sor.


Krisztus levétele a keresztről - az esztétikum és a funkcionalitás tökéletes összhangja (Liege 1720 k.)

A történelem viharai ellenére a gyűjtemény folyamatosan gyarapodott, hol valamely koncepció szerinti vásárlás, hol adományok, máskor hagyatékok felvásárlása révén. A kiállítás, műtárgyakkal illusztrálva, éppen ennek történetét kívánja bemutatni: a gyűjtemény megalapozásától kezdve a szponzorálás és a mecenatúra folyamatát, a kortárs cégekkel és a műgyűjtőkkel való együttműködést, a nagyformátumú igazgatók munkásságát, illetve a magángyűjteményekből a múzeum birtokába került műkincsek sorsát.


Összesen három darab maradt fenn Bethlen Gábor násfasorozatából (Erdély, 1626?)

Valójában azonban sokkal többről mesélnek a kiállítás tárgyai. Bepillantást engednek az egyes korok mindennapjaiba, talán minden más múzeumi anyagnál jobban, hiszen az iparművészet terén az esztétika, a korízlés és a funkcionalitás szétválaszthatatlan. S ebbe mindenkor beletartozott a vallás, a hit világa is, amely éppolyan természetes módon kapcsolódik az ember életéhez, mint a bútorok, a ruhák vagy az étkészletek.

Ennek talán legjobb bizonyítéka a kiállításon bemutatott mézeskalács formák egyike, amely egy betlehemi jelenetet ábrázol. A mézeskalács régen természetes módon kapcsolódott az élet fontos eseményeihez. Például egy koronázás alkalmával megformázták az uralkodó portréját. Ugyanígy a nagy ünnepeket, a karácsonyt vagy a húsvétot is kísérték - s talán egyes tájakon kísérik ma is - ezek a sütemények.

A vallási élettel kapcsolatos tárgyak esetében nem nehéz kikövetkeztetni, miért fontos, hogy a liturgiában használt eszközök, a funkcionalitáson túl, szépek is legyenek. A neves lőcsei ötvösmester, Szilassy János 1777-ben készített kelyhe is arról tanúskodik, milyen művészi gondossággal hozták létre az iparosok az istentisztelet eszközeit. Szilassy Jánossok munkája fennmaradt, főleg egyházi tulajdonban, ő ugyanis nagyrészt monstranciákat és kelyheket készített. Specialitása volt az a festett zománcdíszítés, amellyel a kiállításon bemutatott kelyhet is díszítette. Európa távolabbi pontján, Limoges-ban készült a tárlat egy másik értékes liturgikus tárgya, a háromkirályok imádását megjelenítő, a gótika stílusjegyeit viselő csóktábla. A főpapi nagymise részeként békecsókot váltottak a résztvevők, s akik áldoztak a misén, az oltár közelében álló kis táblát csókolhatták meg. Ennek a nagy járványok idején szörnyű következményei voltak, ezért ezt a szokást az 1500-as évek közepén, a trentói zsinat idejében megszüntették. Így e tárgynak különleges kultúrtörténeti jelentősége is van, hiszen a zsinat után többé nem készítettek csóktáblákat.

A használatukban pontosan behatárolt liturgikus eszközöknél finomabban árnyalt képet rajzolnak Isten és ember mindennapi kapcsolatáról a látszólag kevés funkcióval rendelkező műkincsek. Az Iparművészeti Múzeum első főigazgatójának, Ráth Györgynek gyűjteményébe tartozott a János evangélistát ábrázolókéső gótikus figura. Az apró szobor puszpángfából készült - ez egy különleges fa, amely keménysége miatt nagyon jól formázható, így részletgazdag megmunkálást tesz lehetővé. A szomorú és meggyötört Jánost ábrázoló faragás egy Golgota-szoborcsoport része volt, amelynek többi része sajnos már nincs meg. Ráth György gyűjteménye azonban több vallási témájú szobrot megőrzött, például azt az épségben fennmaradt, 1720 körül körtefából faragott plasztikát, amely Krisztus keresztről való levételét jeleníti meg. Nem az esztétikai élmény nyújtása volt az egyetlen szempont e kis szobrok megalkotásánál, hanem egy-egy magánkápolna csöndjében a vallásos élmény, az egyéni áhítat elmélyítése.

A régebbi korok iparosai valamely céh tagjai voltak, ez védelmet jelentett, illetve bizonyította hozzáértésüket. A céhes keretek között működő mesterek is művészi igényű tárgyakat hoztak létre, de az újítás kevésbé volt jellemző rájuk. Az a fajta kísérletezés, ami egy mai művésznél szinte természetes, inkább csak az udvari mesterekre volt jellemző - mutatott rá a múzeum munkatársa, Szilágyi András művészettörténész. - A nagy művészegyéniségeknek, mint például Benvenuto Cellini, az ötvösség történetének egyik legnagyobb mestere, aki Firenzében működött az 1500-as években, megadatott az, hogy olyan megbízóik legyenek, akik teret engedtek a kísérletezésnek. Kipróbálhatták magukat, új megoldásokat találhattak.

Ezért is érdekes, hogy néhány különleges, egyedi műkinccsel is találkozhat a látogató a kiállításon. Egy külön teremben faliszőnyegek láthatók a tárlat részeként. Az egyiken a betlehemi pásztorok köszöntését ábrázolták. A szőnyeg Brüsszelben készült 1520 körül, amikor ott ez a műfaj a virágkorát élte. Egy falikárpit-sorozat darabja volt a szőnyeg, amit az 1600-as évek elején az akkori győri püspök, Naprághy Demeter szerzett meg, akit úgy is neveztek: az utolsó humanista főpap. A műkincs egyik különlegessége, hogy sok középkorias megoldást alkalmaztak a készítők a figurák megformálásában, a drapéria kezelésében. A középkori táblaképfestészetre volt jellemző, hogy a kisded a földön fekszik, vagy hogy szalagokban szöveggel kommentálják a jelenetet. A háttérben megmintázták az angyali üdvözletet, illetve a királyok imádását is. Ez a kontinuáló ábrázolásmód szintén a középkor sajátja. Ugyanakkor - a szőnyeg megalkotásának korára jellemzően - a próféták szerepét Szibillák vették át, a klasszikus antikvitás mintáit követve. Szintén egyedi darab a kiállításon bemutatott üvegből megalkotott keresztelőmedence. A keresztelőkutakat fémből vagy kőből készítik általában, s külön technikai bravúr, hogy ez a darab speciális, kettős üvegrétegből áll. Díszítése viszont már a hagyományos ikonográfiát követi: Jézus gyermekkorából való jeleneteket ábrázoltak rajta, illetve az apostolokat és a négy evangélistát. A keresztelőmedence tervét Sovánka István készítette, s a zay-ugróci Schreiber-üveggyár valósította meg 1896-ban.

Vannak olyan tárgyak, amelyeknek látszólag semmi közük a szakrális világhoz, világi célra készültek, például egy ékszer, motívumaikban mégis a kereszténységhez kapcsolódnak - mondta Szilágyi András. - Valamilyen sajátos motívumegyüttes szerepel rajtuk, például kereszt, horgony és szív, amelyek a keresztény erényekre utalnak: hit, remény, szeretet. De ugyanilyen elem a koponya, állkapcsában kulccsal, amely a sírig tartó hűséget jelzi. Ez a motívum szerepel például az úgynevezett Bethlen-násfán. Sajátos történeti értéke is van ennek az ékszernek: Bethlen Gábor esküvői násfasorozatának egyik darabja ez. 1626 márciusában tartott második esküvőjén viselték, amikor Kassán nőül vette Brandenburgi Katalint. Szokás volt, hogy az esküvő főszereplői ajándékot kapjanak, adott esetben egy ékszert, hasonlót ahhoz, amit a menyaszszony és a vőlegény is viselt. Régen az ékszereken nemcsak a motívumok, de maguk a drágakövek, a színek is jelentést hordoztak a kor embere számára, amelyek azonban sajnos mára feledésbe merültek. Az Iparművészeti Múzeum kiállítása talán visszaad valamit a látogató számára abból, amit az idő elrabolt mindennapjaink művészetéből.

Szalontai Anikó

Fotók: Iparművészeti Múzeum, Kolozs Ágnes

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu