Uj Ember

2006.04.16
LXII. évf. 16-17. (3009-3010)

Ingyenes
műsormelléklettel.

Főoldal
Címlap
Valóban feltámadt!
Áldott húsvétot kívánunk!
Ünnep
Az egyház "legfiatalabb leánya"
A litván keresztény közösségről
Az isteni irgalmasság kegyelmi helyszíne
Vilnius - Jézus ikonja a litván fővárosban
Katolikus szemmel
Húsvéti üzenetek...
Beszélgetés Mádl Ferenc volt köztársasági elnökkel régi húsvétokról és a nemzet mai lelkiállapotáról
A vallás magánügy?!
Fórum
A szunnyadók ébresztgetője
Kobzos Kiss Tamás énekmondó Magyar Örökség-díjas
A változás szabadsága
Emlékfák Ópusztaszeren
Gólyafészek
Fórum
Csak akkor eredményes, ha Istentől kérjük
A közömbösekért, a kívülállókért is felelősséget érzünk
"Segítsenek romjaiból felépíteni..."
Apor Vilmos püspök imája
Fórum
Ha nincs gyerek, nincs élet...
Böjte Csaba ferences szerzetes a szeretet útjairól
A nemzeti emlékezet napja - Komáromban
Határok nélkül - az interneten
Megújult a Nagybecskereki Püspökség honlapja
Szíve szomorodva...
Fórum
A derű üzenetével távozott közülünk
II. János Pálra emlékezünk
Amikor nálunk járt...
Egy éve Péter székében
2005. május 29.
Fórum
Nem a tétlenség ideje következik...
Miklósházy Attila püspök nyugalomba vonul
A pápák és a kapitalizmus
Alternatíva - a keresztény ihletésű szociális piacgazdaság
Misszió
Apró igenekből kirakott út
Örökfogadalmat tesz az első magyar testvér Taizében
Hitünk nemcsak máz, hanem életforma
Mindannyiunknak szól a küldetés
Missziós központ Budapesten
Városmisszió (5.)
Fórum
Könyvespolcra
Még egyszer Simándyról
Noteszlapok
Ünnep
Pilátusverők és határkerülők
Húsvéti népszokásainkról
Sohasem nevetett Jézus?
A Teremtő nyomában Budapesten
Útra való imádság: a budai Ecce Homo szobor
Helyi érték
Fórum
Azt láttuk, amit reméltünk: üres a sír...
Magyar papok nagyböjti zarándoklata
Fórum
Milyen lesz a mennyben? Milyennek képzeljük a feltámadást?
Kérdések - és vallomások
Milyen is lesz a Mennyben
A hit valóban gyógyít?
Kultúra
A feltámadás M. S. mester selmecbányai oltárán
Az esztergomi Keresztény Múzeum kincsei
A kortárs keresztény művészetről
Beszélgetés a kecskeméti Cifra palotában
Rejtélyek, sorsok, múmiák
A váci domonkos templom titkai
Kultúra
"Nekem ő a minden!"
Hangok Mozartról
Igazi társ volt - a kultúra szolgálatában is
Elhunyt Püski Sándorné, Ilus néni
Klimt és a századforduló világa - filmen
Jeruzsálemi olajfák
Paletta
Kultúra
A profán és a szent találkozásában
Kiállítás az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből
Fórum
A Magyar Sion
Az esztergomi főszékesegyház alapkőletételének ünnepén
Lelkiség
"Látott és hitt"
Szentírás-magyarázat
Egyedül a szeretet számít
Homíliavázlat
Valóban áldott éj
LITURGIA
Édesanyák Máté nemzetségtábláján (III.)
Nők a Bibliában (9.)
A hét liturgiája
B év
Lelkiség
A béke a rend és az igazságosság gyümölcse
Szentírás-magyarázat
Megadták magukat: győztek!
Homíliavázlat
A liturgikus ruhák - bevezető
LITURGIA
Édesanyák Máté nemzetségtábláján IV.
Nők a Bibliában (10.)
A hét liturgiája
B év
Élő egyház
A szereteten alapuló társadalomért
Még öt hónap az egyetemes testvériség napjáig
Az emberi termékenység: érték
Az Életvédő Fórum állásfoglalása a művi meddővé tételről
Élő egyház
Lesz-e vallásszabadság Kínában?
Lengyel püspökök - a relativizmus diktatúrája ellen
Fórum
Örökség - szóban és dalban
Bencze Ilonával beszélgettünk gyökerekről, hitről, alázatról
A szemlélődésből cselekvés fakadt
Regölyben egy szerzetes nővér vezeti a plébániát
Getsemane
Fórum
Fél év alatt barátok lettünk
Cigánypasztoráció egy kicsit másként
Szerénységét megkönnyeztük
Templomunkban köszönthettük Teréz anyát
A lelki békéért is tenni kell
Az árvíz utáni helyreállításokról - Erdélyben
Új lakóház is kellett
A hazai áradások után a belvíz is fenyeget
Árvíz a Dunán és a Tiszán
A Magyar Máltai Szeretetszolgálat segítséget ajánl
Fórum
Szilárdan kiállt a piaristák hivatásáért
Tomek Vince halálának évfordulóján
Politikáról, magunk közt, másként!
Balás Béla kaposvári megyés püspök a választásokról
"Szent büszkeséggel..."
Ötven éve hunyt el Czapik Gyula egri érsek
Ifjúság
Kisiskolásként a hitben
Döntésünk ünnepe
Egy hét múlva Gável testvérek koncert
Kultúra és nevelés Krisztus fényében
Hangulatjelentés
Ír-odalom
Mozaik
Tihany és az ország kálváriája
Világörökség bélyegen
A pécsi ókeresztény sírkamrák
Húsvéti színek a kertben
Végre tavasz!
Kedves Olvasók !

 

Pilátusverők és határkerülők

Húsvéti népszokásainkról

A níceai zsinat előtt a zsidó vallás pészah ünnepe és a keresztények húsvéti szertartásai egybeestek. A zsidók ekkor emlékeznek az egyiptomi fogságból való szabadulásukra. A fáraó annyi időt sem hagyott a zsidó népnek, hogy a kovásszal megkelesszék kenyerüket, így maceszt, más néven pászkát vittek magukkal. Innen az elnevezés: Pészah. Több európai nyelv is őrzi ezt az emléket a húsvét elnevezésében. A vallási hagyományok mellett különféle rituális, illetve babonás népszokások ölelik körül az ünnepkört.


Nagycsütörtökön a templomok harangjai elhallgatnak. Úgy mondják, Rómába mennek, ott gyászolják Krisztust. Ilyenkor kereplőt használnak a liturgiákon. Az ország több tájegységén is ismert volt nagycsütörtökön a pilátusverés, -égetés. A templomban a gyerekek verték a padokat, a falu határában pedig Pilátust jelképező szalmabábut égettek el. Sok családban még ma is az a szokás, hogy ezen a napon valamilyen zöld növényből készült ételt esznek, a neve is a napnak - zöldcsütörtök.

Nagypéntekhez babonás félelmek fűződnek. Vidéken sokfelé tiltották az állattartással, földműveléssel kapcsolatos munkákat, nem sütöttek kenyeret, mert az kővé vált volna, nem mostak ruhát, mert aki azt felvette volna, utána meghal, de még fonni sem fontak. Ezzel szemben nagypénteken a kút friss vizében mosakodni védelmet jelentett a betegségekkel szemben. A gazdaasszonyok a házkörül felsepertek, mert a bajt is kiseperték a piszokkal együtt. A lányok hosszú hajukból levágtak egy kicsit, hogy hosszabbra nőjön, az asszonyok az ágyneműt a kerítésre rakták, hogy az ártalmas szellemek eltűnjenek belőle. A fiatalemberek ezen a napon a templom előtt gyülekeztek, onnan indultak a határkerülésre. Kerepléssel űzték el az ártó erőket a földekről.

A húsvéti vigília liturgiája a víz- és tűzszenteléssel kezdődik. Az új tűz a feltámadó Krisztus, a remény szimbóluma. Ismét világosság gyúl. Bár Nyugat-Európában nem, nálunk közismert a feltámadási körmenet.

Húsvét vasárnapja a női munkákat tiltó nap volt, nem volt szabad seperni, főzni, mosni. Senki ne keressen öszszefüggést, de aznap az állatokat sem fogták be munkára. A negyvennapos böjt végén ünnepi asztalhoz szokás ülni, melynek része a füstölt sonka, a tojás, a torma, a túró és a kalács. Az ételeket sok helyen a pap a mai napig megáldja. Görög katolikus testvéreinknél mindenki sietett ezekkel a megszentelt ételekkel haza, mert a hagyomány szerint aki utoljára marad, az még abban az esztendőben meghal. Az ilyenkor fogyasztott ételeknek szimbolikus jelentésük van. A tojás például az élet, az átváltozás, az újjászületés archaikus jelképe, mely a keresztényeknek Krisztus feltámadását is jelképezi. A húsvéti sonkát, vagy bárányt - mely a zsidóság Egyiptomból való menekülésére is utal, sokfelé úgy eszik, hogy nem törik benne el a csontot, sőt azt a ház kéményére helyezik, mely megvéd a villámcsapástól, máshol a tűzkárok elriasztására használják. A tormának, hagymának gonoszűző szerepe van, de a templomban megáldott sót például még az állatok takarmányába is belekeverték, hogy jobban fejlődjenek. Voltak olyan területei az országnak, ahol a megszentelt ételek morzsáit az állatoknak vitték, illetve a földeken szórták szét, hogy jobb legyen a termés.

Húsvéthétfő a locsolkodás napja. Már a XVII. századból maradt írásos emlékünk erről a népszokásról. A víz megtisztít, megújít. Régen a fiúk kútvízzel, vödörből öntötték le a lányokat, mára már a kölnivíz a szokás, főleg a városokban. Vannak, akik bibliai eredetet vélnek e szokásban felfedezni. Egy hagyomány szerint a Krisztus sírját őrző katonák a feltámadását felfedező és ennek nagyon örvendező asszonyokat igyekeztek vízzel elcsendesíteni.

Erdélyben a fiúk a lányok kapujára nyírfaágat tűznek, másnap pedig csapatostul kérnek bebocsáttatást, és kímélettelenül megöntözik vödörből a választottjukat. A lányok a locsolóknak piros vagy hímes tojást adnak ezután.

Manapság az üzleteket húsvétkor ellepik a csokinyuszik, sokan kapnak élő nyulat. Honnan származhat e szokás? Miért kerül a nyúl a tojás mellé? Ez valószínűleg egy félreértésen alapul. Egykor a német földesuraknak a nép húsvétkor köteles volt gyöngytyúkot adni tojással. Az állat neve németül Haselhuhn. Ezt lerövidítve gyakran nevezték Haslnek. A nyúl német neve viszont Hase. A kettő keveredéséből alakulhatott tehát ki a nyúl, amely tojások közt ül. Félreértés régen sok mindenből adódhatott. Amikor még nem tudták, hogy az állatok milyen rendszerbe sorolhatók, de a hústilalom a böjtben megvolt, a vadkacsát nyugodtan ették az emberek - hiszen az vízi állat, mint a hal. Halat pedig lehet és lehetett enni ugyebár...

Hitvilágunk ősi szimbólumai, népi hagyományunk számtalan emléke fűződik még ehhez az ünnephez. Megváltozott világunkban sok-sok szokás eltűnt, kihalt, feledésbe merült már. Kevéske még megmaradt, azokra vigyázzunk, hogy pár évtized múlva nehogy ezeket is már csak a kutatók feljegyzéseiből ismerhessük.

Bókay László

Fotó: Cser István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu