Uj Ember

2006.04.16
LXII. évf. 16-17. (3009-3010)

Ingyenes
műsormelléklettel.

Főoldal
Címlap
Valóban feltámadt!
Áldott húsvétot kívánunk!
Ünnep
Az egyház "legfiatalabb leánya"
A litván keresztény közösségről
Az isteni irgalmasság kegyelmi helyszíne
Vilnius - Jézus ikonja a litván fővárosban
Katolikus szemmel
Húsvéti üzenetek...
Beszélgetés Mádl Ferenc volt köztársasági elnökkel régi húsvétokról és a nemzet mai lelkiállapotáról
A vallás magánügy?!
Fórum
A szunnyadók ébresztgetője
Kobzos Kiss Tamás énekmondó Magyar Örökség-díjas
A változás szabadsága
Emlékfák Ópusztaszeren
Gólyafészek
Fórum
Csak akkor eredményes, ha Istentől kérjük
A közömbösekért, a kívülállókért is felelősséget érzünk
"Segítsenek romjaiból felépíteni..."
Apor Vilmos püspök imája
Fórum
Ha nincs gyerek, nincs élet...
Böjte Csaba ferences szerzetes a szeretet útjairól
A nemzeti emlékezet napja - Komáromban
Határok nélkül - az interneten
Megújult a Nagybecskereki Püspökség honlapja
Szíve szomorodva...
Fórum
A derű üzenetével távozott közülünk
II. János Pálra emlékezünk
Amikor nálunk járt...
Egy éve Péter székében
2005. május 29.
Fórum
Nem a tétlenség ideje következik...
Miklósházy Attila püspök nyugalomba vonul
A pápák és a kapitalizmus
Alternatíva - a keresztény ihletésű szociális piacgazdaság
Misszió
Apró igenekből kirakott út
Örökfogadalmat tesz az első magyar testvér Taizében
Hitünk nemcsak máz, hanem életforma
Mindannyiunknak szól a küldetés
Missziós központ Budapesten
Városmisszió (5.)
Fórum
Könyvespolcra
Még egyszer Simándyról
Noteszlapok
Ünnep
Pilátusverők és határkerülők
Húsvéti népszokásainkról
Sohasem nevetett Jézus?
A Teremtő nyomában Budapesten
Útra való imádság: a budai Ecce Homo szobor
Helyi érték
Fórum
Azt láttuk, amit reméltünk: üres a sír...
Magyar papok nagyböjti zarándoklata
Fórum
Milyen lesz a mennyben? Milyennek képzeljük a feltámadást?
Kérdések - és vallomások
Milyen is lesz a Mennyben
A hit valóban gyógyít?
Kultúra
A feltámadás M. S. mester selmecbányai oltárán
Az esztergomi Keresztény Múzeum kincsei
A kortárs keresztény művészetről
Beszélgetés a kecskeméti Cifra palotában
Rejtélyek, sorsok, múmiák
A váci domonkos templom titkai
Kultúra
"Nekem ő a minden!"
Hangok Mozartról
Igazi társ volt - a kultúra szolgálatában is
Elhunyt Püski Sándorné, Ilus néni
Klimt és a századforduló világa - filmen
Jeruzsálemi olajfák
Paletta
Kultúra
A profán és a szent találkozásában
Kiállítás az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből
Fórum
A Magyar Sion
Az esztergomi főszékesegyház alapkőletételének ünnepén
Lelkiség
"Látott és hitt"
Szentírás-magyarázat
Egyedül a szeretet számít
Homíliavázlat
Valóban áldott éj
LITURGIA
Édesanyák Máté nemzetségtábláján (III.)
Nők a Bibliában (9.)
A hét liturgiája
B év
Lelkiség
A béke a rend és az igazságosság gyümölcse
Szentírás-magyarázat
Megadták magukat: győztek!
Homíliavázlat
A liturgikus ruhák - bevezető
LITURGIA
Édesanyák Máté nemzetségtábláján IV.
Nők a Bibliában (10.)
A hét liturgiája
B év
Élő egyház
A szereteten alapuló társadalomért
Még öt hónap az egyetemes testvériség napjáig
Az emberi termékenység: érték
Az Életvédő Fórum állásfoglalása a művi meddővé tételről
Élő egyház
Lesz-e vallásszabadság Kínában?
Lengyel püspökök - a relativizmus diktatúrája ellen
Fórum
Örökség - szóban és dalban
Bencze Ilonával beszélgettünk gyökerekről, hitről, alázatról
A szemlélődésből cselekvés fakadt
Regölyben egy szerzetes nővér vezeti a plébániát
Getsemane
Fórum
Fél év alatt barátok lettünk
Cigánypasztoráció egy kicsit másként
Szerénységét megkönnyeztük
Templomunkban köszönthettük Teréz anyát
A lelki békéért is tenni kell
Az árvíz utáni helyreállításokról - Erdélyben
Új lakóház is kellett
A hazai áradások után a belvíz is fenyeget
Árvíz a Dunán és a Tiszán
A Magyar Máltai Szeretetszolgálat segítséget ajánl
Fórum
Szilárdan kiállt a piaristák hivatásáért
Tomek Vince halálának évfordulóján
Politikáról, magunk közt, másként!
Balás Béla kaposvári megyés püspök a választásokról
"Szent büszkeséggel..."
Ötven éve hunyt el Czapik Gyula egri érsek
Ifjúság
Kisiskolásként a hitben
Döntésünk ünnepe
Egy hét múlva Gável testvérek koncert
Kultúra és nevelés Krisztus fényében
Hangulatjelentés
Ír-odalom
Mozaik
Tihany és az ország kálváriája
Világörökség bélyegen
A pécsi ókeresztény sírkamrák
Húsvéti színek a kertben
Végre tavasz!
Kedves Olvasók !

 

Klimt és a századforduló világa - filmen

"Festő vagyok, aki napról napra reggeltől estig csak fest"- mondta magáról Gustav Klimt (1862-1919), a világhírű osztrák festő, a szecesszió művészeti mozgalmának megalapítója, az állami kultúrától mentes művészi szabadság híve, aki elsőként ismerte el az építészetet, a textil- és bútortervezést a festészettel egyenlő művészi megjelenési formaként. Az 1900-as párizsi világkiállításon aranyérmet kapott, a nemzetközi festészeti világkiállításon pedig 1911-ben Rómában első díjas lett. Tisztelte Auguste Rodint, aki "viszontcsodálta" őt. Amikor új irányzatot képviselő Fakultätsbilder című allegória-képei nyilvános vitát szültek, megtagadta a művek átadását a hivatalos állami megbízónak, visszafizette az előleget, és letette az ecsetet. Felbecsülhetetlen értékű életművét viharos viták és elismerések kísérték...

Az osztrák filmkultúra kevés Hollywood által súlyozott sztárt és filmet mondhat magáénak, a Klimt bécsi premierje azonban lázba hozta az európai és tengerentúli filmszakmát, legalábbis ami az amerikai, német, francia, olasz sztárparádé (John Malkovich, Veronika Ferres, Saffron Burrows, Sandra Caccareli, Nikolai Kinski) fogadtatását illeti. A film ötlete egy chilei születésű rendező és forgatókönyvíró, Raoúl Ruiz fejéből pattant ki. Ihletője Schnitzler osztrák orvos-író lélekelemző irodalma és az amerikai John Malkovich korábbi alakítása volt, Marcel Proust Az eltűnt idő nyomában című regényének filmváltozatában.

Mi vonzotta Malkovich-ot - a korábban jobbára összeesküvő, sötét, aszociális embertípust alakító színészt - Klimt alakjának megformálásában? - KlimtésSchielefestményeinek esztétikája, a szépség és érzelmek gazdagsága, egy különleges világ, melyben nagy horderejű viták, elemzések, irányzatok csaptak össze művészetben, filozófiában, pszichológiában egy izgató, kellemesen hátborzongató, nőiesen csábító városban, Bécsben! - válaszolta a művész.

Amit a filmvásznon látunk: a barát és nagynevű kortárs, Egon Schiele a haldokló Gustav Klimt portréján dolgozik. A távozni készülő alig hallhatóan virágokat emleget. Szavai nyomán a jelen áttűnik a múlt emlékképeibe, melyek találkozások kortárs művészekkel, modellekkel, szépasszonyokkal, támogatókkal, ellenségekkel. Egy erotikus valóságfantázia képsorözöne, amely schnitzleri körhintaként érzelemmel, érzékiséggel, kielégületlen kívánságokkal és impulzív kifejezőerővel párosul. Valóság és illúzió, csábítás és megtévesztés, vonzások és választások keverednek egymással a képernyőn a nézőt kápráztatva, a filmművészt tudatalatti engedelmes rendezői utasítás követésére kényszerítve. Ruiz apró történelmi jelenetek, Schnitzlertől, Polgártól vett finom idézetek, továbbá kitalált jelenetek egybefonásával a Fine de Siécle művészi lázálmának hű tükrét adja.

- A film számomra olyan, mint a keringő - mondja a rendező -, pontosabban, mint Raveltől a La Valse. Gyászzeneként kezdődik, majd érzelmi magasságokba tör és szinte meghökkentő tréfásan hal el. Ha két szóval kellene jellemezni a filmet, számomra a Klimt kábulat és mámor.

A filmben mindez úgy valósul meg, hogy a rendező "táncoló kameramozgással", a képek nyugtalanságát egy valcer pillanatfelvételeinek egymásutániságával ötvözi. Eszköz ez, melynek segítségével a Ruiz által megragadott pillanat ugyanabban a másodpercben szerte is foszlik.

Szó sincs Klimt 1900 és 1919 közötti igazi életrajzáról. A festő akadémizmus és modern irányzatok közötti őrlődése, az államilag támogatott befolyásolt művészet és az egyéni művészi szárnyalás közötti szabadság és ennek a gyengébb nem általi befolyásolása mesteri képekben örökítődik meg. Szó van egy "ghost-storyról" is, amely egyben a kor politikai szemléletének szimbóluma. Mindez egy magas rangú hivatalnok figurájában személyesül meg, aki árnyékként követi Klimtet, emlékeztetve a politika hatalmára, és kísértve a kitörésre, mely mintha csak az ördöggel kötendő paktum formájában lenne lehetséges. Ez a művészet, de más a realitás: Klimt, a legalább tizennyolc törvénytelen gyermek atyja örvend gyermekeinek, és tehetősségéhez mérten támogatja az édesanyákat...

A történelmi háttérrel ötvözött virtuóz Klimt-hommage-t egyébként áthatja a nők korabeli szerepének ábrázolása és annak megítélése is. Friedrich Nietzsche azt írja Vidám tudományok című munkájában: "A nő képét a férfi teremti meg magának, a nő csupán idomul ahhoz viselkedésében." A korabeli polgári társadalom hivatalos prűd proklamációjával szemben állt a művészvilág színfalak mögötti szabadelvűsége. Kik voltak Klimt hölgyei? Barátok, mecénások, gyűjtők feleségei, kiknek - míg a férjek a mester mecénásai voltak - az esztétikai élvezet és izgalmas kaland jutott. Otto Weininger, a kor másik divatos filozófus-esztétája szerint a "nő jelentéktelen semmiség, aki valamivé csak a férfi oldalán válhat. A nő csupán természet, míg a férfi maga a kultúra!" Ugyanakkor mivel a nő semmi, akár minden is lehet, vallotta a kor, és megteremtette a femme fatalt, a végzet asszonyát. E Viennese Beauty érzelem- és színgazdag ornamentikával díszített világának mozgóképes változata a Klimt-film. Izgalmas, mértéktartó, esztétikus...

Reviczky

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu