Uj Ember

2006.04.16
LXII. évf. 16-17. (3009-3010)

Ingyenes
műsormelléklettel.

Főoldal
Címlap
Valóban feltámadt!
Áldott húsvétot kívánunk!
Ünnep
Az egyház "legfiatalabb leánya"
A litván keresztény közösségről
Az isteni irgalmasság kegyelmi helyszíne
Vilnius - Jézus ikonja a litván fővárosban
Katolikus szemmel
Húsvéti üzenetek...
Beszélgetés Mádl Ferenc volt köztársasági elnökkel régi húsvétokról és a nemzet mai lelkiállapotáról
A vallás magánügy?!
Fórum
A szunnyadók ébresztgetője
Kobzos Kiss Tamás énekmondó Magyar Örökség-díjas
A változás szabadsága
Emlékfák Ópusztaszeren
Gólyafészek
Fórum
Csak akkor eredményes, ha Istentől kérjük
A közömbösekért, a kívülállókért is felelősséget érzünk
"Segítsenek romjaiból felépíteni..."
Apor Vilmos püspök imája
Fórum
Ha nincs gyerek, nincs élet...
Böjte Csaba ferences szerzetes a szeretet útjairól
A nemzeti emlékezet napja - Komáromban
Határok nélkül - az interneten
Megújult a Nagybecskereki Püspökség honlapja
Szíve szomorodva...
Fórum
A derű üzenetével távozott közülünk
II. János Pálra emlékezünk
Amikor nálunk járt...
Egy éve Péter székében
2005. május 29.
Fórum
Nem a tétlenség ideje következik...
Miklósházy Attila püspök nyugalomba vonul
A pápák és a kapitalizmus
Alternatíva - a keresztény ihletésű szociális piacgazdaság
Misszió
Apró igenekből kirakott út
Örökfogadalmat tesz az első magyar testvér Taizében
Hitünk nemcsak máz, hanem életforma
Mindannyiunknak szól a küldetés
Missziós központ Budapesten
Városmisszió (5.)
Fórum
Könyvespolcra
Még egyszer Simándyról
Noteszlapok
Ünnep
Pilátusverők és határkerülők
Húsvéti népszokásainkról
Sohasem nevetett Jézus?
A Teremtő nyomában Budapesten
Útra való imádság: a budai Ecce Homo szobor
Helyi érték
Fórum
Azt láttuk, amit reméltünk: üres a sír...
Magyar papok nagyböjti zarándoklata
Fórum
Milyen lesz a mennyben? Milyennek képzeljük a feltámadást?
Kérdések - és vallomások
Milyen is lesz a Mennyben
A hit valóban gyógyít?
Kultúra
A feltámadás M. S. mester selmecbányai oltárán
Az esztergomi Keresztény Múzeum kincsei
A kortárs keresztény művészetről
Beszélgetés a kecskeméti Cifra palotában
Rejtélyek, sorsok, múmiák
A váci domonkos templom titkai
Kultúra
"Nekem ő a minden!"
Hangok Mozartról
Igazi társ volt - a kultúra szolgálatában is
Elhunyt Püski Sándorné, Ilus néni
Klimt és a századforduló világa - filmen
Jeruzsálemi olajfák
Paletta
Kultúra
A profán és a szent találkozásában
Kiállítás az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből
Fórum
A Magyar Sion
Az esztergomi főszékesegyház alapkőletételének ünnepén
Lelkiség
"Látott és hitt"
Szentírás-magyarázat
Egyedül a szeretet számít
Homíliavázlat
Valóban áldott éj
LITURGIA
Édesanyák Máté nemzetségtábláján (III.)
Nők a Bibliában (9.)
A hét liturgiája
B év
Lelkiség
A béke a rend és az igazságosság gyümölcse
Szentírás-magyarázat
Megadták magukat: győztek!
Homíliavázlat
A liturgikus ruhák - bevezető
LITURGIA
Édesanyák Máté nemzetségtábláján IV.
Nők a Bibliában (10.)
A hét liturgiája
B év
Élő egyház
A szereteten alapuló társadalomért
Még öt hónap az egyetemes testvériség napjáig
Az emberi termékenység: érték
Az Életvédő Fórum állásfoglalása a művi meddővé tételről
Élő egyház
Lesz-e vallásszabadság Kínában?
Lengyel püspökök - a relativizmus diktatúrája ellen
Fórum
Örökség - szóban és dalban
Bencze Ilonával beszélgettünk gyökerekről, hitről, alázatról
A szemlélődésből cselekvés fakadt
Regölyben egy szerzetes nővér vezeti a plébániát
Getsemane
Fórum
Fél év alatt barátok lettünk
Cigánypasztoráció egy kicsit másként
Szerénységét megkönnyeztük
Templomunkban köszönthettük Teréz anyát
A lelki békéért is tenni kell
Az árvíz utáni helyreállításokról - Erdélyben
Új lakóház is kellett
A hazai áradások után a belvíz is fenyeget
Árvíz a Dunán és a Tiszán
A Magyar Máltai Szeretetszolgálat segítséget ajánl
Fórum
Szilárdan kiállt a piaristák hivatásáért
Tomek Vince halálának évfordulóján
Politikáról, magunk közt, másként!
Balás Béla kaposvári megyés püspök a választásokról
"Szent büszkeséggel..."
Ötven éve hunyt el Czapik Gyula egri érsek
Ifjúság
Kisiskolásként a hitben
Döntésünk ünnepe
Egy hét múlva Gável testvérek koncert
Kultúra és nevelés Krisztus fényében
Hangulatjelentés
Ír-odalom
Mozaik
Tihany és az ország kálváriája
Világörökség bélyegen
A pécsi ókeresztény sírkamrák
Húsvéti színek a kertben
Végre tavasz!
Kedves Olvasók !

 

A pápák és a kapitalizmus

Erőteljes propaganda sugallja, hogy az emberiség problémáit "a piac" szerepének folytonos növelése fogja megoldani; az ezzel ellentétes érvekre nyomban a populizmus vagy éppen a marxista nosztalgiázás bélyegét sütik. Alig esik szó arról, hogy a katolikus egyház szociális tanítása éppenséggel a kapitalizmus embertelenségével szemben fogalmazódott meg. A tisztánlátás érdekében itt az ideje, hogy az eredeti forrásokhoz forduljunk.

"Korunk a munkásokat védtelenül kiszolgáltatta a munkaadók embertelenségének és korlátlan nyereségvágyának..., néhány dúsgazdag ember a szegények hatalmas tömegeire rakhatta a szolgaság jármát."

"A hatalmat azok tudják a legkíméletlenebbül gyakorolni, akik a pénztőkét birtokolják (...) és akaratuk ellenére senki még csak lélegzethez sem juthat. (...) A gazdasági verseny korlátlan szabadsága (...) csak a legerősebbeket hagyja meg az élők sorában (...) akik a legkevesebbet sem foglalkoznak a lelkiismeretükkel. (...) Az éppoly átkos halálfolyam, a nemzetközi finánctőke, avagy »nemzetközi imperializmus«, melynek jelszava ez: »Ott a haza, ahol a jólét«. (...) Ne hagyjuk ki azokat a minden hájjal megkent gazfickókat sem, (...) akik szégyentelenül az emberek alantas ösztöneire építenek, hogy ezeknek az ösztönöknek a felkorbácsolásából húzzanak hasznot."

"Hatalmas munkástömegek (...) olyan alacsony bért kapnak, hogy családjukkal együtt emberhez minden szempontból méltatlan körülmények között kell élniük. (...) a többség elképesztő nyomorával egy szűk réteg gazdagsága és a szegények nyomorát szemérmetlenül arcul csapó, nyílt pazarlása áll szemben."

"A tulajdonból szerzett jövedelem felhasználása nem hagyható rá az emberek szabad döntésére, ki kell zárni az ilyen típusú nyerészkedés lehetőségét. Nem tűrhető el, hogy azok a polgárok, akiknek kiugróan magas jövedelme a nemzeti erőforrásokból és mások munkájából származik, e jövedelem jelentős részét kizárólag személyes érdekből külföldön helyezzék el."

"Vannak a kevesek, kik sokat birtokolnak..., és vannak a sokak..., akik az elemi javak hiányában alapvető emberi hivatásuknak nem tudnak megfelelni."

A liberalizmus mai újhulláma idején e gondolatok könynyen megkaphatják az "antikapitalista rögeszmék" minősítést, holott - XIII. Leótól II. János Pálig - a pápák szociális enciklikáiból valók. Láthatjuk, a kapitalizmus bírálata nem a marxizmus privilégiuma. Ellenkezőleg, ezen alapműveket éppenséggel a marxizmus riasztó térnyerése ihlette. Szerzői ugyanakkor éles szemmel mutattak rá a liberalizmus fedőideológiája mögött kibontakozó kapitalizmus embertelenségére is. Ma, amikor a "rendszerváltás" leple alatt ismét a szabályozatlan kapitalizmus nem is olyan lopakodó visszatértének válunk szenvedő alanyaivá, ajánlatos óvatos távolságtartással kezelnünk a szabadpiaci ideológiákat, még ha azok "konzervatív" vagy "jobboldali" köntösben tűnnek is fel. Az elmúlt másfél évtized társadalmi igazságtalanságai egyre többek figyelmét irányították a valódi európai kereszténydemokráciára, amelynek gyakorlatát II. János Pál így méltatja: "Néhány országban tanúi vagyunk egy pozitív erőfeszítésnek, hogy felépítsenek egy szociális igazságosságtól áthatott demokratikus társadalmat (...) igyekeznek elkerülni, hogy a piaci mechanizmusok legyenek az emberi élet egészének egyedüli meghatározó tényezői, és alá akarják rendelni ezeket a mechanizmusokat a nyilvános ellenőrzésnek."

A konzervativizmus-vitáknak az az alapproblematikája, hogy az egyesek által mintának ajánlott angolszász világban a gazdasági, illetve a szellemi-kulturális politikai filozófiák (és praxisok) piacán jobbára csak bizarr keverékek kaphatók: a társadalmi szolidaritás abortusz- és homoszexualitás-pártolással, kulturál-nihilizmussal, míg a családpártiság és értékközpontúság "hulljon a férgese" mentalitású szociáldarvinizmussal és iraki típusú imperializmussal csomagban kapható. Ám semmi nem kényszerít arra, hogy eszméinket az angolszász világból importáljuk (különösen kritikátlanul). Hagyományainkkal harmóniában lévő s a gyakorlatban is működőképesnek bizonyult mintákat közelebb is találhatunk.

Alternatíva - a keresztény ihletésű szociális piacgazdaság

A mai magyar jobboldal azzal kénytelen szembesülni, hogy a már eleve nem problémamentes angolszász konzervativizmus európai és keresztény szemmel nézve kezd még elfogadhatatlanabbá válni. Társadalompolitikájában II. János Pál aggodalma igazolódik be: "A marxista rendszer bukása után fennáll a veszélye annak, hogy olyan radikális kapitalista ideológia terjed el, amely (...) vakon bízik abban, hogy a piac erőinek szabad fejlődése mindent meg fog oldani"; agresszív világuralmi törekvéseit pedig világszerte szinte egyhangú elutasítás övezi. Az amerikai fogyasztási kultúra és médiatizált tömegdemokrácia fegyveres exportja sérti a nemzetek, kultúrák, civilizációk egyenrangúságának elvét. Rossz emlékű diktátorok mentalitását idézi, akik alacsonyabb rendűnek tartották az általuk leigázott civilizáció egész közösség-, kultúra- és társadalomszervező rendjét.

Miért ne fordulnánk a pápák szociális útmutatásai és az európai integráció alapító atyáinak ezen alapuló praxisa felé? Miért kell félnünk XII. Piusz szavaitól: "Mindenkinek joga van anyagi javakkal biztosítania életfeltételeit (...) e jog hatálya erősebb a magántulajdon jogánál is", vagy "az egyház, amikor a magántulajdon jogát védi, (...) a legkevésbé sem törekszik a jelenlegi helyzet változatlan fenntartására (...) még ennél is kevésbé kel a gazdagok, a plutokrácia védelmére, semmibe véve a szegények, a vagyontalanok jogait".

Miért lenne marxista eltévelyedés VI. Pálra hallgatni: "Senkinek sem szabad a maga kizárólagos használatára fenntartania a szükségleteit meghaladó javakat akkor, amikor a többiek még a szükséges létminimummal sem rendelkeznek. (...) Ha pedig a szerzett magánjogok ellentétbe kerülnek a közösség alapvető szükségleteivel, az államvezetés feladata, hogy (...) megoldást keressen. (...) A közjó érdeke olykor a kisajátítást is szükségessé teszi, ha egy birtok a közösség jólétének kerékkötőjévé válik."

Azért, mert nagyhatalmú pénzügyi körök az ellenkezőjét állítják, miért kellene megtagadnunk XI. Piusz intését: "A szabadversenyt meghatározott és az őt megillető korlátok közé kell terelni, és még inkább a gazdasági hatalmat kell hatékony eszközökkel alárendelni az állami tekintélynek. (...) Bizonyos típusú javaknak az állam részére való fenntartását méltán lehet megkövetelni, mivel ezek birtoklása olyan nagy hatalmat jelent, hogy a közösség érdekének veszélyeztetése nélkül magánembereknek át nem engedhető."

Miért ne árnyalhatnánk a teljesítményelvet XXIII. János szavaival: "Egyes kisebb jelentőségű vagy kétes társadalmi haszonnal járó munkákat (...) túlfizetnek, míg derék és szorgalmas dolgozók egész rétegeit, akik hasznos és munkaigényes tevékenységet folytatnak, alapvető szükségleteiket sem kielégítő mértékben béreznek."

A privatizálás elkerülhetetlenségét hallva miért ne fontolhatnánk meg János pápa szavait: "Mindenkinek, de főként az állam vezetőinek elsősorban azon kell fáradozniok, hogy az alapvető közszolgáltatásokat a vidéken is megfelelően fejleszszék, az úthálózatot, a közlekedést, a szállítási, postai és távközlési hálózatot, az egészséges ivóvíz-szolgáltatást, a lakásépítést, az orvosi és gyógyszertári ellátást, az általános és szakiskolai rendszert."

Magyarországon két jelentős korszakban is kísérleteztek az angolszász konzervativizmus meghonosításával. A kiegyezést követő "boldog békeidőkben" az általános választójogot azért nem vezették be, mert Tiszáék tudták, a demokratikus szabályok a rendszer azonnali elsöprését eredményeznék. Ma azonban az általános választójog adottság, s hogy e keretek között mire képes térségünkben az angolszász konzervativizmus, azt az 1939-es első titkos választás, a nyilasok rémületes előretörése, valamint a háború után a baloldali blokk viszonylag magas támogatottsága egyként viszszatükrözte.

A kontinentális Európa egyszer már meghozta az ítéletet a nácizmus és a kommunizmus kettős satujába vezető liberális kapitalizmusról, s a szociális piacgazdaság létrehozásával működőképes alternatívát tudott vele szembeállítani. Ma - éppen az angolszász konzervativizmus zászlaja alatt - e rendszer szétverése került napirendre, amit a rendszerváltó országok mint kísérleti nyulak már a saját bőrükön érezhetnek. Aligha méltányos a polgári politikusok szemére vetni, hogy e konfliktusban Amerikával, a világhódító újimperializmussal és a szociáldarwinizmussal szemben Európa, a kultúrák együttműködése és a keresztény ihletésű szociális piacgazdaság mellett teszik le voksukat.

Krómer István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu