Uj Ember

2005.04.10
LXI. évf. 15. (2956.)

Totus Tuus
(Egészen a Tiéd)

Főoldal
Címlap
II. János Pál pápa április 2-án 21 óra 37 perckor - életének 85., pápaságának 27. évében - elhunyt.
A remény pápája volt
II. János Pál emlékére
Kronológia
1978
Fórum
Gyászolja az egész világ
Az első nyilatkozatok
Wadowicétől Rómáig
Fórum
"Az igazság szabaddá tesz titeket"
II. János Pál örökül hagyott mondata
A rendíthetetlen
Fórum
A hittel ajándékozta meg a világot...
Beszélgetés Kada Lajos érsekkel II. János Pál pápáról
Kapcsolat Erdéllyel
Az alapvető örömre mutatott rá
Az egyház élete
Ha a hazára gondolok...
Fórum
"Holnap Önért ajánlom fel a szentmisét..."
Az eucharisztia pápája
Eperjes Károly színművész gondolatai
Ha költő lennék...
"Új áldozatokra is szükség van..."
Az imádság és szenvedés pápája
Fórum
Ne féljetek!
Emlékezet és kiengesztelődés
Az új evangelizáció kezdeményezője
Fórum
Az élet és a család védelmezője
A keresztények egysége az egyik vezérfonal
A vallások közötti párbeszéd
Boldoggá és szentté avatások
Fórum
Aki elősegítette a kommunizmus bukását
Czestochowában kezdődött...
Orbán Viktor vatikáni látogatásáról
Megváltoztatta egyházképünket
Tar Pál a pápáról
Az emberi jogok
Fórum
A népek közötti béke szolgálatában
Üzenetek a béke világnapokra
János - és Pál is
A neve az irányvonala...
A jubileum pápája
A fiatalok pápája
Fórum
II. János Pál és Mária
Megtartotta jelmondatát és címerét
Totus Tuus
Refrén (részlet)
A Tábor-hegy helyett a Getszemáni-kertben
Elment Urunkhoz
Mi egyetlen reményünk
Fórum
A pápa és a Nobel-békedíj
"A fiatal pápa"
Magyar egyetemisták a Szentatyáról
Élő rózsafüzér
Egészen
Á, Magyarország...!
Kemenes László piarista egy cserkészlelkipásztor-találkozóról
Felejthetetlen emlékek
Fórum
II. János Pál pápa látogatásai Magyarországon
1991
Fórum
Magyarul akart szólni...
Két szempár találkozása
Imádkozzék ezért az országért
Kosáry Domokos a Szentatya első magyarországi látogatásáról
1996 - Reményünk Krisztus
Fórum
Keresztút a Colosseumnál
"Krakkóm, életem városa"
Találkozásaim II. János Pállal
Közelkép
Akinek életben kellett maradnia
Utólagos naplójegyzetek
Fórum
Elődök nyomában...
A XX. század pápái
Hogyan választják a pápát?
Pápaválasztásra
Római Triptichon (részlet)
Fórum
Imádságos virrasztás
A magyar hívők imája
Az életből - az Életbe
A börtönben is imádkoztak
Élő egyház
"A bátorsága ragadott meg..."
Emlékezés Bódi Mária Magdolnára - Litéren
Rendíthetetlen hitvalló volt
Mindszenty Józsefre emlékeztek Szombathelyen
Felszentelték az első magyar Schönstatt-leányszentélyt
Lelkiség
"A Messiásnak szenvednie kell"
Szentírás-magyarázat
"Eddig külsőleg érintettél, ezután bensőleg érints meg"
Homíliavázlat
Esti illatáldozatunk
LITURGIA
Csodák (5.)
Az Eucharisztia Éve
Katolikus szemmel
A vallásszabadság védelmében
Nem privilégiumokat akarunk
Ökumenikus párbeszéd vagy hitvita?
Isten és haza
Nemzeti ünnep Szilvágyon
LAPSZÉL
Moszkva figyelmeztet
Élő egyház
Jézus betartja ígéretét
Ökumenikus lelkészkörök találkozója Kecskeméten
Ébredj fel!
A katolikus megújulás budapesti régiójának idei találkozója
Közös pont a családokért
Hitről, gyermekről és tudományról - művészeti est az ökumené jegyében
Élő egyház
Kisebbségben - Jézus szülőföldjén
Beszélgetés Michel Sabbah jeruzsálemi latin pátriárkával
Fórum
A bűnbeesés XX. századi operája
Sosztakovics: Kisvárosi Lady Macbeth
Egy hét
Kortársunk: Jókai Anna
Gulágot szenvedett cserkészpap volt
Kölley György halálára
KÖNYVESPOLC
Hans Urs von Balthasar - önmagáról
Fórum
Vallásos nevelés és a tudományok szeretete
A váci piarista gimnázium
Fórum
A múlt század nagy hívő tudósa
Ötven éve hunyt el Teilhard de Chardin
A mai tudomány a teológia szemszögéből
A Magyar Pax Romana idei kongresszusáról
Gondos sáfárként...
Mi az Életvédő Fórum célja?
Fórum
"Ez a vég - számomra az élet kezdete"
Hatvan éve halt meg Dietrich Bonhoeffer
Bonhoeffer börtönleveleiből
Ázsia legkatolikusabb országa
A Fülöp-szigetek
Ifjúság
Szólj hozzá!
"Passió" a Szent Péter téren
Élménybeszámolók a Regnum Christi nagyheti zarándoklatáról
Milánóban lesz a "taizéi találkozó"
Folytonos húsvét
Élő kenyér, élő áldozat
Debreceni Ifjúsági Találkozó - a fiatalok és az eucharisztia
"Ne féljetek!"
A Szentatya üzenete a fiataloknak
Rejtvény
Kultúra
Miről beszélgettek?
A költők: a mindenség katonái
József Attila
A Feltámadás disztichonja
Század, vigyázz!
Fórum
Hivatása: az Isten álma
Találkozások a hetvenöt éves keszthelyi kármelita kolostorban
Mozaik
Simon M. Veronika kiállítása
Fény a sötétben
Testvéri koncert
Zöld abroszon tarka hímzés
Akadálymentesen, nívósan...
Vandalizmus a Szent Anna-tónál

 

A múlt század nagy hívő tudósa

Ötven éve hunyt el Teilhard de Chardin

Hit és természettudomány, hit és evolúció harmóniáját élte meg víziójában, ami természetesen nem történhetett ellentmondás nélkül. Életműve azonban a II. vatikáni zsinat szellemére is hatott.


A francia Teilhard de Chardin 1881-ben született, majd 1899-ben lépett a jezsuita rendbe. Filozófiai tanulmányai után 1905-től 1908-ig kémiát és fizikát tanított a jezsuiták kairói kollégiumában. Angliában tanult teológiát. 1911-ben szentelték pappá. Korai geológiai érdeklődése után már 1912-ben felébredt a paleontológia iránti vonzódása. Az első világháborúban egészségügyi frontszolgálatot teljesített. 1918-ban tette le utolsó ünnepélyes fogadalmait. 1919-től Párizsban természettudományi doktorátust szerzett, aztán paleontológiát és geológiát tanított az Institut Catholique-on. Néhány év múlva a "világegyetem rajongója" lett. A "teremtő fejlődés" felfedezésével keresni kezdte a Megtestesülés hatását a fejlődésben lévő világra.

A húszas években több ázsiai tudományos expedícióban vett részt. 1927-re elkészült Az isteni miliő (Benne élünk) című "lelki" összegzése, és ekkor már tervezte az emberről szóló tanulmányát (Az emberi jelenség).

A negyvenes évek vége felé legfőbb rendi elöljárója New Yorkba küldte, hogy kivonva őt párizsi szellemi köréből megóvja bizonyos teológiai támadásoktól. Erre írt válaszlevele mutatja személyiségének igazi nagyságát: megvallja hitét és ragaszkodását az egyházhoz, Jézus Társaságához, kijelenti feltétlen engedelmességét, és ugyanakkor kitart meggyőződése mellett, amellyel "korrigált evolucionizmusa" megnyílik a világ keresztény szemlélete előtt.

1955. április 10-én, húsvétvasárnap fejezte be földi életét és munkásságát.

(rosdy)

***

Teilhard de Chardin: A tudomány misztikája

(részlet)

Ha nem volna oly nehéz felülről nézni az eseményeket, amelyek minket is magukkal sodornak, akkor a mai világban leginkább az ejthetne ámulatba, hogy az emberi tevékenységben milyen elsőrendű tere - mondhatnám: funkciója - lett a tudományos kutatásnak. Alig egy-két emberöltővel ezelőtt még három számjegy is biztosan bőven elegendő volt, ha le akartuk jegyezni azoknak az "eredeti" fölfedezéseknek a számát, amelyekkel rendelkezett a kutatás szenvedélye. Ma viszont a civilizált emberiség jelentős hányada annak szenteli életét, hogy nyakas kitartással kutassa a világegyetem titkait és lehetőségeit, miközben a többi ember ott szorong a küzdőtér körül, s aggódó figyelemmel kíséri e harc viszontagságos sorsfordulóit. A múlt távlatait, a tér mélységeit, az anyag titkait, az élet rugóit, - mindezeket a területeket, amelyeket tegnap még alig vettek észre - ma már akkora szívóssággal, zseniális észmunkával, ragyogó technikai fölszereléssel kutatják, aminek rendeltetése - úgy látszik - már régóta az, hogy elvonja és magába szívja azt a rengeteg aranyat és energiatömeget, ami még mindig elsüllyed a fegyverkezés és a háború torkában. A szörnyformájú ágyúk s az óriás páncélosok mellett már vannak óriás teleszkópok, hatalmas erejűvé fokozott elektromágnesek, iparilag rendszeresített gépek atomrombolásra... A kutatómunka kikerült a gyerekszobák játékai közül. A felnőtté vált embernek komoly, központi és életbevágóan fontos munkaköre lett belőle. Ha csak egy kicsit is helyesen tudnánk figyelni világunkat, akkor ezt kellene benne észrevennünk - sokkal inkább, mint bármiféle politikai bonyodalmat és szociális rendetlenséget.

Mert ez rendkívüli jelenség a mai emberiségben, amely ellenállhatatlan erővel, nyílvesszőként, legjobb élharcosaival veti magát a kutatás közös munkájába. Többféle "determinista" módon magyarázhatjuk ezt a jelenséget. A jobblét igénye, amely megállás nélkül hajszol egyre nagyobb komfort felé, melyet egyre kevesebb munkával érhetünk el. Az élet versengése, amely egyént és nemzetet arra kényszerít, hogy ha meg akar maradni, gazdaságilag mindig többet termeljen, folyton újabb fogyasztó-piacokat tárjon fel, ő legyen a legerősebb, ő kerüljön az élre... Szívesen elismerem, hogy ezek az egoista és mozdulatlanságra kárhoztató tényezők fontosak a haladás útján. De hadd jegyezzem meg, hogy ezek nem vetnek számot az események mélyén történő valósággal. ...pénz és hírnév talán őrült kalandokra ragadtatja el a játékost, ha megcsillan szeme előtt. De ez nem elég ahhoz, hogy megokolja egy emberi élet névtelen áldozatát, s még kevésbé egy egész nemzedék önkéntes vállalkozását. Ehhez nem elég a szent aranyéhség, az auri sacra fames- hogy Vergilius Aeneisétidézzem. Több tudás kell, hogy többre legyünk képesek. De azért akarunk erősebbek lenni, hogy többé váljunk. Az az erő, amely manapság a messzi tengerre hajtja ki az embert, már nemcsak az a vágy, hogy megtartsa azt, amije már van. Lélektanilag csak abban a - legalábbis homályosan megsejtett - szándékban lelheti elégséges magyarázatát, hogy valamit alkotni akar a jövő számára, előre. Akár téved ebben a modern ember, akár nem, de az érdekli, s abban remél, ami önmagán túlmutat és határtalan jövőt jelenthet. S hogy ezt a jövendőt felkutassuk és magunkévá tegyük, íme mindnyájan erre vállalkozunk, szinte egyetlenegy közös hajón utazunk. Remény egy olyan jövőben, amelynek nincs határa: két lényeges jellemvonása egy vallási magatartásnak.

Ebben már senki sem kételkedik. Ez a hit forrong a nagy nacionalista, totalitarista mozgalmak alján. S bár sokkal nagyobb arányban, de szintén vallási természetű energiával kell magyaráznunk a gondolkodó föld mai állapotát. Az emberiség mai formáját, vagyis abban az ugyanegy célra törő mozgásában, amely a tudás új horizontjai felé sodorja őt - nem tartja fönn más, nem is maradhat meg mással, mint csakis valami misztikával...

Hit, misztika kell ahhoz, hogy fönntartsa és továbbvigye azt a hatalmas, legyőzhetetlen és jogos kutató vágyat, amelyben ma kétségtelenül részt vesz az emberi tevékenység legnagyobb és legélénkebb része. Akár arról van szó, hogy megőrizzük az emberi munka nagyszerű akarását és ízét, akár pedig meg akarjuk adni neki azt az érdektelenséget, amelyet megkíván tőle az embertársaival való és egyre nélkülözhetetlenebb együtt dolgozás, a vallás élettanilag szükséges a tudomány jövője számára. Az emberiség már nem képzelhető el tudomány nélkül. De nem lehetséges tudomány sem, ha nem élteti vallás. A kereszténység kitűnő példa erre a tudományban élő vallásra. Azt is hozzá kell-e tennem, hogy talán szükséges forma is a kereszténység: mintha a Föld csak megtérés után valósíthatná meg véges-végig tevékenysége valódi kibontakozását? Valami nagy fordulat során? Ezt kellene mondanunk, ha az undort s az emberi erőfeszítés reménytelenségét látjuk, amit manapság oly őszintén bevallanak az igen világosan látó hitetlenek. De nem akarok ebben dönteni. Az biztos (s legalábbis ezt állítjuk), hogy a keresztény tudós mindenki szemében a legszerencsésebb helyzetben van s a legalaposabban föl van vértezve arra, hogy önmagában kialakítsa s maga körül továbbfejlessze azt az új embertípust, akit ma várunk a Föld még messzebbre törő kialakításához: a kutató embert, aki igazában szeretettel fekszik neki a fölfedezés fáradságos feladatainak. Már nem a világot imádó ember, hanem olyan ember, aki a világnál nagyobb Valakit imád, a fejlődő világon át és túl is ezen a világon. Nem a gőgös és rideg Titán, hanem Jákob, aki szenvedélyesen küzd Istenével.

(Az Études című folyóiratban 1939. március 20-án közölt tanulmány részlete. Fordította: Rezek Román OSB)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu