Uj Ember

2005.04.10
LXI. évf. 15. (2956.)

Totus Tuus
(Egészen a Tiéd)

Főoldal
Címlap
II. János Pál pápa április 2-án 21 óra 37 perckor - életének 85., pápaságának 27. évében - elhunyt.
A remény pápája volt
II. János Pál emlékére
Kronológia
1978
Fórum
Gyászolja az egész világ
Az első nyilatkozatok
Wadowicétől Rómáig
Fórum
"Az igazság szabaddá tesz titeket"
II. János Pál örökül hagyott mondata
A rendíthetetlen
Fórum
A hittel ajándékozta meg a világot...
Beszélgetés Kada Lajos érsekkel II. János Pál pápáról
Kapcsolat Erdéllyel
Az alapvető örömre mutatott rá
Az egyház élete
Ha a hazára gondolok...
Fórum
"Holnap Önért ajánlom fel a szentmisét..."
Az eucharisztia pápája
Eperjes Károly színművész gondolatai
Ha költő lennék...
"Új áldozatokra is szükség van..."
Az imádság és szenvedés pápája
Fórum
Ne féljetek!
Emlékezet és kiengesztelődés
Az új evangelizáció kezdeményezője
Fórum
Az élet és a család védelmezője
A keresztények egysége az egyik vezérfonal
A vallások közötti párbeszéd
Boldoggá és szentté avatások
Fórum
Aki elősegítette a kommunizmus bukását
Czestochowában kezdődött...
Orbán Viktor vatikáni látogatásáról
Megváltoztatta egyházképünket
Tar Pál a pápáról
Az emberi jogok
Fórum
A népek közötti béke szolgálatában
Üzenetek a béke világnapokra
János - és Pál is
A neve az irányvonala...
A jubileum pápája
A fiatalok pápája
Fórum
II. János Pál és Mária
Megtartotta jelmondatát és címerét
Totus Tuus
Refrén (részlet)
A Tábor-hegy helyett a Getszemáni-kertben
Elment Urunkhoz
Mi egyetlen reményünk
Fórum
A pápa és a Nobel-békedíj
"A fiatal pápa"
Magyar egyetemisták a Szentatyáról
Élő rózsafüzér
Egészen
Á, Magyarország...!
Kemenes László piarista egy cserkészlelkipásztor-találkozóról
Felejthetetlen emlékek
Fórum
II. János Pál pápa látogatásai Magyarországon
1991
Fórum
Magyarul akart szólni...
Két szempár találkozása
Imádkozzék ezért az országért
Kosáry Domokos a Szentatya első magyarországi látogatásáról
1996 - Reményünk Krisztus
Fórum
Keresztút a Colosseumnál
"Krakkóm, életem városa"
Találkozásaim II. János Pállal
Közelkép
Akinek életben kellett maradnia
Utólagos naplójegyzetek
Fórum
Elődök nyomában...
A XX. század pápái
Hogyan választják a pápát?
Pápaválasztásra
Római Triptichon (részlet)
Fórum
Imádságos virrasztás
A magyar hívők imája
Az életből - az Életbe
A börtönben is imádkoztak
Élő egyház
"A bátorsága ragadott meg..."
Emlékezés Bódi Mária Magdolnára - Litéren
Rendíthetetlen hitvalló volt
Mindszenty Józsefre emlékeztek Szombathelyen
Felszentelték az első magyar Schönstatt-leányszentélyt
Lelkiség
"A Messiásnak szenvednie kell"
Szentírás-magyarázat
"Eddig külsőleg érintettél, ezután bensőleg érints meg"
Homíliavázlat
Esti illatáldozatunk
LITURGIA
Csodák (5.)
Az Eucharisztia Éve
Katolikus szemmel
A vallásszabadság védelmében
Nem privilégiumokat akarunk
Ökumenikus párbeszéd vagy hitvita?
Isten és haza
Nemzeti ünnep Szilvágyon
LAPSZÉL
Moszkva figyelmeztet
Élő egyház
Jézus betartja ígéretét
Ökumenikus lelkészkörök találkozója Kecskeméten
Ébredj fel!
A katolikus megújulás budapesti régiójának idei találkozója
Közös pont a családokért
Hitről, gyermekről és tudományról - művészeti est az ökumené jegyében
Élő egyház
Kisebbségben - Jézus szülőföldjén
Beszélgetés Michel Sabbah jeruzsálemi latin pátriárkával
Fórum
A bűnbeesés XX. századi operája
Sosztakovics: Kisvárosi Lady Macbeth
Egy hét
Kortársunk: Jókai Anna
Gulágot szenvedett cserkészpap volt
Kölley György halálára
KÖNYVESPOLC
Hans Urs von Balthasar - önmagáról
Fórum
Vallásos nevelés és a tudományok szeretete
A váci piarista gimnázium
Fórum
A múlt század nagy hívő tudósa
Ötven éve hunyt el Teilhard de Chardin
A mai tudomány a teológia szemszögéből
A Magyar Pax Romana idei kongresszusáról
Gondos sáfárként...
Mi az Életvédő Fórum célja?
Fórum
"Ez a vég - számomra az élet kezdete"
Hatvan éve halt meg Dietrich Bonhoeffer
Bonhoeffer börtönleveleiből
Ázsia legkatolikusabb országa
A Fülöp-szigetek
Ifjúság
Szólj hozzá!
"Passió" a Szent Péter téren
Élménybeszámolók a Regnum Christi nagyheti zarándoklatáról
Milánóban lesz a "taizéi találkozó"
Folytonos húsvét
Élő kenyér, élő áldozat
Debreceni Ifjúsági Találkozó - a fiatalok és az eucharisztia
"Ne féljetek!"
A Szentatya üzenete a fiataloknak
Rejtvény
Kultúra
Miről beszélgettek?
A költők: a mindenség katonái
József Attila
A Feltámadás disztichonja
Század, vigyázz!
Fórum
Hivatása: az Isten álma
Találkozások a hetvenöt éves keszthelyi kármelita kolostorban
Mozaik
Simon M. Veronika kiállítása
Fény a sötétben
Testvéri koncert
Zöld abroszon tarka hímzés
Akadálymentesen, nívósan...
Vandalizmus a Szent Anna-tónál

 

Vallásos nevelés és a tudományok szeretete

A váci piarista gimnázium


Nyeste Pál: Különféle feszültségkeltő hatások érnek bennünket

A váci székesegyházat tekintélyes épületek veszik körül. Az egyik oldalon az Apor Vilmos Katolikus Tanítóképző Főiskola, vele szemközt a piarista gimnázium. Az épület falán Schuszter Konstantin piarista, 1866-tól váci püspök emléktáblája, aki sokat tett a város oktatásügyének fejlesztéséért, többek között kibővítette a piarista főgimnáziumot. Az 1948-as államosítás után 1991-ben indult újra a kegyesrendi tanárok oktatási intézménye. Ma négyszázhetvenkét diákot tanít a falak között a negyvenkét fős tantestület, köztük hat piarista szerzetes. A fölmenő rendszerben kiépülő iskolában még két osztállyal növekszik a tanulók létszáma, s akkor lesz teljes a struktúra. Ettől kezdve egy nyolc évfolyamos osztály, egy négyosztályos gimnáziumi, illetve egy úgynevezett nyelvi előkészítő osztály működik. Ez utóbbi diákjai kilencedikes korukban csak nyelvet és informatikát tanulnak, s tizenharmadikosként érettségiznek.


Juhász Gábor: a mai fiatalokat kevéssé érdekli a múlt

Juhász Gábor tanár úr az újraindult iskola növendékeként érettségizett 1996-ban, majd történelem-földrajz szakos diplomát szerzett, s visszatért az alma materba - immár tanítani.


Támadásban a csapat testnevelésórán az iskola udvarán

- Jó emlékeim vannak gimnáziumomról, amikor én jártam ide, barátságos kis iskola volt, hiszen még csak négy osztály indult.


A gimnázium épülete

Az államosítás óta ugyancsak oktatási intézmény működik az épületben, amelyet aztán folyamatosan kaptak vissza a piaristák: előbb egy folyosót, azután az emeleti részt. Kezdetben fiúgimnáziumot nyitottak, négy év óta már leánydiákokat is fogadnak.


Oroszi Sándor: az internetet lehet jól használni, de arra is alkalmas, hogy valaki csak elüsse vele az idejét

Az épület falán újabb emléktáblákkal találkozhatunk. Itt tanult Maklári József, a Zeneakadémia 1999-ben elhunyt tanára. S öt esztendeig - talán kevesen tudják - az iskola diákja volt Madách Imre is 1830 és 1835 között. Az ő gondolatai ma is a magyar egyetemes kultúra jelzőbólyái, s az iskola növendékei - főképpen a nagyobbak - tudatában is vannak ennek.


A piarista épületegyüttes másik szárnya a templommal

Juhász Gábor előbb polgári szolgálatosként került viszsza a gimnáziumba. Mint mondja: olyan, mintha előre eltervezték volna az életpályáját, s neki csak végig kellene mennie rajta.

- Nagyszüleim neveltek, Rétságon élek ma is, s a vallásos nevelés hozott Vácra már annak idején is.

Azt tudakolom tőle, vajon milyennek látja a mai ifjúságot - akár a maga néhány esztendővel korábbi nemzedékéhez viszonyítva is. Megvallja, kissé magába forduló, csendes gyerek volt, nemigen ismerte a távolabbi, úgynevezett divatos világot.

- A mai fiatalokról inkább véleményt tudok alkotni, hiszen köztük élek. Úgy látom, túlságosan sok időt töltenek el fölösleges dolgokkal, a tanulás sokadrangú kérdés az életükben. Sokszor fáradtak, nem a tanulástól, hanem a szórakozástól és az öncélú számítógépes élettől.

- Közelebbi vagy távolabbi múltunkat tekintve menynyire lehet hamis történelmi beidegződésekkel találkozni a diákok körében?

- A mai fiatalokat kevéssé érdekli a múlt. A magyar társadalomban jelen lévő, a Kádár-rendszer iránti lojalitás sem tapasztalható náluk. Az iskolába általában vallásos szülők gyermekei járnak, akik otthon határozott véleményt hallanak a múlttal kapcsolatban.

Oroszi Sándor is 1996-ban érettségizett, majd programtervező matematikus szakon végzett, s ma volt gimnáziumában informatikát tanít.

- Az informatikára mindenképpen szükség van, diákja válogatja, hogy ki ismeri föl, mi a fontos, s mi nem. Az internetet, korunknak ezt a "bűvszerszámát" lehet jól használni, de arra is alkalmas, hogy valaki csak elüsse vele az idejét. Ez utóbbi - a céltalan bolyongás a világhálón - általában a kevésbé jó tanulókra jellemző.

Történetek keringenek arról, amikor az önkormányzati iskola és a piarista gimnázium együtt élt még az épületben, csak egy ajtó választotta el őket. Az önkormányzatiban működött a büfé, időnként oda "lopakodtak" át a piarista diákok, az önkormányzati iskola tanulói pedig a piarista részen keresztül próbáltak "meglógni" tanítási idő alatt.

A mai hattal szemben a kezdetekkor több szerzetes tanár tanított még. Kőváry Károly atya volt az igazgató, Pázmándy György biológiát, Vereb Zsolt matematikát és fizikát, Molnár István atya latint, Nemes György atya hittant tanított, s Jelenits István atya is a tanári karhoz tartozott - emlékeznek a diák-tanárok.

Kedden és szerdán a hittan mellett diákmiséket is beiktattak az iskola életébe. A diákok esetében érdekes jelenség figyelhető meg - mondják az ifjú tanárok, amikor a gimnázium vallásos életéről esik szó -, hogyha valamely szerzetes tanárral szemben kialakul valamilyen fönntartás az oktatás során, akkor a diák ezt könnyen a vallási érzésekre is kivetíti. Ebből is kitűnik, bizony nem könnyű szerzetes tanárnak lenni.

A tanítási időn kívüli programok nagyban segítik az iskolai szellem alakulását: a nyári szünidőben kerékpártúrákat, táborozásokat, vízi túrákat, más egyéb programokat szerveznek számukra.

Az iskola nehéz helyzetben van. Erről beszél Juhász Gábor, aki egyúttal a gimnázium könyvtárosa:

- Az idei évben egyetlen kötet könyv vásárlására sincs lehetőségünk.

Az iskola tanulóinak szociológiai összetétele is sajátos. A három vagy több gyermekes családokból származó diákok alkotják a tanulók mintegy negyven százalékát. Ez lényegesen magasabb az országos átlagnál.

Tavaly készült el az új, korszerű konyha. A diákok négyötöde étkezik ott. Az iskola fiúkollégiumot is fönntart, jelenleg a gimnáziummal szemben lévő főiskola épületében mintegy húsz diák lakik. Most tervezik, hogy saját épülettömbjükben alakítsanak ki szállást a távolabb lakó diákoknak.

Nyeste Pál atya hatodik éve tanít a gimnáziumban, illetve igazgatja azt. A kezdetekre így emlékezik:

- Az öregdiákok szorgalmazták elsősorban az iskola újraindítását, ami találkozott a rend vezetőinek szándékával, s a város önkormányzata is támogatta a kezdeményezést. 1995-ben érettségizett az első évfolyam, s ekkor kaptuk vissza az épület egyik szárnyát. Fölmenő rendszerben alakult ki a nyolcosztályos rendszer, a másik iskolával való együttélés minden nehézségével együtt.

Az iskola folyosóin, az osztálytermekben az elmúlt évtizedek nyomait látni. Kopott festés, a falból kihullott szögek helyén tátongó lyukak. Nyeste Pál utal arra, hogy az 1991-es törvény értelmében minden felszerelés nélkül kapta vissza az egyház az épületeit, így az iskolát máig sem sikerült fölszerelni a szükséges berendezésekkel - elsősorban szemléltetőeszközökkel.

Nem kis gondot jelentett a tanári kar megszervezése sem. Erről mondja az igazgató:

- Voltak olyan öregdiákjaink, akik az iskolák államosítását megelőzően itt tanultak, majd tanárok lettek, s az induláskor visszatértek. Ők alkották az új tantestület magját. Egyikük közülük még ma is vállalja az oktatás és nevelés aligha könnyűnek mondható feladatát.

2000-ben folytatódott a visszaadás, s 2003 őszére költözött ki végleg az önkormányzati iskola.

A visszaadást akkor tekinthetjük teljesnek - folytatja az igazgató atya -, ha sikerül fölújítanunk az épületet. Sajnos az elmúlt három évben fontos pályázatokon nem nyertünk pénzt ehhez. Úgy gondolom, legrosszabb esetben is nyolc-tíz év alatt befejeződhet az épület helyreállítása. Ebbe beletartozik, hogy az államosítás idején kialakított kabinetrendszerű kisebb helyiségek helyett osztálytermeket kell kialakítanunk, ezenkívül szaktantermekről, előadókról is gondoskodnunk kell.

A piaristák nevelési eszményét négyszáz esztendeje így fogalmazzák meg a szerzetes tanárok: vallásos nevelés és a tudományok szeretete. S a mai kor követelményeinek is ebben a mondatban kell testet ölteniük. Mindkét pillért fontosnak tartják, egyik sem szorulhat háttérbe a másik mögött.

Az iskola gazdasági fönntartása ma sokkal nehezebb, mint az előző években.

- Mindenki emlékezik a tavalyi kormánydöntésre, mellyel a költségvetésben csökkentették az egyházi iskoláknak járó juttatást. 2003-ban - amit 2004 októberében fogadott el az országgyűlés - az egyházi iskolák összességében hárommilliárd forinttal kaptak kevesebbet az önkormányzati intézményeknél. Így éppen csak fenn tudják tartani az iskolát Vácott is, fejlesztésre egyáltalán nem jut. Ezt külföldi forrásokból, illetve pályázatokból kell megoldanunk. Igaz, az önkormányzati iskolában is egyre inkább gyakorlattá válik, hogy pályázati úton juthatnak pénzhez.

A kormány költségvetési elvonása következtében ebben az évben a gimnázium húszmillió forinttal kap kevesebbet az önkormányzati iskolákhoz viszonyítva.

Miközben az iskola "külső élete", az épületegyüttes és a fönntartási összegek előteremtése lassan formálódik, az oktatás és nevelés színvonala egyre emelkedik. Be kell látni azonban, hogy egyre inkább növekednek a szülőkre háruló anyagi terhek is. A nyolc évfolyamos osztályokba háromszoros a túljelentkezés, s van olyan osztály, ahová a diákok fele három vagy több gyermekes családból érkezik, s ezzel együtt nyilván nagyobb terheket is jelent az iskoláztatás.

Az iskola által megfogalmazott eszmény és a külső világ hatásainak ütközéséről kérdezem Nyeste Pált.

- Különféle feszültségkeltő hatások érnek bennünket, illetve a diákokat. Érezhető a családi eszmény megváltozása, a családi élet kötelékeinek föllazulása.

Nyeste Pál említi, hogy tizenhét évvel ezelőtt, amikor tanítani kezdett, első osztályában két gyermek jött csonka családból, ma ez az arány már tíz-tizenöt százalék körül van. Számolni kell az erős, családon kívüli hatásokkal is. A mai fiatalok nem homogén társadalmi közegben élnek: kulturális értelemben is széles az a kör, ahonnan barátaik, ismerőseik kikerülnek.

A liberális hatások is érződnek a gyerekeken, bár szavakban igyekeznek - például a televízióműsorokat illetően - elhatárolni magukat ezektől. De amikor "keresik helyüket a házirendben", fogalmaz az igazgató atya, akkor azért akadnak konfliktusok. Legközelebbi példaként a mobiltelefonokat említi. Az iskola ugyanis megtiltotta ezek használatát az intézmény területén.

A folyosókon jönnek-mennek a diákok - a fiatalság fölszabadult örömével, mégis fegyelmezetten. S elnézve őket, arra gondolok, Magyarország így épül újjá, ilyen egyszerűen: azzal az üzenettel, melyet II. János Pál pápa hagyott ránk: legyetek derűsek.

Szöveg és kép:

Elmer István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu