Uj Ember

2003.08.17
LIX. évf. 33-34. (2872-2873.)

Köszöntjük
a mennybe felvett
Szűz Máriát!

Főoldal
Címlap
Szent István öröksége: a magyar lelkiség
Szent István-ének
Lelkiség
"Az én testem valóban étel..."
Szentírás-magyarázat
Hit és tudatosság
Homíliavázlat
Aki élni vágyik
Liturgia
Gondolatok a hét szentjeitől
Augusztus 19. Szent Bernát apát és egyháztanító
A hét liturgiája
(B év)
Lelkiség
"Isten szentje"
Szentírás-magyarázat
Ha szeretet nincs bennem, mit sem értek
Homíliavázlat
"A vágyak idomítása"
Liturgia
Gondolatok a hét szentjeitől
Augusztus 24. Szent Bertalan apostol
A hét liturgiája
(B év)
Élő egyház
Az egyház védelme, a rászorulók megsegítése, Isten dicsőségének szolgálata
Tavasz a nyárban
Az ország stabilitásának szándéka
Augusztus 20-áról
Ötvenöt éve írtuk
Élő egyház
Kinek a botránya?
Európában sem mindenki...
Uszítás
avagy kibújt a szög a zsákból
Pavel Florenszkij atya mártíriuma
A házasság dicsérete
Ünnep
Megújult Budapest legnagyobb temploma
A Szent István-bazilika renoválásának krónikája
A Szent István-bazilika rövid története
Fórum
Az indító mozzanat Czestochowában történt
Orbán Viktor 1998-as vatikáni látogatásáról
Magyarul akart szólni
Paskai László bíboros a Szentatya első magyarországi látogatásáról
Imádkozzék ezért az országért
Kosáry Domokos a Szentatya első magyarországi látogatásáról
Az egyház történetében először
Mihályi Miklós plébános
Á, Magyarország!
Kemenes László piarista egy cserkész lelkipásztor találkozóról
Fórum
Nemzeti zarándoklat Budapesten
Új képzés Déván
A szegedi egyetemi lelkészség felhívása
Levél egy aranymisére
Kedves Félix Atya!
Szétszórtan bár, de megvagyunk...
Délvidéki magyarok az aracsi pusztatemplomnál
Köszönet a lélegeztetőgépért
Ifjúság
Keresztényként a Szigeten
Megmutatni, hogy jó kereszténynek lenni
KRAKKÓI JEGYZETEK
Egy talpalatnyi hely
Alkalmazott gyerektudomány
Programajánló
Nagy őszi Virtuális Plébánia-találkozó
Kultúra
A humánum szószólója
A hetvenöt éves Juhász Ferenc köszöntése
Törökország: utolsó remények a Márvány-tenger partján...
Rákóczi- és kuruc emlékhElyek európában (XII.)
Rónay György posztumusz kitüntetése
Tíz mondat Bartókról
Péter
Fórum
A legveszélyesebb forradalmár
Czestochowa Fekete Madonnája
Fórum
Az egyházüldözés ideológiája II.
Az egyház a haladás ellensége?
Hatvan éve halt meg Glattfelder Gyula püspök
Boldogasszony oltalmában
Egy háborús augusztus emlékeiből
Vanyó László halálára
Katolikus szemmel
Bibliai alapokon...
Margaret Hartshorn amerikai életvédő a nő méltóságáról
Szent virágok, vigyázó keresztek
A Mezőgazdasági Múzeum kiállítása
Játsszunk gyilkososat!
Sláger-változat
Egy jegyzetíró füzetéből
Fórum
Szent István király falvai
A kapucinusoknak kellett magyarul prédikálni...
A bécsi magyar lelkészségről
Mozaik
Templomtűz Kölcsey falujában
Emberi gondatlanság miatt
Fülemülékről
Fórum
Váci séták, dunai tájak
A székesegyház és a Kőkapu
Élő egyház
A béke - kihívás
Amerikai püspökök a homoszexuális párokról
Fórum
"Csak az Evangéliumba öltözve..."
Piarista tervek a harmadik évezred elején
Sok mindent tanulhatunk egymástól...
Hogy kerül a csizma az asztalra?
Fórum
A küszöbön állók "szentje"
Simone Weil emlékezete
A völgyeket szerette
Szent Bernát halálának 850. évfordulójára
Simone Weil: Jegyzetfüzet
(részletek)
Fórum
A "házasság nyarán"
Hűség a hit szemével
Lelkiség
A hitetlenek is kénytelenek voltak fejet hajtani
Ötven éve történt
Fórum
"Megpróbáltatás" Itáliában
Egy különleges természeti jelenségről
Fórum
Országot járt a Szent Jobb
Visszatekintő
Fiatalok Assisi felé
Ajánló
Emlékek könyve
Fórum
Értelmiségi kérdések (1.)
Fiatalokkal beszélgetve
Kérdéses válaszok
Képzéseinkről a Tájolón
Mozaik
"...jókedvvel, bőséggel..."
Magyar alkotók bélyegeken
Díszpipacsok pompája

 

Ötven éve történt

A hitetlenek is kénytelenek voltak fejet hajtani


Emberáradat a Via degli Ortin a kifüggesztett kép előtt

A második világháború után Szicíliában nyomor, kilátástalanság, szociális feszültség, munkanélküliség és általános elégedetlenség uralkodott. Istennel, vallással nem törődő, erkölcstelen életvitelű emberek sokasága élt a szicíliai Siracusában is. A város Santa Lucia negyedében, a Viadegli Orti di San Giorgo 11-es számú, kis földszintes házában egy fiatal házaspár lakott: Angelo Jannuso és felesége, Antonietta Quisto. Egyáltalán nem voltak vallásosak, de Máriát tisztelték. Rokonuktól nászajándékba egy értéktelennek látszó, 38x34 centiméteres fekete üveglapra csavarozott, 28x23 centiméteres, belül üres, kívül festett öntött gipsz domborművet kaptak. Az egyszerű alkotás Szűz Máriát ábrázolja, aki jobb kezében piros, lángoló szívét tartja, tekintete a távolba réved. A házaspár ezt a képet az ágya fölé helyezte. A fiatalasszony 1950 augusztusában áldott állapotban volt, majd a szülés után sokat betegeskedett: gyakran voltak heves, fájdalmas görcsrohamai, melyek alatt ideiglenesen a látását is elvesztette. Az orvosok nem tudtak segíteni rajta. 1953. augusztus végén állapota válságosra fordult. Augusztus 29-én, szombaton éjjel egy olyan heves roham kezdődött, mint még soha azelőtt. Antonietta teljesen kimerült, és még a roham után sem tudott talpraállni. Férje, Angelo az álmatlan éjszaka után aggodalmak közt indult reggel a munkahelyére, s útközben zúgolódva vádolta a Madonnát, hogy miért nem segít a feleségén, ha már a képét kifüggesztették szobájuk falára. Antonietta hamarosan egy újabb roham érkezését érezte. Vakon, tehetetlenül várta, hogy mi történik, miközben gyógyulásért könyörgött a Szűzanyához. Egyszerre visszanyerte látását, és a roham nem jelentkezett. Majd azt érezte, hogy vízcsepp hull az arcára valahonnan felülről. Kezdte keresni az okot, így esett tekintete a Mária-képre. Azt hitte, álmodik: az Istenanya szemlében egy könnycsepp jelent meg, és pergett lefelé, azután még egy, és egyre több... A megdöbbenéstől szinte magánkívül kiáltotta: "Nézzétek, a Madonna sír!" A két rokon asszony, akik Antonietta mellett segédkeztek, azt hitték, hogy lázas állapotában félrebeszél. Csitítgatni kezdték, de ő újra és újra kiáltotta, mintha maga sem akarná elhinni, amit lát: "A Madonna sír, a Madonna sír!" És felmutatott a képre. Erre már az asszonyok is felfigyeltek, és belátták, hogy Antoniettának valóban igaza volt, ők is ugyanazt állapították meg. Sőt, a Madonna már annyira sírt, hogy a könnyek a kép arcáról az álla alá, majd a szívet tartó kezére és onnan a takaróra hullottak. Az asszonyok térdre borultak és imádkoztak úgy, ahogyan eddigi életükben bizonyára még sohasem. Aztán átfutottak a szomszédokhoz, és őket is hívták, hogy nézzék meg a csodát. Pillanatok alatt benépesült a ház, először csak gyermekekkel és asszonyokkal, a férfiak az ajtó előtt álltak és kinevették az asszonyok hiszékenységét. Később ők is bemerészkedtek a szobába, és saját szemükkel látták a patakzó könnyeket. Csöndben, megilletődve hagyták el a házat, és az utcán kiáltozták: "A Via degli Orbin sír az Istenanya!" Rövid idő alatt nagy tömeg lepte el a házat. A kiömlő könnyek kimeríthetetlen áradatának láttán senki sem tudott érzéketlen maradni, mert szinte azonnal rádöbbentek a Szűzanya néma fájdalmának okaira. Pillanatok alatt világossá vált előttük mindannak fontossága, amit addig elmulasztottak: a kapcsolatkeresés Istennel és a természetfeletti világgal, a vallási kötelezettségek.


A hír rövid idő alatt elterjedt egész Siracusában. Az utcákat valóságos emberáradat lepte el. Egy nagytekintélyű szomszédnak az a gondolata támadt, hogy leveszi a képet a falról, és mögé nézve megvizsgálja, honnan eredhet a könnyezés. Megállapította, hogy mögötte a fal száraz, és a Madonna feje szintén. Lecsavarozta a domborművet az üveglapról, de a csavarok és a hátlap is szárazak voltak. A könnyek a vizsgálat alatt is lassan bugyogtak elő Mária szemeiből. Aztán kendővel letörölte a kép arcát és mellét, de azonnal kibuggyant két újabb könnycsepp, melyeket még sok másik követett. Erre aztán hangosan közölte: "A Madonna valóban sír." A kint várakozó tömeg erre lelkesen kiáltozta: Éljen Mária, éljen Mária!


Az esemény helye ma emlékkápolna

Közben megérkezett a házigazda, Guiseppe Januso, a fiatal férj, Angelo bátyja, aki házába fogadta szegény sorsú öccsét és feleségét. Szomorú volt, mert munkaadója elbocsátotta, és még jogos bérét is visszatartotta. Ilyen lelkiállapotban pillantotta meg háza körül az óriási embertömeget, és aggódni kezdett, hogy nincs-e valami baja szeretteinek. Szét akarta zavarni a tömeget, de amikor megtudta a valóságot, bement, hogy lássa a csodát, térdre borult és imádkozott. Angelo munkahelyére sietett, és közölte vele a történteket. Angelo boldogan ölelte magához Antoniettát, majd a könnyező Mária- kép láttán önkéntelenül térdre borult, és együtt sírt a Szűzanyával.


A Jannuso házaspár a kegyképpel

Eközben nagy tanácskozás folyt a rendőrségen. Néhányan meg voltak győződve arról, hogy csalás történik, és kemény fellépést sürgettek. Úgy vélték, hogy ha a Madonna Siracusában sírni akarna, biztosan nem ilyen utálatos helyen tenné. Mások viszont, akik látták, valódinak minősítették a csodát. Végül úgy döntöttek, hogy elhozzák a képet, és a rendőrség épületében alaposan megvizsgálják. Ezt a tervet hamarosan megvalósították. Útközben a Szűzanya könnyei olyan bőségesen patakzottak, hogy a törvény szolgájának teljesen átnedvesedett a kabátja. Mikor a képpel a rendőrség épületébe értek, és a hivatalos marcona férfiak meglátták a síró Madonnát, elcsendesedtek, meghatódva szemlélték a képet, és azt tették, amit az egyszerű nép: letérdeltek és imádkoztak. A hivatalnokok személyes meggyőződése hasznosnak bizonyult. Ettől kezdve a rendőrség rendszeresen egységeket vezényelt ki a tömeg irányítására. A szélesebb körű hírverést a liberális La Sicilia napilap vasárnap reggeli száma jelentette, amely első oldalon adott helyszíni tudósítást az eseményről. A lap munkatársa Aldo Carratore, többek között azt írta, hogy "a hitetlenkedők is fejet hajtani kényszerültek a látható tények előtt, mert a könnyek egész nap hullottak a Madonna-kép szemeiből". A cikk nyomán Siracusa szűknek bizonyult mindazoknak a befogadására, akik vonaton, autóbuszon, gépkocsival hömpölyögtek a város felé Szicíliából és más országokból. Lehetetlen felbecsülni a zarándokok számát, akik 1953. augusztus 29. és szeptember 1. között a Lacrimazione (könnyezés) napjaiban Siracusába özönlöttek. Milliókról beszélnek. Vasárnap a rádió riportere hangfelvételeket készített az ott tapasztaltakról, a tömeg viselkedéséről és a házaspár vallomásairól, melyeket még aznap este leadtak. A filmhíradó stábja rögzítette a könnyezést, a tévé helyszíni adásban számolt be az eseményekről. A hatalmas tömegre való tekintettel a képet kiakasztották a ház bejárata fölé. Aki kérte, vattával vagy kendővel fölitathatott a könnyekből. Szeptember elsején, a könnyezés negyedik, egyben utolsó napján, a La Sicilia tudósítója egyebek között ezt írta: "Nem lehet szó szuggesztióról, mert a jelenséget olyan személyek is megállapították, akik megrögzötten hitetlenek voltak, és csak puszta kíváncsiságból mentek a csodás képhez, talán még azzal a szándékkal is, hogy mindenáron természetes magyarázatot adjanak a különleges jelenségnek."


Enza Moncada, paralízises kislány gyógyulása előtt és után

A papság viszonylag hamar reagált. A területileg illetékes plébános, Giuseppe Bruno ferences atya a jelenségről beszámolt Ettore Baranzini érseknek, akivel felkérték a tartomány egészségügyi hivatalát a könnyek megvizsgálására. Szeptember 1-jén megjelent a szakértőkből álló bizottság. Jelenlétükben a könnyezés tizenöt percig tartott, és többet aztán nem ismétlődött meg. Következett ezután még egy speciális vizsgálat, melyben a könynyet a tudósok a siracusai vegyvizsgáló intézetben elemezték. A vizsgálat megállapította, hogy a Madonna-szobor igazi emberi könnyeket hullatott, melyben még fehérje is jelen van, amit kizárólag csak élő szervezet tud kitermelni. A Madonna szeptember 1-jén 11 óra 15 percig sírt, éppen addig, míg a tudományos küldöttség megfelelő mintát gyűjthetett össze a vizsgálathoz. Ezek a könnyek voltak az utolsók, amelyeket elsírt. Megadta a lehetőséget a hivatalos kutatásnak, hogy így elejét vegye a későbbi hitetlenkedésnek.


A megépült szentély belseje, oltára fölött Mária képével

A gipszöntvényekkel kapcsolatban van olyan tapasztalati vélemény, mely szerint nagy hőségben a gipsz forrásba hozható és ezáltal likacsok keletkeznek benne, melyek nedvességet választanak ki, vagyis a gipsz "izzadni" kezd. Bár egy ilyen elváltozás az egész felületet érintené és nemcsak az arcmintázat két szemét, mint a Madonna esetében, a tudomány ítélete után megtudakolták a technika véleményét is. Felkeresték a kis Madonna-kép alkotóját: Amilcare Santini szobrászt, aki a Bagnidi Lucca gyártól még 1950-ben kapott megbízást, hogy a Szűzanya Szeplőtelen Szívének modelljét elkészítse. Megállapították, hogy a képhez használt anyag ugyanaz a tiszta gipsz, melyet a többi gipszöntvénynél is használtak, de a siracusai jelenség soha, sehol, egyetlen egyéb készítménynél sem fordult elő. A gondos vizsgálat szerint a kép ugyanabban az állapotban volt, mint ahogy a gyárat elhagyta.

A könnyezés elmaradása után is tovább özönlött a nép egész Itáliából, s ezért már szeptember 22-én egyházmegyei törvényszéket hoztak létre a csodák kivizsgálására. Több száz csodás gyógyulást vizsgáltak ki és jegyeztek fel. A testi gyógyulások mellett igen nagy csodák történtek a lelkek mélyén is. Az egyre növekvő tömeg miatt a könnyező Madonna képét ideiglenesen a város egyik legnagyobb terére, a Piazza Euripidére helyezték ki. Végleges helyére, a Santuareo altemplomába 1968. szeptember 1-jén került, ahol a helyi érsek fölajánlotta Siracusát Szűz Mária Szeplőtelen Szívének.

Összeállította Sz. Polgár Ida

(Szucsák József: Milliók látták, Szűz Mária sírt Siracusában című munkája alapján.)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu