Uj Ember

2003.08.17
LIX. évf. 33-34. (2872-2873.)

Köszöntjük
a mennybe felvett
Szűz Máriát!

Főoldal
Címlap
Szent István öröksége: a magyar lelkiség
Szent István-ének
Lelkiség
"Az én testem valóban étel..."
Szentírás-magyarázat
Hit és tudatosság
Homíliavázlat
Aki élni vágyik
Liturgia
Gondolatok a hét szentjeitől
Augusztus 19. Szent Bernát apát és egyháztanító
A hét liturgiája
(B év)
Lelkiség
"Isten szentje"
Szentírás-magyarázat
Ha szeretet nincs bennem, mit sem értek
Homíliavázlat
"A vágyak idomítása"
Liturgia
Gondolatok a hét szentjeitől
Augusztus 24. Szent Bertalan apostol
A hét liturgiája
(B év)
Élő egyház
Az egyház védelme, a rászorulók megsegítése, Isten dicsőségének szolgálata
Tavasz a nyárban
Az ország stabilitásának szándéka
Augusztus 20-áról
Ötvenöt éve írtuk
Élő egyház
Kinek a botránya?
Európában sem mindenki...
Uszítás
avagy kibújt a szög a zsákból
Pavel Florenszkij atya mártíriuma
A házasság dicsérete
Ünnep
Megújult Budapest legnagyobb temploma
A Szent István-bazilika renoválásának krónikája
A Szent István-bazilika rövid története
Fórum
Az indító mozzanat Czestochowában történt
Orbán Viktor 1998-as vatikáni látogatásáról
Magyarul akart szólni
Paskai László bíboros a Szentatya első magyarországi látogatásáról
Imádkozzék ezért az országért
Kosáry Domokos a Szentatya első magyarországi látogatásáról
Az egyház történetében először
Mihályi Miklós plébános
Á, Magyarország!
Kemenes László piarista egy cserkész lelkipásztor találkozóról
Fórum
Nemzeti zarándoklat Budapesten
Új képzés Déván
A szegedi egyetemi lelkészség felhívása
Levél egy aranymisére
Kedves Félix Atya!
Szétszórtan bár, de megvagyunk...
Délvidéki magyarok az aracsi pusztatemplomnál
Köszönet a lélegeztetőgépért
Ifjúság
Keresztényként a Szigeten
Megmutatni, hogy jó kereszténynek lenni
KRAKKÓI JEGYZETEK
Egy talpalatnyi hely
Alkalmazott gyerektudomány
Programajánló
Nagy őszi Virtuális Plébánia-találkozó
Kultúra
A humánum szószólója
A hetvenöt éves Juhász Ferenc köszöntése
Törökország: utolsó remények a Márvány-tenger partján...
Rákóczi- és kuruc emlékhElyek európában (XII.)
Rónay György posztumusz kitüntetése
Tíz mondat Bartókról
Péter
Fórum
A legveszélyesebb forradalmár
Czestochowa Fekete Madonnája
Fórum
Az egyházüldözés ideológiája II.
Az egyház a haladás ellensége?
Hatvan éve halt meg Glattfelder Gyula püspök
Boldogasszony oltalmában
Egy háborús augusztus emlékeiből
Vanyó László halálára
Katolikus szemmel
Bibliai alapokon...
Margaret Hartshorn amerikai életvédő a nő méltóságáról
Szent virágok, vigyázó keresztek
A Mezőgazdasági Múzeum kiállítása
Játsszunk gyilkososat!
Sláger-változat
Egy jegyzetíró füzetéből
Fórum
Szent István király falvai
A kapucinusoknak kellett magyarul prédikálni...
A bécsi magyar lelkészségről
Mozaik
Templomtűz Kölcsey falujában
Emberi gondatlanság miatt
Fülemülékről
Fórum
Váci séták, dunai tájak
A székesegyház és a Kőkapu
Élő egyház
A béke - kihívás
Amerikai püspökök a homoszexuális párokról
Fórum
"Csak az Evangéliumba öltözve..."
Piarista tervek a harmadik évezred elején
Sok mindent tanulhatunk egymástól...
Hogy kerül a csizma az asztalra?
Fórum
A küszöbön állók "szentje"
Simone Weil emlékezete
A völgyeket szerette
Szent Bernát halálának 850. évfordulójára
Simone Weil: Jegyzetfüzet
(részletek)
Fórum
A "házasság nyarán"
Hűség a hit szemével
Lelkiség
A hitetlenek is kénytelenek voltak fejet hajtani
Ötven éve történt
Fórum
"Megpróbáltatás" Itáliában
Egy különleges természeti jelenségről
Fórum
Országot járt a Szent Jobb
Visszatekintő
Fiatalok Assisi felé
Ajánló
Emlékek könyve
Fórum
Értelmiségi kérdések (1.)
Fiatalokkal beszélgetve
Kérdéses válaszok
Képzéseinkről a Tájolón
Mozaik
"...jókedvvel, bőséggel..."
Magyar alkotók bélyegeken
Díszpipacsok pompája

 

A "házasság nyarán"

Hűség a hit szemével

Az igazi romantika nem más, mint látni a kincset, a szürke hétköznapokban a ragyogást. Elő kell ásni a hétköznapok törmeléke alól azt a boldog pillanatot, amikor a feleségedet, férjedet megpillantottad. Fel kell idézni azt a ragyogást, mert az most is van, és ha látod a kincset, látod őt, akkor semmi sem lesz nehéz.


Ha hittel tekintünk a házasságra, akkor észre kell vennünk, hogy a házassági hűség egy sokkal nagyobb és mélyebb hűségen belül létezik: Isten akaratából, aki megváltotta és szentséggé magasztosította a házasságot. Van egy kapcsolat, amely nélkül semmiféle emberi kapcsolat nem létezhet, ez a Teremtő és az emberi teremtmény kapcsolata.


Isten a bűn előtt rendelte el a házasságot. Ez azt jelenti, hogy ezt a vele való végtelen nagy szeretetben gondolta el, vagyis a házasság a hűségben "működik majd". Az ember azonban vétkezett, megszakította az Istennel való kapcsolatot, és ezzel minden, ami emberi, alapvetően megrongálódott. Krisztus kegyelme kell ahhoz, hogy ismét az isteni szférába emelkedve az ember képes legyen betölteni a hivatását.


A bűn előtt a házasság nem felbonthatatlan volt, hanem nem bomlott fel, mert a szeretet természete az, hogy örökkévaló. Az a szeretet, amely megszűnik, sohasem volt szeretet, csak a szeretetnek esetleg jól sikerült utánzata.

Életre szóló szövetség

A házasság akkor lesz felbonthatatlan, ha az embernek az Isten iránti hűségében és szeretetében valósul meg. Krisztus megváltó halála és dicsőséges feltámadása, az anyaszentegyház alapítása, annak kegyelmi forrásai olyan erőtérbe emelik a keresztény házasságot, amely nem egyszerűen felbonthatatlan - ha ezeket az erőforrásokat használják -, hanem nem tud fölbomlani.

A házasság szentsége akkor nyeri el a maga teljességét, ha egy férfi és egy nő életre szóló szövetséget köt. Isten ezt az emberi szövetséget beleszövi mindenestül abba az új és örök szövetségbe, amelyet Krisztus megtestesülése által a Szűz méhében már megkötött az emberiséggel, de véglegesen megerősített kiontott vére és dicsőséges föltámadása által.

Isten már Jeremiás próféta által olyan szövetséget ígér az embernek, amely részéről és az ember részéről is fölbonthatatlan. Ez a szövetség Krisztusban valósult meg: benne a két természet - az isteni és az emberi - egyetlen személyben egyesült. Egyetlen személy fogja össze, a második isteni személy. A Szűz méhétől kezdve a második isteni személy, a Logosz, a Fiúisten a Szentlélek által nemcsak az Atyáé, hanem ugyanúgy, ugyanolyan erősen a miénk is. Ő emberségét soha többé le nem veti, mindörökké ember marad. Itt kezdődik az új és örök szövetség, de nemcsak az ő egyéni saját individuális testével kötött szövetséget, hanem az emberiséggel is. Az ember hűtlen lehet, de az ő egyháza sohasem lesz hűtlen. Az egyház örök, mert ugyanazt a Szentlelket közölte pünkösdkor az egyházzal, amely a Fiú és az Atya között áramlik szét, a hűség Lelkét. Ezért nemcsak Jézus lesz fölbonthatatlanul hűséges az ő egyházához, hanem az egyház is a maga egészében. Tagjaiban lehet hűtlen, de egészében a Szentlélek erejétől fogva, mint Krisztus titokzatos teste örökké ugyanolyan hűséges lesz jegyeséhez, Krisztushoz, mint ahogyan Krisztus hűséges hozzánk.

A legmélyebb egység

Nem csak hasonlat az, amit Szent Pál az efezusi levélben ír, amelyben a keresztény házasságról szólva Krisztusra gondol, aki szereti egyházát. Ebbe a megújított Isten-emberi szövetségbe - amely már nem a paradicsomi állapotban lévő szövetség, hanem a bűntől megsebzett, mégis végtelenül erősebb szövetség - emelte bele Krisztus a keresztények házasságát. A hívő keresztények egymáshoz való hűsége elsősorban az Istenhez való hűségben gyökerezik. Ha a házasfelek egy probléma kapcsán válásra gondolnak, akkor valójában Istennel van problémájuk és hozzá lesznek hűtlenek, mert nincs két hűség, csak egy, mint ahogy az Újszövetségben sincs két parancs, hanem csak egy, mert Isten emberré lett. Ezért a házasok legmélyebb egysége nem az, amikor szexuálisan is egyesülnek az igazi szeretetben, hanem amikor ez a tiszta emberi szeretet beleágyazódik az Isten iránti szeretetbe. Ezért a házassági hűség alapja az Istenhez való hűség. A keresztények házasságát elsősorban az menti meg, ha személyes szeretet-kapcsolatban élnek mindketten az Istennel, aki őket együtt öröktől fogva előbb szerette, mint hogy lettek volna és öröktől fogva egynek gondolta őket.

Imákat mondani, közben pedig vétkezni, szeretőt tartani lehet párhuzamosan, de valóban elmélkedő, sőt szemlélődő kereszténynek lenni, és emellett házasságtöréseket elkövetni - lelkileg vagy testileg - lehetetlen.

A hűség legmélyebb forrása a szemlélődés

Az Úr Jézus egy példabeszédében beszámol arról, hogy egy szántóvető kincset talált, de visszarejtette a földbe, mert ismerte a korabeli viszonyokat: a kincs a birtokost illeti. Ezért hazament, és örömében mindenét eladta, hogy azt megvegye. Nem mondhatta el felfedezését feleségének, gyermekeinek, szomszédainak, mert akkor vége a nagy vállalkozásnak: kitudódik a hír, és nem juthat a kincshez. Így bolondnak nézték, bár ő volt az egyetlen, aki igazán értelmesen cselekedett. És szó sincs semmiféle mazochizmusról, mert örömében adott el mindent.

Az Úr Jézus arra mutatott rá ezzel, hogy érte, a meghalt és feltámadt Istenfiáért, az örök életért - ha kell - mindenről érdemes lemondani. Ez akkora kincs, hogy abban mindent visszakapunk, ahogy Szent Pál mondja: Minden a tiétek, ti Krisztusé vagytok, s Krisztus az Atyáé. De csak akkor lesz minden a miénk, ha mi egészen Krisztusé vagyunk, mert Krisztus is egészen az Atyáé. Akkor lesz tehát minden a miénk a Szentlélekben, ha az utolsó napon, de lelkiekben már most is a Szentlélek erős kötődésével kötődünk Krisztushoz, mert ő a Szentlélekkel kötődik az Atyához.

A házasságban is szemlélődőnek kell lenni. Krisztust nap mint nap észre kell vennünk: elvonulni egy negyedórára és addig elmélkedni, amíg a szíved föl nem hevül, amíg nem izzik, nem lángol attól, hogy nem a sárga föld, a halál vár téged, hanem egy dicsőséges új teremtés. Ugyanígy időnként elő kell ásni a hétköznapok törmeléke alól azt a boldog pillanatot, amikor a feleségedet, férjedet megpillantottad. Azt a ragyogást kell felidézned, mert az most is van, és ha látod a kincset, látod őt, akkor semmi sem lesz nehéz.

Giccs nő és férfi viszonyában?

Rengeteg késztermék van körülöttünk, amely megkönnyíti, hogy beleessünk a szerelmi giccsbe. (Jan Andrzej Kloczowski lengyel dominikánus szerzetes, vallásfilozófus ír erről A giccs, mint kultusz című cikkében, amelyet az alábbiakban idézünk.) Akárcsak az ócska költészet, amely megmutatja, milyen tehetetlenek tudnak lenni az emberek az érzelmek kifejezésében. Ha az ember tanácstalan és megmarad amellett, az nem nagy baj, mert ott van a lehetőség, hogy valamit megtanul. Sajnos, annak is megvan a lehetősége, hogy "kitanul" valamit. Mit jelent ez? Az ember utánozó lény, és a szerelemben ahelyett, hogy saját valódi érzéseire, szavaira hivatkozna, képes arra, hogy másolja azt, amit korábban látott. A szerelem esetében különösen fontos, hogy szépen szeressünk és képesek legyünk a szeretetünket szépen kifejezni. Ez gyakori problémája a férfinak, aki nem képes kipréselni magából azt a néhány szót, amely megörvendeztethetné választottja szívét és értelmét. Hihetetlenül fontos, hogy a szerelem szép legyen. Szerencsére a szerelem érzelmileg olyan gazdag valóság, hogy sokkal jobban boldogul a giccsel, mint a vallás. Gyakran válik azonban azok manipulációjának tárgyává, akik elmondják, hogyan kell szeretni. A tömegkultúra itt is élősködik. E téren a giccs többek között abban jelenik meg, hogy a hangsúly magára a szexuális viselkedésre helyeződik, nem pedig arra, amit az kifejez. A szexualitás, a test a szerelem nyelvét alkotja, és tudni kell használni ezt a nyelvet ahhoz, hogy fölépíthessük a szeretetet. Ennek az építménynek az alapja a hűség. Ez az egyetlen mód, ahogyan a szerelemben jelen lévő giccs elől menekülhetünk. Mindannak ellenére, amit banálisan mondani szoktak, a szerelem nem pillanatnyi érzés, nem helyeződik át egyik tárgyról a másikra, nemcsak az érzelmekre támaszkodik. A szép szerelmet két szóval lehetne jellemezni: felelősségteljes és hűséges.

A hűség - mint egymás kölcsönös felfedezése - akkor giccs, vagyis hazugság, ha csupán rituálészerű, banális házastársi kötelességek teljesítése. Az ilyen kapcsolat semmit sem épít. Kiváló tanács azoknak, akik a szerelemben jelen lévő giccs elől menekülnek Chesterton gondolata, aki Az örökkévaló ember című könyvében olyan hőst mutat be, aki időről időre a saját feleségét csábítja el. Ne szeretőket csábítsunk el, csábítsuk el a saját feleségünket! Nagyon fontos, hogy a házasságban észrevegyük a romantikát, ne csak a kötelességet.

Észrevenni a romantikát nem érzelgősséget, nem felületességet jelent. Az igazi romantika nem más, mint látni a kincset, a szürke hétköznapokban a ragyogást. És újra és újra felfedezni e változó világban, melyben én is változom, te is változol, hogy a közöttünk lévő szeretet örök.

Barsi Balázs OFM

A Veszprémi Főegyházmegye családpasztorációs lapjából, a Lavinából)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu