Uj Ember

2003.08.17
LIX. évf. 33-34. (2872-2873.)

Köszöntjük
a mennybe felvett
Szűz Máriát!

Főoldal
Címlap
Szent István öröksége: a magyar lelkiség
Szent István-ének
Lelkiség
"Az én testem valóban étel..."
Szentírás-magyarázat
Hit és tudatosság
Homíliavázlat
Aki élni vágyik
Liturgia
Gondolatok a hét szentjeitől
Augusztus 19. Szent Bernát apát és egyháztanító
A hét liturgiája
(B év)
Lelkiség
"Isten szentje"
Szentírás-magyarázat
Ha szeretet nincs bennem, mit sem értek
Homíliavázlat
"A vágyak idomítása"
Liturgia
Gondolatok a hét szentjeitől
Augusztus 24. Szent Bertalan apostol
A hét liturgiája
(B év)
Élő egyház
Az egyház védelme, a rászorulók megsegítése, Isten dicsőségének szolgálata
Tavasz a nyárban
Az ország stabilitásának szándéka
Augusztus 20-áról
Ötvenöt éve írtuk
Élő egyház
Kinek a botránya?
Európában sem mindenki...
Uszítás
avagy kibújt a szög a zsákból
Pavel Florenszkij atya mártíriuma
A házasság dicsérete
Ünnep
Megújult Budapest legnagyobb temploma
A Szent István-bazilika renoválásának krónikája
A Szent István-bazilika rövid története
Fórum
Az indító mozzanat Czestochowában történt
Orbán Viktor 1998-as vatikáni látogatásáról
Magyarul akart szólni
Paskai László bíboros a Szentatya első magyarországi látogatásáról
Imádkozzék ezért az országért
Kosáry Domokos a Szentatya első magyarországi látogatásáról
Az egyház történetében először
Mihályi Miklós plébános
Á, Magyarország!
Kemenes László piarista egy cserkész lelkipásztor találkozóról
Fórum
Nemzeti zarándoklat Budapesten
Új képzés Déván
A szegedi egyetemi lelkészség felhívása
Levél egy aranymisére
Kedves Félix Atya!
Szétszórtan bár, de megvagyunk...
Délvidéki magyarok az aracsi pusztatemplomnál
Köszönet a lélegeztetőgépért
Ifjúság
Keresztényként a Szigeten
Megmutatni, hogy jó kereszténynek lenni
KRAKKÓI JEGYZETEK
Egy talpalatnyi hely
Alkalmazott gyerektudomány
Programajánló
Nagy őszi Virtuális Plébánia-találkozó
Kultúra
A humánum szószólója
A hetvenöt éves Juhász Ferenc köszöntése
Törökország: utolsó remények a Márvány-tenger partján...
Rákóczi- és kuruc emlékhElyek európában (XII.)
Rónay György posztumusz kitüntetése
Tíz mondat Bartókról
Péter
Fórum
A legveszélyesebb forradalmár
Czestochowa Fekete Madonnája
Fórum
Az egyházüldözés ideológiája II.
Az egyház a haladás ellensége?
Hatvan éve halt meg Glattfelder Gyula püspök
Boldogasszony oltalmában
Egy háborús augusztus emlékeiből
Vanyó László halálára
Katolikus szemmel
Bibliai alapokon...
Margaret Hartshorn amerikai életvédő a nő méltóságáról
Szent virágok, vigyázó keresztek
A Mezőgazdasági Múzeum kiállítása
Játsszunk gyilkososat!
Sláger-változat
Egy jegyzetíró füzetéből
Fórum
Szent István király falvai
A kapucinusoknak kellett magyarul prédikálni...
A bécsi magyar lelkészségről
Mozaik
Templomtűz Kölcsey falujában
Emberi gondatlanság miatt
Fülemülékről
Fórum
Váci séták, dunai tájak
A székesegyház és a Kőkapu
Élő egyház
A béke - kihívás
Amerikai püspökök a homoszexuális párokról
Fórum
"Csak az Evangéliumba öltözve..."
Piarista tervek a harmadik évezred elején
Sok mindent tanulhatunk egymástól...
Hogy kerül a csizma az asztalra?
Fórum
A küszöbön állók "szentje"
Simone Weil emlékezete
A völgyeket szerette
Szent Bernát halálának 850. évfordulójára
Simone Weil: Jegyzetfüzet
(részletek)
Fórum
A "házasság nyarán"
Hűség a hit szemével
Lelkiség
A hitetlenek is kénytelenek voltak fejet hajtani
Ötven éve történt
Fórum
"Megpróbáltatás" Itáliában
Egy különleges természeti jelenségről
Fórum
Országot járt a Szent Jobb
Visszatekintő
Fiatalok Assisi felé
Ajánló
Emlékek könyve
Fórum
Értelmiségi kérdések (1.)
Fiatalokkal beszélgetve
Kérdéses válaszok
Képzéseinkről a Tájolón
Mozaik
"...jókedvvel, bőséggel..."
Magyar alkotók bélyegeken
Díszpipacsok pompája

 

Szent virágok, vigyázó keresztek

A Mezőgazdasági Múzeum kiállítása


Ritka "pillanatai" e zűrzavaros világnak: jelképek marasztalnak, virágok, melyek a szeretet, a szerelem, a világmindenség eredetének ősi szimbólumai. Négy elem hordozói: a földé, ahová gyökereznek, az égé, amely felé törnek, a vízé, mely élteti, a tűzé, mely színesíti-védi valamennyit. Már az antik kultúrák vallásos tisztelettel illették, miként a kereszténységben a kolostorok lakói, akik a virágok gyógyítását ismerték. Szentképeken ha megjelent egy vagy több virág, a művész tudta: az ábrázolt szent ismertetőjegyét az utókornak ekként adja át, például a liliommal közli a lélek tisztaságát, ibolyával a szerénységet. Pannónia növényei - ezt a címet adta könyvének a XVI. század neves botanikusa: Clusius, aki Batthyány Boldizsár németújvári kertjét ültette be nemes virágokkal 1583-ban.

A Városligetben, a Vajdahunyad várában, melyre kissé távolabbról az építő: Alpár Ignác szobra tekint, most igazán büszke lehet, hiszen "háza" az "őrzője" szeptember 4-éig az említett ritka pillanatoknak, amelyeknek tartalma a szent virágok, virágos szentek, valamint kő- és fakeresztek bemutatása. Ez utóbbiakat Papp Tibor fotográfus látta az ország több részén, utak mentén, mezőkben és - Szlovákiában. A keresztek "bevezetők" a virágoskertbe - a belsőbb terembe, ahol a tablók, szobrok fölött ezek a címfeliratok olvashatók: Szőlő és kalász; Rózsa; Liliom; a kert virágai; Az Árpád-ház szentjei. A Börzsöny Nagykopasz bércének kövei közt - fehér fátyolfelhős éggel, kevés zölddel a kereszten a félkarú Krisztus-test Juhász Gyula magyar sors-érzését idézi: "ki segít, ha már ő sem segít?" S a többi harminc Krisztus-kép is mennyire időszerű! A gondolati folytatás a rózsa-jelképben található. E perzsa eredetű virág a kereszténységben Krisztus öt sebére utal öt szirmával, a törököknél Allah öt titkára, míg a kelta papoknak szent jelei voltak. S az már lelkiségtörténeti "különlegesség", hogy Adorján pápa a XVI. századtól gyóntatószékeket illusztráló virágul rendelte el a rózsát. Mária, Isten Anyja körül a rózsalugas a titkok kertje, így válhatott a Loretói litániában könyörgéssé: "Rosa mystica - Titkos értelmű rózsa." És persze a "halhatatlan népművészet" sem nélkülözi a legtökéletesebb virágot: a szeretet örök körforgását érzi benne, amely elűzi a gonoszt, így aztán kapuk, ajtók oldalán tünteti fel... De kezdődhet akár a virágok szent vetélkedése: a szőlőé, a búzavirágé - kalászok között. Bajor oltárképen (az 1500-as évekből) Krisztus tapossa a szőlőszemeket, nyomja a prést, míg annak gerendája teljes súllyal ránehezedik. A Szent Grál angyalai fogják fel kehelybe Krisztus lecsorgó vérét, emelik a világ fölé. Íme az örök eucharisztia. A közelében - vitrinben - úrvacsora-kelyhek, s a Deák téri evangélikus testvéregyház legrégibb oltárterítője - szent virágokkal...

Hányszor beszél liliomról a hagyomány? A bibliai Máté könyvében Jézus mondja: "Nézzétek a mezők liliomait (...), nem fáradoznak (...), az Atya gondoskodik róluk." Mi más ez, ha nem a bizalom virágüzenete? A Gondviselésé. Amint a liliom egyenes szára "Mária elméje", függő levele az alázatossága, fehérsége a tisztasága, míg a nőszirom (írisz, kardliliom) kardformát mutató levele az áldott Asszony hét fájdalma a virág-jelképtárban. Hazai tájainkon nyíló szentek virágai ("Virágos kert vala híres Pannónia") közül a "szagos fű" Szent István királyunk szegfűje hegyeink védett virága, s a néphitre utal, amely István királynak gyógyító erőt tulajdonított: küldvén a betegeknek "orvosságul, ami éppen nála volt, egy darab kenyeret, almát vagy szagos füzet azzal az üzenezzell, hogy egészségesen keljenek fel."Szent László füve a kígyótárnics, legendáját Arany János foglalta versbe...

Mezeinket ki őrizné, ha nem a pásztor Vendel vagy Orbán és Nepomuki Szent János? Szobraik a kiállításon érzékeltetik népünk mindenkori szakrális gondolkodását, reménykedő hitét, hogy az Úr nem hagyja magára nyáját. Így teljesen érthető, hogy a vallásos néprajz funkcionális tárgyai, képei közül is sok jelen van a sűrűn látogatott teremben: időtlenül jelezve a gazdaság, a buzgóság szoros összetartozását és - testvériségét a magas művészettel, minő például Stefan Locher Madonnája - rózsalugasban, vagy H. Van Eyck koronás, rózsás Máriája. De látjuk az ószövetségi ártatlan Zsuzsannát is, aki fölé mezei virágaink egyik legerősebbje: az ökörfarkkóró magasodik, hogy megvédje.

A tekintet megáll a paradicsomi nyugalmat árasztó kolostorkert-képnél; Pray-kódexünk is ír róluk, bencéseink gyógynövényeiről (huszonhét féléről). Kolostorkertek lettek őstípusai a magyarországi kertkultúrának, amely ma különösen üzen Isten teremtő akaratáról.

t s

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu