Uj Ember

2003.08.17
LIX. évf. 33-34. (2872-2873.)

Köszöntjük
a mennybe felvett
Szűz Máriát!

Főoldal
Címlap
Szent István öröksége: a magyar lelkiség
Szent István-ének
Lelkiség
"Az én testem valóban étel..."
Szentírás-magyarázat
Hit és tudatosság
Homíliavázlat
Aki élni vágyik
Liturgia
Gondolatok a hét szentjeitől
Augusztus 19. Szent Bernát apát és egyháztanító
A hét liturgiája
(B év)
Lelkiség
"Isten szentje"
Szentírás-magyarázat
Ha szeretet nincs bennem, mit sem értek
Homíliavázlat
"A vágyak idomítása"
Liturgia
Gondolatok a hét szentjeitől
Augusztus 24. Szent Bertalan apostol
A hét liturgiája
(B év)
Élő egyház
Az egyház védelme, a rászorulók megsegítése, Isten dicsőségének szolgálata
Tavasz a nyárban
Az ország stabilitásának szándéka
Augusztus 20-áról
Ötvenöt éve írtuk
Élő egyház
Kinek a botránya?
Európában sem mindenki...
Uszítás
avagy kibújt a szög a zsákból
Pavel Florenszkij atya mártíriuma
A házasság dicsérete
Ünnep
Megújult Budapest legnagyobb temploma
A Szent István-bazilika renoválásának krónikája
A Szent István-bazilika rövid története
Fórum
Az indító mozzanat Czestochowában történt
Orbán Viktor 1998-as vatikáni látogatásáról
Magyarul akart szólni
Paskai László bíboros a Szentatya első magyarországi látogatásáról
Imádkozzék ezért az országért
Kosáry Domokos a Szentatya első magyarországi látogatásáról
Az egyház történetében először
Mihályi Miklós plébános
Á, Magyarország!
Kemenes László piarista egy cserkész lelkipásztor találkozóról
Fórum
Nemzeti zarándoklat Budapesten
Új képzés Déván
A szegedi egyetemi lelkészség felhívása
Levél egy aranymisére
Kedves Félix Atya!
Szétszórtan bár, de megvagyunk...
Délvidéki magyarok az aracsi pusztatemplomnál
Köszönet a lélegeztetőgépért
Ifjúság
Keresztényként a Szigeten
Megmutatni, hogy jó kereszténynek lenni
KRAKKÓI JEGYZETEK
Egy talpalatnyi hely
Alkalmazott gyerektudomány
Programajánló
Nagy őszi Virtuális Plébánia-találkozó
Kultúra
A humánum szószólója
A hetvenöt éves Juhász Ferenc köszöntése
Törökország: utolsó remények a Márvány-tenger partján...
Rákóczi- és kuruc emlékhElyek európában (XII.)
Rónay György posztumusz kitüntetése
Tíz mondat Bartókról
Péter
Fórum
A legveszélyesebb forradalmár
Czestochowa Fekete Madonnája
Fórum
Az egyházüldözés ideológiája II.
Az egyház a haladás ellensége?
Hatvan éve halt meg Glattfelder Gyula püspök
Boldogasszony oltalmában
Egy háborús augusztus emlékeiből
Vanyó László halálára
Katolikus szemmel
Bibliai alapokon...
Margaret Hartshorn amerikai életvédő a nő méltóságáról
Szent virágok, vigyázó keresztek
A Mezőgazdasági Múzeum kiállítása
Játsszunk gyilkososat!
Sláger-változat
Egy jegyzetíró füzetéből
Fórum
Szent István király falvai
A kapucinusoknak kellett magyarul prédikálni...
A bécsi magyar lelkészségről
Mozaik
Templomtűz Kölcsey falujában
Emberi gondatlanság miatt
Fülemülékről
Fórum
Váci séták, dunai tájak
A székesegyház és a Kőkapu
Élő egyház
A béke - kihívás
Amerikai püspökök a homoszexuális párokról
Fórum
"Csak az Evangéliumba öltözve..."
Piarista tervek a harmadik évezred elején
Sok mindent tanulhatunk egymástól...
Hogy kerül a csizma az asztalra?
Fórum
A küszöbön állók "szentje"
Simone Weil emlékezete
A völgyeket szerette
Szent Bernát halálának 850. évfordulójára
Simone Weil: Jegyzetfüzet
(részletek)
Fórum
A "házasság nyarán"
Hűség a hit szemével
Lelkiség
A hitetlenek is kénytelenek voltak fejet hajtani
Ötven éve történt
Fórum
"Megpróbáltatás" Itáliában
Egy különleges természeti jelenségről
Fórum
Országot járt a Szent Jobb
Visszatekintő
Fiatalok Assisi felé
Ajánló
Emlékek könyve
Fórum
Értelmiségi kérdések (1.)
Fiatalokkal beszélgetve
Kérdéses válaszok
Képzéseinkről a Tájolón
Mozaik
"...jókedvvel, bőséggel..."
Magyar alkotók bélyegeken
Díszpipacsok pompája

 

Szentírás-magyarázat

"Isten szentje"

(Évközi 21. vasárnap - Jn 6,61-70)

A kenyérszaporítás híre lázba hozta az egész tókörnyéket. A szombati - a mi időszámításunk szerint péntek esti - istentiszteleten zsúfolásig megtelt a kafarnaumi zsinagóga. A Tizenkettőn kívül ott volt a Jézushoz már szorosabban kötődő többi tanítvány is. Ez az este azonban próbára teszi őket. Hiszen Jézus azt állítja, hogy ő nagyobb Mózesnél, a legnagyobb prófétánál, nagyobb a két legszentebb dolognál: az Isten szavát tartalmazó Törvénynél, a Tóránál, és az égből hullott kenyérnél, a mannánál. Azt állítja, hogy belőle az Isten Lelke szól, az a Lélek, aki Ádám teremtésekor életet lehelt a holt anyagba, s akárcsak Ádámnak, örök életet, halhatatlanságot ad annak, aki befogadja őt.


A "kemény beszéden" sokan megütköznek. János panaszosan emlegeti evangéliuma bevezetőjében: "Tulajdonába jött, övéi azonban nem fogadták be." A szertartás végeztével csak a Tizenkettő marad Jézus körül, akiket a Lélek Igéje új életre keltett, akik újjászülettek Isten gyermekeivé, "nem a vérből, sem a test ösztönéből, sem a férfi akaratából", hanem az Atya kegyelméből (Jn 1,11-13). Az ő nevükben Péter tesz hitet a Mester mellett: "Te vagy az Isten Szentje."

A Biblia a felsőfok kifejezésére gyakran használja az "Isten birtoka" nyelvi szerkezetet. Így Isten hegyei = a legnagyobb hegyek, Isten ereje = a legnagyobb erő. Valahogy úgy, ahogy a mi fiataljaink használják maguk között az "oltári" jelzőt az "óriási" helyett. Péter vallomása így azt jelenti: Te vagy a legszentebb a földön.

A héber kódes (szent) szó az elvágni, elkülöníteni igéből származik. Szent az, ami ki van vonva a hétköznapi, profán használatból, ami Isten birtoka, megjelenésének vagy kultuszának helye, eszköze, ami a közönséges halandó számára megközelíthetetlen, érinthetetlen és félelmetes. Szent az égő csipkebokor földje, a Sínai-hegy, a frigyláda vagy a jeruzsálemi templom edényei.

Az ószövetség teológiája ezt a pogány vallásokban is ismert külsődleges tabufogalmat elmélyítette, s a teremtett világtól különböző, azt lényegileg felülmúló, transzcendens Isten felfoghatatlan belső gazdagságának jelölésére használta. A kultikus szentség fogalmából így lett a "szent" Isten neve: az ő "szent nevében reménykedünk" (Zsolt 33,21).

Isten szentsége a kiválasztás, a szövetség és a Törvény által kisugárzik az ő népére: "nyilvánvalóvá lesz rajtuk szentségem a nemzetek előtt" (Ez 28,27). Isten lényegi, ontológiai szentsége így lesz a választott nép számára példakép és mérték, erkölcsi szentség: "Szentek legyetek, mert én, az Úr, a ti Istenetek, szent vagyok" (Szám 19,2). Ez a szentség a zsoltáros szerint a személyes elkötelezettség, az igaz életvitel gyümölcse:

Uram, ki lakhat sátradban?

Ki tartózkodhat szent hegyeden?

Az, aki szeplőtelenül jár,

és igazságot cselekszik,

aki igazat gondol szívében,

aki nyelvével nem követ el álnokságot,

felebarátjának nem tesz rosszat...

(Zsolt 15,1-3)

Gábor angyal szerint Jézus "szent lesz, és Isten Fiának fogják hívni" (Lk 1,35). Ez a szentség több, mint a vallásos zsidók jámborsága, azonos az Atya szentségével. Vele együtt ő a Szent, az Igaz (Jel 3,7). Rajta keresztül árad a szentség a választottakra. Szent Péter hitvallása Jézus főpapi imájában nyeri el értelmét: "Szenteld meg őket az igazságban. A te igéd igazság. Ahogyan engem a világba küldtél, úgy küldtem én is őket a világba. Értük szentelem magam, hogy ők is meg legyenek szentelve az igazságban" (Jn 17,17-19).

Kuklay Antal

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu