Uj Ember

2003.08.17
LIX. évf. 33-34. (2872-2873.)

Köszöntjük
a mennybe felvett
Szűz Máriát!

Főoldal
Címlap
Szent István öröksége: a magyar lelkiség
Szent István-ének
Lelkiség
"Az én testem valóban étel..."
Szentírás-magyarázat
Hit és tudatosság
Homíliavázlat
Aki élni vágyik
Liturgia
Gondolatok a hét szentjeitől
Augusztus 19. Szent Bernát apát és egyháztanító
A hét liturgiája
(B év)
Lelkiség
"Isten szentje"
Szentírás-magyarázat
Ha szeretet nincs bennem, mit sem értek
Homíliavázlat
"A vágyak idomítása"
Liturgia
Gondolatok a hét szentjeitől
Augusztus 24. Szent Bertalan apostol
A hét liturgiája
(B év)
Élő egyház
Az egyház védelme, a rászorulók megsegítése, Isten dicsőségének szolgálata
Tavasz a nyárban
Az ország stabilitásának szándéka
Augusztus 20-áról
Ötvenöt éve írtuk
Élő egyház
Kinek a botránya?
Európában sem mindenki...
Uszítás
avagy kibújt a szög a zsákból
Pavel Florenszkij atya mártíriuma
A házasság dicsérete
Ünnep
Megújult Budapest legnagyobb temploma
A Szent István-bazilika renoválásának krónikája
A Szent István-bazilika rövid története
Fórum
Az indító mozzanat Czestochowában történt
Orbán Viktor 1998-as vatikáni látogatásáról
Magyarul akart szólni
Paskai László bíboros a Szentatya első magyarországi látogatásáról
Imádkozzék ezért az országért
Kosáry Domokos a Szentatya első magyarországi látogatásáról
Az egyház történetében először
Mihályi Miklós plébános
Á, Magyarország!
Kemenes László piarista egy cserkész lelkipásztor találkozóról
Fórum
Nemzeti zarándoklat Budapesten
Új képzés Déván
A szegedi egyetemi lelkészség felhívása
Levél egy aranymisére
Kedves Félix Atya!
Szétszórtan bár, de megvagyunk...
Délvidéki magyarok az aracsi pusztatemplomnál
Köszönet a lélegeztetőgépért
Ifjúság
Keresztényként a Szigeten
Megmutatni, hogy jó kereszténynek lenni
KRAKKÓI JEGYZETEK
Egy talpalatnyi hely
Alkalmazott gyerektudomány
Programajánló
Nagy őszi Virtuális Plébánia-találkozó
Kultúra
A humánum szószólója
A hetvenöt éves Juhász Ferenc köszöntése
Törökország: utolsó remények a Márvány-tenger partján...
Rákóczi- és kuruc emlékhElyek európában (XII.)
Rónay György posztumusz kitüntetése
Tíz mondat Bartókról
Péter
Fórum
A legveszélyesebb forradalmár
Czestochowa Fekete Madonnája
Fórum
Az egyházüldözés ideológiája II.
Az egyház a haladás ellensége?
Hatvan éve halt meg Glattfelder Gyula püspök
Boldogasszony oltalmában
Egy háborús augusztus emlékeiből
Vanyó László halálára
Katolikus szemmel
Bibliai alapokon...
Margaret Hartshorn amerikai életvédő a nő méltóságáról
Szent virágok, vigyázó keresztek
A Mezőgazdasági Múzeum kiállítása
Játsszunk gyilkososat!
Sláger-változat
Egy jegyzetíró füzetéből
Fórum
Szent István király falvai
A kapucinusoknak kellett magyarul prédikálni...
A bécsi magyar lelkészségről
Mozaik
Templomtűz Kölcsey falujában
Emberi gondatlanság miatt
Fülemülékről
Fórum
Váci séták, dunai tájak
A székesegyház és a Kőkapu
Élő egyház
A béke - kihívás
Amerikai püspökök a homoszexuális párokról
Fórum
"Csak az Evangéliumba öltözve..."
Piarista tervek a harmadik évezred elején
Sok mindent tanulhatunk egymástól...
Hogy kerül a csizma az asztalra?
Fórum
A küszöbön állók "szentje"
Simone Weil emlékezete
A völgyeket szerette
Szent Bernát halálának 850. évfordulójára
Simone Weil: Jegyzetfüzet
(részletek)
Fórum
A "házasság nyarán"
Hűség a hit szemével
Lelkiség
A hitetlenek is kénytelenek voltak fejet hajtani
Ötven éve történt
Fórum
"Megpróbáltatás" Itáliában
Egy különleges természeti jelenségről
Fórum
Országot járt a Szent Jobb
Visszatekintő
Fiatalok Assisi felé
Ajánló
Emlékek könyve
Fórum
Értelmiségi kérdések (1.)
Fiatalokkal beszélgetve
Kérdéses válaszok
Képzéseinkről a Tájolón
Mozaik
"...jókedvvel, bőséggel..."
Magyar alkotók bélyegeken
Díszpipacsok pompája

 

Szentírás-magyarázat

"Az én testem valóban étel..."

(Évközi 20. vasárnap - Jn 6,51-58)

Evangéliumi szakaszunk az előző vasárnapok perikopáinak (kenyérszaporítás, mennyei kenyér, "én vagyok a mennyből alászállott kenyér") összegző elmélyítését adja: az örök élet forrása Jézus testének és vérének evése és ivása.


A nyitó vers megismétli az egy héttel ezelőtt felolvasott igék záradékát, úgynevezett "Én vagyok..." kinyilatkoztató formában egyesíti a kenyérről szóló beszéd minden lényeges elemét: "az élet kenyere" (vö. 35 és 48) és "mennyből alászállott" (33 és 41). A vers harmadik része (51c) új felismeréssel gazdagítja az eddig mondottakat: a kenyér nemcsak "Isten kenyere" (33), nem csupán kenyér, amelyet az Atya ad (vö. 32), hanem kenyér, "amelyet én fogok adni". Feltűnik: a kenyérszaporítást követő beszéd során, a korábbi gondolatokat összefoglaló befejezésben, az "eucharisztikus homíliában" az ajándék ajándékozóvá válik (manna, kenyér, Isten kenyere, Jézus teste, Jézus személye mint test és vér egysége).

Erre a zsidók között szenvedélyes vita támadt. Jól értették, hogy Jézus saját testét adja eledelül, de ez a gondolat számukra teljesen abszurd elképzelésnek tűnt. Anélkül, hogy Jézus a "hogyan" részleteibe bocsátkozna, először negatív, majd pozitív megfogalmazásban kijelenti: nemcsak testének evése, hanem vérének ivása is - ami a beszédben itt teljesen új motívumként jelenik meg - elengedhetetlen feltétele az örök életnek, mivelhogy az ő teste valóban étel és vére valóban ital. Aki részesedik ebből a testből és vérből, belső és tartós kapcsolatba kerül Jézussal s általa az Atyával.

Miközben ezeket az igéket halljuk, eszünkbe juthat: az evangélista sem ehelyütt, sem a 13. fejezetben nem tudósít az eucharisztia alapításáról. Elképzelhetetlen azonban, hogy ne hallott, ne tudott volna róla, hiszen jól ismeri és használja az úrvacsora szókészletét ("enni", "rágni", "étkezni", "inni", "test", "hús", "vér"). Az I. század végén komolyan szembe kellett néznie az eucharisztia bizonyos ellégiesítő, hamis értelmezéseivel, János ezért beszél ennyire realista módon Jézus testének evéséről (rágásáról). Amikor Jézus a keresztáldozatban a világ életéért adta a testét, akkor az eucharisztiában ennek a testnek evéséről, és - miként a 53. vers hozzáfűzi - a kereszten kiomlott vérének ivásáról esik szó. Testét és vérét Jézus két értelemben ajándékozza: mint életáldozatot, amelynek során a testéből vér csordul ki, és mint "ételt és italt", amelyet hívei "esznek és isznak". Vasárnapról vasárnapra, alkalomról alkalomra a Jézus kezéből vett kenyér és bor felszíni értéke - a maga észrevétlenségében - szinte semmi, de mélysége - amely sorsfordítóvá válhat életünkben - minden: a megszabadító Jézus Krisztus. A kenyér és bor íze továbbra is megmarad, de csak azért, hogy jelezze a személyesen jelen lévő Krisztust, egész életét és halálát egyetlen pontba, egyetlen "most"-ba sűrítve.

Sulyok Elemér

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu