Uj Ember

2003.08.17
LIX. évf. 33-34. (2872-2873.)

Köszöntjük
a mennybe felvett
Szűz Máriát!

Főoldal
Címlap
Szent István öröksége: a magyar lelkiség
Szent István-ének
Lelkiség
"Az én testem valóban étel..."
Szentírás-magyarázat
Hit és tudatosság
Homíliavázlat
Aki élni vágyik
Liturgia
Gondolatok a hét szentjeitől
Augusztus 19. Szent Bernát apát és egyháztanító
A hét liturgiája
(B év)
Lelkiség
"Isten szentje"
Szentírás-magyarázat
Ha szeretet nincs bennem, mit sem értek
Homíliavázlat
"A vágyak idomítása"
Liturgia
Gondolatok a hét szentjeitől
Augusztus 24. Szent Bertalan apostol
A hét liturgiája
(B év)
Élő egyház
Az egyház védelme, a rászorulók megsegítése, Isten dicsőségének szolgálata
Tavasz a nyárban
Az ország stabilitásának szándéka
Augusztus 20-áról
Ötvenöt éve írtuk
Élő egyház
Kinek a botránya?
Európában sem mindenki...
Uszítás
avagy kibújt a szög a zsákból
Pavel Florenszkij atya mártíriuma
A házasság dicsérete
Ünnep
Megújult Budapest legnagyobb temploma
A Szent István-bazilika renoválásának krónikája
A Szent István-bazilika rövid története
Fórum
Az indító mozzanat Czestochowában történt
Orbán Viktor 1998-as vatikáni látogatásáról
Magyarul akart szólni
Paskai László bíboros a Szentatya első magyarországi látogatásáról
Imádkozzék ezért az országért
Kosáry Domokos a Szentatya első magyarországi látogatásáról
Az egyház történetében először
Mihályi Miklós plébános
Á, Magyarország!
Kemenes László piarista egy cserkész lelkipásztor találkozóról
Fórum
Nemzeti zarándoklat Budapesten
Új képzés Déván
A szegedi egyetemi lelkészség felhívása
Levél egy aranymisére
Kedves Félix Atya!
Szétszórtan bár, de megvagyunk...
Délvidéki magyarok az aracsi pusztatemplomnál
Köszönet a lélegeztetőgépért
Ifjúság
Keresztényként a Szigeten
Megmutatni, hogy jó kereszténynek lenni
KRAKKÓI JEGYZETEK
Egy talpalatnyi hely
Alkalmazott gyerektudomány
Programajánló
Nagy őszi Virtuális Plébánia-találkozó
Kultúra
A humánum szószólója
A hetvenöt éves Juhász Ferenc köszöntése
Törökország: utolsó remények a Márvány-tenger partján...
Rákóczi- és kuruc emlékhElyek európában (XII.)
Rónay György posztumusz kitüntetése
Tíz mondat Bartókról
Péter
Fórum
A legveszélyesebb forradalmár
Czestochowa Fekete Madonnája
Fórum
Az egyházüldözés ideológiája II.
Az egyház a haladás ellensége?
Hatvan éve halt meg Glattfelder Gyula püspök
Boldogasszony oltalmában
Egy háborús augusztus emlékeiből
Vanyó László halálára
Katolikus szemmel
Bibliai alapokon...
Margaret Hartshorn amerikai életvédő a nő méltóságáról
Szent virágok, vigyázó keresztek
A Mezőgazdasági Múzeum kiállítása
Játsszunk gyilkososat!
Sláger-változat
Egy jegyzetíró füzetéből
Fórum
Szent István király falvai
A kapucinusoknak kellett magyarul prédikálni...
A bécsi magyar lelkészségről
Mozaik
Templomtűz Kölcsey falujában
Emberi gondatlanság miatt
Fülemülékről
Fórum
Váci séták, dunai tájak
A székesegyház és a Kőkapu
Élő egyház
A béke - kihívás
Amerikai püspökök a homoszexuális párokról
Fórum
"Csak az Evangéliumba öltözve..."
Piarista tervek a harmadik évezred elején
Sok mindent tanulhatunk egymástól...
Hogy kerül a csizma az asztalra?
Fórum
A küszöbön állók "szentje"
Simone Weil emlékezete
A völgyeket szerette
Szent Bernát halálának 850. évfordulójára
Simone Weil: Jegyzetfüzet
(részletek)
Fórum
A "házasság nyarán"
Hűség a hit szemével
Lelkiség
A hitetlenek is kénytelenek voltak fejet hajtani
Ötven éve történt
Fórum
"Megpróbáltatás" Itáliában
Egy különleges természeti jelenségről
Fórum
Országot járt a Szent Jobb
Visszatekintő
Fiatalok Assisi felé
Ajánló
Emlékek könyve
Fórum
Értelmiségi kérdések (1.)
Fiatalokkal beszélgetve
Kérdéses válaszok
Képzéseinkről a Tájolón
Mozaik
"...jókedvvel, bőséggel..."
Magyar alkotók bélyegeken
Díszpipacsok pompája

 

Kellermayer Miklós

Kinek a botránya?

Kertész Imre a Svéd Királyi Akadémia ünnepi ülésén 2002-ben elhangzott beszédében többek között ezt mondta: Auschwitz igazi problémája az, hogy megtörtént, és ezen a tényen a legjobb, de a leggonoszabb akarattal sem változtathatunk.E súlyos helyzetnek talán a magyar katolikus költő, Pilinszky János adta a legpontosabb nevet akkor, amikor "botránynak" nevezte: s ezen nyilvánvalóan azt értette, hogy Auschwitz a keresztény kultúrkörben esett meg, s így a metafizikai szellem számára kiheverhetetlen.

Lehetetlen, hogy élne a Földön ember, aki ne értene egyet Pilinszkyvel abban, hogy a holokauszt botrány. Sőt gyalázat, az emberiség által az utóbbi évszázadokban elkövetettek közül a legiszonyatosabb. A kérdés, amelyet Kertész Imre Sorstalanság című regényében és idézett beszédében is feltesz, valójában az emberiség megválaszolatlan kérdéseinek egyike. Kinek a botránya a holokauszt? Ki vagy kikfelelősek ezért? A regényt olvasva és a beszédet hallgatva először azt tudhatjuk meg, hogy az író szerint kié nem. Leszögezi, hogy nem a német népé, szerinte még csak nem is a német náciké.

Hogy mégis kire, kikre gondol, ezzel kapcsolatos véleményét nyíltan nem közli. Sajátos módon Pilinszkyt használja eszközül, ám a halott költő nem tudja visszautasítani a "keresztény kultúrkör" fent idézett fogalmát, és az ellen sem tiltakozhat, hogy valaki a legszentebb titkot, a feltámadt Krisztust, az oltáriszentségben valósan köztünk maradt Megváltót egyszerűen "metafizikai szellemnek" nevezi. Csakhogy a kereszténység nem kultúrkör, hanem Isten egyszülött Fia, Jézus Krisztus tanításának és követésének hitvilága. Ebben élt Pilinszky János, erről tett tanúbizonyságot egész életművében.

A holokauszt Európában esett meg, ahogyan a világháborúk, a Gulág borzalmai és a többi XX. századi gyalázat is. A valódi kérdés az, hogy Krisztustól és az ő tanításától milyen távolra kellett kerülnie a keresztény Európának, sőt az egész emberiségnek ahhoz, hogy a holokauszt és a többi gyalázat megessen. A holokauszt nem "keresztény kultúrkörben", hanem az evangelizáció ötszáz éves megtorpanásának, a mindennapi élet teljes elkrisztustalanodásának, Krisztus és a keresztények üldözésének következtében esett meg. Vagyis az élő Krisztus nem oka a holokausztnak! Ahogyan a XX. század többi iszonyatos gyalázatának és az emberiség sok más bűnének sem. Ellenkezőleg, ő az egyedüli menekülés a holokauszt okozta megsebzettségből és minden más gyalázatból. A holokauszt vagy bármely más gyalázat ürügyén gerjesztett "gyűlölet-spirálból" az emberiségnek ki kell jönnie. Az élet ellen, az egész emberiség ellen vét az, aki nemzedékeken keresztül azzal szít gyűlöletet, hogy - burkoltan vagy nyíltan - a kereszténységet, sőt magát Krisztust vádolja a holokausztért, és újra meg újra keresztre szeretné feszíteni őt és valamennyi követőjét.

Így a kérdés kérdés maradt. A tényt - ahogyan Kertész Imre is írja - nem lehet meg nem történtté tenni, de meg kellene válaszolni, hogy valójában kinek, kiknek a botránya a holokauszt és a többi iszonyat. Aligha kétséges, hogy az igazi válasz megadása és terjesztése ma az emberiség legsürgetőbb feladata. Lehet, hogy az általam megfogalmazott válasz első hallásra meghökkentő, de hamar kiderül, hogy igaz.A holokauszt a tudomány botránya, ahogyan annak tekinthető a többi népirtás, háború és a természet elleni bűnök is. Azé a tudományé, amely az elmúlt ötszáz évben meghasadt, elveszítette teljességét, igazságát, szabadságát, s amely az ismerd meg parancsának teljesítése, az igazság keresése helyett a pénz, a hatalom szolgálatába állt.

Először is szembesülnünk kell bizonyos tényekkel. Senki sem tagadhatja a tudomány hasadtságát, amely akkor kezdődött, amikor a tudomány és az istenhit szétvált. Amikor helytelen következtetést vontak le a kopernikuszi felfedezésből. Azért, mert nem a Föld körül keringenek az égitestek, még nem állítható, hogy nem a Föld a világmindenség központja. Most, amikor a kőszén, a kőolaj és a földgáz igazságtalan kisajátítása és zabolátlan égetése, valamint az erdők kipusztítása, a levegő, a vizek és a talaj szennyezése miatt az emberiség a végpusztulás felé rohan, egyértelművé válik, hogy a Föld mégiscsak a világmindenség központja. Értékközpontja! Az élet, az élővilág és benne mi, emberek tesszük azzá. Az elmúlt ötszáz évben az élővilág elleni pusztítás egyre rohamosabb. Elérkezett - a jelek szerint - utolsó pillanat, hogy az emberiség gyökeresen megváltoztassa viszonyát a környezethez, az élővilághoz, s benne önmagához. Gyökeres változás kell, és ennek vezére a megigazult tudomány lehet. Krisztus megváltói tette által vált a tudomány szabaddá, és ez a szabadság eredményezte az emberiség gyarapodását tudásában és technológiájában egyaránt. E gyarapodásnak nyilvánvalóan a legfontosabb célt: a Föld egyedi értékét, az életet, az élet biztonságát, az élővilág teljességét, az emberiség védelmét kellett volna szolgálnia. Szolgálhatta volna is, ha nem távolodik el Megváltójától, Jézus Krisztustól.

Az istenhittől elszakadt, mindentudást hazudó tudomány képtelen az élet védelmére, megmentésére. Ezért az emberiség számára a legfontosabb parancs így hangzik: Újra teljessé, igazzá, szabaddá kell tenni a tudományt, amely csak az istenhittel való egységében nyerheti vissza e tulajdonságait. Ezért a tudomány megigazulásának, megváltottságából fakadó felszabadultságának, a jó szolgálatába állásának nincs alternatívája. A tudomány nevében nem lehet folytatni az éltető forrástól, Krisztustól való eltávolodást. Az emberiség életének minden terén, így a tudomány terén is a köztünk maradt Krisztushoz kell visszatérnünk. Hiszen valóban ő az út, az igazság és az élet. A végső pillanat jött el, hogy az élővilág és egymás elleni gyűlölködéseinket egymás iránti felelős gondolkodássá, igazi embertársi szeretetté változtassuk.

A szerző egyetemi tanár

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu