Uj Ember

2003.08.17
LIX. évf. 33-34. (2872-2873.)

Köszöntjük
a mennybe felvett
Szűz Máriát!

Főoldal
Címlap
Szent István öröksége: a magyar lelkiség
Szent István-ének
Lelkiség
"Az én testem valóban étel..."
Szentírás-magyarázat
Hit és tudatosság
Homíliavázlat
Aki élni vágyik
Liturgia
Gondolatok a hét szentjeitől
Augusztus 19. Szent Bernát apát és egyháztanító
A hét liturgiája
(B év)
Lelkiség
"Isten szentje"
Szentírás-magyarázat
Ha szeretet nincs bennem, mit sem értek
Homíliavázlat
"A vágyak idomítása"
Liturgia
Gondolatok a hét szentjeitől
Augusztus 24. Szent Bertalan apostol
A hét liturgiája
(B év)
Élő egyház
Az egyház védelme, a rászorulók megsegítése, Isten dicsőségének szolgálata
Tavasz a nyárban
Az ország stabilitásának szándéka
Augusztus 20-áról
Ötvenöt éve írtuk
Élő egyház
Kinek a botránya?
Európában sem mindenki...
Uszítás
avagy kibújt a szög a zsákból
Pavel Florenszkij atya mártíriuma
A házasság dicsérete
Ünnep
Megújult Budapest legnagyobb temploma
A Szent István-bazilika renoválásának krónikája
A Szent István-bazilika rövid története
Fórum
Az indító mozzanat Czestochowában történt
Orbán Viktor 1998-as vatikáni látogatásáról
Magyarul akart szólni
Paskai László bíboros a Szentatya első magyarországi látogatásáról
Imádkozzék ezért az országért
Kosáry Domokos a Szentatya első magyarországi látogatásáról
Az egyház történetében először
Mihályi Miklós plébános
Á, Magyarország!
Kemenes László piarista egy cserkész lelkipásztor találkozóról
Fórum
Nemzeti zarándoklat Budapesten
Új képzés Déván
A szegedi egyetemi lelkészség felhívása
Levél egy aranymisére
Kedves Félix Atya!
Szétszórtan bár, de megvagyunk...
Délvidéki magyarok az aracsi pusztatemplomnál
Köszönet a lélegeztetőgépért
Ifjúság
Keresztényként a Szigeten
Megmutatni, hogy jó kereszténynek lenni
KRAKKÓI JEGYZETEK
Egy talpalatnyi hely
Alkalmazott gyerektudomány
Programajánló
Nagy őszi Virtuális Plébánia-találkozó
Kultúra
A humánum szószólója
A hetvenöt éves Juhász Ferenc köszöntése
Törökország: utolsó remények a Márvány-tenger partján...
Rákóczi- és kuruc emlékhElyek európában (XII.)
Rónay György posztumusz kitüntetése
Tíz mondat Bartókról
Péter
Fórum
A legveszélyesebb forradalmár
Czestochowa Fekete Madonnája
Fórum
Az egyházüldözés ideológiája II.
Az egyház a haladás ellensége?
Hatvan éve halt meg Glattfelder Gyula püspök
Boldogasszony oltalmában
Egy háborús augusztus emlékeiből
Vanyó László halálára
Katolikus szemmel
Bibliai alapokon...
Margaret Hartshorn amerikai életvédő a nő méltóságáról
Szent virágok, vigyázó keresztek
A Mezőgazdasági Múzeum kiállítása
Játsszunk gyilkososat!
Sláger-változat
Egy jegyzetíró füzetéből
Fórum
Szent István király falvai
A kapucinusoknak kellett magyarul prédikálni...
A bécsi magyar lelkészségről
Mozaik
Templomtűz Kölcsey falujában
Emberi gondatlanság miatt
Fülemülékről
Fórum
Váci séták, dunai tájak
A székesegyház és a Kőkapu
Élő egyház
A béke - kihívás
Amerikai püspökök a homoszexuális párokról
Fórum
"Csak az Evangéliumba öltözve..."
Piarista tervek a harmadik évezred elején
Sok mindent tanulhatunk egymástól...
Hogy kerül a csizma az asztalra?
Fórum
A küszöbön állók "szentje"
Simone Weil emlékezete
A völgyeket szerette
Szent Bernát halálának 850. évfordulójára
Simone Weil: Jegyzetfüzet
(részletek)
Fórum
A "házasság nyarán"
Hűség a hit szemével
Lelkiség
A hitetlenek is kénytelenek voltak fejet hajtani
Ötven éve történt
Fórum
"Megpróbáltatás" Itáliában
Egy különleges természeti jelenségről
Fórum
Országot járt a Szent Jobb
Visszatekintő
Fiatalok Assisi felé
Ajánló
Emlékek könyve
Fórum
Értelmiségi kérdések (1.)
Fiatalokkal beszélgetve
Kérdéses válaszok
Képzéseinkről a Tájolón
Mozaik
"...jókedvvel, bőséggel..."
Magyar alkotók bélyegeken
Díszpipacsok pompája

 

Szent István király falvai

Felemelő híradás: Kalotaszentkirályon gyűltek össze az idén, augusztus elején a Szentkirályok Szövetségének képviselői, és Szent István mellszobrot adományoztak az erdélyi falunak.

Nemcsak állami ünnep augusztusban Szent István királyunk napja, zászlódísszel, beszédekkel, fénykoszorúkkal, de a magyarság egészének szíve mélyén megindultság, büszkeség, szeretet. Az államalapító király nevét viselő települések az egész Kárpát-medencében a nép érzéseit fejezik ki. A kezdeményezés, hogy Szent István falvai a nagy nemzeti egységen belül alkossanak külön, szűkebb kört falvak és városok ezrei meg ezrei között, két székely településről indult ki. Az egyik Csíkszentkirály Csík székben, a másik Székelyszentkirály Udvarhely anyaszékben. A szövetséget 1997-ben kötötték, és úgy szól, hogy a tizenhét település mindegyike felváltva vendégül látja a többi tizenöt lakóit, lakosságának képviselőit, hogy közösen emlékezzenek a keresztény magyar állam születésnapjára, az alapító királyra, történelmünkre.

Már ez a találkozás történelmi súlyú. Mivel a tizenhat települést szétkergette egymástól a kíméletlen tragédia, a mindannyiunk életét megkeserítő Trianon. Tíz helység a tizenhatból a mai Magyarországon áll, négy Erdélyben és kettő Felvidéken. Mintegy jelképeként annak, hogy magát Szent István művét törte szét a második Mohács. Lelkek közé vont vasfüggönyt a diktatúra, az érdemtelen győztesek dölyfe. A szellemi vámőrök büszkék voltak arra, hogy olyan falakat emeltek, amelyeken sem könyvek, sem kiáltások, sem gondolatok nem hatolhatnak át. De ezek a határok a népek szabadságvágyának kürtszavára Jerikó falaiként omlottak le, és a nemzet fiai újra találkozhattak egymással. A lélek, a népi élet, az érzelmek mélységeiben. A nagy kézfogásban, mely minden politikai taktikánál erőteljesebb, mert őszintébb, Szent István király falvai jártak elöl. Úgy érezték, hogy az alapító király, a történelem jelölte ki őket erre a "lelki államalapításra".

Határok fölött találkozott a nemzet, bizonyságául annak, hogy erősebb minden földi határnál.

Csíkszentkirály, a nagy király falvainak szövetségét kezdeményező település Szent István nevével jelenik meg először a történelemben: 1332-ben de Sancto Rege egyházas hely. Múltja századokkal régibb, a honfoglaló magyarokra utaló korongolt cserépüstöt hoztak felszínre itt az ásatások. Beírta nevét az erdélyi hadtörténetbe is: a harcba szállt székelyek itt győzték le 1694-ben a betörő tatárokat.

Közvetlenül Szentkirály mellett egy másik falu, amely az Árpádokra emlékeztet: Csíkszentimre. Első írásos említésekor Zent Emreh, 1569-ből. A korabeli székelyek mély vallásosságát bizonyítja a király és a herceg "családi közvetlensége" körükben.

Helynevekben a nép szelleme, történelme rejtekezik. Maga a nép és a nyelv legjobb fiait, királyait, hőseit, szentjeit tiszteli meg azzal, hogy nevüket falvak, városok elnevezésébe foglalja bele. Nemzedékünk is tapasztalatokat szerezhetett arról, hogy a felülről jövő, elrendelt, a hatalom által megparancsolt névadások gyorsan elenyésznek.

Csíkszentkirály népében mindig élt a hely története. Ez az élmény indította a község nagy fiát, Vitos Mózes plébánost faluja és az egész Csík megye helytörténetének kutatására és közismertté tételére. Vitos Mózes (1847-1902) plébániája valóságos tudományos műhely volt. Hosszas kutatómunka nyomán jelent meg 1901-ben egy vaskos, 1022 oldalas kiadvány Csíkmegyei Füzetek címmel, amelyet Györgyjakab Márton nyomtatott Csíkszeredában. A mester tízféle - legújabb és legtetszetősebb alakú - betűt szerzett be a nyomtatáshoz, olyan fontosnak tartotta a munkát. Vitos Mózes összegyűjtött kötetébe minden adatot Csík vármegyéről. A fejezetek tárgyalják a Csík, Gyergyó, Kászon elnevezések eredetét, Csík vármegye szorosait, ősi városait és erődítményeit, folyóit és patakjait, tavait, éghajlatát, geológiai múltját és jelenét, ásványait, bányáit, aztán Csík vármegye népességét, lakóit, nemzetiségre és vallásra, meg foglalkozásra nézve. Nem kerülték el Vitos Mózes figyelmét Csík vármegye földművelési, ipari és kereskedelmi viszonyai, a talaj termékenysége, növényvilága, a virághozó fanövények, a megye gyümölcsészete, állatvilága, háziipari, társadalmi és közerkölcsi állapota, alkalmi székely népszokásai, népköltészete. Ez a felsorolás nem is érzékeltetheti teljességében a gyűjtés jelentőségét, noha Vitos Mózes szerényen azt mondja, hogy adatgyűjtéseivel csupán a jövendő történészek munkáját szeretné megkönnyíteni.

Bözödi György író, szociográfus, a modern Sztékelyföld-kutatás megalapozója 1938-ban megjelent, Székely bánja című kötetében így értékelte a szóban forgó művet:

Csík megye gazdasági és társadalmi bajait alaposan feltárta a századfordulón Vitos Mózes csíkszentkirályi plébános, aki egész életét ennek a nagy munkának szentelte. Ezer oldalt tesz ki a folytatásokban megjelent könyv, amelyben már mai szemmel nézi a csíki nép küzdelmét, nem külső leírásokat nyújt, hanem a nép életkérdéseit vizsgálja, és a kibontakozást keresi.

Még a diktatúra idején is említés történt néha Vitos Mózes nagy művéről, mint példás helytörténészi eredményről. A jeles plébános szellemének hatása halála után évtizedekkel is érződik a falu életében. Utcai feszületek jelzik, hogy vallásos nép lakja a falut, és ezeket a kereszteket megvédelmezték a hatóságok ismételt merényleteitől is. Most pedig Vitos Mózes neve felkerült a helyi általános iskola homlokzatára.

Nagyon természetes, hogy hagyományőrző szellemiségük sugallta: kezdeményezzék a Szent István nevét viselő magyar helységek szövetségének megalakítását.

Két évvel ezelőtt azt is elhatározták a szövetség vezetői, hogy 2003-ban Szent István-mellszobrot ajándékoznak az ünnepség megrendezésében soros Kalotaszentkirálynak. Hozták hát a szobrot, a katolikus király emlékeztetőjét a kálvinista településnek. Fel lehet-e fogni így ezt a határokon és vallásfelekezeteken átívelő ajándékot? Valamikor - időben nem is olyan nagyon régen - ez lett volna a szokatlan, némelyek szerint egyenesen elképzelhetetlen. Az utóbbi másfél évtizedben az ökumené szelleme átalakította a felekezetek nézőpontját egymásról, és különösen látványos módon a magyar egyházak között, itt is elsősorban Erdélyben. Ez a folyamat már régebbi dacolás volt a román nacionalista diktatúrával, ellenkezés a magyarságot és a magyarság felekezeteit eltüntetni akaró parancsuralommal. A felekezetek megőrizték sajátos jellegüket, értékrendjüket, de híveik együtt léptek fel az ateista támadásokkal szemben. És nyilván támogatást vártak el és kaptak is egymástól.

Beszédes példája ennek az 1977-es romániai népszámlálás. A bukaresti hatalom úgy próbálta megosztani az erdélyi magyarságot, hogy két külön nemzetiség jelenjen meg a kimutatásokban. A magyar etnikum mellett a kérdőíveken szerepelt a székely is; Bukarestben jól tudták, hogy a több mint félmillió székely előszeretettel hivatkozik ebbéli nemzeti mivoltára. Ha a csel beválik, a bukaresti hatalmat ingerlő egymilliós lélekszám alá esik a magyarok jelenléte Romániában. Így már egészen másképp mutat a kisebbségi kérdés - a külföld előtt. Csakhogy Márton Áron püspök felismerte a csapdát, és Gyulafehérvárról szállt az üzenet szerte Erdélybe: szép dolog, hogy a hagyományos székely elnevezéshez ragaszkodunk, de most nem székelyek vagyunk, hanem magyarok. Ezt kívánja a megmaradás nemzeti érdeke. És a tanács a lelkekben visszhangzott. Nemcsak katolikus vidékeken, de kimondott protestáns környezetben is meghallották a nagy püspök intését. És a népszámlálási összesítőben alig egyezer székely jelent meg a több mint félmillióból.

Kalotaszentkirály jellegzetes kalotaszegi falu, igen nagy múlttal. Első írásos említésekor, 1337-ben Sencral a neve, magyarok a lakói. Temploma a XIII. században épült. A szentkirályiak, főleg a lányok most is csodálatos szépségű népviseletüket hordják. Ady Endre egyszer járt itt, látta a templomból kitóduló híveket, és pompás magyaroknak nevezte őket (A Kalota partján). A szentkirályiak hűséges emberek. Ragaszkodnak népviseletükhöz, Ady Endre hódoló verséért magukénak érzik a költőt és mindenekelőtt a falujuknak nevet adó államalapító királyt. Miként Tőkés István nyugalmazott erdélyi református püspökhelyettes mondta, Kalotaszeg újabb nevezetességgel bővült: a templom festett kazettái, az Ady-emlékmű mellett a Szent István-mellszoborral, Dienes Attila marosvásárhelyi születésű művész alkotásával.

Helyreállt a megszakított lelki kapcsolat, a szellemi áramkör Szent László falvai között is. Éppen úgy, mint a Szent István nevét viselő települések lakói, László szentté avatásának emléknapján, június 27-én más és más helyen találkoznak, ünnepelnek. A Kárpát-medencében tizenkét település viseli Szent László nevét. Jószerint a történelmi ország határai mentén találjuk őket, hiszen László a külső ellenséggel vívott harcok legendás hőse és máig idézett jelképe. Bálint Sándor, a magyar vallásos néprajz nagy kutatója életművéből megismerhetjük a Szent Lászlóval kapcsolatos népi emlékeket. Kiderül belőle - mondta volt László Gyula régészprofesszor, maga is a László-legendák, -freskók szakértője -, hogy Szent László tisztelete általában a korabeli Magyarország gyepű-vonalán volt a legelevenebb, a Székelyföldtől a nyugati végekig.

Beke György

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu