Uj Ember

2003.08.17
LIX. évf. 33-34. (2872-2873.)

Köszöntjük
a mennybe felvett
Szűz Máriát!

Főoldal
Címlap
Szent István öröksége: a magyar lelkiség
Szent István-ének
Lelkiség
"Az én testem valóban étel..."
Szentírás-magyarázat
Hit és tudatosság
Homíliavázlat
Aki élni vágyik
Liturgia
Gondolatok a hét szentjeitől
Augusztus 19. Szent Bernát apát és egyháztanító
A hét liturgiája
(B év)
Lelkiség
"Isten szentje"
Szentírás-magyarázat
Ha szeretet nincs bennem, mit sem értek
Homíliavázlat
"A vágyak idomítása"
Liturgia
Gondolatok a hét szentjeitől
Augusztus 24. Szent Bertalan apostol
A hét liturgiája
(B év)
Élő egyház
Az egyház védelme, a rászorulók megsegítése, Isten dicsőségének szolgálata
Tavasz a nyárban
Az ország stabilitásának szándéka
Augusztus 20-áról
Ötvenöt éve írtuk
Élő egyház
Kinek a botránya?
Európában sem mindenki...
Uszítás
avagy kibújt a szög a zsákból
Pavel Florenszkij atya mártíriuma
A házasság dicsérete
Ünnep
Megújult Budapest legnagyobb temploma
A Szent István-bazilika renoválásának krónikája
A Szent István-bazilika rövid története
Fórum
Az indító mozzanat Czestochowában történt
Orbán Viktor 1998-as vatikáni látogatásáról
Magyarul akart szólni
Paskai László bíboros a Szentatya első magyarországi látogatásáról
Imádkozzék ezért az országért
Kosáry Domokos a Szentatya első magyarországi látogatásáról
Az egyház történetében először
Mihályi Miklós plébános
Á, Magyarország!
Kemenes László piarista egy cserkész lelkipásztor találkozóról
Fórum
Nemzeti zarándoklat Budapesten
Új képzés Déván
A szegedi egyetemi lelkészség felhívása
Levél egy aranymisére
Kedves Félix Atya!
Szétszórtan bár, de megvagyunk...
Délvidéki magyarok az aracsi pusztatemplomnál
Köszönet a lélegeztetőgépért
Ifjúság
Keresztényként a Szigeten
Megmutatni, hogy jó kereszténynek lenni
KRAKKÓI JEGYZETEK
Egy talpalatnyi hely
Alkalmazott gyerektudomány
Programajánló
Nagy őszi Virtuális Plébánia-találkozó
Kultúra
A humánum szószólója
A hetvenöt éves Juhász Ferenc köszöntése
Törökország: utolsó remények a Márvány-tenger partján...
Rákóczi- és kuruc emlékhElyek európában (XII.)
Rónay György posztumusz kitüntetése
Tíz mondat Bartókról
Péter
Fórum
A legveszélyesebb forradalmár
Czestochowa Fekete Madonnája
Fórum
Az egyházüldözés ideológiája II.
Az egyház a haladás ellensége?
Hatvan éve halt meg Glattfelder Gyula püspök
Boldogasszony oltalmában
Egy háborús augusztus emlékeiből
Vanyó László halálára
Katolikus szemmel
Bibliai alapokon...
Margaret Hartshorn amerikai életvédő a nő méltóságáról
Szent virágok, vigyázó keresztek
A Mezőgazdasági Múzeum kiállítása
Játsszunk gyilkososat!
Sláger-változat
Egy jegyzetíró füzetéből
Fórum
Szent István király falvai
A kapucinusoknak kellett magyarul prédikálni...
A bécsi magyar lelkészségről
Mozaik
Templomtűz Kölcsey falujában
Emberi gondatlanság miatt
Fülemülékről
Fórum
Váci séták, dunai tájak
A székesegyház és a Kőkapu
Élő egyház
A béke - kihívás
Amerikai püspökök a homoszexuális párokról
Fórum
"Csak az Evangéliumba öltözve..."
Piarista tervek a harmadik évezred elején
Sok mindent tanulhatunk egymástól...
Hogy kerül a csizma az asztalra?
Fórum
A küszöbön állók "szentje"
Simone Weil emlékezete
A völgyeket szerette
Szent Bernát halálának 850. évfordulójára
Simone Weil: Jegyzetfüzet
(részletek)
Fórum
A "házasság nyarán"
Hűség a hit szemével
Lelkiség
A hitetlenek is kénytelenek voltak fejet hajtani
Ötven éve történt
Fórum
"Megpróbáltatás" Itáliában
Egy különleges természeti jelenségről
Fórum
Országot járt a Szent Jobb
Visszatekintő
Fiatalok Assisi felé
Ajánló
Emlékek könyve
Fórum
Értelmiségi kérdések (1.)
Fiatalokkal beszélgetve
Kérdéses válaszok
Képzéseinkről a Tájolón
Mozaik
"...jókedvvel, bőséggel..."
Magyar alkotók bélyegeken
Díszpipacsok pompája

 

A völgyeket szerette

Szent Bernát halálának 850. évfordulójára

Annak, aki csak kicsit is ismeri Európa középkori történetét, felesleges a földrész keresztény gyökereiről szót ejteni. Hiszen minden évszázadnak megvolt a maga meghatározó szentje. Az európai történelem nemcsak abból állt, hogy seregek jöttek-mentek, királyok védték, terjesztették ki hatalmukat, hanem ennek a történelemnek mindig megvoltak a meghatározó szellemi-lelki óriásai is. A XI. század szellemiségének kétségtelenül Clairvaux-i Szent Bernát ciszterci apát volt ez az óriása. Pápák, királyok tanácsadója lehetett, mert a völgyeket szerette, mert onnan elsősorban felfelé, a Mennyei Atya akaratát kémlelve kell nézni. Ez a felfelé tekintő Szent Bernát éppen azért lehetett az új típusú szerzetesi, monostori élet nagy embere, mert az Atyára és nem e világ távlataira volt nyitott a tekintete.

A ciszterciek "második alapítójaként" tisztelik. Hét szerzetes Róbert apát vezetésével 1075-től igyekezett Szent Benedek reguláját hűségesebben megélni. Mert az eredeti "ora et labora" (imádkozzál és dolgozzál) egyensúlyát elveszettnek érezték. Az európai kultúrára oly nagy hatással volt Cluny bencés apátsága ennek az egyensúlyvesztésnek igazi példája. Egyrészt a liturgikus élet vált a szerzetesek "munkájává" is, másrészt tipikus középkori módon szünet nélküli liturgiát "szerveztek", minek következtében Cluny apátja kétszáz év múlva immár kétezer apátság apátja is volt. A liturgia fénye ugyan kiteljesedett, de elmaradt a szerzetesi élet másik pillére, a munka.

Róbert apát és Alberik perjel ekkor a Szentszék galliai (franciaországi) követének engedélyével új monostort alapítottak. A névadó Citeaux (Cistercium) alapításának éve: 1098. Citeaux francia földön, Clunytől húsz mérföldnyire van. Nem gondoltak új szerzetesrend alapítására, csak új, azaz eredeti szellemű monostori életre. Nem akartak tudósok lenni, sem művészek, sem új termelési módok szakemberei. Mégis azok lettek, mert az Atyára tekintő szerzetesek voltak, akik így észrevették embertársaikat is szolgáló munkájuk feladatait.

Szent Bernát Cisterciumba akkor érkezett, amikor az válságba jutott. A harmadik apát, az angol Harding Szent István idejében jelentkezők egyre-másra adták fel szándékukat megtapasztalva az új és nehéz életmódot. A nehéz természeti környezet ragályos betegséggel is tizedelte őket. Ilyenkor könnyen felmerül a kínzó kérdés: vajon nem Isten csapása ez, a kezdeményezés kudarca?

Bernát Fontaines les Dijon-ban született 1091-ben, burgundiai nemes családban. Káptalani iskolában tanult, ahol kitűnt irodalmi tehetsége, amit később jól kamatoztatott. Felkeltette érdeklődését Citeaux új életformája. Lelkes hivatástudatára és tehetségére, vonzó egyéniségére jellemző, hogy addig nem nyugodott, míg 1112-ben harmincegyedmagával be nem állított az apátságba, felvételét kérve. Ez az esemény egyszerre vonzóvá tette az új típusú szerzetesi életet. Megkezdődött a ciszterci rend virágzásának első három évszázada. Csakhamar négy új apátság született, köztük 1115-ben Clairvaux, melynek két év múlva Bernát lett az apátja. Ötven évvel később már 339 ciszterci monostor volt.

Csakhamar a szerzetesi közösségek keresték vele a személyes kapcsolatot. Petrus Venerabilis (Tiszteletreméltó Péter) cluny-i apát megtisztelőnek vette barátságát, Saint Denys apátja az ő tanácsai szerint újította meg kolostorát. Írásai terjedtek a szerzetesközösségekben. Püspökök kérték tanácsát egyházpolitikai ügyekben is, ő döntött az egyszerre pápává választott II. Ince és II. Anacletus törvényessége ügyében. Abelard meghátrált karizmatikus egyénisége előtt. Politikai ügyekben is gyakran kérték véleményét uralkodók. Tanítványának, III. Jenő pápának megrajzolta a pápaság gyakorlásának irányelveit, a sensi püspök kérésére pedig az ideális főpásztor tükrét. tizenöt teológiai mű, mintegy háromszáz beszéd és ötszázharmincegy levél maradt tőle az utókorra.

Szent Bernátot "cytera Mariae"-nek, Mária citerájának is nevezik. Nemcsak prédikációi miatt. Mária-tisztelete "földön járó misztika" volt. "Lángolj és világíts!" - szól az ő üzenete. Csak lángolni kevés, csak világítani hívságos semmiség. Lángolni az Isten iránti szeretettől és világítani másoknak is az Istenhez vezető úton: ez maga a tökéletesség.

Bernát 850 éve, 1153. augusztus 20-án költözött haza Urához. Szent Bernát rendje 900 év során közel 1400 szentet és boldogot nevelt a világnak. Közülük mintegy 300 vértanú lett.

*

Clairvaux nagy szentjének követői először 1142-ben a mai Bátaszéken, a cikádori apátságot alapították magyar földön. 1182-ben Egres után a ma újra élő Zirc alapítása következett. III. Béla királyunk hívta 1184-ben Szentgotthárdra a cisztercieket. Még ugyanabban az évben következett a pilisi apátság alapítása. 1191-ben pedig Pásztón telepedtek le. A török időkig tizennyolc magyar ciszterci apátság élt ésműködött, ezenkívül négy női apátság.

A török hódoltság után osztrák apátságok segítségével kezdődött újra az élet, és csakhamar egészen új korszak kezdődött a rend életében. Zircen ugyan kezdettől volt fiúnevelés és oktatás, de a középiskolai munkát Pásztóról 1774-ben, Egerben pedig 1778-ban kezdték el. Székesfehérvárott 1813-tól, Pécsett 1814-től kezdődött a gimnáziumi munka.

A II. világháború után néhány évre új lendületet kapott a magyarországi szerzetesi élet, s benne a ciszterciek működése. Budai, székesfehérvári, egri, pécsi és bajai gimnáziumaikban kétszázhúsz szerzetestanár élte hivatását, amíg az iskolák államosítása, majd 1950-ben a szerzetesrendek működésének állami betiltása ezt lehetetlenné nem tette.

1990 után a rend visszakapta öt gimnáziumát, de az ötvenhat rendtag nagy részének idős kora miatt is világi tanárok munkája segít a ciszterci szellemű nevelésben. Az érdi női apátság és a kismarosi Boldogasszony Háza jelenti a rend magyarországi női ágát.

Clairvaux-i Szent Bernát szellemisége ma is él és hat hazánkban. A ciszterci gimnáziumok volt diákjai különösen remélik, hogy egyre inkább gazdagítja majd a magyar egyház életét.

Rosdy Pál

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu