Uj Ember

2004.04.18
LX. évf. 15-16. (2905-06.)

A harangok is
hirdetik:
Feltámadott!
Alleluja!

Főoldal
Címlap
"Harmadnapra föltámadott az Írások szerint"
Húsvéti üzenete az Új Ember olvasóinak
Áldott húsvétot
Lelkiség
Nagypéntek és húsvét tanúi...
Szentírás-magyarázat
Ne keressétek az élőt a halottak között!
Homíliavázlat
"Ti is tegyétek..."
Liturgia
A hét szentjei
Szent I. Márton pápa és vértanú
Nap az éjből
Nem három napig tartó csoda
A megnyílt sziklasír a történelem kihívása
A hét liturgiája
Lelkiség
A második feltámadás
Szentírás-magyarázat
Ha mi nem, a kövek fognak megszólalni
Homíliavázlat
Ünnepelni, majd megérteni
Liturgia
Hajnal-vízió
A HÉT SZENTJEI
Szent Anzelm püspök és egyháztanító
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
Magyar állampolgárság az Európai Unióban
Jogok, könnyebbségek és nehézségek a belépés után
Húsvéti locsolás
Keresztény Közéleti Akadémia
Konferenciát tartottak a magyar gazdaság jövőjéről
Fórum
Egyházpolitika helyett nemzetstratégia...
Beszélgetés Orbán Viktorral
A pápa álma Európáról
Katolikus szemmel
Az élet továbbadása
A béke záloga: az emberi méltóság tiszteletben tartása
Új tudományos eredmények bioetikai értékelése
A megbékélés ügyvédje
Isépy Tamás halálára
A nemzetbiztonság és a szekták
Fórum
Mindig legyen egy arc...
Kármelita nővérek Magyarszéken
Fórum
Szent Kinga és Boldog Jolán nyomdokain Lengyelországban
Skaryszewi találkozás egy magyar klarissza nővérrel
Világvárosok a hitébresztés útján
Újraevangelizálás párizsi módra
Fórum
A húsvét szentsége - a házasság is
Tízéves a családokhoz írt pápai levél
Áldást hozó énekmondó
Beszélgetés Dinynyés Józseffel
Fórum
Remekmű született zűrzavaros világunkban
Nyilvános eszmecsere A passió című filmről
A szenvedő Jézus evangéliuma
Mel Gibson szerint
Visszadobott halak
Gondolatok a megváltásról
Ahogy az Olvasó látta...
Mel Gibson Máriája
Ünnep
A görög katolikus húsvét tündöklése
Húsvéti "szeretetsúgás"
Balás Béla püspök a keresztútról, a nyilvánosságról és a hiányzó civil prófétákról
Fórum
Szeretem az egyházat
Száz éve született Yves Congar domonkos teológus
Egyesült, művelt, hívő kereszténységet!
Beszélgetés Gánóczy Sándor teológusprofesszorral
Élő egyház
A Boldogasszony óvja Imre atyát!
Folytatódik a debreceni Szent Anna-székesegyház restaurálása
Ahol a misén több a gyerek, mint a felnőtt
Harmincéves a fácánkerti imaház
Faludi Ferencre emlékezünk
Előrehozott EU-csatlakozás
Mozaik
Áldás kíséri életét
Sömenek István papi szolgálatának elismerése
Az Isteni Irgalmasság tisztelete
FELHÍVÁS
Időutazás
Egy óra - kétezer-ötszáz év
Úrnapjára visszatér a kőkereszt
Harangok
Ünnep
Múzeumi "lelkigyakorlat" Debrecenben
Munkácsy tanúságtétele
Fórum
A Regnum Marianum és a "földalatti egyház"
Egy kortárs benyomásai
Egy új európai nép
A laikus katolikus szerepe és az ökumenikus összetartozás az egységesebb Európában
Ünnep
Út a Kálváriára
A születéstől a passióig
Beszélgetés Szelestei Nagy László irodalomtörténésszel
Ifjúság
Kincsünk a reménység
Készüljünk együtt a tavaszi Nagymarosi Találkozóra!
Tűz a szívedben
Evangelizációs este az Új Jeruzsálem közösségben
A feltámadás dala
Hangulatjelentések
Kor-krónika
A fiatal nemzedék egyre fogékonyabb a misztériumra
Programajánló
Országos ifjúsági gyalogos zarándoklat
Kultúra
A szépség hangtalan forrása
Gondolatok Michelangelo Pietájáról
Húsvéti bárány
Beteljesedés
PALETTA
Fórum
Jubileum és egyházzenei találkozó Zsámbékon
Ének a zsámbéki főiskoláért
Fénnyel átlényegített anyag
Lucien Hervé fotóművész kiállítása Pannonhalmán
Hálaadás zenében és prózában
Daróczi Bárdos Tamás zeneszerző Fehérvári Trilógiájáról
A Húsvétünnep és Borisz szerzői
Fórum
Az álmok mediterrán festője
Száztíz éve született Molnár-C. Pál
Az utolsó historikus énekmester
Virágh László hatvanöt éves
Fórum
Fekete István és a húsvét
Kyrie eleison
Karitász és ünnep
Ünnep a Máltai Szeretetszolgálatnál
"Így akarta az Isten!"
Katolikus történészek köszöntése
Az Olvasó írja
Anyaszívű nővérek
Mozaik
Prohászka Ottokárra emlékeztek
Kitüntetés
Keresztút a kiengesztelődésért
Húsvéti nárcisz
A címermadár

 

A szépség hangtalan forrása

Gondolatok Michelangelo Pietájáról


Michelangelo Buonarroti (1475-1564) Pieta néven ismert remekművét a francia követ, Jean de Vilüers Grosselaye bíboros megrendelésére készítette. A szobrot egyetlen többmázsás márványtömbből faragta ki, melyet személyesen választott ki Carrarában, a világ ma is működő leghíresebb bányájában. Szeretett márvánnyal dolgozni, habár ez a legellenállóbb és szobrászati szempontból talán a legkockázatosabb anyag az alkotáshoz. Ez az idomtalan márványdarab minden idők legzseniálisabb mesterkeze alatt azonban mégis megadta magát, és a legszebb, leglégiesebb, legspirituálisabb szobor született belőle. Michelangelo inkább vallotta magát szobrásznak, mint festőnek, pedig festményei is a világ legszebb, leghíresebb képei, freskói közé tartoznak. Megszállott ihletettséggel, rendíthetetlen kitartással, végeláthatatlan, keserves munkával, de lelket tudott lehelni a lélektelenbe, és az antik görög szobrok formai tisztaságára emlékeztető alkotásait keresztény hittel és szeretettel töltötte meg.

A Pieta-szobor 1499-ben készült Rómában, a mester akkor alig huszonöt éves volt. Nem tudjuk, hogy e fiatal, mondhatni az élet tapasztalataiban még járatlan fiatalember honnan vette ezt a mély emberismeretet, a szeretet, a szenvedés, az anyai fájdalom, az örök búcsúzás, a hit megadó, mégis reménykedő érzését, a páratlan külső megformálásra is képes érzelmi beleélést. Ez örök titok marad. Ebben az esetben is igaz az a mondás, mely szerint a dolgok lényegét és az isteni titkok mélyét csak a szentek és az igazi művészek látják.

A szobor páratlanul nagy sikert aratott, messzi földről jöttek megcsodálni, imádkozni előtte, sőt másolni, már a művész életében. Mérték és mérce lett, amit mindenki - ha másként is, de - utánozni akart, ehhez akartak felnőni s a lehetetlent megpróbálni: felérni hozzá. A szerény, de öntudatos szobrász már attól tartott, hogy művét eltulajdonítják tőle, ezért a Szűzanya keblén lévő szalagra bevéste a nevét: "A firenzei Michelangelo Buonarroti készítette." A közelmúltban fedeztek fel egy "M" betűt Mária kezén, amely szintén szignálás lehet.

Az alkotás azt a pillanatot ábrázolja, amikor Jézus testét Mária ölébe helyezték. Ez a megrendítő jelenet ugyan nem szerepel a Szentírásban, de hittel valljuk, hogy így történt. A Szűzanya visszakapta fiát, de már holtan. Anyai szívében - melyet Simeon jövendölése szerint hét tőr jár át - talán felidézi a karácsonyi kisded boldog ringatását, és most, a nagypéntek sötétségében újra ringatja - de már élettelen fiát. Halott gyermek, anyja ölében. Van-e ehhez fogható fájdalom a földön - teszi fel a kérdést a Szentírás. Mária arcán földöntúli szépség, az anyai fájdalom végtelen, megmagyarázhatatlan egyszerűsége, mélyen átérzett kifejezése. Semmi torzulás, ziláltság, pátosz. Aki itt gyászol, nem önmagát siratja, hanem olyan valakire tekint, aki számára végtelenül drága. Nézi fiát, a gyötrelmek után megnyugvó testet, csaknem zárt pillái mögül kifejezhetetlen gyöngédséggel.

Egy feladata maradt, csodálni, imádni, minden bánatát szívébe gyűjtve csak nézni áthatolhatatlan messzeségből és mégis egész közelről. Páratlanul koncentrált, gyönyörű arc van előttünk, amely minden lényeget rejtve őriz valami végtelenül túlvilágit. Megkérdezték a művészt, hogy miért ilyen fiatal Mária arca, szinte olyan korú, mint Jézusé. Válasza ez volt: ő olyan tiszta, hogy sohasem öregedett meg. Homlokát glória övezi, jelezve: áldott vagy te az asszonyok között. Itt ugyan fájdalmas anyaként, de egykor te leszel minden földi kínon túl a mennyország királynéja.

Szerény alázattal kitárja karját, megadva magát az életnek, a sorsnak, Istennek. Némán mondja ki: Legyen meg a te akaratod! Az ajkak elhallgatnak, az imádság és a szenvedés pillanata ez. Az anya nem sír, nem jajgat, határtalan fájdalmában is erős, mert hiszi, hogy mindennek meg kell történnie, és az utolsó szó nem lehet a halálé. Hiszi: kell a sötétség, hogy majd ragyogjon a fény, meg kell halnia a búzaszemnek, hogy termést hozzon, hogy a keresztben van az üdvösség. Hiszi, hogy az értetlen, megtévesztett, hitetlen tömeg kiabálása után az alleluja várva várt, tiszta dallama csendül fel, hogy nagypéntek után húsvét következik. Hiszi, hogy az emberi szenvedés homályára csak a hit fénye tud világosságot és magyarázatot adni. Ő a kereszt tövében, Pietaként is égő mécses, mert hisz a feltámadásban. Igen, ez a szobor a kőbe zárt fájdalom - a remény sugárzásával.

Jézusnak a halálban megnyugvó, élettelen teste a Pietán szintén tökéletes megformálás. Anatómiai szempontból is remekmű, ugyanakkor némán tanúságot tesz az Evangélium tanításáról és igazságáról: "Az Emberfiának sokat kell szenvednie... elvetik, megölik, de harmadnapra föltámad." "Hát nem ezeket kellett elszenvednie a Messiásnak, hogy bemehessen dicsőségébe?" "Úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta oda, hogy mindaz, aki benne hisz, el ne vesszen, hanem örökké éljen." Itt már nem az agyongyötört, megkínzott embert látjuk - mert már minden beteljesedett, hanem a megpihent, küldetését befejező Istenembert. Szögekkel átvert keze tehetetlenül hullik alá, beleakadva a ruhák redőjébe, kiszolgáltatottan, édesanyjára hagyatkozva, mégis a biztosan eljövendő erővel. Az élet élni akar, és erősebb a halálnál.

A Pieta 1749 óta áll a római Szent Péter-bazilika jobb első kápolnájában, és nemcsak a templom egyik legféltettebb kincse, de mindmáig a világ egyik legismertebb, legszebb szobra is. Nem véletlen, hogy mindig sokan vannak előtte, és lábujjhegyen járnak körülötte. Misztikus hit lengi körül, mert Isten és ember közös alkotása, mondhatni az ég ajándéka. Minden ember, aki nyitott a szépre és a nemesre, akár hívő, akár hitetlen, nem tud közömbösen elmenni e csoda mellett, mert megérinti egy kimondhatatlan, hívogató, távoli világ, a megígért örök élet.

E felejthetetlen alkotás sugárzó szépsége hangtalanul árasztja szét a tisztaságot, a békét, a jóságot, az önfeláldozást, világunk igazi értékeit, amelyekért érdemes meghalni és élni - az örök és halhatatlan szeretetet.

Stella Leontin

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu