Uj Ember

2004.04.18
LX. évf. 15-16. (2905-06.)

A harangok is
hirdetik:
Feltámadott!
Alleluja!

Főoldal
Címlap
"Harmadnapra föltámadott az Írások szerint"
Húsvéti üzenete az Új Ember olvasóinak
Áldott húsvétot
Lelkiség
Nagypéntek és húsvét tanúi...
Szentírás-magyarázat
Ne keressétek az élőt a halottak között!
Homíliavázlat
"Ti is tegyétek..."
Liturgia
A hét szentjei
Szent I. Márton pápa és vértanú
Nap az éjből
Nem három napig tartó csoda
A megnyílt sziklasír a történelem kihívása
A hét liturgiája
Lelkiség
A második feltámadás
Szentírás-magyarázat
Ha mi nem, a kövek fognak megszólalni
Homíliavázlat
Ünnepelni, majd megérteni
Liturgia
Hajnal-vízió
A HÉT SZENTJEI
Szent Anzelm püspök és egyháztanító
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
Magyar állampolgárság az Európai Unióban
Jogok, könnyebbségek és nehézségek a belépés után
Húsvéti locsolás
Keresztény Közéleti Akadémia
Konferenciát tartottak a magyar gazdaság jövőjéről
Fórum
Egyházpolitika helyett nemzetstratégia...
Beszélgetés Orbán Viktorral
A pápa álma Európáról
Katolikus szemmel
Az élet továbbadása
A béke záloga: az emberi méltóság tiszteletben tartása
Új tudományos eredmények bioetikai értékelése
A megbékélés ügyvédje
Isépy Tamás halálára
A nemzetbiztonság és a szekták
Fórum
Mindig legyen egy arc...
Kármelita nővérek Magyarszéken
Fórum
Szent Kinga és Boldog Jolán nyomdokain Lengyelországban
Skaryszewi találkozás egy magyar klarissza nővérrel
Világvárosok a hitébresztés útján
Újraevangelizálás párizsi módra
Fórum
A húsvét szentsége - a házasság is
Tízéves a családokhoz írt pápai levél
Áldást hozó énekmondó
Beszélgetés Dinynyés Józseffel
Fórum
Remekmű született zűrzavaros világunkban
Nyilvános eszmecsere A passió című filmről
A szenvedő Jézus evangéliuma
Mel Gibson szerint
Visszadobott halak
Gondolatok a megváltásról
Ahogy az Olvasó látta...
Mel Gibson Máriája
Ünnep
A görög katolikus húsvét tündöklése
Húsvéti "szeretetsúgás"
Balás Béla püspök a keresztútról, a nyilvánosságról és a hiányzó civil prófétákról
Fórum
Szeretem az egyházat
Száz éve született Yves Congar domonkos teológus
Egyesült, művelt, hívő kereszténységet!
Beszélgetés Gánóczy Sándor teológusprofesszorral
Élő egyház
A Boldogasszony óvja Imre atyát!
Folytatódik a debreceni Szent Anna-székesegyház restaurálása
Ahol a misén több a gyerek, mint a felnőtt
Harmincéves a fácánkerti imaház
Faludi Ferencre emlékezünk
Előrehozott EU-csatlakozás
Mozaik
Áldás kíséri életét
Sömenek István papi szolgálatának elismerése
Az Isteni Irgalmasság tisztelete
FELHÍVÁS
Időutazás
Egy óra - kétezer-ötszáz év
Úrnapjára visszatér a kőkereszt
Harangok
Ünnep
Múzeumi "lelkigyakorlat" Debrecenben
Munkácsy tanúságtétele
Fórum
A Regnum Marianum és a "földalatti egyház"
Egy kortárs benyomásai
Egy új európai nép
A laikus katolikus szerepe és az ökumenikus összetartozás az egységesebb Európában
Ünnep
Út a Kálváriára
A születéstől a passióig
Beszélgetés Szelestei Nagy László irodalomtörténésszel
Ifjúság
Kincsünk a reménység
Készüljünk együtt a tavaszi Nagymarosi Találkozóra!
Tűz a szívedben
Evangelizációs este az Új Jeruzsálem közösségben
A feltámadás dala
Hangulatjelentések
Kor-krónika
A fiatal nemzedék egyre fogékonyabb a misztériumra
Programajánló
Országos ifjúsági gyalogos zarándoklat
Kultúra
A szépség hangtalan forrása
Gondolatok Michelangelo Pietájáról
Húsvéti bárány
Beteljesedés
PALETTA
Fórum
Jubileum és egyházzenei találkozó Zsámbékon
Ének a zsámbéki főiskoláért
Fénnyel átlényegített anyag
Lucien Hervé fotóművész kiállítása Pannonhalmán
Hálaadás zenében és prózában
Daróczi Bárdos Tamás zeneszerző Fehérvári Trilógiájáról
A Húsvétünnep és Borisz szerzői
Fórum
Az álmok mediterrán festője
Száztíz éve született Molnár-C. Pál
Az utolsó historikus énekmester
Virágh László hatvanöt éves
Fórum
Fekete István és a húsvét
Kyrie eleison
Karitász és ünnep
Ünnep a Máltai Szeretetszolgálatnál
"Így akarta az Isten!"
Katolikus történészek köszöntése
Az Olvasó írja
Anyaszívű nővérek
Mozaik
Prohászka Ottokárra emlékeztek
Kitüntetés
Keresztút a kiengesztelődésért
Húsvéti nárcisz
A címermadár

 

A görög katolikus húsvét tündöklése


A bizánci egyház egyik legszebb húsvéti éneke plasztikusan szemlélteti az ünnepi örömöt: "Ma mindenek betelnek világossággal: az egek, a föld és az alvilág. Ünnepeljék tehát az összes teremtmények Krisztus feltámadását, melyben megerősödnek!" Mivel ebben az évben ortodox testvéreinkkel együtt ünnepeljük a húsvétot, különösen érdemes felfigyelni annak keleti sajátosságaira. A szertartások a görög katolikusoknál is ugyanolyanok, mint nálunk. A mérhetetlenül gazdag anyagból itt csupán azt a szempontot emeljük ki, hogy az ünneplést elárasztja a fény, a világosság. Mint a húsvéti ikonon: az alvilágba leszállt Krisztus tündöklő alakja ragyog elő a sötétségből, hogy magával ragadja az emberiséget megjelenítő Ádámot és Évát.

Már a nagyböjt folyamán feltűnik a világosság motívuma, pedig még "sugárzó szomorúságban" élünk. A szerdai és pénteki Előszenteltek liturgiájában égő gyertyát tartva énekli a pap: "Krisztus világossága mindenkinek világoskodik." Ez még a két ószövetségi olvasmány között hangzik fel, de már előrevetíti a legteljesebb igazságot, sőt "bölcsességet" az "igazhívőknek", hogy az üdvtörténet beteljesedik, mert Krisztus fel fog támadni!

Addig azonban még a templom nagycsütörtöki homályába burkolózva átéljük a passiót, a tizenkét evangéliumi szakasz felolvasásával, hogy aztán az üdvtörténet legközpontibb misztériumain elmélkedjünk a nagypénteki Királyi imaórák elmélyedt csöndességében, az ószövetségi jövendölések és beteljesedésük fényében. Majd a Sírbatételi vecsernye alkalmával égő gyertyák imbolygó fényénél tesszük meg a körmenetet a templom körül az Úr Jézus szent testét ábrázoló sírleplet követve, Arimateai József kegyeletes cselekedetével. Nagyszombaton egyik legősibb szertartásunk, a Jeruzsálemi utrenye folyamán, ismét vele és a jámbor asszonyokkal együtt siratjuk, virrasztjuk az Urat. Az ilyenkor is kezünkben tartott égő gyertya nemcsak a kegyeletünk, hanem a feltámadásba vetett hitünk jele is. Az esti liturgia még arra buzdít, hogy a félelmetes misztérium előtt "hallgasson minden emberi test, és félve és rettegve álljon, és semmi földit magában ne gondoljon", miután az évben egyedülálló módon tizenöt ószövetségi olvasmányt olvastunk az összes előkép megjelenítésére, köztük Izajásét is Jeruzsálem tündökléséről, amit majd himnuszköltőnk is felhasznál. A böjti színből a szertartás közben fehérbe átöltözött pap ruháján is felragyog a feltámadás meghirdetése, bár az öltözés alatt még csak szólongatjuk az Urat: "Kelj föl Isten, ítéld meg a földet, mert te örökségül bírod mind a nemzeteket", az evangélium már a feltámadásról szól. Aztán az esti és éjszakai zsolozsma már ennek feszült várásában, de még csöndes elmélkedésben telik.

Majd a püspök (vagy pap) a szentsírról vett lángot továbbadva énekli hatásosan: "Jertek, merítsetek fényt a soha le nem alkonyodó világosságból, és dicsőítsétek Krisztust, ki feltámadt halottaiból." Így kezdődik éjfélkor vagy kora hajnalban (s nem előbb!) a feltámadási körmenet, amikor a kenethozó asszonyokat megjelenítve megkerüljük a templomot, égő gyertyák derengésében: "A te föltámadásodat, Krisztus Üdvözítőnk, angyalok éneklik a menynyekben, és minket is méltass e földön, hogy tiszta szívvel énekeljünk és dicsőítsünk téged." Majd a közben bezárt ajtó előtt sokszorosan énekeljük: "Föltámadt Krisztus halottaiból, legyőzte halállal a halált, és a sírban lévőknek életet ajándékozott." Végül a kereszt alakban megkopogtatott ajtó föltárul, s a fényárban úszó templomba bevonulva kezdhetjük énekelni: "Föltámadás napja a Pászka, az Úrnak Pászkája, világosodjunk fel, népek, mert a halálból az életre és a földről az égbe átvitt minket Krisztus Istenünk, kik az ő győzelmét énekeljük." Az ének további szavaival így buzdítjuk egymást: "Járuljunk égő lámpákkal a sírból kiszálló Krisztushoz", s az égő gyertyát a szertartás végéig kezünkben tartjuk, hogy megtisztított érzékekkel meglássuk "a feltámadás megközelíthetetlen fényében tündöklő Krisztust", aki "a sírból újra fölragyogott, mint az igazságnak tündöklő napja". Így válik teljessé az öröm: "Valóban a legszentebb és legünnepeltebb ez az üdvösséges éjszaka, mert ez a feltámadás napjának hajnalfényű előhírnöke, melyen az örök világosság testileg mindnyájunkra kisugárzott a sírból." Végül a beteljesedésre irányul a figyelem: "Tündökölj, tündökölj, mennyei Jeruzsálem, mert az Úr dicsfénye fölötted fölvirradt."

Így a görög katolikus és ortodox hívek húsvétkor különösen átélhetik, hogy "Krisztus az igaz világosság, aki megvilágosít minden e világba jövő embert". Sőt, a húsvét hetét "fényes hétnek" nevezve viszik tovább ezt az örömöt.

Ivancsó István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu