Uj Ember

2004.04.18
LX. évf. 15-16. (2905-06.)

A harangok is
hirdetik:
Feltámadott!
Alleluja!

Főoldal
Címlap
"Harmadnapra föltámadott az Írások szerint"
Húsvéti üzenete az Új Ember olvasóinak
Áldott húsvétot
Lelkiség
Nagypéntek és húsvét tanúi...
Szentírás-magyarázat
Ne keressétek az élőt a halottak között!
Homíliavázlat
"Ti is tegyétek..."
Liturgia
A hét szentjei
Szent I. Márton pápa és vértanú
Nap az éjből
Nem három napig tartó csoda
A megnyílt sziklasír a történelem kihívása
A hét liturgiája
Lelkiség
A második feltámadás
Szentírás-magyarázat
Ha mi nem, a kövek fognak megszólalni
Homíliavázlat
Ünnepelni, majd megérteni
Liturgia
Hajnal-vízió
A HÉT SZENTJEI
Szent Anzelm püspök és egyháztanító
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
Magyar állampolgárság az Európai Unióban
Jogok, könnyebbségek és nehézségek a belépés után
Húsvéti locsolás
Keresztény Közéleti Akadémia
Konferenciát tartottak a magyar gazdaság jövőjéről
Fórum
Egyházpolitika helyett nemzetstratégia...
Beszélgetés Orbán Viktorral
A pápa álma Európáról
Katolikus szemmel
Az élet továbbadása
A béke záloga: az emberi méltóság tiszteletben tartása
Új tudományos eredmények bioetikai értékelése
A megbékélés ügyvédje
Isépy Tamás halálára
A nemzetbiztonság és a szekták
Fórum
Mindig legyen egy arc...
Kármelita nővérek Magyarszéken
Fórum
Szent Kinga és Boldog Jolán nyomdokain Lengyelországban
Skaryszewi találkozás egy magyar klarissza nővérrel
Világvárosok a hitébresztés útján
Újraevangelizálás párizsi módra
Fórum
A húsvét szentsége - a házasság is
Tízéves a családokhoz írt pápai levél
Áldást hozó énekmondó
Beszélgetés Dinynyés Józseffel
Fórum
Remekmű született zűrzavaros világunkban
Nyilvános eszmecsere A passió című filmről
A szenvedő Jézus evangéliuma
Mel Gibson szerint
Visszadobott halak
Gondolatok a megváltásról
Ahogy az Olvasó látta...
Mel Gibson Máriája
Ünnep
A görög katolikus húsvét tündöklése
Húsvéti "szeretetsúgás"
Balás Béla püspök a keresztútról, a nyilvánosságról és a hiányzó civil prófétákról
Fórum
Szeretem az egyházat
Száz éve született Yves Congar domonkos teológus
Egyesült, művelt, hívő kereszténységet!
Beszélgetés Gánóczy Sándor teológusprofesszorral
Élő egyház
A Boldogasszony óvja Imre atyát!
Folytatódik a debreceni Szent Anna-székesegyház restaurálása
Ahol a misén több a gyerek, mint a felnőtt
Harmincéves a fácánkerti imaház
Faludi Ferencre emlékezünk
Előrehozott EU-csatlakozás
Mozaik
Áldás kíséri életét
Sömenek István papi szolgálatának elismerése
Az Isteni Irgalmasság tisztelete
FELHÍVÁS
Időutazás
Egy óra - kétezer-ötszáz év
Úrnapjára visszatér a kőkereszt
Harangok
Ünnep
Múzeumi "lelkigyakorlat" Debrecenben
Munkácsy tanúságtétele
Fórum
A Regnum Marianum és a "földalatti egyház"
Egy kortárs benyomásai
Egy új európai nép
A laikus katolikus szerepe és az ökumenikus összetartozás az egységesebb Európában
Ünnep
Út a Kálváriára
A születéstől a passióig
Beszélgetés Szelestei Nagy László irodalomtörténésszel
Ifjúság
Kincsünk a reménység
Készüljünk együtt a tavaszi Nagymarosi Találkozóra!
Tűz a szívedben
Evangelizációs este az Új Jeruzsálem közösségben
A feltámadás dala
Hangulatjelentések
Kor-krónika
A fiatal nemzedék egyre fogékonyabb a misztériumra
Programajánló
Országos ifjúsági gyalogos zarándoklat
Kultúra
A szépség hangtalan forrása
Gondolatok Michelangelo Pietájáról
Húsvéti bárány
Beteljesedés
PALETTA
Fórum
Jubileum és egyházzenei találkozó Zsámbékon
Ének a zsámbéki főiskoláért
Fénnyel átlényegített anyag
Lucien Hervé fotóművész kiállítása Pannonhalmán
Hálaadás zenében és prózában
Daróczi Bárdos Tamás zeneszerző Fehérvári Trilógiájáról
A Húsvétünnep és Borisz szerzői
Fórum
Az álmok mediterrán festője
Száztíz éve született Molnár-C. Pál
Az utolsó historikus énekmester
Virágh László hatvanöt éves
Fórum
Fekete István és a húsvét
Kyrie eleison
Karitász és ünnep
Ünnep a Máltai Szeretetszolgálatnál
"Így akarta az Isten!"
Katolikus történészek köszöntése
Az Olvasó írja
Anyaszívű nővérek
Mozaik
Prohászka Ottokárra emlékeztek
Kitüntetés
Keresztút a kiengesztelődésért
Húsvéti nárcisz
A címermadár

 

A Regnum Marianum és a "földalatti egyház"

A hatvanas és hetvenes évek hazai egyházának történetével, e kor pereivel nem lehet úgy megismerkednünk, hogy ne beszéljünk a Regnum Marianum közösségről. A Regnumra irányíthatja tekintetünket e napokban az a hír is, hogy 2004. február 25-én, a kommunizmus áldozatainak emléknapján adták át a kommunizmus üldözöttjei számára alapított Hit Pajzsa kitüntetést László Gábor atyának, a közösség egyik kiemelkedő egyéniségének, börtönviselt papjának.


E sorok írója a személyes élmény hangján mondja el, hogyan élte meg ezt a korszakot, s benne a Regnummal való találkozást. 1965-ben szenteltek pappá. Hitvalló, aszketikus atyákkal találkoztam, akik igazi példaképei voltak a helytállásnak, esetenként az ifjúsági lelkipásztorkodásnak. Találkoztam fizikai munkákat végző, titkos lelkigyakorlatokat tartó, mély imaéletet élő szerzetes papokkal, kicsit félénk, óvatos, de lelkipásztorkodásukhoz, hitükhöz hűséges atyákkal, akiket láthatóan megijesztett a rendszernek az utolsó tanyát is elérő vallásüldözése. Találkoztam az államiakkal folytatott párbeszéd kötelén bizonytalanul egyensúlyozó testvérekkel: akik alapjaikban hűséges papok maradtak, de gyakran láthatóan zavarban voltak a kérdés miatt, hogy meddig tart a párbeszédkeresés, és hol kezdődik a megalkuvás. És találkoztam zavart tekintetű vagy éppen nagyon is magabiztos arcot mutató papokkal is, akikről legtöbben sejtettük, hogy beadták a derekukat, és feltehetően az államnak elkötelezett besúgók. (A papi ügynökök számáról a sajtó és egyes személyek komolytalan adatokat röppentettek a világba. Egy 1990-es évekbeli kutatás szerint 100-150 szoros értelemben vett egyházi besúgó működött, ezek jó része megtört, megfélemlített pap volt.)

Egy kortárs benyomásai

A hatvanas évek végén találkoztam a regnumi atyákkal. A sorozatos házkutatások és letartóztatások idejét éltük. Ezért különösen megragadott bátorságuk, derűjük, baráti-testvéri papi közösségük, lelkileg és módszertanilag kiváló ifjúsági munkájuk, és rövidesen a közös munka, amelybe testvérként én is bekapcsolódtam, bár nem voltam regnumos.

Ha egy fiatal a kommunista diktatúra egyházüldözéséről hall, általában megfélemlített egyházat képzelhet el. Persze volt ilyen is. De jelen volt egy másik egyház is. A "földalatti egyházban" isteni kegyelem táplálta derű, szabadság, bizonyosság uralkodott. Természetesen itt is voltak pillanatai az elbizonytalanodásnak, a félelemnek. De azok körében, akik az ifjúsággal és az értelmiséggel minden tilalom és börtönveszély ellenére szervezetten foglalkoztak, Isten mindenekfeletti erejét tapasztalhatták. Közöttük kiemelt helyet foglalt el a Regnum-közösség.

A vádiratok tanúsága

A másodszor, harmadszor elítélt regnumi atyák elleni vádiratokban a rendőrség vagy az ügyészség felháborodva állapítja meg, hogy ezeknek a "büntetett előéletű" vádlottaknak "az előző büntetés (börtön) nem használt semmit!" Sőt, "már a börtönben megállapodtak, hogy kiszabadulásuk után tevékenységüket az ifjúság mind szélesebb rétegeire kiterjesztik". Az 1965-ös perben az összes atya vádiratában "súlyosbító körülményként" szerepelt, hogy "konok és elszánt", ezért "társadalmilag fokozottan veszélyes", s így "a bíróság enyhítő körülményt nem talált". Az 1963-as amnesztia alkalmával szabadult regnumi atyák első tanácskozásukon úgy döntöttek, hogy minden veszély ellenére folytatni kell az ifjúsági munkát, hiszen az ifjúság az egyház jövője. Így érte őket az 1964-es letartóztatási hullám és a börtön. Hasonlóan fogadták a harmadik rohamot, az 1970. szeptemberi házkutatásokat, majd az azt követő letartóztatásokat és börtönt. A harmadik persorozatba is bekerült regnumi vezetőknek ezt mondta a csodálkozását palástolni nem tudó nyomozó: "Nem gondoltuk, hogy két fejbe verés után még talpra állnak."

A börtönvilág is lehet szép

Emődi László regnumi atya így emlékezik vissza ezekre az évekre: Meg kellett tanulni "elviselni a fogvatartás szenvedéseit. A tisztátalanság, a férgek sokasága, a hely szűkös volta, a nevelőtisztek tevékenysége mérgezte" az elítéltek életét. "Márianosztra mégis örömet okozott. Ott találkoztam először az egész bezárt papsággal. Fokozódott az örömöm, amikor papokkal, sőt társaimmal is egy zárkába kerültünk. Hozzávetőleg hatvanan voltunk. Sok időnk volt. Fény derült a koncepciós perek szerkezetére és részleteire. - Akkoriban, aki akárhol, akármilyen katolikus életet igyekezett fenntartani, börtönbe került. Valódi, általános magyarországi keresztényüldözés tárult elénk." Itt találkozott a kor neves papi egyéniségeivel: Szunyogh Xavér bencés atyával, a magyar liturgikus mozgalom egyik elindítójával, Lénárd Ödön piaristával, a leghosszabb ideig börtönbe zárt magyar hitvallóval, Tabódy Istvánnal, aki hatvanhárom budapesti kispap sorsát tudta elrendezni a pesti szeminárium állami szétverése után... És "senki sem gondolta, hogy kiszabadulva nem ugyanazt a lelkipásztori munkát folytatja", amelyet addig végzett.

A magyar bíróság történetében egyedülálló módon zajlott le a regnumi atyák 1965-ös tárgyalása. A bírósági termet a közösség tagjai a szünetben gazdagon felvirágozták. Amikor a bíróság újra belépett a terembe, szinte viszszahőköltek a váratlan látványtól. "A bíróság elnöke a sajátos díszítést nem minősíthette rendbontásnak, csupán a saját asztaláról rakta le a virágcsokrokat." Ezután behívatták a tanúkat, fiatalokat, akiket papjaik elleni vádaskodásra akartak felhasználni: "A belépő Jó napot kívánok!-kal köszöntötte a bíróságot, aztán a vádlottak felé fordult, meghajolt, és így üdvözölte őket: Laudetur Jesus Christus! Egyik a másik után ugyanígy. A bíró szerette volna megtudni, ki szervezte meg az egységes magatartást. De ez nem sikerült neki."

A per rendhagyó voltát fokozta, amikor "a vád egy tanúja elmondta, hogy hamis tanúzásra kényszerítették őket a kihallgatást végző tisztek. A törvénytelen eszközök hatására némelyekkel ugyan sikerült aláírattatni a valótlan állításokat tartalmazó jegyzőkönyveket, de ezeket ők most visszavonták." Az egyik tanú feljelentette az őt vallató tisztet, mivel a nyomozószobán megfenyegette és leköpte. "Ennek a pernek a tanúk voltak a hősei" - mondták később a regnumi atyák. Bár - a rendszerre jellemzően - a bíróság a panaszt és a visszavonásokat nem vette figyelembe.

A fájdalmas másik oldal

A vádak közt ismételten szerepelt, hogy a vádlottak a Vatikán irányítását követik, Mindszentyt tartják példaképüknek, nem szimpatizálnak a rendszerrel szolidáris békepapsággal. Amíg ezek a vádak az állam részéről jöttek, érthetőek voltak.

A földalatti egyház apostolainak legfájóbb megpróbáltatásai azok voltak, amikor úgy tapasztalták, hogy egyházi emberek vagy vezetők néznek rájuk (az állami elvárásnak megfelelően) gyanakodva vagy elutasítóan. S leginkább, amikor a püspöki kar neve alatt jelent meg - amint erről már hallottunk - néhány nappal az 1961-es letartóztatások után egy körlevél, amely elítélte "azokat az egyházi személyeket, akik a Magyar Népköztársaság törvényeibe ütköző államellenes szervezkedést kezdeményeztek". A kihallgató rendőrök látható büszkeséggel nyújtották át a körlevelet az atyáknak, akik azt fájó megdöbbenéssel vették tudomásul.

A szabadon maradottak hamarabb, a többiek késéssel tudták meg, hogy a püspöki kar legtöbb tagja nem tudott a körlevélről. Különös öröm volt számukra, hogy amikor 1974-ben, szabadulásuk után ketten elmentek főpásztorukhoz Esztergomba: Kisberk Imre püspök tárt karokkal fogadta őket. Majd azt mondta: "Dolgozz, de vigyázz, nem tudlak megvédeni... És jobb, ha nem tudok arról, amit csináltok, így jobban tudlak védeni benneteket."

A világiak is felelősséget vállalnak

A Regnum mai arculata a hatvanas-hetvenes években alakult ki. Amikor az ötvenes években, az eredetileg együtt lakó regnumi atyák kápláni diszpozíciókat kaptak, hittanosaikat fogták össze csoportokba, a régi módszerek felhasználásával, de a plébániákon. Ilyen keretek között került sor a második, majd harmadik regnumi persorozatra. Ekkor alakult ki a koedukáció, majd jöttek létre a felnőtt-, illetve házascsoportok is.

A hetvenes években új hangsúlyt kapott a világiak felelősségvállalása. Ha eddig elsősorban az atyáké volt az irányítás, mostantól egyre inkább előtérbe kerültek a világi vezetők.

A Regnum vezetőképzési tapasztalatait a fordulat után a püspöki kar is segítségül hívta: rájuk bízták az országos kisközösségi vezetőképzés megszervezését és vezetését. Nem hiába. Pedagógiailag példaértékű az, ahogyan a Regnumban sikerült megszervezni a kiscsoportvezetők képzését. A regnumi serdülőket meghívják, hogy több évig tartó vezetőképzésen vegyenek részt, majd álljanak a kisebb korosztályok (népek) csoportjainak élére. E gyakorlat pedagógiai jelentősége nemcsak az, hogy biztosítja a kisebb csoportok képzett vezetőinek "kinevelését", hanem a vallási és emberi elbizonytalanodás állapotába kerülő serdülő elé konkrét célt tűz, s így átsegíti a kritikus korszakon, s közben felelős kereszténnyé neveli.

A regnumi csoportok így növekednek napjainkig. A közösséghez ma közel harminc pap és mintegy kétezer világi tartozik. A regnumi atyáknak vezető szerepük volt a földalatti korszakban, az ifjúsági és közösségi munkában elkötelezett papok összefogásában, rendszeres találkozók szervezésében. Ugyancsak ők voltak a kezdeményezői az első nagy ifjúsági találkozónak Nagymaroson, amely modellül szolgált az országban 1973 után létrejött egyéb keresztény ifjúsági gyűléseknek. A rendszerváltozás évei után a Regnum számos felelős beosztásba került papot adott a magyar egyháznak, és sok világit a keresztény közéletnek.

Tomka Ferenc

(Sorozatunk előző cikkében a jezsuita Takáts Sándor neve tévesen jelent meg. A hibáért elnézést kérünk.)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu