Uj Ember

2004.04.18
LX. évf. 15-16. (2905-06.)

A harangok is
hirdetik:
Feltámadott!
Alleluja!

Főoldal
Címlap
"Harmadnapra föltámadott az Írások szerint"
Húsvéti üzenete az Új Ember olvasóinak
Áldott húsvétot
Lelkiség
Nagypéntek és húsvét tanúi...
Szentírás-magyarázat
Ne keressétek az élőt a halottak között!
Homíliavázlat
"Ti is tegyétek..."
Liturgia
A hét szentjei
Szent I. Márton pápa és vértanú
Nap az éjből
Nem három napig tartó csoda
A megnyílt sziklasír a történelem kihívása
A hét liturgiája
Lelkiség
A második feltámadás
Szentírás-magyarázat
Ha mi nem, a kövek fognak megszólalni
Homíliavázlat
Ünnepelni, majd megérteni
Liturgia
Hajnal-vízió
A HÉT SZENTJEI
Szent Anzelm püspök és egyháztanító
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
Magyar állampolgárság az Európai Unióban
Jogok, könnyebbségek és nehézségek a belépés után
Húsvéti locsolás
Keresztény Közéleti Akadémia
Konferenciát tartottak a magyar gazdaság jövőjéről
Fórum
Egyházpolitika helyett nemzetstratégia...
Beszélgetés Orbán Viktorral
A pápa álma Európáról
Katolikus szemmel
Az élet továbbadása
A béke záloga: az emberi méltóság tiszteletben tartása
Új tudományos eredmények bioetikai értékelése
A megbékélés ügyvédje
Isépy Tamás halálára
A nemzetbiztonság és a szekták
Fórum
Mindig legyen egy arc...
Kármelita nővérek Magyarszéken
Fórum
Szent Kinga és Boldog Jolán nyomdokain Lengyelországban
Skaryszewi találkozás egy magyar klarissza nővérrel
Világvárosok a hitébresztés útján
Újraevangelizálás párizsi módra
Fórum
A húsvét szentsége - a házasság is
Tízéves a családokhoz írt pápai levél
Áldást hozó énekmondó
Beszélgetés Dinynyés Józseffel
Fórum
Remekmű született zűrzavaros világunkban
Nyilvános eszmecsere A passió című filmről
A szenvedő Jézus evangéliuma
Mel Gibson szerint
Visszadobott halak
Gondolatok a megváltásról
Ahogy az Olvasó látta...
Mel Gibson Máriája
Ünnep
A görög katolikus húsvét tündöklése
Húsvéti "szeretetsúgás"
Balás Béla püspök a keresztútról, a nyilvánosságról és a hiányzó civil prófétákról
Fórum
Szeretem az egyházat
Száz éve született Yves Congar domonkos teológus
Egyesült, művelt, hívő kereszténységet!
Beszélgetés Gánóczy Sándor teológusprofesszorral
Élő egyház
A Boldogasszony óvja Imre atyát!
Folytatódik a debreceni Szent Anna-székesegyház restaurálása
Ahol a misén több a gyerek, mint a felnőtt
Harmincéves a fácánkerti imaház
Faludi Ferencre emlékezünk
Előrehozott EU-csatlakozás
Mozaik
Áldás kíséri életét
Sömenek István papi szolgálatának elismerése
Az Isteni Irgalmasság tisztelete
FELHÍVÁS
Időutazás
Egy óra - kétezer-ötszáz év
Úrnapjára visszatér a kőkereszt
Harangok
Ünnep
Múzeumi "lelkigyakorlat" Debrecenben
Munkácsy tanúságtétele
Fórum
A Regnum Marianum és a "földalatti egyház"
Egy kortárs benyomásai
Egy új európai nép
A laikus katolikus szerepe és az ökumenikus összetartozás az egységesebb Európában
Ünnep
Út a Kálváriára
A születéstől a passióig
Beszélgetés Szelestei Nagy László irodalomtörténésszel
Ifjúság
Kincsünk a reménység
Készüljünk együtt a tavaszi Nagymarosi Találkozóra!
Tűz a szívedben
Evangelizációs este az Új Jeruzsálem közösségben
A feltámadás dala
Hangulatjelentések
Kor-krónika
A fiatal nemzedék egyre fogékonyabb a misztériumra
Programajánló
Országos ifjúsági gyalogos zarándoklat
Kultúra
A szépség hangtalan forrása
Gondolatok Michelangelo Pietájáról
Húsvéti bárány
Beteljesedés
PALETTA
Fórum
Jubileum és egyházzenei találkozó Zsámbékon
Ének a zsámbéki főiskoláért
Fénnyel átlényegített anyag
Lucien Hervé fotóművész kiállítása Pannonhalmán
Hálaadás zenében és prózában
Daróczi Bárdos Tamás zeneszerző Fehérvári Trilógiájáról
A Húsvétünnep és Borisz szerzői
Fórum
Az álmok mediterrán festője
Száztíz éve született Molnár-C. Pál
Az utolsó historikus énekmester
Virágh László hatvanöt éves
Fórum
Fekete István és a húsvét
Kyrie eleison
Karitász és ünnep
Ünnep a Máltai Szeretetszolgálatnál
"Így akarta az Isten!"
Katolikus történészek köszöntése
Az Olvasó írja
Anyaszívű nővérek
Mozaik
Prohászka Ottokárra emlékeztek
Kitüntetés
Keresztút a kiengesztelődésért
Húsvéti nárcisz
A címermadár

 

Múzeumi "lelkigyakorlat" Debrecenben

Munkácsy tanúságtétele

A debreceni Déri Múzeum Munkácsy-termébe lépve különös hangulat keríti hatalmába az embert. A kiállítótermet szinte templommá avatja az a három óriási olajfestmény, amit Krisztus-trilógia néven ismer a művészettörténet.


Az élmény

A Krisztus Pilátus előtt című kép 1881. évi bemutatásakor Párizsban ugyanúgy sorakoztak az érdeklődők, mint nemrégiben a budapesti Monet-kiállításra várakozva. James Joyce említi, hogy az Ecce Homo írországi bemutatásakor (1899) a hosszas sorban állás után sok látogató önkéntelenül keresztet vetett, és térdre borulva csodálta a képet. Ez a hatás most hatványozódott, hiszen itt, Debrecenben egymásra talált a három, korábban együtt soha nem látott kép.


A Déri Múzeumban megfigyeltük, hogy a vallási igény még a közömbös vagy magát ateistának gondoló emberből is feltör e három mű láttán. Egy-egy evangéliumi tárlatvezetés a sietős látogatót is megállásra, olykor megrendítő vallomásra készteti. Hallottam, amikor valaki Péter apostol szavaival fejezte ki megdöbbenését: Menj el tőlem, mert bűnös ember vagyok!


Ennek a katartikus hatásnak egyik összetevője természetesen a képek hatalmas mérete. A múzeum névadója, Déri Frigyes által adományozott Ecce Homo hat és fél méteres szélességével a legkisebb, de önmagában is lenyűgöző felületet ad a hetvennél több "szereplő" megismertetésére. Ennek az egyetlen képnek a bemutatására épült a múzeum központi terme, így végső soron ez határozta meg a Déri Múzeum egész architektúráját. E terem oldalfalaira került azután a Trilógia két másik, még nagyobb méretű darabja, a Krisztus Pilátus előtt és a Golgota. Hatásukat fokozza a terem relatíve kicsiny volta. Az aranymetszés szabályai szerint alakított hosszanti tér nyugalmas, reális perspektívát biztosított az Ecce Homo-nak, de az oldalfalakon látható két hatalmas mű nyugtalanná szűkíti a teret, szinte beborítja a látogatót. A legnagyobb festmény a Golgota, amelyet Munkácsy inkább a Beteljesedett címmel illetett, több mint hétméteres szélességével és négy és fél méteres magasságával szinte magába emeli szemlélőjét. A keskenynek tűnő terem drámai légköre a képek szemlélőjét tanúként, a cselekmény részeseként készteti állásfoglalásra.


Krisztus Pilátus előtt

Az első kép drámája abban a rövid párbeszédben szikrázik fel, amit Pilátus és Jézus folytat az igazságról és Jézus kilétéről. Jézus isteni-emberi valóságát, lét-paradoxonját ábrázolja a kettős központú kompozíció. Pilátus és Jézus távolságában nemcsak az Isten és ember, a vallás és politika, a hatalom és szolgálat, az igaz és hamis, az egyén és tömeg konfliktusa feszül, hanem e sokrétegű ellentét megoldása is feltárulkozik. Pilátus gesztusa, zavartan lesütött szeme sejteti a választ saját filozofáló kérdésére: Mi az igazság? Az igazság előtte áll. Az istenemberi igazságot a megkötözött kezű, szelíden magabiztos Jézus egyenes tekintete hordozza: Én vagyok! Jézust megkötözve is szabadabbá teszi az igazság, mint Pilátust, aki ugyan trónon ül, de lélekben szorong, hatalomvágyó hiúságának rabja. Az is zavarja, hogy Jézus elismeri felülről kapott hatalmát, és természetes párhuzamként jelenti ki saját főpap-királyságának határtalanságát és időtlenségét: Az én országom nem e világból való!

A farizeusok is nyugtalanok. Jól tudják, mégsem hiszik, hogy a vallási vagy politikai hatalom nem szolgáltathat igazságot, hanem csak Isten. Ez az isteni igazság ragyog Jézus hófehér ruháján, amely nemcsak a történet egy korábbi eseményét, Heródes gunyoros ítéletét sűríti a pillanatba, hanem a Tábor-hegyi megdicsőülést is felidézi. Pilátus trónja fénytelen, az ő fehér ruhája nem vakít. Az a legnagyobb baja, hogy nagyon is jól tudja, mit tesz. Hiába sejti Jézus ártatlanságát, egy koncepciós politikai perben ki kell mondania a halálos ítéletet. Munkácsy művészi tömörséggel adja elő a külső és belső történéseket: a kihallgatás és az ítélet térben és időben egymásra úszik, s a ravasz fondorlat, átprogramozott lelkiismeret jellemeket ír az arcokra. Ezekre a modellekre Párizsban talált rá a művész, a kivándorlásra váró lengyel és orosz zsidók között.


Ecce Homo!

Ahogy az előző képen, itt is több időbeni mozzanat sűrűsödik egyetlen jelenetbe. Főpapi fehér ruhája után királyi és áldozati bíbor kerül Jézus vállára. Jelvényei, a királyi (gúny)palást, a (nád)jogar és a (tövis)korona a katonák komisz játékát idézik, de már senki nem nevet a komédián. Íme, az ember! Megalázva is egyenesen áll a Fájdalmak Férfija. Az égre tekint, míg Pilátus kétszínűen hajlong, és széles gesztusokkal magyarázkodik. Jézus szótlan, elnémul, mint a bárány nyírója előtt. Hiszen éppen ott fogták el, ahol az áldozatra szánt bárányokat tartják leölésükig! Ő lesz a feláldozott, hibátlan, csontja töretlen húsvéti bárány, és ő lesz a főpap is, aki beviszi az áldozatot a szentélybe. Ő lesz a bűnbak, akit a világ bűneivel megterhelten a falakon kívül ölnek meg. Itt ez a bűnös, megváltásra váró nép, ez a nagy egyéniségekből álló, mégis manipulálható tömeg, indulataival, félelmeivel. Közéjük vegyül a fájdalmas Anya, János karjaiba ájulva. Kihallani a Barrabást!, a Feszítsd meg!-et. A tömegben ott áll hátul Munkácsy Mihály is, ő már megtudta, mi történik itt. Őt ez személyesen érinti: ha elkészül művével, örökre leteszi az ecsetet. A mű kompozíciója elárulja: nemcsak Jézusra vonatkozik Pilátus bemutatása: Íme, az ember, hanem sokkal inkább a tömegre: az ember mi vagyunk. Íme, ilyen az ember! Hálátlan, érzéketlen, manipulálható. Jézus, aki tudta, mi lakik az emberben, szemtől szemben láthatja azokat, akikért a világba jött. A festmény szemlélője pedig felnéz a Szenvedő Szolgára,aki odatartja arcát, hogy köpjék, hátát, hogy verjék... Fehér főpapi ornátusa és a királyi bíbor után már csak a messiási mezítelenség jöhet.


Golgota

A sötétség fenyegetően terjed. A kereszt trón-oltáráról a zsoltáros panaszos imája vegyül az asszonyok sírásába. Nem kér kegyelmet, és csoda sincs. Azt mondja: Beteljesedett, hiszen ezért az óráért jött. Pakol a hóhér, indul a nép haza, készíteni a másik húsvéti bárányt. De a tanúknak odarendelt főpapok mintha még töprengenének, vitáznának valamin! A százados meg fegyelmezetlen-felszabadultan ül egy kövön. Ilyen halált még ő sem látott: az ártatlan imádkozik gyilkosaiért! Ez valóban Isten fia volt! A történetnek itt nem lehet vége!


A kompozíció ismét segítségünkre siet. A kereszttel átellenben mozgalmas jelenet közepén egy lobogó tekintetű, Jézus-arcú férfi ül egy szép arab lovon. Szemét le nem veszi a keresztről. Ki ő? Az evangéliumban nem olvasunk róla. Talán már Pál apostol indul a damaszkuszi útra? Érezzük, ide van rejtve a folytatás. Igen, innen, a kereszt tövéből indul az Örömhír. A kilehelt lélek lendülete indítja az evangelizációt. A festmény - értelmezésem szerint - megeleveníti a Jelenések könyve sorait (19,11-13): Ekkor nyitva láttam az eget. Egyszerre egy fehér ló jelent meg. Aki rajta ült, azt Hűségesnek és Igaznak hívták. (...) Szeme olyan, mint a lobogó tűz. (...) Vértől ázott ruha van rajta, a nevét Isten Igéjének hívják. Munkácsy így sűríti a Golgota eseményébe a feltámadás keresztény reményét.

Képek kálváriája

A Trilógia vásznai közül csak egy, a sorozat középső darabja, az Ecce Homo magyar tulajdon. Se a műgyűjtő Déri Frigyes, de még Munkácsy sem igen remélte, hogy a három éppen a "kálvinista Róma" múzeumában találkozik egymással.


Az elmúlt években lehetőség kínálkozott arra, hogy a Krisztus Pilátus előtt és a Golgota is véglegesen hazatérjen. Sajnos sem a kulturális kormányzat, sem a civil szféra nem volt elég ügyes, így a Krisztus Pilátus előttcímű képet vissza kellett szállítani Kanadába, hogy majd a Hamilton Galéria tulajdonaként érkezzék vissza - hála Istennek, kedvező bérleti feltételekkel. A Golgota vételárából pedig addig-addig alkudoztak az illetékesek, hogy más vette meg a képet. Szerencsénkre egy munkácsi születésű amerikai magyar ember, Pákh Imre, aki igen jelentős Munkácsy-gyűjteménnyel rendelkezik. Ő igazi keresztény nagylelkűséggel meghosszabbította a kép debreceni letéti szerződésének határidejét. Így maradhat - talán örök időkig - a Krisztus-trilógia Debrecen egyik vonzereje, s így egész évben Munkácsy Mihály tarthatja a legnépszerűbb húsvéti lelkigyakorlatot Debrecenben.

Keresztesné Várhelyi Ilona

irodalmi muzeológus

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu