Uj Ember

2004.04.18
LX. évf. 15-16. (2905-06.)

A harangok is
hirdetik:
Feltámadott!
Alleluja!

Főoldal
Címlap
"Harmadnapra föltámadott az Írások szerint"
Húsvéti üzenete az Új Ember olvasóinak
Áldott húsvétot
Lelkiség
Nagypéntek és húsvét tanúi...
Szentírás-magyarázat
Ne keressétek az élőt a halottak között!
Homíliavázlat
"Ti is tegyétek..."
Liturgia
A hét szentjei
Szent I. Márton pápa és vértanú
Nap az éjből
Nem három napig tartó csoda
A megnyílt sziklasír a történelem kihívása
A hét liturgiája
Lelkiség
A második feltámadás
Szentírás-magyarázat
Ha mi nem, a kövek fognak megszólalni
Homíliavázlat
Ünnepelni, majd megérteni
Liturgia
Hajnal-vízió
A HÉT SZENTJEI
Szent Anzelm püspök és egyháztanító
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
Magyar állampolgárság az Európai Unióban
Jogok, könnyebbségek és nehézségek a belépés után
Húsvéti locsolás
Keresztény Közéleti Akadémia
Konferenciát tartottak a magyar gazdaság jövőjéről
Fórum
Egyházpolitika helyett nemzetstratégia...
Beszélgetés Orbán Viktorral
A pápa álma Európáról
Katolikus szemmel
Az élet továbbadása
A béke záloga: az emberi méltóság tiszteletben tartása
Új tudományos eredmények bioetikai értékelése
A megbékélés ügyvédje
Isépy Tamás halálára
A nemzetbiztonság és a szekták
Fórum
Mindig legyen egy arc...
Kármelita nővérek Magyarszéken
Fórum
Szent Kinga és Boldog Jolán nyomdokain Lengyelországban
Skaryszewi találkozás egy magyar klarissza nővérrel
Világvárosok a hitébresztés útján
Újraevangelizálás párizsi módra
Fórum
A húsvét szentsége - a házasság is
Tízéves a családokhoz írt pápai levél
Áldást hozó énekmondó
Beszélgetés Dinynyés Józseffel
Fórum
Remekmű született zűrzavaros világunkban
Nyilvános eszmecsere A passió című filmről
A szenvedő Jézus evangéliuma
Mel Gibson szerint
Visszadobott halak
Gondolatok a megváltásról
Ahogy az Olvasó látta...
Mel Gibson Máriája
Ünnep
A görög katolikus húsvét tündöklése
Húsvéti "szeretetsúgás"
Balás Béla püspök a keresztútról, a nyilvánosságról és a hiányzó civil prófétákról
Fórum
Szeretem az egyházat
Száz éve született Yves Congar domonkos teológus
Egyesült, művelt, hívő kereszténységet!
Beszélgetés Gánóczy Sándor teológusprofesszorral
Élő egyház
A Boldogasszony óvja Imre atyát!
Folytatódik a debreceni Szent Anna-székesegyház restaurálása
Ahol a misén több a gyerek, mint a felnőtt
Harmincéves a fácánkerti imaház
Faludi Ferencre emlékezünk
Előrehozott EU-csatlakozás
Mozaik
Áldás kíséri életét
Sömenek István papi szolgálatának elismerése
Az Isteni Irgalmasság tisztelete
FELHÍVÁS
Időutazás
Egy óra - kétezer-ötszáz év
Úrnapjára visszatér a kőkereszt
Harangok
Ünnep
Múzeumi "lelkigyakorlat" Debrecenben
Munkácsy tanúságtétele
Fórum
A Regnum Marianum és a "földalatti egyház"
Egy kortárs benyomásai
Egy új európai nép
A laikus katolikus szerepe és az ökumenikus összetartozás az egységesebb Európában
Ünnep
Út a Kálváriára
A születéstől a passióig
Beszélgetés Szelestei Nagy László irodalomtörténésszel
Ifjúság
Kincsünk a reménység
Készüljünk együtt a tavaszi Nagymarosi Találkozóra!
Tűz a szívedben
Evangelizációs este az Új Jeruzsálem közösségben
A feltámadás dala
Hangulatjelentések
Kor-krónika
A fiatal nemzedék egyre fogékonyabb a misztériumra
Programajánló
Országos ifjúsági gyalogos zarándoklat
Kultúra
A szépség hangtalan forrása
Gondolatok Michelangelo Pietájáról
Húsvéti bárány
Beteljesedés
PALETTA
Fórum
Jubileum és egyházzenei találkozó Zsámbékon
Ének a zsámbéki főiskoláért
Fénnyel átlényegített anyag
Lucien Hervé fotóművész kiállítása Pannonhalmán
Hálaadás zenében és prózában
Daróczi Bárdos Tamás zeneszerző Fehérvári Trilógiájáról
A Húsvétünnep és Borisz szerzői
Fórum
Az álmok mediterrán festője
Száztíz éve született Molnár-C. Pál
Az utolsó historikus énekmester
Virágh László hatvanöt éves
Fórum
Fekete István és a húsvét
Kyrie eleison
Karitász és ünnep
Ünnep a Máltai Szeretetszolgálatnál
"Így akarta az Isten!"
Katolikus történészek köszöntése
Az Olvasó írja
Anyaszívű nővérek
Mozaik
Prohászka Ottokárra emlékeztek
Kitüntetés
Keresztút a kiengesztelődésért
Húsvéti nárcisz
A címermadár

 

Áldást hozó énekmondó

Beszélgetés Dinynyés Józseffel


Harminc-egynéhány éve pengeti a gitárját, járja az országot és a Kárpát-medencét Dinnyés József. Azokat az éneklő-zenélő ifjakat, akik a hatvanas évek végén arról énekeltek, hogy az életünk lehetne jobb, emberhez méltóbb is, besorolták a "pol-beat" címszó alá. Ez ellen már akkor is berzenkedett: mert ő semmiképpen nem úgy akart politizálni, ahogyan azt akkoriban elvárták volna. Kitalált magának egy - azóta széles körben ismertté vált - megfelelőbb minősítést: daltulajdonos. A "foglalkozása" rovatba azt szokta írni: zeneszerző és előadóművész. Valójában: egyszemélyes intézmény, amelyről a neve minden fontosat elmond. Húsvéti beszélgetésünkhöz a karácsony táján megjelent új lemeze, az Úti áldás szolgáltatta az ürügyet, és egy pünkösdhöz is kapcsolható reménysége.

- Pünkösdkor fog megszólalni az Országos Katolikus Rádió - úgy is illik, hogy pünkösdkor valami elkezdődjék: mondjuk a nyelveken szólás. Én is szeretnék megszólalni ebben a rádióban - a költészet nyelvén. Minden héten egy-egy költő megzenésített versét énekelném, aki éppen akkor ünnepli a születésnapját, hozzáfűzve egy rövid jegyzetet róla és költészetéről. Régi tervem valósulhatna meg. Korábban a vidéki rádiókban már próbálkoztam ilyesmivel. Erre készülve, hitvalló költők és versek között keresgélve született meg a karácsonyra megjelent CD ötlete. Több mint hetven megzenésített versből válogattam ki a lemezre került huszonegyet, amely a Szent István Társulat kiadásában jelent meg.

Nem most kezdett hitvalló versek megzenésítésével foglalkozni...

- Szenczi Molnár Albert genfi zsoltárai között számos olyanra bukkantam, amelyek a Bibliát nem olvasó emberek számára is érthetően és átélhetően fogalmazzák meg az Istenhez forduló, őt kérlelő és vele perlekedő ember lélekállapotait. A százötven Szenczi-féle zsoltár között hetvennégyet találtam, s ezeket lelkesen énekelni kezdtem: izraelita gyülekezetekben és keresztény közösségekben egyaránt. Mentem, ahová csak meghívtak.

Később az időben hozzánk közelebbi magyar költők versei között is keresgélni kezdtem: végül minden egyes zsoltár mellé találtam egy "párverset", amely mintegy rímel rá. A 140. zsoltár mellé például Márai SándorIma című verse került, amelyet a húszas években írt Genfben, a 3. zsoltárhoz pedig Somlyó ZoltánHajnali imádsága- ez utóbbi az Úti áldáson is hallható.

Hogyan fogadja a közönség ezeket a verseket?

- Megdöbbenve, önvizsgálatra kényszerülve. Néha azt látom, hogy valakinek folynak a könnyek az arcán. A 80. zsoltárt például mindig eléneklem, ha március 15-e vagy október 6-a körül fellépek valahol, mert a függetlenségért való küzdésről és a vértanúságról egyaránt szól. Kevesen tudják, hogy a protestáns honvédek ezzel a zsoltárral az ajkukon tették le a fegyvert 1849-ben Világosnál. A zsoltár azt panaszolja, hogy miért engedi az Úr, hogy azt a szőlőtőt, amelyet ő ültetett el az övéinek szánt földbe, kitépjék az idegenek. "Világoson jöjj vissza..." - így szól egy sor Szenczi Molnárnál: ez a Világos Jézust, az ő eljövetelét jelenti a keresztények számára. Amikor ezt egy Világos nevű falu határában énekelték a levert sereg katonái, az valami nagy-nagy várakozást fejezhetett ki. Reményt a legteljesebb reménytelenségben.

Közel harminc éve énekli Dinnyés József a magyar költészet maga megzenésítette darabjait. Beszélgetésünkbe belecsengett a telefonja: éppen lemondtak egy korábban megbeszélt tévéfelvételt, mert kiderült, a stúdióban akkor éppen valami más műsor készül majd... Mit gondol ilyenkor?

- Majd lesz stúdió... Az ellenszél nekem nem szokatlan. Ugyanez volt harminc éve is. Talán még a személyek is azonosak... Ha az ember az állandóság, a maradandó értékek hirdetésére vállalkozik, nem lepődhet meg, ha nem nagyon kedvelik azok, akik a folytonos változásban érdekeltek. A maradandó értékek világa folyton rákérdez az emberre, leleplezi a hazugságokat, kétszínűségeket. Csoda, hogy ezt sokan nem szeretik?

Akkor az Ön mondandójára egy viszonylag szűk réteg fogékony...

- Ellenkezőleg: egy igen széles réteg. Mindenki szereti az igazságot, csak azok vannak kevesen, akik ezért kockára mernek tenni valamit. De ezért nem bánthatom őket. Inkább bátorítani szeretnék mindenkit. Még ha ezért rám is sütik a bélyeget, hogy lázító vagyok, izgató... Még azt is megkaptam, hogy haladó... Pedig inkább maradó vagyok, konzervatív. Én nem március 15-én kötöm a piros-fehér-zöld szalagot a gitárom nyakára, hanem ott van az állandóan, évtizedek óta. Nem hagyom, hogy változékonnyá degradáljanak.

Nem vagyok forradalmár: az állandóságot szeretem. Ha reggel van, fölkelek, ha fölkeltem, legyen reggeli. És mindenkinek legyen reggelije. Vagy ez a kívánság, ez a követelés forradalminak számít?

Több felekezethez tartozó költő verse szerepel az új lemezen: hithű izraelita, katolikus plébános, missziós pap és "nyakas magyar kálvinista" is van a szerzők között. Ökumenikus szellemiségre, gondolkodásra vall ez...

- Az ökumené, úgy látom, a szekularizált világ jelensége. Én nem tekintem magam a szekularizált világ részének. Ahhoz a világhoz tartozom, amelyben az a törvény, hogy Uradat, Istenedet imádd, és szeresd felebarátodat. Ennek a világnak a képviselői a költők is, akiknek a verseit éneklem. Előadásaim során sem felekezetekhez szólok, hanem olyan emberekhez, akikben, mint mindannyiunkban, ellentétes erők küzdenek egymással.

Csak magyar költőket énekel?

- Azt vallom: a magyar költői nyelv világnyelv. Olyan sokféle irodalom van jelen a magyar költészetben, hogy nyugodtan beszélhetünk világmagyar irodalomról. Az erdélyi költő magában hordja számos román költő gondolatait is, a felvidéki a szlovákokét, Viszockij és Jeszenyin ízlésvilága visszatükröződik a kárpátaljai magyar költő soraiban, a franciaországi Szélpál Árpád lírájában benne szól a francia költészet. Aki magyar irodalmat olvas, a világirodalommal is találkozik.

Hogy "egyenesen" is válaszoljak: nem énekelek műfordításokat.

Szenczi Molnártól a huszadik század nagyjaiig rengeteg költő versére írt zenét. És énekli mai fiatal költők verseit is. Bár a manapság íródó versek közül kevés tűnik énekelhetőnek...

- Nem képzelem magam szakértő irodalmárnak, de azt gondolom, a jó versnek már eleve köze van a zenéhez - a költészet születése óta. A költők talán azért kapkodnak mindig új nyelvi eszközök után, mert nincs megfelelő kapcsolat író és olvasó között. A költő nem találja olvasóját, az olvasó szinte nem is keresi a költőjét. Fölnőtt egy olyan nemzedék, amely meg van győződve, hogy csak halott költők vannak... Mert élő költészetről az iskolában alig esik szó. Én azért is teszem, amit teszek, hogy kedvet csináljak az embereknek ahhoz, hogy visszaszokjanak az olvasásra.

Egy jól működő társadalomban a polgárok adót fizetnek. A gazdagok többet, mint a szegények. Nagy adót fizet a daltulajdonos, aki ráadásul igen gazdag ebben a tulajdonformában?

- Nem gazdagodtam meg: ennek a műfajnak vagy életformának ez az ára, ha úgy tetszik, "adója". De ez nem baj. És még az sem olyan nagy baj, hogy huszonhét évet kellett várnom az első lemezem megjelenésére. Különben sem az ára az igazán fontos valaminek, hanem az értéke. Azt tapasztalom, hogy éheznek az emberek az Igére - és a szép emberi szóra. Hálát kell adnom az Úrnak, hogy ebben a szolgálatukra lehetek.

Kipke Tamás

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu