Uj Ember

2004.04.18
LX. évf. 15-16. (2905-06.)

A harangok is
hirdetik:
Feltámadott!
Alleluja!

Főoldal
Címlap
"Harmadnapra föltámadott az Írások szerint"
Húsvéti üzenete az Új Ember olvasóinak
Áldott húsvétot
Lelkiség
Nagypéntek és húsvét tanúi...
Szentírás-magyarázat
Ne keressétek az élőt a halottak között!
Homíliavázlat
"Ti is tegyétek..."
Liturgia
A hét szentjei
Szent I. Márton pápa és vértanú
Nap az éjből
Nem három napig tartó csoda
A megnyílt sziklasír a történelem kihívása
A hét liturgiája
Lelkiség
A második feltámadás
Szentírás-magyarázat
Ha mi nem, a kövek fognak megszólalni
Homíliavázlat
Ünnepelni, majd megérteni
Liturgia
Hajnal-vízió
A HÉT SZENTJEI
Szent Anzelm püspök és egyháztanító
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
Magyar állampolgárság az Európai Unióban
Jogok, könnyebbségek és nehézségek a belépés után
Húsvéti locsolás
Keresztény Közéleti Akadémia
Konferenciát tartottak a magyar gazdaság jövőjéről
Fórum
Egyházpolitika helyett nemzetstratégia...
Beszélgetés Orbán Viktorral
A pápa álma Európáról
Katolikus szemmel
Az élet továbbadása
A béke záloga: az emberi méltóság tiszteletben tartása
Új tudományos eredmények bioetikai értékelése
A megbékélés ügyvédje
Isépy Tamás halálára
A nemzetbiztonság és a szekták
Fórum
Mindig legyen egy arc...
Kármelita nővérek Magyarszéken
Fórum
Szent Kinga és Boldog Jolán nyomdokain Lengyelországban
Skaryszewi találkozás egy magyar klarissza nővérrel
Világvárosok a hitébresztés útján
Újraevangelizálás párizsi módra
Fórum
A húsvét szentsége - a házasság is
Tízéves a családokhoz írt pápai levél
Áldást hozó énekmondó
Beszélgetés Dinynyés Józseffel
Fórum
Remekmű született zűrzavaros világunkban
Nyilvános eszmecsere A passió című filmről
A szenvedő Jézus evangéliuma
Mel Gibson szerint
Visszadobott halak
Gondolatok a megváltásról
Ahogy az Olvasó látta...
Mel Gibson Máriája
Ünnep
A görög katolikus húsvét tündöklése
Húsvéti "szeretetsúgás"
Balás Béla püspök a keresztútról, a nyilvánosságról és a hiányzó civil prófétákról
Fórum
Szeretem az egyházat
Száz éve született Yves Congar domonkos teológus
Egyesült, művelt, hívő kereszténységet!
Beszélgetés Gánóczy Sándor teológusprofesszorral
Élő egyház
A Boldogasszony óvja Imre atyát!
Folytatódik a debreceni Szent Anna-székesegyház restaurálása
Ahol a misén több a gyerek, mint a felnőtt
Harmincéves a fácánkerti imaház
Faludi Ferencre emlékezünk
Előrehozott EU-csatlakozás
Mozaik
Áldás kíséri életét
Sömenek István papi szolgálatának elismerése
Az Isteni Irgalmasság tisztelete
FELHÍVÁS
Időutazás
Egy óra - kétezer-ötszáz év
Úrnapjára visszatér a kőkereszt
Harangok
Ünnep
Múzeumi "lelkigyakorlat" Debrecenben
Munkácsy tanúságtétele
Fórum
A Regnum Marianum és a "földalatti egyház"
Egy kortárs benyomásai
Egy új európai nép
A laikus katolikus szerepe és az ökumenikus összetartozás az egységesebb Európában
Ünnep
Út a Kálváriára
A születéstől a passióig
Beszélgetés Szelestei Nagy László irodalomtörténésszel
Ifjúság
Kincsünk a reménység
Készüljünk együtt a tavaszi Nagymarosi Találkozóra!
Tűz a szívedben
Evangelizációs este az Új Jeruzsálem közösségben
A feltámadás dala
Hangulatjelentések
Kor-krónika
A fiatal nemzedék egyre fogékonyabb a misztériumra
Programajánló
Országos ifjúsági gyalogos zarándoklat
Kultúra
A szépség hangtalan forrása
Gondolatok Michelangelo Pietájáról
Húsvéti bárány
Beteljesedés
PALETTA
Fórum
Jubileum és egyházzenei találkozó Zsámbékon
Ének a zsámbéki főiskoláért
Fénnyel átlényegített anyag
Lucien Hervé fotóművész kiállítása Pannonhalmán
Hálaadás zenében és prózában
Daróczi Bárdos Tamás zeneszerző Fehérvári Trilógiájáról
A Húsvétünnep és Borisz szerzői
Fórum
Az álmok mediterrán festője
Száztíz éve született Molnár-C. Pál
Az utolsó historikus énekmester
Virágh László hatvanöt éves
Fórum
Fekete István és a húsvét
Kyrie eleison
Karitász és ünnep
Ünnep a Máltai Szeretetszolgálatnál
"Így akarta az Isten!"
Katolikus történészek köszöntése
Az Olvasó írja
Anyaszívű nővérek
Mozaik
Prohászka Ottokárra emlékeztek
Kitüntetés
Keresztút a kiengesztelődésért
Húsvéti nárcisz
A címermadár

 

Szentírás-magyarázat

A második feltámadás

Húsvét 2. vasárnapja - Jn 20,19-31

Tamás apostolra, aki Jézus környezetében többször is feltűnik, a kissé hálátlan utókor a mai evangéliumi jelenet alapján a "hitetlen" jelzőt ragasztotta. János evangéliuma több figyelmet szentel személyének, mint a szinoptikusok. János ugyanis leírja (11,16), hogy Tamás sorsközösséget vállalt Jézussal, amikor Lázár feltámasztásának jelenetében felszólítja az apostolokat: "Menjünk, és mi is haljunk meg vele!" Őszinteségére jellemző, hogy Jézus allegorikus beszédét hallgatva belekérdez. Míg a tanítványok megértést színlelnek, ő kimondja: "Nem tudjuk, hová mégy" (Jn 14,5).


A húsvét utáni jelenéselbeszélésekben több Jézus-tanítványnak van Jézussal való találkozásra utaló élménye. Tamás nem egykönnyen fogadja el ezeknek az élményeknek a feltámadást bizonyító jellegét. Mindez azt jelenti: ő és a többi apostol sem a csodaváró hiszékeny tömeg képviselője. Csak megdönthetetlen bizonyítékok alapján fogalmazzák meg tanúságukat Jézus feltámadásáról. E megnyilatkozása ebben a szövegben tükrözi Tamás élményének letaglózó erejét, amikor felkiált: "Én Uram, én Istenem!"

Tamás nevéhez számos irodalmi alkotás is fűződik az ókorból. Az 1945-46-ban a Nag Hammadi gnosztikus könyvtárban fölfedezett tizenhárom kézirat között szerepel a Jézusnak, az élőnek titkos szavai című mű, mely száztizennégy Jézus-mondást tartalmaz. Ezek jórészt megegyeznek a János-evangéliumból ismert Jézus-mondásokkal, ugyanakkor hiányzik a műből a szenvedéstörténet. Mindez azt mutatja, hogy Tamás lelki tekintélynek számított Keleten. Az Abgár-legenda szerint Jézus vele szervezteti meg az edesszai egyház evangelizálását. Euszebiosz egyházatya is úgy tudja, hogy Szíria északi részén, a "pártusok földjén" hirdette az Evangéliumot. Egy III. századi apokrif irat szerint misszionált Indiában, és ott is halt vértanúhalált. János evangélistához hasonlóan meditatív személyiség volt. Ezért a gnosztikus szektához tartozók is igen kedvelték írásait. Máig sem sikerült tudományos megegyezésre jutni arról, hogy írásai gnosztikus iratoknak tekinthetők-e vagy csak meditatív írások.

Jézus nyilvános működése során elhangzott beszédei megosztották hallgatóságát. Voltak, akik rajongtak érte, és akadtak olyanok is, akik ellenséget láttak benne. Jézus feltámadása még jobban megosztja hallgatóságát és követőit. Vagy csalónak nevezi valaki Jézust, és ettől kezdve ádáz ellenségeként tevékenykedik, vagy hisz benne, és akkor tanítványi elkötelezettséggel misszionál a feltámadás jó hírével.

A feltámadás az apostolok között és Jézus követőinek tágabb körében is mindenkit állásfoglalásra indított. Akik kapcsolatba kerültek a föltámadás hírével, nem maradtak közömbösek, sem passzívak. A feltámadás egyben felhívás a hitbeli tevékenységre. Ilyen mérvű életváltoztatást Jézus nyilvános működése idején csak azoknál tapasztalhattunk, akiket meggyógyított, vagy akiket a halálból hozott vissza. De közülük sem mindenkinél. Például a tíz leprás közül csak kettőt mozgatott meg ez a csodás gyógyítás. De a feltámadás után a Jézus-hívők másként kezdenek élni, mint annak előtte.

A feltámadás és a keresztség által Jézus tanítványai új emberré válnak. A régi ember cselekedetei a földi életre irányultak, az új emberéi a mennyei értékek megszerzésére. Az egyház és tagjai számára állandó kihívás: vagy életükkel bizonyítják Jézus tanításába, a feltámadt Jézusba, Isten országába vetett hitüket, vagy engedik, hogy a régi legendák világába merüljön ez a történet, amelynek tulajdonképpen semmi köze való életünkhöz, de jól elszórakoztat.

Jézus kétszer támadt fel: egyszer a valóságban, egyszer pedig Tamás hitében. Nagy baj lenne, ha ezt a második feltámasztást mi kényelemszeretetből elmulasztanánk.

Benyik György

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu