Uj Ember

2004.04.18
LX. évf. 15-16. (2905-06.)

A harangok is
hirdetik:
Feltámadott!
Alleluja!

Főoldal
Címlap
"Harmadnapra föltámadott az Írások szerint"
Húsvéti üzenete az Új Ember olvasóinak
Áldott húsvétot
Lelkiség
Nagypéntek és húsvét tanúi...
Szentírás-magyarázat
Ne keressétek az élőt a halottak között!
Homíliavázlat
"Ti is tegyétek..."
Liturgia
A hét szentjei
Szent I. Márton pápa és vértanú
Nap az éjből
Nem három napig tartó csoda
A megnyílt sziklasír a történelem kihívása
A hét liturgiája
Lelkiség
A második feltámadás
Szentírás-magyarázat
Ha mi nem, a kövek fognak megszólalni
Homíliavázlat
Ünnepelni, majd megérteni
Liturgia
Hajnal-vízió
A HÉT SZENTJEI
Szent Anzelm püspök és egyháztanító
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
Magyar állampolgárság az Európai Unióban
Jogok, könnyebbségek és nehézségek a belépés után
Húsvéti locsolás
Keresztény Közéleti Akadémia
Konferenciát tartottak a magyar gazdaság jövőjéről
Fórum
Egyházpolitika helyett nemzetstratégia...
Beszélgetés Orbán Viktorral
A pápa álma Európáról
Katolikus szemmel
Az élet továbbadása
A béke záloga: az emberi méltóság tiszteletben tartása
Új tudományos eredmények bioetikai értékelése
A megbékélés ügyvédje
Isépy Tamás halálára
A nemzetbiztonság és a szekták
Fórum
Mindig legyen egy arc...
Kármelita nővérek Magyarszéken
Fórum
Szent Kinga és Boldog Jolán nyomdokain Lengyelországban
Skaryszewi találkozás egy magyar klarissza nővérrel
Világvárosok a hitébresztés útján
Újraevangelizálás párizsi módra
Fórum
A húsvét szentsége - a házasság is
Tízéves a családokhoz írt pápai levél
Áldást hozó énekmondó
Beszélgetés Dinynyés Józseffel
Fórum
Remekmű született zűrzavaros világunkban
Nyilvános eszmecsere A passió című filmről
A szenvedő Jézus evangéliuma
Mel Gibson szerint
Visszadobott halak
Gondolatok a megváltásról
Ahogy az Olvasó látta...
Mel Gibson Máriája
Ünnep
A görög katolikus húsvét tündöklése
Húsvéti "szeretetsúgás"
Balás Béla püspök a keresztútról, a nyilvánosságról és a hiányzó civil prófétákról
Fórum
Szeretem az egyházat
Száz éve született Yves Congar domonkos teológus
Egyesült, művelt, hívő kereszténységet!
Beszélgetés Gánóczy Sándor teológusprofesszorral
Élő egyház
A Boldogasszony óvja Imre atyát!
Folytatódik a debreceni Szent Anna-székesegyház restaurálása
Ahol a misén több a gyerek, mint a felnőtt
Harmincéves a fácánkerti imaház
Faludi Ferencre emlékezünk
Előrehozott EU-csatlakozás
Mozaik
Áldás kíséri életét
Sömenek István papi szolgálatának elismerése
Az Isteni Irgalmasság tisztelete
FELHÍVÁS
Időutazás
Egy óra - kétezer-ötszáz év
Úrnapjára visszatér a kőkereszt
Harangok
Ünnep
Múzeumi "lelkigyakorlat" Debrecenben
Munkácsy tanúságtétele
Fórum
A Regnum Marianum és a "földalatti egyház"
Egy kortárs benyomásai
Egy új európai nép
A laikus katolikus szerepe és az ökumenikus összetartozás az egységesebb Európában
Ünnep
Út a Kálváriára
A születéstől a passióig
Beszélgetés Szelestei Nagy László irodalomtörténésszel
Ifjúság
Kincsünk a reménység
Készüljünk együtt a tavaszi Nagymarosi Találkozóra!
Tűz a szívedben
Evangelizációs este az Új Jeruzsálem közösségben
A feltámadás dala
Hangulatjelentések
Kor-krónika
A fiatal nemzedék egyre fogékonyabb a misztériumra
Programajánló
Országos ifjúsági gyalogos zarándoklat
Kultúra
A szépség hangtalan forrása
Gondolatok Michelangelo Pietájáról
Húsvéti bárány
Beteljesedés
PALETTA
Fórum
Jubileum és egyházzenei találkozó Zsámbékon
Ének a zsámbéki főiskoláért
Fénnyel átlényegített anyag
Lucien Hervé fotóművész kiállítása Pannonhalmán
Hálaadás zenében és prózában
Daróczi Bárdos Tamás zeneszerző Fehérvári Trilógiájáról
A Húsvétünnep és Borisz szerzői
Fórum
Az álmok mediterrán festője
Száztíz éve született Molnár-C. Pál
Az utolsó historikus énekmester
Virágh László hatvanöt éves
Fórum
Fekete István és a húsvét
Kyrie eleison
Karitász és ünnep
Ünnep a Máltai Szeretetszolgálatnál
"Így akarta az Isten!"
Katolikus történészek köszöntése
Az Olvasó írja
Anyaszívű nővérek
Mozaik
Prohászka Ottokárra emlékeztek
Kitüntetés
Keresztút a kiengesztelődésért
Húsvéti nárcisz
A címermadár

 

Szeretem az egyházat

Száz éve született Yves Congar domonkos teológus

Yves Marie Joseph Congar 1904. május 13-án született az ardennekbeli Sedanban. A mélyen vallásos kispolgári család baráti kapcsolatokat ápolt a város zsidó és protestáns felekezetének tagjaival. Congar 1921-től a párizsi egyházmegyei szemináriumban kezdte meg a papi hivatásra való felkészülését. Az Institut Catholique-on többek között Jacques Maritain is tanította. Korábban többször járt a dél- franciaországi conques-i bencéseknél gyönyörű liturgiájuk miatt, de mégis az amiens-i domonkosoknál kezdi meg noviciátusát.


Teológiai-szellemi érdeklődésében a kezdettől fontos szerep jut a történetiség kritériumának: hogy az egyházban felmerülő kérdéseket a maguk összetettségében tudja értelmezni. Tanulmányait a híressé vált Le Saulchoir Teológiai Főiskoláján folytatja Ambroise Gardeil, Marie-Dominique Chenu domonkos professzorok vezetésével. Ez utóbbi irányította Congart Étienne Gilsonhoz, a történelmi tomizmus szakértőjéhez, s indította el az ökumenikus mozgalom irányába, elsősorban Johann-Adam Möhler műveinek tanulmányozásával.

Első írása a La Vie Intellectuelle domonkos folyóiratban a modern hitetlenség kérdéseit elemzi, mely egyúttal a nevét is ismertté tette. Fiatal tanári éveit nemcsak a tanítás, hanem az igehirdetés és konferenciabeszédek tartása is jellemezte. 1937-ben indította útjára a Cerf Kiadónál az Unam Sanctam egyháztani sorozatát, mely az ökumenikus mozgalmakban jelentős fordulatot eredményező Megosztott keresztények - A katolikus ökumenizmus alapjai című írásával kezdődött. Congar a keresztény felekezetek egymással való küzdelme helyett az igazság elemeit keresi. "Az ökumenizmus ott kezdődik - írja -, amikor elhisszük, hogy a másiknak is igaza van, és rendelkezik az életszentség ajándékaival." Ebben az időben találkozik az egységtörekvés nagy úttörőivel, mint például Paul Couturier és Lambert Beauduin atyákkal. Nemcsak a protestáns világgal, hanem az anglikán liturgiával is foglalkozik, és kapcsolatba kerül a későbbi canterburyi érsekkel, George Ramsey-vel.

1935-ben veszi át Chenutől a Revue des Sciences Philosophiques et Théologiques című lap irányítását. A II. világháború idején német fogságba esett, de a fogolytáborban is kifejezésre juttatta ellenérzését a náci ideológiával szemben. Szabadulását követően a Témoignage Chrétien című hetilap munkatársa lett, majd folytatta az Unam Sanctam sorozatot az Igaz és hamis reform az egyházban című művével (Vraie et fausse réforme dans L´Église - 1950), amelyben kifejti, hogy a hagyomány és a reform nem egymással kibékíthetetlen fogalmak, hanem az egyház életének kiegészítő elemeit alkotják. Teológiai és történeti felkészültsége alapján komoly tanulmányt írt az egyházi szolgálatról, melyben a világi hívek hivatását hangsúlyozza (Jalons pour une théologie du laicat - 1953).

Ezzel egy időben kezdődtek nehézségei a római tanítóhivatallal, mely ekkor már gyanakvással szemlélte az ökumenikus mozgalmat. 1952-ben Róma elítélte az "új teológiát" (nouvelle théologie) és 1953-ban a munkáspapok mozgalmát. 1954-től Congartól, Lubactól és Chenutől megvonták a tanítás jogát. Ekkor Congar a jeruzsálemi Biblikus Iskolába, majd később Cambridge-be vonult vissza, és csak 1956-tól kezdhette meg újra a tanítást Strasbourgban. XXIII. János pápává választását követően Congar másokkal együtt viszszakapta a tanítási és publikációs szabadságot. A legnehezebb esztendő 1954 volt, amikor a Humanae generis enciklika megjelenése gátat szabott a teológiai gondolkodás fejlődésének.

Congar a II. vatikáni zsinat teológiai szakértője lett, és jelentős szerepe volt a Lumen gentium, az egyházról szóló dogmatikus konstitúció kidolgozásában. 1964-ben a domonkos rendtől elnyerte a "teológia mestere" címet, mely hagyományosan a domonkos professzori életút megkoronázása.

A zsinat utáni évek saját teológiai látásmódját is módosították, bár már korábban is hozzájárult ahhoz, hogy az egyház jogi szemléletétől eljusson az isteni és emberi elemekből álló misztérium-egyház valóságához. Ezt tanúsítja a szentháromságos teológia felé való megnyílása, mely megjelenik a Szentlélekről írt lönyveiben (Je crois en l´Esprit Saint I-III. - 1979-1980; La Parole et le Souffle - 1984).

Yves Congar a történeti igazság és a hiteles egyházi hagyomány megtestesüléseként az 1790 címet tartalmazó bibliográfiájával, könyveivel és cikkeivel továbbra is elősegítheti az egyház megújulását és szeretetét.

Kránitz Mihály

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu