Uj Ember

2004.04.18
LX. évf. 15-16. (2905-06.)

A harangok is
hirdetik:
Feltámadott!
Alleluja!

Főoldal
Címlap
"Harmadnapra föltámadott az Írások szerint"
Húsvéti üzenete az Új Ember olvasóinak
Áldott húsvétot
Lelkiség
Nagypéntek és húsvét tanúi...
Szentírás-magyarázat
Ne keressétek az élőt a halottak között!
Homíliavázlat
"Ti is tegyétek..."
Liturgia
A hét szentjei
Szent I. Márton pápa és vértanú
Nap az éjből
Nem három napig tartó csoda
A megnyílt sziklasír a történelem kihívása
A hét liturgiája
Lelkiség
A második feltámadás
Szentírás-magyarázat
Ha mi nem, a kövek fognak megszólalni
Homíliavázlat
Ünnepelni, majd megérteni
Liturgia
Hajnal-vízió
A HÉT SZENTJEI
Szent Anzelm püspök és egyháztanító
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
Magyar állampolgárság az Európai Unióban
Jogok, könnyebbségek és nehézségek a belépés után
Húsvéti locsolás
Keresztény Közéleti Akadémia
Konferenciát tartottak a magyar gazdaság jövőjéről
Fórum
Egyházpolitika helyett nemzetstratégia...
Beszélgetés Orbán Viktorral
A pápa álma Európáról
Katolikus szemmel
Az élet továbbadása
A béke záloga: az emberi méltóság tiszteletben tartása
Új tudományos eredmények bioetikai értékelése
A megbékélés ügyvédje
Isépy Tamás halálára
A nemzetbiztonság és a szekták
Fórum
Mindig legyen egy arc...
Kármelita nővérek Magyarszéken
Fórum
Szent Kinga és Boldog Jolán nyomdokain Lengyelországban
Skaryszewi találkozás egy magyar klarissza nővérrel
Világvárosok a hitébresztés útján
Újraevangelizálás párizsi módra
Fórum
A húsvét szentsége - a házasság is
Tízéves a családokhoz írt pápai levél
Áldást hozó énekmondó
Beszélgetés Dinynyés Józseffel
Fórum
Remekmű született zűrzavaros világunkban
Nyilvános eszmecsere A passió című filmről
A szenvedő Jézus evangéliuma
Mel Gibson szerint
Visszadobott halak
Gondolatok a megváltásról
Ahogy az Olvasó látta...
Mel Gibson Máriája
Ünnep
A görög katolikus húsvét tündöklése
Húsvéti "szeretetsúgás"
Balás Béla püspök a keresztútról, a nyilvánosságról és a hiányzó civil prófétákról
Fórum
Szeretem az egyházat
Száz éve született Yves Congar domonkos teológus
Egyesült, művelt, hívő kereszténységet!
Beszélgetés Gánóczy Sándor teológusprofesszorral
Élő egyház
A Boldogasszony óvja Imre atyát!
Folytatódik a debreceni Szent Anna-székesegyház restaurálása
Ahol a misén több a gyerek, mint a felnőtt
Harmincéves a fácánkerti imaház
Faludi Ferencre emlékezünk
Előrehozott EU-csatlakozás
Mozaik
Áldás kíséri életét
Sömenek István papi szolgálatának elismerése
Az Isteni Irgalmasság tisztelete
FELHÍVÁS
Időutazás
Egy óra - kétezer-ötszáz év
Úrnapjára visszatér a kőkereszt
Harangok
Ünnep
Múzeumi "lelkigyakorlat" Debrecenben
Munkácsy tanúságtétele
Fórum
A Regnum Marianum és a "földalatti egyház"
Egy kortárs benyomásai
Egy új európai nép
A laikus katolikus szerepe és az ökumenikus összetartozás az egységesebb Európában
Ünnep
Út a Kálváriára
A születéstől a passióig
Beszélgetés Szelestei Nagy László irodalomtörténésszel
Ifjúság
Kincsünk a reménység
Készüljünk együtt a tavaszi Nagymarosi Találkozóra!
Tűz a szívedben
Evangelizációs este az Új Jeruzsálem közösségben
A feltámadás dala
Hangulatjelentések
Kor-krónika
A fiatal nemzedék egyre fogékonyabb a misztériumra
Programajánló
Országos ifjúsági gyalogos zarándoklat
Kultúra
A szépség hangtalan forrása
Gondolatok Michelangelo Pietájáról
Húsvéti bárány
Beteljesedés
PALETTA
Fórum
Jubileum és egyházzenei találkozó Zsámbékon
Ének a zsámbéki főiskoláért
Fénnyel átlényegített anyag
Lucien Hervé fotóművész kiállítása Pannonhalmán
Hálaadás zenében és prózában
Daróczi Bárdos Tamás zeneszerző Fehérvári Trilógiájáról
A Húsvétünnep és Borisz szerzői
Fórum
Az álmok mediterrán festője
Száztíz éve született Molnár-C. Pál
Az utolsó historikus énekmester
Virágh László hatvanöt éves
Fórum
Fekete István és a húsvét
Kyrie eleison
Karitász és ünnep
Ünnep a Máltai Szeretetszolgálatnál
"Így akarta az Isten!"
Katolikus történészek köszöntése
Az Olvasó írja
Anyaszívű nővérek
Mozaik
Prohászka Ottokárra emlékeztek
Kitüntetés
Keresztút a kiengesztelődésért
Húsvéti nárcisz
A címermadár

 

Bábel Balázs érsek

"Harmadnapra föltámadott az Írások szerint"


A II. vatikáni zsinat idejére visszanyúló emlékem: az Új Ember újságot olvastam fel rendszeresen dédnagyapámnak, amely akkoriban tudósított a megújuló liturgiáról. Akkor találkoztam először a niceai hitvallás magyar fordításával - addig csak az apostoli hitvallást mondtuk magyarul. Máig emlékszem meghökkenésemre, amikor a "harmadnapra föltámadott az Írások szerint" hitcikkelyhez értem. Hogy van ez? Már csak az Írások szerint? És nem egészen biztosan? Akkor még nem tudtam, hogy a Hitvallás a legnagyobb bizonyítékra hivatkozik: az ószövetségi jövendölések beteljesedésére, valamint az Újszövetség szent irataira, amelyeket a vértanú apostolok igehirdetése nyomán jegyeztek le. Amit Jézus Krisztus föltámadásáról tudunk - s amelyből a mi föltámadásunkra is következtethetünk -, legteljesebben a Szentírásból ismerhetjük meg.


A húsvéti misztérium véglegesen összekapcsolta a halált és a föltámadást, ezért a keresztények Jézus szenvedésére a föltámadás fényében gondolnak, és a föltámadást úgy ünneplik, hogy szemük előtt van Jézus halála.

Martin Heidegger érdeméül szokták felhozni, hogy senki úgy nem mert szembesülni a halálra szánt léttel, mint ő: a legtöbb filozófia és világnézet ugyanis vagy figyelmen kívül hagyja a halál értelmetlenségét, vagy azt átugorva a túlvilág vigaszát keresi. - Jézus azonban nem filozófiailag, hanem egzisztenciálisan találkozott a halál mélységeivel. A mozikban most vetített, sok vitát kavart film sokkoló módon mutatja be Jézus megkínzatását és halálát, de azt már csak sejthetjük, hogy mit élt át Jézus, amikor a kereszten a 21. zsoltárt imádkozta, és azzal teljesen azonosult: "Istenem, Istenem, miért hagytál el engem?" Ez arról tanúskodik, hogy átlépte végső magányunk kapuját, hogy szenvedése révén elmerült elhagyatottságunk sötétségébe. Több mai teológus szerint azt a hittételt, hogy Jézus alászállt a poklokra, itt élte meg igazán. Ezzel győzte le a halált, vagy pontosabban: a halál, amely azonos volt a pokollal, többé nem azonos azzal.

Csak a feltámadás valóságából visszatekintve írhatta Prohászka Ottokár: "Jézus szembenéz a halállal, úgy, ahogy Ő tud nézni, nem passzíve, hanem pathetice, a diadal páthoszával; halál, - mondja - megtörlek, meghaltam, hogy az élet föltámadjon." - A halál bekövetkeztekor Jézus elhagyatott és megvetett volt.

Csak a föltámadás után igazolódott, amit önmagáról hirdetett: megölik, de harmadnapra föltámad. Azóta hitténnyé lett, amit követőinek ígért: "Atyám akarata az, hogy mindaz, aki látja a Fiút, és hisz benne, örökké éljen. Én feltámasztom az utolsó napon" (Jn 6,40). Így Jézus föltámadása oka és mintája lett a mi föltámadásunknak, amely nélkül értelmetlen hitünk és keresztény létünk.

Az apostoli igehirdetés arról szóló örömhír, hogy az örök élet valamilyen formában már most elkezdődik, és a feltámadás több fokozatban megy végbe. Az egyház a krisztusi életbe olt be a keresztséggel, amely eltörli bűneinket, és a keresztény hit által más lesz az életszemléletünk, tetteink, de a gyászunk is. Mindenre rávetül a föltámadás fénye. Ezért írta Szent Pál apostol az efezusiaknak - akik még itt a földön éltek -: "A végtelenül irgalmas Isten Krisztussal életre keltett minket, bűneink miatt halottakat. Feltámasztott minket, és Krisztus Jézusban a mennyeiek közé ültetett" (Ef 2,4-5). Az évenként megünnepelt szent három nap szentírási olvasmányaival, liturgikus könyörgéseivel, énekeivel, csöndjeivel és mindenekelőtt a nagyszombati vigíliával sűrítve adja meg ezt a lelki tapasztalatot, de csak azoknak, akik vállalják a tudatos belekapcsolódást és a nagyböjti ráhangolódást.

Emberi esendőségünk miatt csak a földi történés végére gondolunk, de azt valljuk, hogy a Krisztussal való kapcsolatot a halál sem töri meg. Valljuk föltámadását és elmélkedünk szeretetéről, ami bizonyítottan Jézus szenvedésében és halálában lett teljessé.

Ezért még a keresztútjárás is a föltámadásba vetett hitünket erősíti.

Költőien fejezi ki mindezt Vas IstvánHúsvéti ének a testről című versében: "...Az tudja, mi a test, aki szenved vele,/Te tudod, Istenem, szenvedés istene,/... Az embert, akinek testét itt felöltéd,/ amit teremtettél, szereted, szeretted,/ akkor is, amikor már vitted a keresztet./ Szeretted akkor is, mikor már szögeztek,/ szenvedés istene,/ TE tudod a testet,/ s amióta láttam, mi érte a váltság,/ elhiszem már én is a test feltámadását..."

Az elhaló búzaszem dialektikáját Jézus maga élte meg, a teljes elvesztettség nagypéntekje után a feltámadásban, az Atya örömében megtalálta életét.

Templomainkban a nagyszombat estéjén meggyújtott húsvéti gyertya is beszédesen fejezi ki ezt a misztériumot. Rajta van Jézus öt szent sebének jele, a Jelenések könyvéből ismert diadalmas meghatározás, hogy ő az Alfa és az Ómega - a kezdet és a vég -, vagyis Isten győzelmes Fia. Ahogy a gyertya csonkig ég, miközben melegít és világít, úgy Jézus is az utolsó leheletéig hűséges volt az Atyához, miközben tanúságot tett a szeretetről, tanításával világított, és föltámadásával meggyújtotta a túlparti fényeket.

Nekünk megingathatatlanul kell hinnünk a Feltámadt Krisztusban - aki egyébként a szemtanúktól is hitet követelt: s ők is ezzel a hittel tanúskodtak róla, és áldozták érte életüket.

Így igazolta Jézus halálával és föltámadásával a kinyilatkoztatott Örömhírt: "harmadnapra föltámadott az Írások szerint".

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu