Uj Ember

2004.04.18
LX. évf. 15-16. (2905-06.)

A harangok is
hirdetik:
Feltámadott!
Alleluja!

Főoldal
Címlap
"Harmadnapra föltámadott az Írások szerint"
Húsvéti üzenete az Új Ember olvasóinak
Áldott húsvétot
Lelkiség
Nagypéntek és húsvét tanúi...
Szentírás-magyarázat
Ne keressétek az élőt a halottak között!
Homíliavázlat
"Ti is tegyétek..."
Liturgia
A hét szentjei
Szent I. Márton pápa és vértanú
Nap az éjből
Nem három napig tartó csoda
A megnyílt sziklasír a történelem kihívása
A hét liturgiája
Lelkiség
A második feltámadás
Szentírás-magyarázat
Ha mi nem, a kövek fognak megszólalni
Homíliavázlat
Ünnepelni, majd megérteni
Liturgia
Hajnal-vízió
A HÉT SZENTJEI
Szent Anzelm püspök és egyháztanító
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
Magyar állampolgárság az Európai Unióban
Jogok, könnyebbségek és nehézségek a belépés után
Húsvéti locsolás
Keresztény Közéleti Akadémia
Konferenciát tartottak a magyar gazdaság jövőjéről
Fórum
Egyházpolitika helyett nemzetstratégia...
Beszélgetés Orbán Viktorral
A pápa álma Európáról
Katolikus szemmel
Az élet továbbadása
A béke záloga: az emberi méltóság tiszteletben tartása
Új tudományos eredmények bioetikai értékelése
A megbékélés ügyvédje
Isépy Tamás halálára
A nemzetbiztonság és a szekták
Fórum
Mindig legyen egy arc...
Kármelita nővérek Magyarszéken
Fórum
Szent Kinga és Boldog Jolán nyomdokain Lengyelországban
Skaryszewi találkozás egy magyar klarissza nővérrel
Világvárosok a hitébresztés útján
Újraevangelizálás párizsi módra
Fórum
A húsvét szentsége - a házasság is
Tízéves a családokhoz írt pápai levél
Áldást hozó énekmondó
Beszélgetés Dinynyés Józseffel
Fórum
Remekmű született zűrzavaros világunkban
Nyilvános eszmecsere A passió című filmről
A szenvedő Jézus evangéliuma
Mel Gibson szerint
Visszadobott halak
Gondolatok a megváltásról
Ahogy az Olvasó látta...
Mel Gibson Máriája
Ünnep
A görög katolikus húsvét tündöklése
Húsvéti "szeretetsúgás"
Balás Béla püspök a keresztútról, a nyilvánosságról és a hiányzó civil prófétákról
Fórum
Szeretem az egyházat
Száz éve született Yves Congar domonkos teológus
Egyesült, művelt, hívő kereszténységet!
Beszélgetés Gánóczy Sándor teológusprofesszorral
Élő egyház
A Boldogasszony óvja Imre atyát!
Folytatódik a debreceni Szent Anna-székesegyház restaurálása
Ahol a misén több a gyerek, mint a felnőtt
Harmincéves a fácánkerti imaház
Faludi Ferencre emlékezünk
Előrehozott EU-csatlakozás
Mozaik
Áldás kíséri életét
Sömenek István papi szolgálatának elismerése
Az Isteni Irgalmasság tisztelete
FELHÍVÁS
Időutazás
Egy óra - kétezer-ötszáz év
Úrnapjára visszatér a kőkereszt
Harangok
Ünnep
Múzeumi "lelkigyakorlat" Debrecenben
Munkácsy tanúságtétele
Fórum
A Regnum Marianum és a "földalatti egyház"
Egy kortárs benyomásai
Egy új európai nép
A laikus katolikus szerepe és az ökumenikus összetartozás az egységesebb Európában
Ünnep
Út a Kálváriára
A születéstől a passióig
Beszélgetés Szelestei Nagy László irodalomtörténésszel
Ifjúság
Kincsünk a reménység
Készüljünk együtt a tavaszi Nagymarosi Találkozóra!
Tűz a szívedben
Evangelizációs este az Új Jeruzsálem közösségben
A feltámadás dala
Hangulatjelentések
Kor-krónika
A fiatal nemzedék egyre fogékonyabb a misztériumra
Programajánló
Országos ifjúsági gyalogos zarándoklat
Kultúra
A szépség hangtalan forrása
Gondolatok Michelangelo Pietájáról
Húsvéti bárány
Beteljesedés
PALETTA
Fórum
Jubileum és egyházzenei találkozó Zsámbékon
Ének a zsámbéki főiskoláért
Fénnyel átlényegített anyag
Lucien Hervé fotóművész kiállítása Pannonhalmán
Hálaadás zenében és prózában
Daróczi Bárdos Tamás zeneszerző Fehérvári Trilógiájáról
A Húsvétünnep és Borisz szerzői
Fórum
Az álmok mediterrán festője
Száztíz éve született Molnár-C. Pál
Az utolsó historikus énekmester
Virágh László hatvanöt éves
Fórum
Fekete István és a húsvét
Kyrie eleison
Karitász és ünnep
Ünnep a Máltai Szeretetszolgálatnál
"Így akarta az Isten!"
Katolikus történészek köszöntése
Az Olvasó írja
Anyaszívű nővérek
Mozaik
Prohászka Ottokárra emlékeztek
Kitüntetés
Keresztút a kiengesztelődésért
Húsvéti nárcisz
A címermadár

 

Remekmű született zűrzavaros világunkban

Nyilvános eszmecsere A passió című filmről

A passió című film világszerte sok millió nézőt vonzott a mozikba, óriási sikere hazánkban is vitathatatlan. Mel Gibson alkotása azonban a nézettségi mutatókon túl társadalmi hatását tekintve is jelentős. Állásfoglalásra, a látottak továbbgondolására késztet. A film ellenzőit indulatos nyilatkozatokra, a nézők sokaságát pedig Jézus személyének, a keresztény hit igazságainak mélyebb megismerésére sarkallja. Világszerte rendeznek szakértők bevonásával a filmet elemző pódiumbeszélgetéseket.

Budapesten március 31-én tartottak nyilvános eszmecserét a filmről a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Karának (PPKE-JÁK) dísztermében.

Fodor György,a katolikus egyetem rektora a filmmel kapcsolatos recenziókra, kritikákra reagálva a jelenlévőknek elmondta: Mel Gibson a legjelentősebb amerikai biblikusokat kérte fel, hogy a passió történeti körülményeit rekonstruálják, ugyanakkor arra is törekedett, hogy ne egyfajta dokumentumfilm szülessék, amely igyekszik aprólékosan előadni a történteket. A rendező egyszerűen a szenvedés drámaiságát és realitását kívánta ábrázolni, mindazt, amit az Isten Fia értünk elszenvedett.

A PPKE rektora az evangéliumok keletkezésével kapcsolatban felhívta a figyelmet arra, hogy az írásba foglalt szöveg megjelenését megelőzte az élő közösség, az egyház, a szent hagyomány léte. Az apostolok számára Jézus halálát és feltámadását követően, pünkösdkor "állt össze a kép", ekkor kezdtek visszaemlékezni a történtekre - a húsvét és a pünkösd fényében. A későbbiek során mindent a megdicsőülés, a beteljesedés szemszögéből fogalmaztak meg.

A kutatók szerint elsőként a passiót foglalták írásba, majd Krisztus után 65 és 70 között keletkezett Márk evangéliuma. Ekkor még éltek a szemtanúk, az a generáció, amely átélte a Jézussal való találkozást. Nem volt idő mítosz- vagy legendaképződésre. Más vallásalapítók legendákkal átszőtt életrajzát haláluk után több száz évvel írták le, Jézus esetében azonban közel állnak az írások a megtörtént eseményekhez - fejtette ki Fodor György.


Mel Gibson filmjét értékelve a rektor egy dél-amerikai bíborost idézve leszögezte: "A passió a hit és a művészet diadala."

Kránitz Mihály, a PPKE rektorhelyettese a sokat hangoztatott váddal kapcsolatban - miszerint A passió egyes jelenetei leplezetlenül ábrázolják a fizikai erőszaknak kiszolgáltatott embert - rámutatott, hogy a szenvedés valósága nem idegen a kereszénységtől. Elmondta azt is, hogy a szenvedés önmagában nem jó, de ha ránk szakad, akkor vállalni kell. Akik nem csak a külső szemlélő kíváncsiságával nézik meg a filmet, azokban megmarad a szenvedő Krisztussal való találkozás emléke, egy olyan élmény, ami megérinti a szívet - mondotta.

Sáry Pál történész, aki nemrég könyvet adott ki az ókori keresztre feszítésekről, felhívta a figyelmet arra, hogy a filmben látható durva, véres jelenetek összhangban vannak az evangélium adataival, és többnyire a torinói lepel széles körben ismertté vált adataival is. Többek közt Josephus Flavius történeti írásaira hivatkozva felhívta a figyelmet arra, hogy a korabeli ostorozási gyakorlat következtében sokan meg is haltak.

A pódiumbeszélgetésen megjelent érdeklődők kérdéseire válaszolva kitért arra is, hogy Jézus keresztre feszítésének módját tekintve megoszlik a szakértők véleménye.

Sáry Pál szerint a film alkalmat ad a Krisztussal való találkozásra, hitet ébreszt és erősít, sőt, várhatóan vallási megújhodást is eredményez.

Zlinszky János jogászprofesszor,volt alkotmánybíró jogi szempontból vizsgálta a film "alaptörténetét". A Jézus perének nevezett folyamatról szólva összefoglalóan elmondta: Jézussal kapcsolatban nem hoztak a zsidó perrend értelmében vett ítéletet, a nagytanács döntése inkább politikai állásfoglalásnak tekinthető. A názáretit koncepciós vádak alapján átadták Pilátusnak, aki szintén nem hozott ítélet (a római jog értelmében), hanem a béke megőrzése érdekében egy "rendőrhatósági intézkedéssel" kivégeztetett egy olyan embert, aki "vélhetően zavargást kelthet".

Koltay Gábor filmrendező esztétikai, társadalomfilozófiai szempontból elemezte Mel Gibson alkotását. A filmművészetben sok nagyszerű alkotás született - mondta -, de közülük is kevés olyan, amit remekműnek nevezhetünk: ilyen A passió is. A film találkozik a mai nézők ízlésével, a rendező pontosan eltalálta a - technikai értelemben véve is - legkorszerűbb kifejezési módot, ugyanakkor gyökeresen mást üzen, mint a kortárs akciófilmek.

A filmmel szembeni ellenállás okait boncolgatva Koltay Gábor szerint tudomásul kell vennünk: a világ és benne Kelet-Közép-Európa szellemi zűrzavarába érkezett meg A passió. A közhangulat, a média azt sugallja, hogy az egyes ember nem tehet semmit a nagy és erős globális világhatalommal szemben. A film azt üzeni, hogy akármilyen véres és agresszív a hatalom, le lehet győzni a szellem és a szeretet erejével.

K.L.

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu