Uj Ember

2007.12.23
LXIII. évf. 51-52. (3097-98.)

Ingyenes
műsormelléklettel

Főoldal
Címlap
Egy lett közülünk...
Erdő Péter bíboros, esztergom-budapesti érsek
Fel nagy örömre!
Áldott ünnepeket
Lelkiség
Hallgatag hűség
Szentírás-magyarázat
Jézus születése - az Élet születése
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XXXI. rész)
LITURGIA
Nagy Szent Leó pápa karácsonyi beszédéből
A két hét liturgiája
Lelkiség
Nagy titok ez!
Szentírás-magyarázat
A nevelés együtt teremtés
Homíliavázlat
Valami igazit
LITURGIA
KÉT HÉT SZENTJEI
Élő egyház
Új templom a városközpontban
Ismét megszorítás: az egyházi közgyűjteményeken a sor
A keresztény egyházak tiltakoznak
Vendégváró
"Adjon az Isten sok karácsonyestét erőben, egészségben!"
Nemzetközi betlehemes találkozó
Szentmária: egy templom két helyen
Szent Erzsébet "teret hódít"
A szolgáló szeretet emlékeztetői Ibrányban
Életet menthet...
Fórum
"Aki nem ismeri a Szentírást, nem ismeri Krisztust"
Püspökkari körlevél a Biblia évének kezdetére
Krisztus jelenléte igéje által
A Biblia éve (1.)
A család a béke közössége
Pápai üzenet a béke negyvenedik világnapjára
Fórum
Magyar műveltség
Látogatás Kodály Zoltán lakásában
Kalandozások Kárpátalján és Felvidéken
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (25.)
Ünnep
Hinni, bízni és szeretni
Téli dal
A várakozás gyertyáira
Karácsony
Katolikus szemmel
Drága új év
Tél jön
Közelebb a szegényekhez, közelebb az emberekhez
Kézikönyv az egyház társadalmi tanításáról
A mai világ botránkoztatja a szegények lelkét
Karácsonyi levél
Betlehem
Katolikus szemmel
Kifütyülés és taps
Kihirdették az Alapjogi Chartát
A kiengesztelődés útja a megismerés
Magyar-szlovák reménység
Fórum
Emberi törvény nem szentesítheti
A haladásba vetett hit korlátai
XVI. Benedek pápa új enciklikája a reményről
Minden keresztény feladata, hogy hirdesse az evangéliumot
A Hittani Kongregáció jegyzéke az evangelizálásról
Hidak
Ünnep
Aki követi az egyház tanácsát, jobbá válik
A román ortodoxok karácsonya
Mire várunk karácsonykor?
Hogy Jézus Krisztus megszülessen - bennünk
Világegyház
Az egyház eseményei, megnyilatkozásai a világban - 2007-ben
Élő egyház
Hazai egyházunk egy éve - az események tükrében
Január
Fórum
Menekülés Egyiptomba
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
A vörös székesegyháztól a mátraalji faluig
Jó Pásztor nővérek Gyöngyösorosziban
Nagyüzem a kisüzemben
A katolikus iparos adventje
Ünnep
Karneváli pompával...
Karácsony Máltán
Karácsony a Baltikumban
Menekültek barlangja
Fórum
Összefogásra ítélve
avagy merre tart az erdélyi magyarság
"Nekik még istálló sem jutott most"
Karácsony a világháborúban
Vox humana
Advent
Katolikus szemmel
Isten gyermekeiként várjuk a születendő Gyermeket
Advent - úrjövet (3.)
A keresztény élet nem elmélet
Vecsei Miklós a hajléktalanokkal közös sorsunkról
Ünnep
Az élmény töredékesen menthető át nyelvre
Karácsonyi beszélgetés Szelestei Nagy László dékánnal
A kis Jézus, aranyalma
Hagyományos karácsonyi ételeink
Zsófia temploma
Álmodik a múlt
Fórum
Hívom és küldöm a családokat!
Meg kell tanulni élni a nők új lehetőségeivel
Beszélgetés Kopp Mária professzor asszonnyal
Fórum
Miért éppen Genf?
Négyszáz magyar az év végi taizéi találkozón
Neve: Karácsony
Séta utca
Történetek koszorúja
Mozaik
Székely gyermekek karácsonyi hangversenye
Megjelent az Aranybiblia
Akik igazán rászorulnak
A Kárpátaljai Ferences Misszió Alapítvány
Szent Erzsébet ünnepe - Chilében
Karácsonyi kaktusz
A növény, amely lejött a fáról
Korán jön a téli este
Ünnep
Karácsonyi tűnődések
Karácsonyra dédi hazatért
Ilike
Az Olvasó írja
Nemcsak karácsonykor kopogtat...
Fórum
Holland szalonnával kezdődött...
A szükséget szenvedő egyház segítője
"Kedvét találta lelkében az Úr"
Kaszap István erényeiről
Mindenkinek atyja volt...
Rejtély Öskün
A gyilkos rágalom áldozatai
Kultúra
A játékot játszva kell tanítani
Egy karácsonyi álom
Chemiakin Diótörője
Don Matteo után
Paletta
Mozaik
Magyar Örökség-díj a piaristáknak
Betlehemi jászolok kiállítása
A csendben Isten szól hozzánk
Lelki nap - lányoknak
Cukrászda a szaléziaknál

 

A kis Jézus, aranyalma

Hagyományos karácsonyi ételeink

Van minden, mint karácsonykor - tartja a szólás, hiszen a szenteste és az ünnepnapok hagyományosan fontos része a gazdag, közös étkezés. I. Szent Gyula pápa nagy bölcsességgel nevezte ki december 25-ét, ezt a téli napfordulóhoz közel eső napot a Megváltó születésnapjává, hiszen ez az időszak az emberiség számára ősidőktől fogva a fény győzelmének, az élet újjászületésének örömünnepe volt. A tradicionális karácsonyi ételek és azok elfogyasztásának szokásai is mind e szimbólumrendszerhez kötődnek.


Ilyenkor még a legszegényebb családok is igyekeznek gazdag asztalt teríteni, hiszen már maga az ünnepi étkezés előrevetíti a jövő év bőségét, de a hagyományos karácsonyi ételek egyenként is mind szimbolikus jelentést hordoznak, s e jelképek máig élnek még a városi ember ünnepében is.

A szenteste elmaradhatatlan étele a hal. Egyrészt, mert régen advent is böjti idő volt, Ádám és Éva napja pedig szigorú böjti nap, másrészt a magyar hagyományokban a halpikkely gazdagságot jelent a következő esztendőre. Másnap a karácsonyi főétel régen disznóból készült, mivel az előre túr, így segíti a család előrejutását, míg tyúk, illetve szárnyas nem kerülhetett az asztalra, mert az elkaparja a szerencsét.

Karácsonykor - majd később szilveszterkor és újév napján is - előnyben részesítették azokat az ételeket, amelyek sok termést, magot hoznak, hiszen azok bőséges új évet ígérnek: ezért fontos része az ünnepi étkezésnek a bab, a lencse, a mák, a mazsola.

A töltött ételek, mint a töltött káposzta és a bejgli is a következő esztendő jó termését, a temékeny állatokat, a teli csűröket hivatottak biztosítani. Maga a bejgli egyébként, amely eredetileg zsidó ünnepi étel volt, csak a XVI. század óta ismert nálunk.

A dió mint ősi Krisztus-szimbólum (Nux est Christus) szintén nem hiányozhat a karácsonyi asztalról. A termés keserű, zöld burka az Úr földi szenvedésére, csonthéja a keresztfára vagy a sziklasírra, belső magja Jézus isteni természetére utal. A néphiedelem szerint az ártó lelkek az esztendő leghosszabb éjszakáin, Luca-nap és karácsony estéje között vannak hatalmuk teljességében. A szenteste várakozásban töltött, eszkatológikusnak érzett óráiban a gonosz felett aratott győzelmet szimbolizálja a csonthéjból feltört dióbél.

A másik jellegzetes gyümölcse a karácsonyi asztalnak az alma. Ez a legtöbb népnél erotikus jelkép, a bibliai hagyomány szerint a tudás fájának termése. Belőle sarjad azonban az élet fája, amelynek termése maga a Megváltó: "A kis Jézus, aranyalma, / Bodogságos Szűz az anyja" - szól a karácsonyi ének. Az ünnepi asztal almája tehát Isten irántunk érzett szeretetének jelképe. Ugyanakkor számos néphiedelem és jóslás is kötődik hozzá; a legelterjedtebb, hogy szenteste a családfő annyi cikkelyre vágja az almát, ahány családtag van, majd együtt megeszik, hogy az év során bármi történik is, összetartsanak.

Az ünnepi vacsora részeként - néhol első fogásként - ma is sok helyen fogyasztanak mézet, mellé esetleg fokhagymát, amely ősi gonoszűző, egészségmegőrző szer, illetve ostyát, amely természetesen Krisztus testére utal. A méz kultikus jelentősége még az ókori, kora középkori időkből származik. A méhek a hiedelem szerint ugyanis "szűzi életet" élnek, s nem elpusztulnak, hanem meghalnak, mint az ember. A népi vallásosságban mindez úgy élt tovább, hogy a méhek a Szűzanya könnycseppjeiből származnak. Emellett a méz - illetve a hagyományosan sokféle karácsonyi sütemény - édessége az ünnep örömét is kifejezi, és előrejelzi a boldog új esztendőt.

Szalontai Anikó

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu