Uj Ember

2007.12.23
LXIII. évf. 51-52. (3097-98.)

Ingyenes
műsormelléklettel

Főoldal
Címlap
Egy lett közülünk...
Erdő Péter bíboros, esztergom-budapesti érsek
Fel nagy örömre!
Áldott ünnepeket
Lelkiség
Hallgatag hűség
Szentírás-magyarázat
Jézus születése - az Élet születése
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XXXI. rész)
LITURGIA
Nagy Szent Leó pápa karácsonyi beszédéből
A két hét liturgiája
Lelkiség
Nagy titok ez!
Szentírás-magyarázat
A nevelés együtt teremtés
Homíliavázlat
Valami igazit
LITURGIA
KÉT HÉT SZENTJEI
Élő egyház
Új templom a városközpontban
Ismét megszorítás: az egyházi közgyűjteményeken a sor
A keresztény egyházak tiltakoznak
Vendégváró
"Adjon az Isten sok karácsonyestét erőben, egészségben!"
Nemzetközi betlehemes találkozó
Szentmária: egy templom két helyen
Szent Erzsébet "teret hódít"
A szolgáló szeretet emlékeztetői Ibrányban
Életet menthet...
Fórum
"Aki nem ismeri a Szentírást, nem ismeri Krisztust"
Püspökkari körlevél a Biblia évének kezdetére
Krisztus jelenléte igéje által
A Biblia éve (1.)
A család a béke közössége
Pápai üzenet a béke negyvenedik világnapjára
Fórum
Magyar műveltség
Látogatás Kodály Zoltán lakásában
Kalandozások Kárpátalján és Felvidéken
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (25.)
Ünnep
Hinni, bízni és szeretni
Téli dal
A várakozás gyertyáira
Karácsony
Katolikus szemmel
Drága új év
Tél jön
Közelebb a szegényekhez, közelebb az emberekhez
Kézikönyv az egyház társadalmi tanításáról
A mai világ botránkoztatja a szegények lelkét
Karácsonyi levél
Betlehem
Katolikus szemmel
Kifütyülés és taps
Kihirdették az Alapjogi Chartát
A kiengesztelődés útja a megismerés
Magyar-szlovák reménység
Fórum
Emberi törvény nem szentesítheti
A haladásba vetett hit korlátai
XVI. Benedek pápa új enciklikája a reményről
Minden keresztény feladata, hogy hirdesse az evangéliumot
A Hittani Kongregáció jegyzéke az evangelizálásról
Hidak
Ünnep
Aki követi az egyház tanácsát, jobbá válik
A román ortodoxok karácsonya
Mire várunk karácsonykor?
Hogy Jézus Krisztus megszülessen - bennünk
Világegyház
Az egyház eseményei, megnyilatkozásai a világban - 2007-ben
Élő egyház
Hazai egyházunk egy éve - az események tükrében
Január
Fórum
Menekülés Egyiptomba
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
A vörös székesegyháztól a mátraalji faluig
Jó Pásztor nővérek Gyöngyösorosziban
Nagyüzem a kisüzemben
A katolikus iparos adventje
Ünnep
Karneváli pompával...
Karácsony Máltán
Karácsony a Baltikumban
Menekültek barlangja
Fórum
Összefogásra ítélve
avagy merre tart az erdélyi magyarság
"Nekik még istálló sem jutott most"
Karácsony a világháborúban
Vox humana
Advent
Katolikus szemmel
Isten gyermekeiként várjuk a születendő Gyermeket
Advent - úrjövet (3.)
A keresztény élet nem elmélet
Vecsei Miklós a hajléktalanokkal közös sorsunkról
Ünnep
Az élmény töredékesen menthető át nyelvre
Karácsonyi beszélgetés Szelestei Nagy László dékánnal
A kis Jézus, aranyalma
Hagyományos karácsonyi ételeink
Zsófia temploma
Álmodik a múlt
Fórum
Hívom és küldöm a családokat!
Meg kell tanulni élni a nők új lehetőségeivel
Beszélgetés Kopp Mária professzor asszonnyal
Fórum
Miért éppen Genf?
Négyszáz magyar az év végi taizéi találkozón
Neve: Karácsony
Séta utca
Történetek koszorúja
Mozaik
Székely gyermekek karácsonyi hangversenye
Megjelent az Aranybiblia
Akik igazán rászorulnak
A Kárpátaljai Ferences Misszió Alapítvány
Szent Erzsébet ünnepe - Chilében
Karácsonyi kaktusz
A növény, amely lejött a fáról
Korán jön a téli este
Ünnep
Karácsonyi tűnődések
Karácsonyra dédi hazatért
Ilike
Az Olvasó írja
Nemcsak karácsonykor kopogtat...
Fórum
Holland szalonnával kezdődött...
A szükséget szenvedő egyház segítője
"Kedvét találta lelkében az Úr"
Kaszap István erényeiről
Mindenkinek atyja volt...
Rejtély Öskün
A gyilkos rágalom áldozatai
Kultúra
A játékot játszva kell tanítani
Egy karácsonyi álom
Chemiakin Diótörője
Don Matteo után
Paletta
Mozaik
Magyar Örökség-díj a piaristáknak
Betlehemi jászolok kiállítása
A csendben Isten szól hozzánk
Lelki nap - lányoknak
Cukrászda a szaléziaknál

 

A Biblia éve (1.)

Krisztus jelenléte igéje által

A karácsonyi időben gyakran gondolunk arra, hogy az "Ige testté lett és közöttünk lakott" (Jn 1,14). A Biblia évének küszöbén gondoljunk az Isten igéjére mint a Szentlélektől sugalmazott iratok összességére is.


A II. vatikáni zsinat liturgikus konstitúciójának gyakran idézett hetedik pontja a megdicsőült Krisztus ötféle jelenléti módjáról beszél: Krisztus valóságosan jelen van mindenekelőtt az Eucharisztiában, továbbá jelen van szentmiseáldozatban a miséző pap személyében, kegyelmével a szentségekben, és ígérete szerint jelen van az imádkozók közösségében, valamint "jelen van igéje által, minthogy ő maga szól hozzánk, amikor az egyházban a Szentírást olvassák" (SC 7).

Ezek közül négyről már XII. Piusz pápa Mediator Dei kezdetű enciklikája, a liturgikus konstitúció legfőbb forrása is beszélt (MD 20), de egészen új elem a zsinat tanításában Krisztus jelenléte a liturgiában igéje által. Sokak számára teljesen újnak és protestáns jellegűnek tűnt ez a tanítás. Éppen ezért VI. Pál pápa Mysterium fidei című körlevele - a különböző jelenléti módozatokról szólván - ezt pontosabban is meghatározta: "Más értelemben és mégis valóságosabban jelen van egyházában, amikor az igét hirdet, hiszen az evangélium, amit hírül ad, az Isten igéje, és Krisztusnak, a megtestesült Igének a nevében és tekintélyével, az ő segítségével hirdeti."

Isten igéje tehát nem csupán a kinyilatkoztatott igazságok tárháza, hanem Isten kegyelmi működésének lényeges formája. Már az Ószövetség is tanúsítja, hogy az isteni szó az Úr jelenlétének egyik módja a nép körében: A Biblia istene beszélő Isten, sőt, Jézus Krisztusban az "Ige testté lett". Az egyház a liturgiában nemcsak Isten és az ember egykori párbeszédére emlékezik, hanem ez a párbeszéd folytatódik: "A liturgiában ugyanis Isten szól a népéhez és Krisztus most is hirdeti az örömhírt" (SC 33). Az apostolok és utódaik Krisztus tekintélyével hirdetik az evangéliumot, mert az Úr azt mondta: "Aki titeket hallgat, engem hallgat" (Lk 10,16). Nem véletlen tehát, hogy ugyanaz a megosztottság valósul meg az apostoli szóval szemben, mint amilyet már megfigyelhetünk Jézussal szemben: egyesek visszautasítják, mások elfogadják. Vannak olyanok, akik csak meghallgatják, de vannak olyanok is, akik tanulékony lélekkel elfogadják az Isten szavát, hogy tettekké váltsák (Jak 1,21kk), és általa elnyerjék az üdvösséget (1 Kor 15,2).

A Didaché, az apostolok halála utáni időszak legfontosabb műve, amely betekintést ad az ősegyház liturgikus életébe, azt állítja, hogy az Úr jelen van, ahol az ő dicsőségét hirdetik (4,1). Szent Ágoston találó megfogalmazása szerint "az evangélium Krisztus ajka, ő a mennyben van, de nem szűnik meg beszélni a földön" (Serm 85,1). Ez a hitbeli meggyőződés az alapja annak, hogy a liturgiában úgy hallgatjuk az evangéliumot, mintha közvetlenül Jézus szólna hozzánk. Hitünk és a tiszteletadás jeleként állva hallgatjuk az evangéliumot, a miséző pap az evangélium olvasása előtt imádkozik, az evangélium olvasására rendelt diakónus áldást kért a főcelebránstól, sőt még tömjénezéssel is kifejezzük tiszteletünket. Órigenész szerint "az Írásban az Ige testté lett, hogy bennünk lakozzék".

Az igeliturgiában Krisztus jelenik meg, az ő jelenlétének örvendhetünk a Szentírás szavain keresztül. Tanításának napjainkban is "hatalma van": "Akkora erő és hatékonyság van az Isten igéjében, hogy támasz és életerő az egyháznak, hitszilárdság az egyház gyermekeinek, táplálék a léleknek, tiszta és el nem apadó forrása a lelki életnek" (DV 21). A Szentírás nemcsak tanít valamiről, hanem azt is látjuk, hogy amit tanít, azt képes is megvalósítani.

A kinyilatkoztatásról szóló zsinati konstitúció kifejezetten is tanítja, hogy az ige "hitet ébreszt", "kegyelmet közvetít", és "lelki életet táplál" (DV 5, 9, 21). Az Isten szava hitet ébreszt, hiszen a hit hallásból ered: az evangélium hittel való hallgatásából. Az Isten szava teremtő, illetve újjáteremtő szó, amikor közreműködik az ember újjászületésében. "Krisztus hívei nem veszendő magból születtek újjá, hanem maradandóból: az élő Isten igéje által" (1 Pét 1,23). Olyan szó, amely táplálja a lelkünket és tökéletesíti az Istennel való kapcsolatunkat. A megdicsőült Krisztus a liturgiában az ige és az Eucharisztia által egyformán erősíteni és táplálni akarja övéit. Ezért az egyház "a szent liturgiában egyaránt veszi és nyújtja híveinek az élet kenyerét mint Isten igéjének, mint az Úr testének asztaláról" (DV 21).

Szent Paulinus (+431)tanúsága szerint az ő korában még elterjedt szokás volt, hogy két része volt a tabernákulumnak. Egyikben az Eucharisztiát, másikban az Szentírást őrizték. Ezzel azt akarták jelezni, hogy Krisztus igéje által is jelen van az ő egyházában.

Dolhai Lajos

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu