|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI Menekülés Egyiptomba Aprószentek ünnepéhez egy újszövetségi "társjelenetet" választottunk témául: a menekülést Egyiptomba. Tolmácsul pedig három festőt: kettőt német, egyet flamand földről.
A menekülő Szent Családot legtöbbször pihenés közben láthatjuk: nincs ez másként a tárgyalandó három festményünknél sem. Az elsőt az idősebb Lucas Cranach (1472-1553) műhelyéből származtatjuk; a Mária köpenyén olvasható "H S A" monogram, illetve az 1435-ös évszám későbbi kéztől származik. "Biztosan" csak azt tudhatjuk, hogy 1515 után keletkezett a táblakép, és azt, hogy az Ipolyi-gyűjteményből került a múzeum anyagába. A kép pontos témája is nehezen állapítható meg: a Cranach-attribútumnak számító almafa (amely alatt Mária ül) már nem az ősbűnre, hanem a megváltásra utal, az állatok pedig Krisztus születésére, ráadásul mindezt egy német városka előtt. És miért 1515 utánra keltezhető a képünk? Mert ekkorra jelennek meg a fenti motívumok Cranach táblaképein is. A mű minden bizonnyal egy kevésbé tehetséges festő másolata arról a képről, amelyet 1969 decemberében árvereztek el Londonban. A második műalkotás egy nürnbergi-augsburgi mester, Johann König (1586-1642) 1610 körüli munkája. A márványra olajtechnikával készült alkotás az Esterházy-gyűjteményből került Bubics Zsigmond tulajdonába, majd onnét a Keresztény Múzeuméba. König festményén a tájrészlet az itáliai tartózkodás bizonyítéka. Hazatérése után a festő az augsburgi városi tanács tagja, majd elnöke lett, és a városház belsejének díszítési munkájában is részt vett. Később pedig visszatért szülővárosába, Nürnbergbe. A "márványalap" König életművében is különleges helyet képvisel, hiszen leginkább rézlemezre, esetleg vászonra festett. A hosszúkás méretű műalkotáson a fa tövében ülő Máriával és a Kisdeddel, a tőlük kicsit távolabb, szamarával álldogáló Józseffel háromszöget képez az a két puttószerű angyalka, akik a mennyből szállnak alá. Ugyancsak szamarával foglalatoskodik Szent József Victor Honoré Janssens (1658-1736) vásznán. Mária Jézust takargatja be a földön, hátuk mögött angyalok alkotnak külön kompozíciós csoportot. Az eredetileg a Bertinelli-gyűjteményből származó szignált olajfestmény 1680-1688 között készülhetett a művész itáliai tartózkodása során. Dragon Zoltán
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|