Uj Ember

2007.12.23
LXIII. évf. 51-52. (3097-98.)

Ingyenes
műsormelléklettel

Főoldal
Címlap
Egy lett közülünk...
Erdő Péter bíboros, esztergom-budapesti érsek
Fel nagy örömre!
Áldott ünnepeket
Lelkiség
Hallgatag hűség
Szentírás-magyarázat
Jézus születése - az Élet születése
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XXXI. rész)
LITURGIA
Nagy Szent Leó pápa karácsonyi beszédéből
A két hét liturgiája
Lelkiség
Nagy titok ez!
Szentírás-magyarázat
A nevelés együtt teremtés
Homíliavázlat
Valami igazit
LITURGIA
KÉT HÉT SZENTJEI
Élő egyház
Új templom a városközpontban
Ismét megszorítás: az egyházi közgyűjteményeken a sor
A keresztény egyházak tiltakoznak
Vendégváró
"Adjon az Isten sok karácsonyestét erőben, egészségben!"
Nemzetközi betlehemes találkozó
Szentmária: egy templom két helyen
Szent Erzsébet "teret hódít"
A szolgáló szeretet emlékeztetői Ibrányban
Életet menthet...
Fórum
"Aki nem ismeri a Szentírást, nem ismeri Krisztust"
Püspökkari körlevél a Biblia évének kezdetére
Krisztus jelenléte igéje által
A Biblia éve (1.)
A család a béke közössége
Pápai üzenet a béke negyvenedik világnapjára
Fórum
Magyar műveltség
Látogatás Kodály Zoltán lakásában
Kalandozások Kárpátalján és Felvidéken
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (25.)
Ünnep
Hinni, bízni és szeretni
Téli dal
A várakozás gyertyáira
Karácsony
Katolikus szemmel
Drága új év
Tél jön
Közelebb a szegényekhez, közelebb az emberekhez
Kézikönyv az egyház társadalmi tanításáról
A mai világ botránkoztatja a szegények lelkét
Karácsonyi levél
Betlehem
Katolikus szemmel
Kifütyülés és taps
Kihirdették az Alapjogi Chartát
A kiengesztelődés útja a megismerés
Magyar-szlovák reménység
Fórum
Emberi törvény nem szentesítheti
A haladásba vetett hit korlátai
XVI. Benedek pápa új enciklikája a reményről
Minden keresztény feladata, hogy hirdesse az evangéliumot
A Hittani Kongregáció jegyzéke az evangelizálásról
Hidak
Ünnep
Aki követi az egyház tanácsát, jobbá válik
A román ortodoxok karácsonya
Mire várunk karácsonykor?
Hogy Jézus Krisztus megszülessen - bennünk
Világegyház
Az egyház eseményei, megnyilatkozásai a világban - 2007-ben
Élő egyház
Hazai egyházunk egy éve - az események tükrében
Január
Fórum
Menekülés Egyiptomba
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
A vörös székesegyháztól a mátraalji faluig
Jó Pásztor nővérek Gyöngyösorosziban
Nagyüzem a kisüzemben
A katolikus iparos adventje
Ünnep
Karneváli pompával...
Karácsony Máltán
Karácsony a Baltikumban
Menekültek barlangja
Fórum
Összefogásra ítélve
avagy merre tart az erdélyi magyarság
"Nekik még istálló sem jutott most"
Karácsony a világháborúban
Vox humana
Advent
Katolikus szemmel
Isten gyermekeiként várjuk a születendő Gyermeket
Advent - úrjövet (3.)
A keresztény élet nem elmélet
Vecsei Miklós a hajléktalanokkal közös sorsunkról
Ünnep
Az élmény töredékesen menthető át nyelvre
Karácsonyi beszélgetés Szelestei Nagy László dékánnal
A kis Jézus, aranyalma
Hagyományos karácsonyi ételeink
Zsófia temploma
Álmodik a múlt
Fórum
Hívom és küldöm a családokat!
Meg kell tanulni élni a nők új lehetőségeivel
Beszélgetés Kopp Mária professzor asszonnyal
Fórum
Miért éppen Genf?
Négyszáz magyar az év végi taizéi találkozón
Neve: Karácsony
Séta utca
Történetek koszorúja
Mozaik
Székely gyermekek karácsonyi hangversenye
Megjelent az Aranybiblia
Akik igazán rászorulnak
A Kárpátaljai Ferences Misszió Alapítvány
Szent Erzsébet ünnepe - Chilében
Karácsonyi kaktusz
A növény, amely lejött a fáról
Korán jön a téli este
Ünnep
Karácsonyi tűnődések
Karácsonyra dédi hazatért
Ilike
Az Olvasó írja
Nemcsak karácsonykor kopogtat...
Fórum
Holland szalonnával kezdődött...
A szükséget szenvedő egyház segítője
"Kedvét találta lelkében az Úr"
Kaszap István erényeiről
Mindenkinek atyja volt...
Rejtély Öskün
A gyilkos rágalom áldozatai
Kultúra
A játékot játszva kell tanítani
Egy karácsonyi álom
Chemiakin Diótörője
Don Matteo után
Paletta
Mozaik
Magyar Örökség-díj a piaristáknak
Betlehemi jászolok kiállítása
A csendben Isten szól hozzánk
Lelki nap - lányoknak
Cukrászda a szaléziaknál

 

A kiengesztelődés útja a megismerés

Magyar-szlovák reménység

Történelmileg rövidnek mondható magyar-szlovák nemzeti békétlenségünk keservei között 2006. június 29-én Esztergomban a két püspöki kar meghirdette a kölcsönös bocsánatkérést és megbocsátást. Ez a remény biztonságával tölthet el mindannyiunkat, hiszen e megbékélés kimondására a kereszténység két évezredes szeretetgyakorlása tette a pecsétet. Akárcsak a IV-V., majd a VIII. században, amikor a sötétnek nevezett kora középkor keresztény Európájának alapját rakta le egyházunk a görög-római kultúra újrarendezésével a kolostori könyvtárakban, mint Szuromi Szabolcs Anzelm írja a Magyar Sion új folyamának most megjelent számában. Ebbe az európaiságba épült bele Szent István királysága, amelynek századai alatt a keresztény hungarus hazafiság formálta a török veszély miatt is szoros szimbiózisba került magyar és szlovák etnikumot. A latin mellett feltörő magyar és szlovák nyelvű imádság, a hazatudat, a kultúra azonos volt, a két nyelvet kölcsönösen tudták.

Bak Gáspár szepesi nagyprépost 1479-ben szlovákul könyörgött híveiért, a pápáért és Mátyás királyért. A szlovák históriás énekszerző Bornemissza Péterrel egybehangzóan fohászkodott Buda felszabadításáért. Lányi Illés tót prédikációit fordították magyarra Thurzó György nádor halálakor, Pázmány Péter saját nyelvének gyakorlására buzdította kedves tót nációját. E nép nyelvén sorra születtek az énekek Pannóniában a magyarral együtt, s ha a haza veszélyben volt, Istent hívta segítségül Zsolna főterén Rákóczi fejedelem szlovák evangélikus szuperintendens híve, tudós publicista diplomatája. Rudnay Sándor, Esztergom bazilikaépítő hercegérseke 1790-ben ékes szlovák prédikációban intette Nyitrakoroson híveit hűségre a hazához, a Szent Koronához, és együtt imádkozott velük a Budán ülésező országgyűlés sikeréért.

A nemzetté válás is kezdetben európai keresztény értékek mentén zajlott. Kossuthék szlovák kortársainak nagy része édes hazájának tekintette az ő nyelvükön Uhorskónak hívott Hungáriát, s ógyancsak sajnálták, hogy amiciből szlováknak meg magyarnak kell lenni. A romantika Mátyás királlyal ébresztette nemzeti öntudatra a népet, s a szlovák nemzetnek elég volt a hungarus keret. A Tátra szikláiból zuhogó vizek a Dunában egyesülve az ősi Budára és az ifjú Pestre folytak, amit a költő a legszebb diadémnak nevezett Magyarország koronájában. Építették is a várost vagy negyvenezren, a Lánchidat, a Bazilikát, a Parlamentet. A Margit hídtól a Boráros térig, az Andrássy út palotasorában alig akad tégla és habarcs, amelyen ne lenne szlovák munkáskéz nyoma.

A politika, a pénz, az üzlet alapjaiban rengette meg évszázadok erkölcsi értékrendjét, nemzet- és hazafelfogását. A szükséges és természetes polgári életfelfogás múltat romboló repedéseit kitöltő önzés a magyarosodás nemzeti mázával vonta be az országot, amelyben más népek nemzetté válása szükségszerűen a sértődöttség, a bosszú és a politika eszközévé vált. A ma újra felfedezett csernovai sortűz, a pánszlávizmus réme, Trianon bizony közös tragédiája, a kollektív bűnösség, az igazság felének vagy másik oldalának állandó elhallgatása és megannyi más rontás fedi el a szennyes sötétben világító fényeket.

Szemérmesen nem veszszük észre a szlovák szellem nagyjainak intését, hogy a nemzet építése nem folyhat az egykori magyarországi közös, majd magyar nemzetivé lett kultúra megtagadásával vagy meghamisításával. Hviezdoslavnál, Kukučínnál, Milo Urbannál a magyarok nem voltak a szlovák politika végzete. Hiába intettek ellene, azok lettünk.

Ezért kell bocsánatot kérnünk egymástól. Nem is anynyira az embertelenség különböző nyilvánvaló gonosztetteiért, hanem a sok-sok cinkos némaságért, a jóra való restségért, az egymást megismerni és megtanulni nem akarásért, legfőképpen évezrednyi szellemi, hitbéli, kulturális azonosságunk vállalásának restségéért.

A ma meghatározó erőt jelentő szlovák nemzedék az összetákolt Csehszlovákiában járt elemi iskolába, Tiso Szlovákiájában érettségizett, s ama bizonyos negyven év alatt élte felnőttségét. Ugyan mit hallhatott egyáltalán a nemzet keresztény értelmezésének lehetőségeiről? Észrevette-e a Trianonon síró, majd bűnös nemzetnek bélyegzett magyarság, hogy Madách, Jókai, Mikszáth, Molnár Ferenc Janói miért oly nehezen válhattak Európa szuverén nemzetévé?

Kiengesztelődésünk útját szelíden kíséri a megismerés lehetősége, a magyar és a szlovák nemzeti kultúra keresztény gyökerének azonossága. Tomek Vince piarista atyának egyformán volt lelki tápláléka szlovák népdal és Arany János-vers. Belülről ismerte, hogy egy-egy költő milyen melegítő fénnyel, kedves mécsesként vagy fényes csillagként ragyogott a szlovák irodalom egén. Nem is lett magyarrá politikai értelemben, hanem megmaradt hungarusnak.

Nemrégiben Agócs Gergely a Magyar Nemzetben ezt nyilatkozta a táncház hungarikumáról: "Ma már az sem ritkaság, hogy szlovák táncházakban a szlovák közönség... kalotaszegi legényest vagy szászcsávási cigánycsárdást rendel... akármennyire igyekeznek is a szélsőséges politikusok a két nép között ellenséges hangulatot teremteni, az elmúlt évezred a szlovákokat és a magyarokat úgy »egybegyúrta«, hogy valójában csak a nyelv választ el bennünket egymástól." Sőt! Ludovít Novák megfogalmazásában "igen jelentős a magyar nyelv hatása a középszlovák nyelvjárásra... Igen fontos a szlovák-magyar összefüggésrendszer a szlovák nemzeti fejlődés szempontjából - hiszen a szlovákság így fejlődött nemzetté Európa szívében."

2006. június 29. fénye vezet bennünket!

Käfer István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu