Uj Ember

2005.12.25
LXI. évf. 52-01. (2993-2994.)

Venite adoremus!
- Jöjjetek, imádjuk!

Főoldal
Címlap
Gondoljatok ma Rá!
Minden kedves Olvasónknak áldott karácsonyt és boldog új évet kívánunk
Lelkiség
Az Ige testté lett
Szentírás-magyarázat
A jászolban születő szentségek
Homíliavázlat
Szenteste
LITURGIA
Hozzánk hasonló
A hét liturgiája
B év
Lelkiség
A szövetség jele
Szentírás-magyarázat
Jól csak Mária szívével lát az ember
Homíliavázlat
"Őáltala kaptuk az élet Alkotóját"
LITURGIA
A januári életigéből
"Ketten vagy hárman... az én nevemben..."
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Az igazságban a béke
XVI. Benedek pápa üzenete a béke világnapjára
"A magyar hon védelmében..."
Demonstráció az egyházi iskolákért
Egyházi vezetőkkel találkozott a köztársasági elnök
Jótékonysági vásár ajándéktárgyakból
Ajándék az Olvasónak
Ünnep
Amikor az ember nem az irháját, hanem a lelkét menti
Beszélgetés Sütő András marosvásárhelyi íróval
A fa
(Karácsonyi történet - forradalommal)
Ünnep
Mindenki karácsonyfája
Ötven éve a Ferenciek terén
Pedagógus-karácsony
Ötven évvel ezelőtt
Virradni fog
Losonci festő verses karácsonya
Karácsonyi ének 1956
Az Olvasó írja
El nem vesztett karácsonyom
Ünnep
"...nem Betlehemben foglak keresni, hanem a szívemben"
Messzire szakadt magyarok karácsonya
Fórum
Az Úr szolgálatának iskolájában
Salkaházi Sára élő példája
A liturgikus megújulás tanúja
Emlékülés az Éneklő egyház tiszteletére
Együtt az élet jövőjéért
Az Életvédő Fórum programjai
Jászolkiállítás a Vajdahunyad várban
Kétnapos karácsonyi ünnepély a Patronában
Betlehem
Élő egyház
Év végi számadás - az egyházmegyékben
Győri egyházmegye
Szeged-csanádi egyházmegye
Kaposvári egyházmegye
Egri főegyházmegye
Váci egyházmegye
Tábori püspökség
Élő egyház
Kalocsa-kecskeméti főegyházmegye
Veszprémi egyházmegye
Pannonhalmi területi apátság
Pécsi egyházmegye
Debrecen-Nyíregyháza
Székesfehérvári egyházmegye
Szombathelyi egyházmegye
Hajdúdorogi egyházmegye
Világegyház
Új legfőbb pásztor Szent Péter székében
2005 főbb világegyházi eseményei
Ünnep
Az igazi karácsony
Karácsonyi üzenet Dél-Afrikából
"Jézus az ő neve"
Ünnep
Elég volt a sötétségből!
Tempfli József nagyváradi püspök karácsonyi gondolatai
"Szükség van a megtisztulásra..."
Eperjes Károly az igazság kereséséről
Madarakról, s másról
Telhetetlenség
Ünnep
Történeti betlehemes játékok nyomában
Beszélgetés Kilián István professzorral
A mendei triptichon
Fórum
"Add, hogy szeressünk, és ezt életünk mondja el"
A Bizalom zarándokútján - Milánóban
Soha ki nem alvó tűz...
A szent jött el közénk zarándokként
A máriapócsi kegykép centenáriumi ünnepe Budapesten
A máriapócsi könnyező kegykép útja
Kultúra
Johann Strauss és Magyarország
A reménység fénye
Narnia Krónikái - könyvben és filmen
Zárt ajtók mögött
Paletta
Kultúra
Az Isten-kereső József Attila (15.)
"Dolgaim elől rejtegetlek"
Egy régi karácsony
Fórum
Üzenetek a határon túlról
Erdély
Küzdelmes múlt, dolgos mindennapok
Kárpátalja
Hűség a hithez, hűség a magyarsághoz
Felvidék
Ünnepek és hétköznapok
Délvidék
Fórum
Hívom a családokat
Két világ találkozása
Fiatalok a házasság küszöbén
Misszió
A máltai szeretetszolgálat és a rászorulók ünnepnapjai
Ha asztalunkhoz ültetjük a szegényt...
A Sant´ Egidio közösség karácsonyi ebédjei
Ünnep
A lelkek felszabadulása
Avagy: mire figyelmeztet a meghittség ünnepe?
Az utolsó busz
Fórum
Tények és adalékok a túlélés korszakából
Egyháztörténeti konferencia Veszprémben
Az élet zarándokútján
Beszélgetés Tímár Ágnes ciszterci nővérrel
A közelmúlt egyházjogi kiadványai
Ifjúság
Szólj hozzá!
A gyermek
A felnőttek és az angyalok
Az otthon melege és legfőbb kincsünk
A szaléziak lelki napjairól - fiataloknak
Mozaik
Könyv Párizs érsekéről
Kápolna a kórházban
Csak egy veréb?
Ürömi kis csoda
Libanoni cédrus

 

Történeti betlehemes játékok nyomában

Beszélgetés Kilián István professzorral

Kilián István professzor emeritusz a régi magyar drámák, képversek, illetve kéziratos versgyűjtemények kutatója. A Régi magyar drámai emlékek sorozatban minorita, pálos, jezsuita, piarista, valamint protestáns (vegyes témájú) iskoladrámákat tett közzé, tanulmányokkal. A piarista játékok második kötete most jelenik meg. Fontos kutatási területe a történeti magyar betlehemes játékok világa, azok összegyűjtése, közlése. Eddig közel húsz betlehemeshez fűzött irodalom- és művelődéstörténeti megjegyzéseket. A karácsonyi idő Jézus születésének "szép csillagzatában" valóságos szent színház.


- Tíz esztendeje kezdtem kutatni a születés gazdag-szép játékait. Most már addig jutottam, hogy a betlehemeseket merem publikálni.

Az időbeliség irányjelző az elterjedtségben. Hol találhatók, és milyen században első emlékeink?

- Először egy 1732-es keltezésű, latin nyelvű betlehemes került a kezembe Kézdivásárhelyről, majd egy korábbi, az 1629-ből való úgynevezett Dengeleghi "születésjáték". Több mint húsz éve szlovákiai tanulmányutam során Túrócszentmárton könyvtárában kutatva a könyvtár munkatársa, Jozef Telgarski szétrongyolódott kiadványt mutatott, amelyben XVII. századi latin, magyar bibliai idézetekhez kapcsolt, latinul írt prédikációvázlatok lelhetők. A könyv címlapja elveszett, a nyolcadrét nagyságú könyv kemény kötéstáblájából füzettöredék került elő, amely magyarul fogalmazott betlehemes játékot is tartalmaz. Másolatot kaptam róla. Itthon az egyes lapokat Hervay Ferenc segítségével azonosítottam: Komáromi Csipkés György, a jeles debreceni prédikátor, professzor a híveinek írta a prédikációkat, melyeknek első példányából való a túrócszentmártoni. A könyvborítóba rejtett füzetlapokból kiderítettem, hogy 1659 előtt kellett íródniuk. A művek közül a legterjedelmesebb a betlehemes játék szövege. Töredékessége ellenére biztonságosan kitapintható a játék három része. Az első a paradicsomi jelenet, a második a pásztorok párbeszéde a Messiás eljöveteléről, a rá vonatkoztatott próféciákról, az angyal megjelenése és a pásztorok Betlehembe menetele. A harmadik jelenetben a három király előbb Heródesnél érdeklődik az újonnan született királyról, majd a csillagtól vezérelve mennek a jászolhoz...

Bálint Sándor is sokat elmond a betlehemes játékokról, azt is kimutatta, hogy a karácsonyi fenyőfa a paradicsomi almafát, a ráaggatott díszek a tiltott gyümölcsöt, s a fán folyondárszerűen körbe helyezett hosszú dísz a bibliai fán körbetekergő kígyót jelképezi.

Aligha gondolnak erre sokan...

- A szokás szimbolikus jelentése évszázadok alatt elhomályosult, a karácsonyfa-díszítés viszont megmaradt. S ha ez az elhomályosult jelentésű, ma már nem keresztény családi közösségekben is élő hagyomány ennyire erős, nem lehet kizárni, hogy liturgikus, irodalmi, népi betlehemeseink egyik, ma már esetleg elveszett tartozéka úgynevezett paradicsomjátékot is tartalmazott. Hiszen az üdvtörténet szerves része a bibliai bűnbeesés leírása.

Van-e ilyen korai emlék?

- A legrégibb paradicsom-jelenetünk Szegedi LőrincTheophaniájában, 1575-ben jelenik meg. A második mindenképpen a szóban lévő Dengeleghi betlehemes részlete. De megemlítem a harmadikat is: Eszéki István 1667-ből származó Ritmusokkal való szent beszélgetését.

Néhány sort bemutatna a Dengeleghi paradicsom-jelenetből?

- Ádámot idézem, miután evett a tiltott fa gyümölcséből, s hallotta a kígyó szavát. A Balassira emlékeztető költői nyelv, ritmus, melyet mai olvasatban közvetítek, az ördöghöz szóló részlet:

Jaj, hova kell lennem

Mert elveszte engem

Hazugsággal megcsalván! (...)

Már végem! Magamban,

Nagy Uraságomban

Jaj, esett nagy változás!

Testemben, lelkemben,

Érzékenységimben

Jaj, lött nagy fogyatkozás! (...)

Nem lehet szabadulás,

Épségre állatás

Jaj más által nem lehet!

Ha továbblépünk, a kutató melyik betlehemessel folytatja?

- Czerey János játékával Kézdiszentlélekről. Műve vegyes kéziratos gyűjteményében található, dátuma 1650 körüli. Czerey egyértelműen katolikus vallású tanító és kántor volt. Betlehemes játékában kuriózum a színi beosztása: az első jelenetben Szibilla mondja el a Messiásra vonatkozó jövendöléseket. Amint a Sixtus-kápolnában Michelangelo az ószövetségi próféták sorában három antik jósnőt is megfestett, úgy a Messiás érkezésről szóló jóslatokat is szívesen adja a görög jósnők szájába a keresztény középkor. A boldog aranykor érkezésének hitében a római polgárok és írók a keleti messianisztikusi ígéretek nyomán reménykedtek újabb és újabb császárokban, ahogyan a zsidóság bizakodott a Messiás eljövetelében.

Vergilius Negyedik eklogája is erről énekel, világirodalmi feldolgozása olvasható Selma Lagerlöf könyveiben...

- Rokona a szibillai könyveknek Vergilius, s ekként alakulhatott ki a képzet, hogy valóban boldogságot adó földi király lép a régiek helyére. A mai olvasónak mondok el a szibillai próféciából részletet, érthető magyarsággal:

Égi szűz leányzó zsidók közül származik

Mária névvel hivattatik Ez szent szűztől születtetik

Maga férfit itt nem ismertetik

Semmi gonosz vélekedés nélkül

Szül fiat fájdalmon kívül (...)

Ez kis gyermeki pediglen

Igaz ember Isten leszen

Ez az kirül szó hallatik

Égből az ige hallatik

Ihon az én szerelmesem

Minden ember erre nézzen (...)

Ez kevésbé szegénységben

Uralkodik a föld színen (...)

Hosszú lenne eddigi munkáját részletezni, beszélni például az ecsegi (Nógrád megyei) betlehemesről. Az ugyancsak XVII. századi.

- Ez utóbbi alapos munkát kíván. Szövegkorrekciót kell csinálni, mert az eddigi ismertetések "rontott" szöveg nyomán készültek. Viszont hadd említsem a nagyenyedi Bethlen Könyvtárban található, Csorik András tanítótól öszszefűzött betlehemes lapokat, amelyek 1751-ből származnak. A szerzőség kérdésében az alábbiakat írja Szabó T. Attila, erdélyi nyelvtudós: "A játék maga teljesen népies ízű. Valószínűnek kell tartanunk azonban, hogy a kézirat leírójának, Csorik Andrásnak a keze nyoma is látszik a műben, s így neki köszönhető, hogy olyan kerek egységben maradt fenn, mint amilyennek ezt ma ismerjük. Bár Szabolcsi Bence (zenetudós) a betlehemes játékokat Csorik munkájának tartja, magam inkább olyan gyűjtőnek vagy összeszerkesztőnek tekintem Csorikot, aki a nép szájáról jegyezhette le, s hellyel-közzel javítgathatta is ezt a karácsonyi népi játékot."

Néhány sorral e betlehemesből kívánok olvasóinknak szép-boldog ünnepet. Göndör, a pásztor mondja zsoltárra emlékeztető fordulattal, amit kétszázötven esztendő távlatából mai szóhasználattal idézek:

Az Isten legyen véletek

Óh ti boldog Sz(ent) Emberek

Éljen sokáig fiatok

A szép Jézus magzatotok;

Ellenségeit hogy megrontsa

És híveit oltalmazza

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu