Uj Ember

2006.12.24
LXII. évf. 52-53. (3045-3046.)

XVI. Benedek pápa
jóváhagyta
Kaszap István
boldoggá avatását

Főoldal
Címlap
A sötétségben járók fényességet látnak...
Áldott ünnepeket kívánunk
Lelkiség
Közel van az Úr
Szentírás-magyarázat
A csodálatos csere
Homíliavázlat
Holnap meglátjátok dicsőségét
LITURGIA
A hét szentjei, ünnepei
December 26.
A hét liturgiája
Lelkiség
A béke a rend és az igazságosság gyümölcse
Szentírás-magyarázat
A fogyasztói társadalom második főellensége
Homíliavázlat
Keserédes
LITURGIA
A hét szentjei
December 31.
Ó, Mária
A hét liturgiája
Az Imaapostolság szándékai január hónapra
Fórum
Ideje lenne a történelmi kiengesztelődésnek...
Kolozsvári beszélgetés Czirják Árpád érseki helynökkel
Erdélyi magyar keresztyénség, Európa kapujában
Ünnep
Karácsony varázsa
avagy az embertől el nem vehető öröm
Félrímes sorok a Kisdedhez
"Mennyből az angyal..."
Egy nagy író külföldi karácsonyai
Katolikus szemmel
Időálló korszerűség
Tiszteletadás Barankovics István (1906-1974) századik születésnapjára
Kinek a keresztje?
avagy tévelygés a jelképek erdejében
Súlyos megszorításokkal az élethossziglani tanulásért?
Tiltakozik a NOE
Hogyan teremtsünk magunkban lelki békét?
Csend
Egyre világosabb...
Ünnep
Ahol mindig karácsony van...
Látogatás Betlehemben
Emberré lett, közénk jött...
Jézus-várás Litvániában
Ünnep
Krechuno, Krisjun
Ünnep a magyarországi cigányság körében
Egyedül a templomban
Ünnep
Szent karácsony éjjel...
Jézuska karácsonyi ajándéka háború idején
Égő mécsesek
A bölcső
Fórum
Hová tűnt a kultúra közös nyelve?
Beszélgetés Fasang Árpád korábbi UNESCO-nagykövettel
Fegyverszünet karácsonyra
Nézőtér
Könyvespolcra
Sziklatábor
Ünnep
Esztergomi betlehem
Betlehembe kéne menni
Karácsony a nagyvilágban
Fórum
Szent Erzsébet nyomában itthon és külhonban (II.)
Egy kissé otthon - francia földön
Élő egyház
0,3 százalék
Katolikusok Oroszországban
Fórum
A családokért és a cigányság felemelkedéséért
Isten ereje
"A hit védelme és a szegények szolgálata"
A Magyar Máltai Szeretetszolgálat tevékenységéről
Élő egyház
Egyházépítők - Jézus szülőföldjén
A szentföldi biztosok nemzetközi találkozója Jeruzsálemben
Mozaik
"Karácsonyi képek"
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Igen az életre
"Táguló körök"
Sajtófotó-kiállítás a MAKÚSZ szervezésében
Fórum
Az ember a béke szíve
Pápai üzenet a béke világnapjára
Isten nem hagyja el ezt az országot...
Habsburg Ottó piacgazdaságról, demokráciáról és a nemzet jövőjéről
Vértanú és példakép
Megkezdődött a Brenner János-emlékév
Fórum
Év végi számadás - az egyházmegyékben
Esztergom-budapesti főegyházmegye
Győri egyházmegye
Székesfehérvári egyházmegye
Hajdúdorogi görög katolikus egyházmegye
Kalocsa-kecskeméti főegyházmegye
Szeged-csanádi egyházmegye
Pécsi egyházmegye
Fórum
Év végi számadás - az egyházmegyékben
Egri főegyházmegye
Váci egyházmegye
Veszprémi főegyházmegye
Debrecen-nyíregyházi egyházmegye
Pannonhalmi területi apátság
Kaposvári egyházmegye
Tábori püspökség
Szombathelyi egyházmegye
Élő egyház
Kaszap Istvánt boldoggá avatják
"Szeretni csak születtem én..."
Zarándoklat az abortusz áldozataiért
"Az Úristen átállította a váltókat..."
Búcsú Pregun Istvántól
A szolidaritás adventje
Terített asztal Kecskeméten
Templom épül Szigetszentmiklóson
Fórum
Az utolsó magyar királykoronázás
Prohászka Ottokár szeretet-tájmodellje
Kultúra
A mennyország előszobájában
Látogatóban Cziffra János professzornál a salzburgi székesegyház orgonakarzatán
Hangok Mozartról
A főszereplő Leporello volt
Don Giovanni a Művészetek Palotájában
Fórum
Gyűjtemény és családtörténet
Esterházy-kincsek Budapesten
Láthatatlan virágok
Olasz Ferenc Ecce homo című albumáról
Ifjúság
Zágrábban folytatódik a bizalom zarándokútja
Csillag
Hangulatjelentés
Hagyományőrzők
Iskolát neveztek el Domokos Pál Péterről
Röviden
Üzenőfal az ünnepekre - Egerben
Evangelizálás rockzenével?
A szívet is melengetni kell...
Egyetemisták a hajléktalanoknál
Hamis csillogások
Angyal szállt át a termen...
Diákok a forradalomról - zenében és élőképben
Fórum
Hívom és küldöm a családokat
Januárban, Szent Erzsébet évében
Ha áthasít a zsoltár...
Ákos a minden reggeli újrakezdés küzdelmes szépségéről
Családok imája - a családokért
Mozaik
Szóval, hittel, idővel
ÁLMODIK A MÚLT
Pápai bankjegy
A rambután
Egzotikus finomságok
Három találkozás

 

Prohászka Ottokár szeretet-tájmodellje


Az 1927-ben elhunyt székesfehérvári püspök, európai gondolkodó, író, Prohászka Ottokár műveinek vizsgálata, a személyiségéből is fakadó különös varázsának, az esztétikai ember (Spranger kifejezése) tulajdonságainak elemzése most van folyamatban. Alkotó embertípus volt ő is, "akinek lelke az egész világot esztétikailag, azaz tartalom-forma-egység gyanánt fogta fel", illetőleg az egész életét így élte meg. Sík Sándor szerint "ez közelebbről azt jelenti, hogy az esztétikai ember minden külső és belső tapasztalását áthatja érzelemmel, éspedig élethangulatával, illetve világképével hozza kapcsolatba. Lelke állandó vagy sűrű mozgással kapcsol egygyé és jelentőssé tapasztalást és érzelmet." Életérzése csupa születés, megújulás.

Apját - már pénzügyőri felügyelőként - 1860-ban Rózsahegyre helyezték. A Vág menti városkában Ottokár vadregényes környezetben kezdte meg elemi iskoláit. A hegyek, az erdők, a táj megragadták fogékony lelkét. Soliloquiájának 1923. március 22-i följegyzésében olvassuk: "A rózsahegyi templomban voltam először az oltáriszentség előtt, az első szentmisén... Hát lelkem a hegyen találkozott a misztériummal; nézte azt naiv gyermekszemmel, s nem értette, hogy mennyire veszi bele magát az a szeretet, amely hegyekről jön, s a hegyeket nem felejti... Azért megyek bátran és bízvást - mint aki hegyről jövök lendülettel, s a hegyek energiáját érzem." Ez az érzés meghatározó lett tájszemléletében, vagyis a teremtett világ befogadásában, hiszen bármely táj, ahol megfordult, számára a fönti üzenet közvetítője lett a Niagarától az Ondava folyóig, a Pilis hegyétől az Alpokig. Romano Guardini, a kortárs megjegyzése pontosan érvényes a püspök szemléletére is: "A látás találkozás a valósággal, a szem pedig egyszerűen az ember, amennyiben megérinthetik őt a valóságnak fényhez rendelt formái." Vagyis a valóság - Guardini képzeletében - sohasem a csupán semleges fizikai világ, hanem a teremtettség révén szellemi meghatározottságú.

Prohászka Ottokár spirituális tájmodellje benső tájak tükre, platóni és középkori misztikusok, bölcselők újraértelmezése, amely sohasem hideg, racionális szemlélődés, hanem a Lélek tüzével átjárt Szent Bernát-i élmény, melynek új műfaji megjelölést adott anélkül, hogy e műfajt meghatározta volna. Sík Sándor írja: "Soha még magyar író ilyen mélységesen egységes érzéssel nem ölelte magához az univerzumot. Ezt az egységes érzés-ölelést lényege szerint jellemzi, ha azt mondom, hogy misztikus világérzés..."

Az egyéniségben alakul ki a világ s minden ott künn a belsőért van - vallja a püspök karácsonyi szívvel. - Minden ott künn az élet kapuja előtt áll s kopog, zörög s kér bebocsátást, koldul életet. Tőletek koldul, értsétek meg s élni fog. Tekintsetek rá s élni fog szemeitek tüzében, figyeljetek rá s élni fog harmóniátok zenéjében. Vegyétek föl magatokba s alakítsátok át művészetté, boldogsággá, örömmé azt a puszta, csupasz életet. A világ kitárja előttünk gazdagságát, a végtelenbe kinyújtja tereit, feneketlenséggé mélyeszti ösvényeit s meghívja az életet, hogy benne fejlődjék. S az élet megint csak én, csakis én vagyok. Én élek s csak magamból tudom, hogy mi az élet. A világ, ég, föld, úszó csillagok az én életem tükrében akarnak tükröződni.

Ez a testvéri együttérzés a természetnek családiasan meghitt szemléletére képesít: Mintha nem is kívülről nézné: együtt örül vele, együtt lélegzik vele. Mintha maga is beletartoznék a szemlélt képbe. Mikor leírja a júliusi erdőt, ahol a tölgyek, a bükkök, kőrisfák sejtjeiben millió rokka perdül, s millió szövőszéken a természet sejtszövetté szövi a napsugarat, szinte érzi az ember, hogy járja át lelkét az éltető, meleg, zsongó napfény. Elhisszük neki - hisz csakúgy árad a bizonysága minden ilyen tárgyú lapjáról -, hogy örül a természet szépségeinek: mintha a magáénak örülne.

A Sík Sándor-i kifejtéssel az iménti idézet a prohászkai élet- és esztétikai modell lényegi megfogalmazása.

1908-ban keltezett Miramare című rövid írásában a spirituális modell - mint önportré - ekként szemlélhető: Szép, szép a tenger, a legfölségesebb szépség. A tenger a legfogékonyabb az ég benyomásaira, tőle veszi színét s vidám, nyílt tekintetét. Az igazi értékét bölcsességében rejtegeti, mélységét nem tárja ki senkinek; vásárt, zajt, utcát, nem ismer; elég magamagának.

Ha az érzésegység mélységéről beszélünk, ebben a részletben, mint az univerzum testvériségének gyökeréről kell meditálni: "a mindent betöltő", mindenütt immanens, de ugyanakkor mindenen túlcsorduló, minden fölött transzcendens Istenség..." Ez a transzcendencia adekvát példája a később Karl Rahner által megfogalmazott vonatkozásoknak, amelyek nem csupán a létezők bizonyos körére szorítkoznak, hanem "szükségszerűen érvényesek minden valóságos vagy lehetséges létezőre; ilyenek például a lét, az egység, az igazság, a jóság, a szeretet. Prohászka tájszemléletében az univerzum sohasem tematikus, hanem a látásmezőben természetes jelenlét - minő a fák, a vizek, a hegyek, maga a szeretet, a jóság, a szolidaritás, egy-egy személy, magatartás.

Mint valami kozmikus mezővel övezett Betlehem, ahol a csörgedező patak s az éji csillag egyazon dicsőséget zengi - pásztorokkal, fákkal, hegyekkel. Krisztussal egy új korszak kezdetét. Egy új humanizmusét.

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu