Uj Ember

2006.12.24
LXII. évf. 52-53. (3045-3046.)

XVI. Benedek pápa
jóváhagyta
Kaszap István
boldoggá avatását

Főoldal
Címlap
A sötétségben járók fényességet látnak...
Áldott ünnepeket kívánunk
Lelkiség
Közel van az Úr
Szentírás-magyarázat
A csodálatos csere
Homíliavázlat
Holnap meglátjátok dicsőségét
LITURGIA
A hét szentjei, ünnepei
December 26.
A hét liturgiája
Lelkiség
A béke a rend és az igazságosság gyümölcse
Szentírás-magyarázat
A fogyasztói társadalom második főellensége
Homíliavázlat
Keserédes
LITURGIA
A hét szentjei
December 31.
Ó, Mária
A hét liturgiája
Az Imaapostolság szándékai január hónapra
Fórum
Ideje lenne a történelmi kiengesztelődésnek...
Kolozsvári beszélgetés Czirják Árpád érseki helynökkel
Erdélyi magyar keresztyénség, Európa kapujában
Ünnep
Karácsony varázsa
avagy az embertől el nem vehető öröm
Félrímes sorok a Kisdedhez
"Mennyből az angyal..."
Egy nagy író külföldi karácsonyai
Katolikus szemmel
Időálló korszerűség
Tiszteletadás Barankovics István (1906-1974) századik születésnapjára
Kinek a keresztje?
avagy tévelygés a jelképek erdejében
Súlyos megszorításokkal az élethossziglani tanulásért?
Tiltakozik a NOE
Hogyan teremtsünk magunkban lelki békét?
Csend
Egyre világosabb...
Ünnep
Ahol mindig karácsony van...
Látogatás Betlehemben
Emberré lett, közénk jött...
Jézus-várás Litvániában
Ünnep
Krechuno, Krisjun
Ünnep a magyarországi cigányság körében
Egyedül a templomban
Ünnep
Szent karácsony éjjel...
Jézuska karácsonyi ajándéka háború idején
Égő mécsesek
A bölcső
Fórum
Hová tűnt a kultúra közös nyelve?
Beszélgetés Fasang Árpád korábbi UNESCO-nagykövettel
Fegyverszünet karácsonyra
Nézőtér
Könyvespolcra
Sziklatábor
Ünnep
Esztergomi betlehem
Betlehembe kéne menni
Karácsony a nagyvilágban
Fórum
Szent Erzsébet nyomában itthon és külhonban (II.)
Egy kissé otthon - francia földön
Élő egyház
0,3 százalék
Katolikusok Oroszországban
Fórum
A családokért és a cigányság felemelkedéséért
Isten ereje
"A hit védelme és a szegények szolgálata"
A Magyar Máltai Szeretetszolgálat tevékenységéről
Élő egyház
Egyházépítők - Jézus szülőföldjén
A szentföldi biztosok nemzetközi találkozója Jeruzsálemben
Mozaik
"Karácsonyi képek"
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Igen az életre
"Táguló körök"
Sajtófotó-kiállítás a MAKÚSZ szervezésében
Fórum
Az ember a béke szíve
Pápai üzenet a béke világnapjára
Isten nem hagyja el ezt az országot...
Habsburg Ottó piacgazdaságról, demokráciáról és a nemzet jövőjéről
Vértanú és példakép
Megkezdődött a Brenner János-emlékév
Fórum
Év végi számadás - az egyházmegyékben
Esztergom-budapesti főegyházmegye
Győri egyházmegye
Székesfehérvári egyházmegye
Hajdúdorogi görög katolikus egyházmegye
Kalocsa-kecskeméti főegyházmegye
Szeged-csanádi egyházmegye
Pécsi egyházmegye
Fórum
Év végi számadás - az egyházmegyékben
Egri főegyházmegye
Váci egyházmegye
Veszprémi főegyházmegye
Debrecen-nyíregyházi egyházmegye
Pannonhalmi területi apátság
Kaposvári egyházmegye
Tábori püspökség
Szombathelyi egyházmegye
Élő egyház
Kaszap Istvánt boldoggá avatják
"Szeretni csak születtem én..."
Zarándoklat az abortusz áldozataiért
"Az Úristen átállította a váltókat..."
Búcsú Pregun Istvántól
A szolidaritás adventje
Terített asztal Kecskeméten
Templom épül Szigetszentmiklóson
Fórum
Az utolsó magyar királykoronázás
Prohászka Ottokár szeretet-tájmodellje
Kultúra
A mennyország előszobájában
Látogatóban Cziffra János professzornál a salzburgi székesegyház orgonakarzatán
Hangok Mozartról
A főszereplő Leporello volt
Don Giovanni a Művészetek Palotájában
Fórum
Gyűjtemény és családtörténet
Esterházy-kincsek Budapesten
Láthatatlan virágok
Olasz Ferenc Ecce homo című albumáról
Ifjúság
Zágrábban folytatódik a bizalom zarándokútja
Csillag
Hangulatjelentés
Hagyományőrzők
Iskolát neveztek el Domokos Pál Péterről
Röviden
Üzenőfal az ünnepekre - Egerben
Evangelizálás rockzenével?
A szívet is melengetni kell...
Egyetemisták a hajléktalanoknál
Hamis csillogások
Angyal szállt át a termen...
Diákok a forradalomról - zenében és élőképben
Fórum
Hívom és küldöm a családokat
Januárban, Szent Erzsébet évében
Ha áthasít a zsoltár...
Ákos a minden reggeli újrakezdés küzdelmes szépségéről
Családok imája - a családokért
Mozaik
Szóval, hittel, idővel
ÁLMODIK A MÚLT
Pápai bankjegy
A rambután
Egzotikus finomságok
Három találkozás

 

Erdélyi magyar keresztyénség,
Európa kapujában


2004 áprilisának utolsó vasárnapján a Gondviselés különös kegyelme folytán Budapesten, a Kálvin téri gyülekezetben szolgálhattam. Az igét Dániel könyvéből választottam, abból a részből, amikor Dánielt igazgatótársai úgy akarják elveszejteni, hogy Istene helyett a perzsa király imádására hoznak törvényt. De Dániel rendíthetetlen: amikor megtudja a király döntését, bemegy a szobájába, melynek ablakai nyitva vannak Jeruzsálem felé, és naponta háromszor imádkozik az ő Istenéhez, amiképpen azelőtt cselekedett. Ott fenn, a szószéken ötlött az eszembe, hogy az a vasárnap Magyarország számára történelmi pillanat, az utolsó "keleti vasárnap" az unió tövében: új idők következnek. Mi a mi felelősségünk? Új ablakokat nyitni új királyok, új értékek imádata előtt?

Nem, ablakunk már nyitva van: Jézus örök irányt szabott. Feladataink nem változtak, csak az új kihívások köteleznek új eszközök keresésére és hűségesebb szolgálatra. Tartani hát tovább az irányt, és mindent ugyanúgy cselekedni, amint azelőtt tettük.

*

Isten gyermekei a történelem folyamán gyakran álltak nagy változások kapujában. Parancsot kaptak, hogy indulni kell, otthonokat, hazákat hagytak maguk mögött, máskor meg kapukon léptek át, foglaltak várost, megígért földet, vagy épp rabszíjra fűzve vitték őket. De a történelmi csapásokban is mindig jött a kegyelem, a túlélés csodája.

Európa kapujában az erdélyi magyar keresztyénségnek ismét új helyzettel, új kihívásokkal kell szembenéznie. Románia népe lényegében még csak sejti, mi következik ezután. Ez az unió sem egészen rólunk szól, hanem valami másról is, és mint azelőtt, ugyanúgy szeretnénk ügyeskedni, a balkáni túlélés eszközeivel taktikázni.

Mindig éreztük, tudtuk, hogy mi, erdélyi magyar keresztyének, szomszédainkhoz képest egy kicsit mások vagyunk. Nálunk még él a hagyományos erdélyi falu, a közösségi forma, a templomba járó keresztyén család, a védett és őrzött értékrend. De azért is, mert a magyar nyelvterületek "legvallásosabb" országaként olyan értékeket őriztünk évszázadokon át, amelyekben az egyházra, a hitvalló és hitőrző családra sajátos feladatok nehezedtek.

Belépünk hát a nagy versenybe: Európa teremtés előtti állapotban lát, szeretne egyarcúvá gyúrni. Új távlatok nyílnak, más összefüggések, átalakulnak életterünk méretei, gyülekezetünk, egyházunk, híveink tömege is új, világmozgású méreteket ölt. Kinyílt a világ, visszük, tékozoljuk a magunkét, hozzuk magunkkal az újat és a sok szemetet is. Folyik Erdély teljes lelki, szellemi, tárgyi és nyelvi kiürítése is. Már nem az egyház csendes, alázatos szószéki, oltári szava - az internetes világháló, a tévé sodró démona lett a nagyhatalom.

De meddig őrizhetők meg a transzszilván értékek? Mi kell Európának belőlünk az unióban, kell-e valami egyáltalán? A kinyitott kapukon át egyszerre özönlik ki népünk, és ugyanazzal a kapunyitással zuhog befelé a sok új és ismeretlen hatás. Ami ma még van, az holnap nem lesz. Fel kell készülnünk hát arra, hogy rövid időn belül átalakul a hagyományos értékrend és népegyházi vallásosság is a Kárpát-medencében. Szembe kell nézni a vallási zűrzavarral, a nagy eszmei és téveszmei beáramlásokkal, kihívásokkal is, és nehéz lesz megvédeni értékeinket. Keresztyénségünkkel már nem vagyunk az egyedüli lelki remény- és boldogság-kínálat Európa zavaros eszmevilágában.

Átmenthetők-e a specifikumok, vagy le kell mondanunk róluk? Ha eddig nem tettük meg, most meg kell fogalmaznunk erdélyi magyar és keresztyén önmagunkat. Egyházainknak sajnos nincs korszerű modernizációs modellje. Egy új tudomány, keresztyén Európa-tudomány is születik, mely Krisztus magyaroknak szóló válaszát keresi a teljes életforma-átalakuláshoz. A nagy kihívásokra a legmagasabb hitvalló és szakmai színvonalon álló "profi egyház"-zal kell válaszolni. Jobban oda kell fordulnunk az önmagukat és a mást, itthon és az egész világon egyaránt kereső magyar fiatalok felé. Nyitnunk kell mindenütt, ahol hasznos, fontos, de el kell zárkóznunk mindenütt, ahol kötelező. A provinciát fel kell cserélni a nyitott modernséggel, de az önvédelmi tervezéssel is.

Eljött a nagy szétszóródással az összegyülekezés, a nagy begyűjtés, az értékmentés ideje. "Levédett" értékeink között bizonyára ott vannak a sajátos erdélyi magyar lelki és keresztyén hungarikumok, melyeket nekünk kell vinnünk magunkkal és hozzáadnunk Európához. A gulyás, a pálinka, a tokaji, a kürtőskalács mellett lesz-e hungarikum a hit, remény, szeretet? A lélek gyümölcsei: szelídség, jóság, türelem, állhatatosság, mértékletesség? És az erdélyi biblikusság, az ősi magyar templomosság? Mert bizonyára lesz nép, amely a babiloniak, a médek s perzsák pénzét, törvényeit, lesz, aki a hazugságot, a csalást, az ügyeskedést hozza be a nagy közösbe. Kik leszünk, kik maradunk a nagy változások után? Meg tudjuk-e vetni lábunkat a bizonyosságban, szilárdan, erősen "megállni a hitben"?

Ki kell dolgoznunk a magyar keresztyén összetartozás és összefogás tervét. Az unióban is szétszóródva és kisebbségben leszünk, de az a fontos, hogy magyarokként és keresztyénekként együtt leszünk. Az egyház feladata lesz a külső kihívásokra hitvallással, majd a misszióval és diakóniával válaszolni. A nagy globalizációs kihívásokra kis magyar és keresztyén globalizálással, és ebben az egyháznak nagy szerepe lesz.

Az erdélyi magyar egyházaknak Európában is meg kell tanulniuk, hogy mindenkor és mindenben egyháznak kell maradniuk. Az egyház elvész, egylet lesz, ha alapvető küldetését felcseréli a közszolgálattal. Szelídnek és alázatosnak lenni, mint a galambok, de okosnak is, mint a kígyók. Mindig akkor tévedtünk a történelem folyamán, amikor a világ és a hatalmak előtt akartunk tetszelegni, a szolgálat kiszolgálássá, az alázat hajbókolássá lett, és a közösségépítési feladatokat nem hivatásunk részeként belülről, hanem kívülről akartuk ellátni.

Nekünk, Erdélyben bizonyára lesznek sajátos terheink is: továbbra is gyakran kell Nikodémus-magyar keresztyéneknek lennünk. A kisebbségi nappalaink gyakran maradnak a hataloméi, nyelvünk, az utca beszéde, a jelek világa körülöttünk egy idegen nyelvé és kultúráé. Marad az éjjeli ima-gyötrődésünk. És ha nem tehetünk mást a kisebbségi sorsban, a babiloni időkben, marad a nyitott ablak, a csendes éjszakai ima-építkezése annak, amit lerombolnak a nappalok.

*

Hogyan maradhatunk hát megváltozva és megújulva is önmagunk? Összetart és védelmez minket az, "aki tegnap és ma és mindörökké" és mindenütt ugyanaz: a karácsonyi Gyermek!

Vetési László református lelkész

Kolozsvár

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu