 |
Főoldal
|
|
Címlap
|
A remény ajándékai
Az összetartozás ünnepe
"Te győzd le jóval a rosszat"
A pápa békeüzenete
Áldott karácsonyt kívánunk!
|
Katolikus szemmel
|
Dél-Amerikába tolják át az országot?
Beszélgetés Harrach Péterrel az ország szociálpolitikai állapotáról és helyzetéről
Komor magyar karácsonyunk I.
|
Katolikus szemmel
|
Az ünnep az egymásra találás alkalma és ajándéka
Beszélgetés Mádl Ferenc köztársasági elnökkel
"Csodát csak Isten adhat..."
Szabó Magda írónő gondolatai a karácsonyról
|
Fórum
|
"Áldott legyen az Úr neve mostantól mindörökké!"
Döntés az élet mellett
Fényhedt karácsony
|
Fórum
|
Ő szegénnyé lett, hogy mi gazdagodjunk...
Ciszterci monostor - Kismaros
Boldogok, akik ünnepelnek
Nyolc Boldogság Közösség - Homokkomárom
Én lehetek a jászla...
Klarissza nővérek - Szécsény
A szent éj csodája
Kármelita kolostor - Magyarszék
|
Fórum
|
Üzenet a hontalan magyaroknak
Emlékidézés a Mindszenty-év hajnalán...
Hatvan éve haltak mártírhalált
Salkaházi Sára és Bernovits Vilma
"A világ elfelejtkezett Krisztus békéltető üzenetéről..."
XII. Piusz pápa karácsonyi üzenete - 1939-ben
ukrán karácsony
|
Fórum
|
Szent földön: Egyiptomban
Keresztény emlékek nyomában Vörös Győző egyiptológussal
|
Fórum
|
Az élet fontosabb az életmódnál
A gyermek Jézus tisztelete a Fülöp-szigeteken
A prágai Kisjézus Afrikában
Mindenki karácsonyfája
Talentum: játék, tanulás, közösség
|
Fórum
|
Mindennapjaink buktatói és lehetőségei
Kopp Mária és Skrabski Árpád a magyar társadalom életkilátásairól
"Menekültek" karácsonya
|
Élő egyház
|
A misszió lelkületével
Esztergom-Budapest
Az együttgondolkodás jegyében
Székesfehérvár
A Tisza-parti központ vonzásában
Szeged-Csanád
A görög katolikusok elmúlt évéről
Hajdúdorog
Szeretet-nap és Hitvallás
Győr
Egyházmegye az Alföldön
Kalocsa-Kecskemét
Jó Hír Dél-Magyarországon
Pécs
Többszörös jubileumot ünnepelve
Eger
Főegyházmegyei krónika
Veszprém
"Újuljatok meg lélekben"
Vác
|
Élő egyház
|
Az ország keleti részén
Debrecen-Nyíregyháza
Aranymisés főpásztor, jubiláló iskola
Szombathely
Gyermekek, fiatalok, nagycsaládosok
Kaposvár
Kis közösségben
Pannonhalma
Átalakuló haderő
A Katonai Ordinariátus
|
Fórum
|
Az áténekelt határ
A kettézárt magyar falu Szlovákia és Ukrajna között
|
Kultúra
|
Magyar imádságok - görög kódexben
Újabb nyelvemlék a XVI. századból
Az "örök Éva"
Kilencvenéves lenne Lukács Margit
Theodor Storm
Szív alakú levélszekrény
PALETTA
|
Mozaik
|
Hálaadás a krakkói magyar kápolnában
Köszönet az adományozóknak
Betlehemi angyalfüzér
Iskolai karácsony
Vidrákról
Messziről jött szobafenyő
|
Misszió
|
Utcabál és ostyatörés
Távoli karácsonyok Argentínától Fehéroroszországig
|
Lelkiség
|
"A gyermek Jézus Jeruzsálemben maradt"
Szentírás-magyarázat
"Itt az óra, hogy..."
Homíliavázlat
Idegenek a jászol körül
Liturgia
A hét szentje
A hét liturgiája
(A év)
|
Lelkiség
|
Az Úr megjelenése
Szentírás-magyarázat
Kinek szól az üzenet?
Homíliavázlat
Az Evangélium hírnökei: a harangok
Liturgia
A hét szentje
Penyaforti Szent Rajmund áldozópap
A 2005. januári Életigéből
"Krisztus, az egyház egyetlen alapja"
A hét liturgiája
(A év)
|
Fórum
|
Egy beszélgetés, egy kiló liszt
Karácsonyi szeretet-szolgálatok
Karácsonyi meglepetés
|
Fórum
|
Hely a szálláson...
Karácsony előtti látogatás egy budapesti csecsemőotthonban
|
Fórum
|
Hívom a családokat
A családreferens püspök programja a családok és a családi életre készülők számára
Ima a kamaszért
A szent család
|
Ünnep
|
Mire Isten visszatér, kész legyen a templom...
Olasz Ferenc fotográfus hitről, emlékezésről és segítőkészségről
Sok ezren tüntettek az egyházi iskolákért
|
Ifjúság
|
"DOLGAIM ELŐL REJTEGETLEK..."
Az életre születés mozzanatai
A hitről a "TŰZ" evangelizációk kapcsán
Időszámítás, Krisztus, kronológia
|
Mozaik
|
Istenanya-ikonok az Olajfa Művészházban
Bronzba öntött bölcső
Látogatóban Zsin Judit szobrásznál
|
|
 |
 |
Szentírás-magyarázat
Az Úr megjelenése
(Vízkereszt ünnepe - Lk 2,1-12)
"Amikor Jézus a júdeai Betlehemben megszületett, Heródes király napjaiban bölcsek jöttek napkeletről Jeruzsálembe" (Mt 2,1). Bölcsek, vagyis mágusok, akik a csillagokból olvassák ki az istenség akaratát, s akiket a hagyomány később királyoknak ír át (vö. Zsolt 72,10 sk.), népiesen pedig "háromkirályoknak". "Lángos csillag" járását követve kerekednek föl, indulnak el és érkeznek meg a zsidók szent városába. Olyan emberek ők, akiket felismerünk: nem a régmúlt időkben, hanem a jelenben, napnyugaton is, közvetlen közelünkben. Nem vallásosak, még kevésbé hívők a szó hagyományos értelmében, de nyugtalan keresés űzi, s az igazság éhe hajtja őket.

Figyelemre méltó: a csillag Izraelben szem elől tűnik, úgyhogy a mágusoknak Jeruzsálemben érdeklődniük kell: "Hol van a zsidók újszülött királya?" (2,2). De miután meghallgatják az írástudókat és elfogadják eligazító szavukat, újra láthatóvá válik a Jeruzsálemből Betlehembe vivő hat kilométernyi úton, sőt, megáll "a hely fölött, ahol a gyermek volt" (2,9). Az is elgondolkodtató: a bölcsek láttán és kérdésük hallatára "Heródes király és vele egész Jeruzsálem megriadt" (megrémült, megdöbbent; Máté a 14,26-ban ugyanezzel az igével fejezi ki a tanítványok hitetlenségét és félelmét, amelyet a vízen feléjük közeledő Jézus váltott ki belőlük), ahelyett, hogy szívből örvendezett volna. Heródes, a Róma kegyéből uralkodó, törvénytelen, félig pogány és gátlástalan király pedig "összehívta az összes főpapokat és a nép írástudóit" (2,4), hogy tudakozódjék tőlük, hol kell a Messiásnak megszületnie (vö. 2,4). Önkéntelenül is a Zsoltárok könyvének szavai jutnak eszünkbe: "Összegyűlnek a föld királyai (a fejedelmek együtt tanácskoznak) az Úr ellen és felkentje ellen" (2,2).
Látni való: Heródes és a főtanács magatartása, valamint a mágusoké szöges ellentétben áll egymással. A Keletről jött látogatók a természet ismerete révén Betlehemben felfedezik a természet alkotóját, Heródes és vele egész Jeruzsálem viszont az írásokat böngészi, és képtelen megtalálni a gyermeket. Miközben a bölcsek az újszülött király felől érdeklődnek, Heródes és környezete sötét aggodalma már előrevetíti a Jézus jeruzsálemi bevonulásáról tudomást szerző vezetők félelmét.
A főpapok és írástudók jól tudják, hol kell megszületnie a Messiásnak (vö. Mik 5,1), mégsem gondolnak arra, hogy Betlehembe menjenek. Az idegenek viszont kérnek és kapnak, keresnek és találnak, zörgetnek és ajtó nyittatik nekik (vö. Mt 7,8): "Meglátták a gyermeket anyjával, Máriával" (2,11). A pogányság képviselőiként (vö. Iz 60,1-6) leborulnak az újszülött király előtt, és hódolnak neki. S minthogy király elé csak ajándékokkal illő járulni, megnyitják kincsesládáikat: aranyat, tömjént és mirhát adnak neki. A hangsúly kevésbé az ajándékok értékére esik, még csak nem is szimbolikus jelentésükre, hanem magára az ajándékozás tényére. De mivel is ajándékozható meg egy király, aki vízkeresztkor épphogy meglátta a napvilágot, nagypénteken pedig a kereszten függ? Talán azzal, hogy a "legkisebbekhez" (vö. Mt 25,40) fordulunk, akik a leginkább hasonlítanak hozzá.
A Jézussal mint Krisztussal való találkozás után megváltozva (vö. 2,12: "más úton") térünk vissza hétköznapjainkba. A gyermekben a megfeszített szolgát és a feltámadt Urat, az emberben az Istent szemléljük. Mint Isten gyermekei és Jézus Krisztus társörökösei (vö. Ef 3,6) megyünk a "népek" közé (vö. Mt 28,18-20), nemzedékünk szélső határa, életünk pereme felé, s mindeközben az Úr megjelenése, végső epifániája elé (vö. Mt 25,6).
Sulyok Elemér
|
 |
 |