|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Szentírás-magyarázat "A gyermek Jézus Jeruzsálemben maradt" (Szent Család vasárnapja - Lk 2,41-52) Jézus gyerekkoráról kevés történet maradt fenn a kánoni Szentírásban. A tizenkét éves Jézus templomi látogatása a kivétel. Pedig az I. és II. század dús fantáziájú keresztény közössége számos történetet őrzött meg Jézusról, melyek nem kerültek bele a kánoni Szentírásba. Sőt, még az arab folklórban is sokat talált a svéd írónő, Selma Lagerlöf, amikor a két világháború között ilyen elbeszéléseket írt. Az apokrifek között számos gyermekségevangélium maradt fenn. Például Jakab protoevangéliumának bájos története, mely a szűzi fogantatást részletezi, vagy Máté protoevangéliuma, amely Mária születését meséli el. De mindegyik között a legérdekesebb az "elbeszélések az Úr gyermekkorából", amely a 150 körüli esztendőkből származik. Ez az evangéliumi történet bevezeti az olvasót a jeruzsálemi szentélybe, ahol a választott nép legképzettebb tudósai voltak, itt ejti ámulatba Jézus bölcsessége a tanult törvénytudókat. Anélkül, hogy iskolába járt volna, többet tud náluk. Az evangélista ezzel az elbeszéléssel felfedi a fátylat Jézus gyerekkori gondolkodásáról, s még a nyilvános működése előtti gondolataiba enged bepillantást. A kánoni Szentírás története a tizenkét éves Jézusról ezzel az apokrif evangéliummal mutat rokonságot, és jelzi azt is: sokakat érdekelt, hogy Jézus hogyan gondolkodhatott nyilvános működése előtt. De azt sem szabad elfelejtenünk, hogy ennek a történetnek a kánoni evangéliumba foglalásának idején Jézus nyilvános működése már befejeződött, ez a történet tehát a már megtörtént események fényében, utólagosan értelmez egy korai Jézus-epizódot, olyan hagyományt, amelyet a családban, Jézus rokonságának körében őriztek meg róla. Mégis úgy tűnik, ez az elbeszélés nem pusztán a gyermekükért rajongó szülők fantáziájával kiszínezett történet. Nem is olyan történet, amelyet a naiv folklór avatott bájos legendává. Ez az elbeszélés minden folklorisztikus jellegzetessége ellenére tantörténet. Jézus törvénymagyarázatának kulcsa található meg benne, aki ebben a jelenetben nyilvánvalóan lényeges kérdéseket tesz fel az írástudóknak. Érdekes módon a kérdéseket mégsem őrizte meg a történet, csak az írástudók csodálatát és az aggódó szülők rettenetét rögzítette. Mária és József aggodalma szöges ellentétben áll a Jézust körülvevő írástudók csodálatával. Mária és József nem örül ennek a váratlan népszerűségnek. Jézusnak mint törvénymagyarázó csodagyereknek a fellépése nem okoz örömet nekik. Ez vezet a drámai végkifejlethez. A szülők aggódva kérdeznek rá gyermekük viselkedésének okára. Ekkor hangzik el a történet kulcsmondata, a magánszférában aggódó szülőket hideg zuhanyként éri, amint a gyermek Jézus szemrehányóan visszakérdez: "Nem tudtátok, hogy nekem atyám dolgaiban kell lennem?" (2,49). A földi rokonok és szülők aggódása szöges ellentétbe kerül Jézus megszállott érdeklődésével Isten dolgai iránt. Rávilágít ez a szóváltás arra is, hogy sem a szülők, sem Jézus rokonai nem értették, gyermekük lelke miért függ enynyire a Tórán. A hétköznapi vallásos ember belátta, hogy Isten törvénye mennyire fontos, de nyilvánvalóan még fontosabbnak tartották a mindennapi megélhetést. Mária, József és Jézus rokonsága nagyon közel áll a mai vallásos családok gondolkodásához, akik megtéve a szükséges vallásos dolgokat, nem értik, miért ez a rendkívüli érdeklődés gyermekükben Isten iránt. Olyan korban élünk, ahol még a vallásos családok is - a realitásra való nevelés címén - leszoktatják gyermekeiket arról, hogy az élet legfontosabb dolgai után szenvedélyesen érdeklődjenek. Csak a megélhetés a fontos, csak azzal érdemes foglalkozni, amivel pénzt lehet keresni. A Szent Család belső konfliktusát feltáró történetben azonban egy ritka fordulat történik. A tizenkét éves Jézus - a tulajdonképpen lázadó "kiskamasz" - valami olyat mond a szülőknek, ami szembesíti őket életük ellentmondásosságával, aggodalmuk földiességével. Talán ez lehetett a családtörténetben az a fontos epizód, amikortól kezdve a szülők valóban elgondolkodtak azon: aki az ő családjukba született, sokkal közelebb van az Istenhez, mint ahogy azt ők el tudták képzelni. József és Mária pedig elindultak megfejteni fiuk küldetésének titkát. Ez tette őket szentekké. Benyik György
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|