Uj Ember

2004.12.26
LX. évf. 52-01. (2941-2942.)

Megszületett!
Örvendezzünk!

Főoldal
Címlap
A remény ajándékai
Az összetartozás ünnepe
"Te győzd le jóval a rosszat"
A pápa békeüzenete
Áldott karácsonyt kívánunk!
Katolikus szemmel
Dél-Amerikába tolják át az országot?
Beszélgetés Harrach Péterrel az ország szociálpolitikai állapotáról és helyzetéről
Komor magyar karácsonyunk I.
Katolikus szemmel
Az ünnep az egymásra találás alkalma és ajándéka
Beszélgetés Mádl Ferenc köztársasági elnökkel
"Csodát csak Isten adhat..."
Szabó Magda írónő gondolatai a karácsonyról
Fórum
"Áldott legyen az Úr neve mostantól mindörökké!"
Döntés az élet mellett
Fényhedt karácsony
Fórum
Ő szegénnyé lett, hogy mi gazdagodjunk...
Ciszterci monostor - Kismaros
Boldogok, akik ünnepelnek
Nyolc Boldogság Közösség - Homokkomárom
Én lehetek a jászla...
Klarissza nővérek - Szécsény
A szent éj csodája
Kármelita kolostor - Magyarszék
Fórum
Üzenet a hontalan magyaroknak
Emlékidézés a Mindszenty-év hajnalán...
Hatvan éve haltak mártírhalált
Salkaházi Sára és Bernovits Vilma
"A világ elfelejtkezett Krisztus békéltető üzenetéről..."
XII. Piusz pápa karácsonyi üzenete - 1939-ben
ukrán karácsony
Fórum
Szent földön: Egyiptomban
Keresztény emlékek nyomában Vörös Győző egyiptológussal
Fórum
Az élet fontosabb az életmódnál
A gyermek Jézus tisztelete a Fülöp-szigeteken
A prágai Kisjézus Afrikában
Mindenki karácsonyfája
Talentum: játék, tanulás, közösség
Fórum
Mindennapjaink buktatói és lehetőségei
Kopp Mária és Skrabski Árpád a magyar társadalom életkilátásairól
"Menekültek" karácsonya
Élő egyház
A misszió lelkületével
Esztergom-Budapest
Az együttgondolkodás jegyében
Székesfehérvár
A Tisza-parti központ vonzásában
Szeged-Csanád
A görög katolikusok elmúlt évéről
Hajdúdorog
Szeretet-nap és Hitvallás
Győr
Egyházmegye az Alföldön
Kalocsa-Kecskemét
Jó Hír Dél-Magyarországon
Pécs
Többszörös jubileumot ünnepelve
Eger
Főegyházmegyei krónika
Veszprém
"Újuljatok meg lélekben"
Vác
Élő egyház
Az ország keleti részén
Debrecen-Nyíregyháza
Aranymisés főpásztor, jubiláló iskola
Szombathely
Gyermekek, fiatalok, nagycsaládosok
Kaposvár
Kis közösségben
Pannonhalma
Átalakuló haderő
A Katonai Ordinariátus
Fórum
Az áténekelt határ
A kettézárt magyar falu Szlovákia és Ukrajna között
Kultúra
Magyar imádságok - görög kódexben
Újabb nyelvemlék a XVI. századból
Az "örök Éva"
Kilencvenéves lenne Lukács Margit
Theodor Storm
Szív alakú levélszekrény
PALETTA
Mozaik
Hálaadás a krakkói magyar kápolnában
Köszönet az adományozóknak
Betlehemi angyalfüzér
Iskolai karácsony
Vidrákról
Messziről jött szobafenyő
Misszió
Utcabál és ostyatörés
Távoli karácsonyok Argentínától Fehéroroszországig
Lelkiség
"A gyermek Jézus Jeruzsálemben maradt"
Szentírás-magyarázat
"Itt az óra, hogy..."
Homíliavázlat
Idegenek a jászol körül
Liturgia
A hét szentje
A hét liturgiája
(A év)
Lelkiség
Az Úr megjelenése
Szentírás-magyarázat
Kinek szól az üzenet?
Homíliavázlat
Az Evangélium hírnökei: a harangok
Liturgia
A hét szentje
Penyaforti Szent Rajmund áldozópap
A 2005. januári Életigéből
"Krisztus, az egyház egyetlen alapja"
A hét liturgiája
(A év)
Fórum
Egy beszélgetés, egy kiló liszt
Karácsonyi szeretet-szolgálatok
Karácsonyi meglepetés
Fórum
Hely a szálláson...
Karácsony előtti látogatás egy budapesti csecsemőotthonban
Fórum
Hívom a családokat
A családreferens püspök programja a családok és a családi életre készülők számára
Ima a kamaszért
A szent család
Ünnep
Mire Isten visszatér, kész legyen a templom...
Olasz Ferenc fotográfus hitről, emlékezésről és segítőkészségről
Sok ezren tüntettek az egyházi iskolákért
Ifjúság
"DOLGAIM ELŐL REJTEGETLEK..."
Az életre születés mozzanatai
A hitről a "TŰZ" evangelizációk kapcsán
Időszámítás, Krisztus, kronológia
Mozaik
Istenanya-ikonok az Olajfa Művészházban
Bronzba öntött bölcső
Látogatóban Zsin Judit szobrásznál

 

Szent földön: Egyiptomban

Keresztény emlékek nyomában Vörös Győző egyiptológussal


Máté evangéliuma szerint az angyal felszólította Józsefet: Heródes haragja elől meneküljön el családjával. "Erre ő fölkelt, éjjel magához vette a gyermeket és anyját, és eltávozott Egyiptomba. Ott volt Heródes haláláig, hogy beteljesedjen az Úr szava, amit a próféta által mondott: Egyiptomból hívtam az én fiamat..." (Mt 2,14). Krisztus követői számára nem csupán e sorok miatt szent föld, lehetséges zarándokcélpont Egyiptom, hanem páratlan kora keresztény emlékei miatt is. Vörös Győző egyiptológus immár tíz éve vezet feltárásokat a varázslatos észak-afrikai országban. Kutatásainak eredményeit a Templom Théba koronáján - A Thot-hegyi magyar ásatások(1998) és a Taposiris Magna I-II. [Isis kikötője - Alexandriai magyar ásatások] (2001, 2004) című kötetekben jelentette meg. Théba mellett, illetve Alexandria közelében olyan fáraó kori templomokat tárt fel, amelyek több ezer éves történetében rövid, mégis fontos szerepet játszottak az egyiptomi keresztények, azaz a koptok. Munkájának erről az oldaláról kérdeztük a neves kutatót.


Isis istennő gránitszobrának feje

- Egyiptológusként elsősorban a görög-római korral foglalkozom, vagyis a Nagy Sándor hódítását követő hellenizált Egyiptommal, amelynek szerves részét képezte a korai kereszténység.

Egyiptomban hamar megjelentek Jézus követői: Szent Márk evangélista volt Alexandria első püspöke, aki már az I. században elhintette a krisztusi tanítás magvait. Egyiptom tehát korán vált a kereszténység ügyének egyik döntő jelentőségű helyévé. Ahhoz pedig, hogy a kereszténység államvallás legyen a Római Birodalomban, előbb a legnagyobb szellemi központban, Alexandriában kellett győzedelmeskednie. Az alexandriai Katekéta Iskola élén olyan vezetők álltak, mint Órigenész vagy Clemens Alexandrinus, s a patrisztika számtalan fontos képviselője megfordult a városban, amely fontos teológiai viták színhelyévé vált. A kopt kereszténység 451-ig, a kalkedóni zsinatot követő szakadásig, illetve exkommunikációjáig a keresztény világ fontos tényezője volt.

Elsősorban mivel járult hozzá az egyiptomi kultúra az egyetemes kereszténység értékeihez?


A taposirisi feltárások helyszíne 2004-ben

- Az egyik terület a Mária-kultusz. A Szűzanya tisztelete Egyiptomban forrta ki magát, elsőként itt nevezték Máriát Theotokosznak, vagyis Istenszülőnek. Máriának az üdvtörténetben játszott rendkívüli szerepe az egyiptomi keresztények körében vált egyértelművé. Nem véletlen, hogy a Krisztus utáni III-IV. századtól Máriát társmegváltónak tekintik.

A katolikus világ számára fontos másik örökség a szerzetesség "intézményének" kialakulása. A monasztikus jelleg teljes egészében egyiptomi "találmány". Már a pogány időkben is voltak sziklasivatagban elmélkedő emberek, "szerzetesek", a kereszténység terjedésével azonban egyre többen választották a világtól való elszakadásnak ezt a módját. Eleinte remetéskedtek, később csoportokba gyűltek és szerzetesközösségeket alapítottak. Életmódjuk, felfogásuk nagy hatással volt az utókorra. Szent Benedek regulájában például "ajánlott irodalom" Cassianus: De institutis coenobiorum című munkája, amelyben a szerző részletesen leírja, mit látott az egyiptomi kolostorokban, hogy nézett ki az ottani szerzetesi élet...

Az Ön által vezetett feltárások során a keresztény kultúra milyen gyökereire, emlékeire bukkantak?

- Az elmúlt tíz esztendőben két régészeti lelőhelyen dolgoztam Egyiptomban, nevezetesen Thébában a Thot-hegyen, illetve az Alexandriához közeli Taposiris Magna tengerparti kikötőjénél. Mindkét helyszínen olyan templommal foglalkoztam, amelyet egy ideig a késő antikvitás korában keresztények is használtak.

Az ókori pogány templomok a keresztények számára "beimádkozott" helyek voltak, ezért a koptok szívesen vették használatba ezeket a szentélyeket. Nemcsak a templomokat, hanem a régi főpapi székhelyeket is megtartották. A klasszikus, fáraók kori időkben negyvenkét nomosz (kerület) volt Egyiptomban, ugyanennyi főpappal. Ennek mintájára a keresztényeknek negyvenkét püspöke lett. A folytonosság természetesen csak az egyházi hierarchiára, illetve az épületekre volt igaz, a régi pogány hittartalmak és a forradalmian újat hozó keresztény tanítás között azonban nem volt kapcsolat.


Bronz szertartási eszközök

A Krisztus utáni IV. században, a thébai Thot-hegyen, Montuhotep Szanhkaré fáraó halotti templománál egy kis szerzetesközösség az egykori középbirodalmi uralkodó (Kr. e. 2010-1998) teljesen kifosztott sziklasírjában alakított ki magának barlangkápolnát. (A Pantokrátor Krisztus-ábrázolással együtt ennek pontos másolata látható 1999 óta a Gellért-hegyi Sziklatemplomban.)

Taposiris Magnát - Nagy Sándor halála után - II. Ptolemaiosz Philadelphosz fáraó alapította a Krisztus előtti III. században. A klasszikus fáraó kori akropolisz egykori szentélye egy dór oszlopos hellén templom volt. Feltárásunk nemcsak azért nagy jelentőségű, mert cáfolta a korábbi akadémiai véleményt, miszerint a kikötőben csupán egy befejezetlen templom romjai találhatók, hanem azért is, mert megtaláltunk egy hiányzó láncszemet az építészettörténetben: az egyiptomi és a görög templomépítészet találkozását.


A bizánci arany kincslelet

2000 októberében előkerült az akropolisz Isis istennőt ábrázoló, gránitból faragott kultuszszobrának torzója, egy évvel később pedig rátaláltunk azokra a bronzeszközökre, amelyeket a szertartásokhoz használtak.

A Krisztus utáni IV. században a keresztények kolostort építettek Taposiris Magna - rómaiak által erőddé alakított - templomának falai között. A bizánci korból származó kolostor területén végzett ásatások során 2003-ban ismét értékes leletekre bukkantunk: öt arany pénzérmére és egy arany karkötőre. Ezeket az Egyiptomba betörő arabok elől menekülő szerzetesek rejtették el a keresztény templom járólapja alá.

A thébai és a taposirisi lelőhely egyaránt arról tanúskodik, hogy miután a hódító arabok 642-ben átlépték Egyiptom határát, földúlták, lerombolták nemcsak fővárosát, Alexandriát, de a legtöbb keresztény kultuszhelyet is. Ekkor semmisült meg a virágzó egyiptomi kereszténység.

A közelmúltban többször is hallhattunk arról, hogy Taposiris Magna-i feltárásainak nem csak a régi idők pontosabb megismerése az eredménye...


Makovecz Imre jóváhagyott vázlatterve a felépülő kolostorról

- A Kopt Ortodox Egyház napjainkban nem építhet új templomokat, műemlékeit azonban helyreállíthatja. Az egyiptomi kormány és az Alexandriai Kormányzóság illetékes hatósága jóváhagyta, hogy a feltárt taposirisi romokon újjáépülhessen az egykori Üvegkolostor. III. Shenouda alexandriai pátriárka a világhírű magyar építész, Makovecz Imre terveit fogadta el, aki a kopt szakrális hagyományokat követő csodálatos kőtemplomot, illetve kolostort tervezett az eredeti alapokra. Az építési engedélyek megvannak, már folynak az előkészületek. A munkák 2005 tavaszán kezdődnek. Várhatóan három év múlva szólalhatnak meg az újjáépült kolostor harangjai.

Milyen feladatok várják a közeljövőben?

- A teljes műemléki helyreállítást követően szeretném folytatni a kutatásokat Taposiris Magnán. Amíg a felújítás tart, ötszáz kilométerrel arrébb, az Alexandriával szemben fekvő Cipruson kezdek ásatásokat a ciprióta görög kormány megbízásából. Páfoszon egy ugyancsak II. Ptolemaiosz Philadelphosz fáraó alapította kikötőt kell feltárnunk. A szerződésem - közös megegyezés alapján - egyelőre 2007 őszéig tart. Feleségemmel, Noémivel és kisfiunkkal, Alexanderrel így most Ciprusra költözünk. Régi vágyam volt, hogy ásatóként eljussak oda, de az is fontos szempont, hogy Ciprusról folyamatosan figyelemmel kísérhetem a taposirisi építkezéseket is.

Pallós Tamás

Fotók: Kozma Károly

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu