|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Budapesti Tavaszi Fesztivál 2002 A hazánkban régóta várt új-zélandi születésű, maori származású Kiri Te Kanawa áriaestjével április 1-jén ér majd véget a Tavaszi Fesztivál gazdag programsorozata, amely a Budapesti Fesztiválzenekar zeneakadémiai koncertjével vette kezdetét március 16-án. A világhírű együttest a hetvenegy éves Gennagyij Rozsgyesztvenszkij dirigálta. Az est második műsorszámában feleségével, Viktoria Posztnyikova zongoraművésznővel az oldalán lépett a pódiumra, aki Richard Strauss "Burlesque zongorára és zenekarra" című művének szólóját játszotta. A szünet után Dohnányi Ernő ritkán hallható, grandiózus második szimfóniáját adta elő a zenekar Rozsgyesztvenszkij értő, színes tolmácsolásában.
A fesztivál műsorában előkelő helyet foglal el idén a barokk zene. A Les Musiciens du Louvre - Grenoble együttese Händel- és Rameau-műveket játszott e zenei korszak specialistája, Mark Minkoswki dirigálásával. Az Operaházban a Stuttgarti Opera társulata Händel Alcináját mutatja be Jossi Wieler modern rendezésében. Többször vendégszerepelt már Budapesten Helmuth Rilling, aki BachJános-passióját dirigálja a Zeneakadémián saját alapítású zenekarával, külföldi énekes szólistákkal. Rilling volt az első, aki a hangrögzítés történetében felvette a teljes Bach-életművet, ami 172 CD-ből álló sorozatot jelent. Nikolaus Harnoncourt személyében egy már életében legendává lett karmester debütál Magyarországon. (A róla szóló könyv a napokban került a könyvesboltok polcaira.) A berlini születésű osztrák művész szintén a régizene-játszás révén vált világhírűvé, de az utóbbi időkben egyre többször tesz kirándulásokat a romantika területére is. Egyik legutóbbi lemezfelvétele éppen VerdiAidája volt. Budapesti koncertjén a Concertus Musicus Wien, az Arnold Schönberg Chor élén Mozart- és Haydn-műveket vezényel. A fellépő külföldi hangszeres szólisták előkelő névsorából érdemes kiragadni néhány nevet: Igor Ojsztrah és Gidon Kremer (hegedű), Jurij Bashmet (mélyhegedű), Borisz Berezovszkij és Aldo Cicciolini (zongora), Pepe Romero (gitár). Várakozáson felüli nagy sikert aratott Francois Poulenc (1898-1963) Karmeliták beszélgetései (bemutató: 1957, Milánó) című operájának magyarországi bemutatója. Közel sem volt telt ház a Zeneakadémia nagytermében, ami jelezte a hazai közönség - sok esetben érthető - tarózkodását, bizalmatlanságát a kortárs zene irányában. Poulenc viszont győzött Budapesten! Az est végén a megindultságtól kipirult arcok, a csillogó tekintetek és az elragadtatás hangjai elárulták, hogy a francia forradalom idején kivégzett apácákról szóló opera döbbenetes, katartikus hatása alól senki sem tudta (és nem is akarta) kivonni magát. Ezt az erős érzelmi hatást erősítette, hogy Georges Bernanos csodálatos szövegkönyve (a szépen kivitelezett, vaskos műsorfüzet mellett) a koncertelőadás közben egy kivetítő segítségével is követhető volt. Kiváló volt Catherine Dubosc Blanche és Nadine Denize Mme de Croissy, a rendházfőnöknő szerepében. A francia vendégművészek mellett fiatal, hazai énekeseink is jól vizsgáztak. Valóságos húsvéti lelkigyakorlat volt ez az este: elmélkedés a halálról, a másokért felajánlott szenvedésről, a feltámadásról és a megváltásról. Pallós Tamás
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|