Uj Ember

2002.03.31
LVIII. évf. 13-14. (2800-01.)

Főoldal
Címlap
Az Élet munkatársai
A feltámadás jelei Albániában
Kegyelmekben gazdag húsvéti ünnepet kívánunk
Lelkiség
Az új élet első tanúja
Húsvétvasárnap
Vallomás a Bárányról
A két hét liturgiája
A év
Ünnep
Reménységre újjáteremtve
Húsvét 2. vasárnapja
A bor és a víz titka által
A katekumenátus útján: a "beavatás"
ÉLET ÉS LITURGIA
Ünnep
Húsvéti gondolatok
Lassan, de biztosan
Lelki ismeret
Ki hallja meg a harangszót?
Mindennapok embertragédiája
Ünnep
Húsvét - a remény ünnepe
Jézus miséje
Ünnep
Főünnep - áthelyezve
Április 8.: Gyümölcsoltó Boldogasszony
Gyümölcsoltó Boldogaszszony - mai szemmel
A jég fogságában
Szűz Mária köszöntése
Fórum
A megírt és a megélt kereszténység földje...
Bíró László püspök egyiptomi mozaikja
Ünnep
Figyeld a jelet, hogy megismerd a lényeget!
A keresztségről, a húsvét szentségéről
Egy húsvéti könyörgés
Jegyzetek a liturgiáról
Húsvét előtti gondolatok
Ünnep
Húsvét - Átkelés
Az Új Ember húsvéti lelkigyakorlata
"Az ünnep valóban közös..."
Beszélgetés Mádl Dalma asszonnyal, a Magyar Köztársaság elnökének feleségével
Párbeszéd
Az emberebb emberért
Amerikában és Magyarországon
A jóság elszántságával
Látogatás Milan Rúfusnál
Ünnep
Elfeledett igazság apostola volt...
Szent Fausztina nővér élete és küldetése
Térségünk Lourdes-ja, Fatimája lehet...
Az épülő krakkói bazilika magyar kápolnájáról
Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegye
"Varázslatok" a templomban
Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegye
Kövek, könyvek - kincsek
Kalocsa első ezer évének kulturális élete
A kitartásról
A mozgássérült szemével
Fórum
Hetvenéves volna...
Antall József emlékezete
Fényi Ottó
Ötven éve halt meg Szeghy Ernő
Vargha Damján ciszterci, pécsi egyetemi tanár
Fórum
IV. Károly - úton a boldoggá avatás felé
Milyen ember volt a nagyapám?
Fórum
Földi föltámadás Beregben
Fórum
Mit remélhet a fiatalság a Fidesz-MDF-től?
Gazdasági növekedés után az életminőség változása - mondja Varga Mihály pénzügyminiszter
Húsvéti szomorúság
Súlyos aggodalmak a népszámlálás miatt
Haydn-vasárnapok
Fórum
Válasz a választásban
Magyar írók és költők a felelősségről
Élő egyház
Ciszterciek örömei, gondjai
Mi foglalkoztatja a katolikus nőket?
Új évezredben, új szívekkel
Egyházak és önkormányzatok a kultúráért
Pécsi disputa a közös értékvédelemről
Csehimindszenten is ünnepelnek
Élő egyház
Hit, remény, hazaszeretet
Keresztény, nemzeti találkozó Lezsák Sándor vezetésével
Belga szerzetesnő - a magyar egyházért
Jubileumi fizikaverseny
Ti vagytok a föld sója!
Ifjúsági gyalogzarándoklat Márianosztrára
Élő egyház
Gyónás - gyóntatás
Nagycsütörtöki levél a papokhoz
Feladatunk az értékek átadása
Pápai apróságok
A pápa lányai
Ifjúság
Mikor tértél meg?
Segítünk, hogy te is ott lehess!
Pályázat! --- Pályázat! --- Pályázat! --- Pályázat!
Mindennapi feltámadás
Rejtvény
Szerkessze újra!
Fórum
Az egyetlen magyarázat...
Hetvenöt éve halt meg Prohászka püspök
Húsvéti meglátások, húsvéti fények
Fórum
A felvirágzás kora
Vasárnapi üzenetek
Az egység lehetséges
Kodolányi János: Julianus barát
A csendlaki parókiától a szibériai hómezőkig
Mozaik
Budapesti Tavaszi Fesztivál 2002
Keresztút a nemzetért
Új nemzeti parkunk
Szent Benedek
Légy vendégünk

 

Kodolányi János: Julianus barát

Kodolányi János összes műveinek kiadásával hatalmas vállalkozásba kezdett a Szent István Társulat. Nyilvánvaló, hogy a hosszú évekig hallgatásra kényszerített író műveinek szövege visszatérte után is megcsonkított formában jelenhetett meg, életműve egy részének helyreállítása tehát elmélyült filológiai tevékenységet kíván. Régebbi alkotásainak tekintélyes hányada viszont alig-alig hozzáférhető, ezekkel azonban kevesebb a gondja a sorozat gondozójának. A nemrégiben megjelent Boldog Margit amolyan piacfelmérés lehetett, a szép kiállítású életműsorozat első darabjainak a Julianus barátot tekinthetjük.

Ez az először 1938-ban megjelent regény abba a sorba tartozik, amelynek darabjai az író pályafordulásáról árulkodtak, s beleilleszkedtek az akkoriban kordivatnak mondható történelmi regények hosszú sorába. Kodolányi magyarázatát is adta, miért nem folytatta társadalombíráló elbeszéléseinek írását: "menekülök - mondta. Ha a mai társadalomról írnék könyvet, egyetlen sora sem jelenhetne meg." Igaz, ezt 1942-ben vetette papírra, de a középkor felidézésével azért korához is szólt, a Vas fiai, a Boldog Margit és a Julianus barát időszerű mondanivalót is rejtett, hiszen felvillan bennük a nagy történelmi megpróbáltatás, a tatárjárás, s mintha arra figyelmeztetnének, hogy az újabb, fenyegető veszedelmeket bizonyos értékek szívós őrzésével, áldozatos gyarapításával túl lehet élni, ez lehet a világ "süllyedésének" orvosszere. Erre az írói törekvésére már Schöpflin Aladár is ráérzett: a Vas fiairól írta ugyan, de mindhárom regényre ráillett jellemzése: a kor élete és társadalma bontakozik ki bennük: "A tudományos anyag nem oldódik teljesen költészetbe, a régi nyelv használatának nyelvészi pedantériája kissé akadálya az olvasásnak, de megvan a történelmi atmoszférája. A tatárjárásról többen is írtak regényt, Kodolányinak sikerült legjobban megoldani a nehéz feladatot."

Elég gyakran jellemzik úgy az író e korszakát, hogy magyar mitológiát akart teremteni. Ennél azonban sokkal komolyabb volt a vállalkozás: Kodolányi pontosan tudta, hogy a múltnak mindig van üzenete a jelen számára. Az ő történelmi regényeinek voltaképp két síkja van: az egyik a minél hitelesebben megjelenített múlt, a nemzeti történelem válságos korszaka, a másik a jelen, amely analógiák által sejlik föl az olvasó tudatában. Ebben Kodolányinak az a meggyőződése fejeződött ki, amelyet Csűrös Miklós idézett az író publicisztikájáról képet adó kitűnő tanulmányában: "Ma az az író, akiben erkölcsi erő és elszántság van, vagy az is van, s nemcsak művészi formakészség, műveltség és fantázia". Persze lehet vitatni a megfogalmazás sarkosságát: a műveltség, a fantázia vagy a formakészség birtoklása nem zárja ki az erkölcsi erő és elszántság jelenlétét, kétségtelen azonban, hogy ez az önvallomásként is értelmezhető kijelentés egy sajátos elkötelezett irodalomfelfogás jelzése, amelyben az is benne rejlik, hogy bizonyos történelmi kihívások idején az írónak vállalnia és teljesítenie kell olyan feladatokat is, amelyek elsődlegesen nem irodalmiak, inkább társadalmiaknak mondhatjuk őket. S ez az erkölcsi komolyság, felelősségtudat akkor is kiolvasható Kodolányi történelmi regényeiből, ha valóban felmerül az olvasóban az író nyelvhasználatával kapcsolatos kétely.

1948 körül megkezdődött - folytatódott - a magyar irodalom megtizedelése. Kodolányi is az áldozatok közé került. Birkás Endre - ő is felfedezésre váró, kitűnő író - telefonált apámnak a Központi Antikváriumból, hogy egy forintért vihetők Kodolányi regényei és novelláskötetei. Ekkor olvastam el a Julianus barátot, s most, évtizedek múltán, a fölfedezés örömével olvastam újra. Úgy hiszem, hasonló örömöt szerez majd minden olvasójának.

(Szent István Társulat)

Rónay László

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu