Uj Ember

2002.03.31
LVIII. évf. 13-14. (2800-01.)

Főoldal
Címlap
Az Élet munkatársai
A feltámadás jelei Albániában
Kegyelmekben gazdag húsvéti ünnepet kívánunk
Lelkiség
Az új élet első tanúja
Húsvétvasárnap
Vallomás a Bárányról
A két hét liturgiája
A év
Ünnep
Reménységre újjáteremtve
Húsvét 2. vasárnapja
A bor és a víz titka által
A katekumenátus útján: a "beavatás"
ÉLET ÉS LITURGIA
Ünnep
Húsvéti gondolatok
Lassan, de biztosan
Lelki ismeret
Ki hallja meg a harangszót?
Mindennapok embertragédiája
Ünnep
Húsvét - a remény ünnepe
Jézus miséje
Ünnep
Főünnep - áthelyezve
Április 8.: Gyümölcsoltó Boldogasszony
Gyümölcsoltó Boldogaszszony - mai szemmel
A jég fogságában
Szűz Mária köszöntése
Fórum
A megírt és a megélt kereszténység földje...
Bíró László püspök egyiptomi mozaikja
Ünnep
Figyeld a jelet, hogy megismerd a lényeget!
A keresztségről, a húsvét szentségéről
Egy húsvéti könyörgés
Jegyzetek a liturgiáról
Húsvét előtti gondolatok
Ünnep
Húsvét - Átkelés
Az Új Ember húsvéti lelkigyakorlata
"Az ünnep valóban közös..."
Beszélgetés Mádl Dalma asszonnyal, a Magyar Köztársaság elnökének feleségével
Párbeszéd
Az emberebb emberért
Amerikában és Magyarországon
A jóság elszántságával
Látogatás Milan Rúfusnál
Ünnep
Elfeledett igazság apostola volt...
Szent Fausztina nővér élete és küldetése
Térségünk Lourdes-ja, Fatimája lehet...
Az épülő krakkói bazilika magyar kápolnájáról
Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegye
"Varázslatok" a templomban
Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegye
Kövek, könyvek - kincsek
Kalocsa első ezer évének kulturális élete
A kitartásról
A mozgássérült szemével
Fórum
Hetvenéves volna...
Antall József emlékezete
Fényi Ottó
Ötven éve halt meg Szeghy Ernő
Vargha Damján ciszterci, pécsi egyetemi tanár
Fórum
IV. Károly - úton a boldoggá avatás felé
Milyen ember volt a nagyapám?
Fórum
Földi föltámadás Beregben
Fórum
Mit remélhet a fiatalság a Fidesz-MDF-től?
Gazdasági növekedés után az életminőség változása - mondja Varga Mihály pénzügyminiszter
Húsvéti szomorúság
Súlyos aggodalmak a népszámlálás miatt
Haydn-vasárnapok
Fórum
Válasz a választásban
Magyar írók és költők a felelősségről
Élő egyház
Ciszterciek örömei, gondjai
Mi foglalkoztatja a katolikus nőket?
Új évezredben, új szívekkel
Egyházak és önkormányzatok a kultúráért
Pécsi disputa a közös értékvédelemről
Csehimindszenten is ünnepelnek
Élő egyház
Hit, remény, hazaszeretet
Keresztény, nemzeti találkozó Lezsák Sándor vezetésével
Belga szerzetesnő - a magyar egyházért
Jubileumi fizikaverseny
Ti vagytok a föld sója!
Ifjúsági gyalogzarándoklat Márianosztrára
Élő egyház
Gyónás - gyóntatás
Nagycsütörtöki levél a papokhoz
Feladatunk az értékek átadása
Pápai apróságok
A pápa lányai
Ifjúság
Mikor tértél meg?
Segítünk, hogy te is ott lehess!
Pályázat! --- Pályázat! --- Pályázat! --- Pályázat!
Mindennapi feltámadás
Rejtvény
Szerkessze újra!
Fórum
Az egyetlen magyarázat...
Hetvenöt éve halt meg Prohászka püspök
Húsvéti meglátások, húsvéti fények
Fórum
A felvirágzás kora
Vasárnapi üzenetek
Az egység lehetséges
Kodolányi János: Julianus barát
A csendlaki parókiától a szibériai hómezőkig
Mozaik
Budapesti Tavaszi Fesztivál 2002
Keresztút a nemzetért
Új nemzeti parkunk
Szent Benedek
Légy vendégünk

 

Vallomás a Bárányról

Az antik művészet talányos pásztorfigurájának kis gipszmásolata könyvespolcomon áll egy kis fehér márványon, melyet pár esztendeje a római Via Appia messze vesző útja mentén találtam. Féltve őrzöm legkedvesebb tárgyaim közt ezt a pásztort, jóllehet ez az ábrázolás nem műalkotás, hanem elmélkedésre biztató jel - főleg húsvét szent napján. S ha fölkel a Fény az éjhomályból, zsoltárt és ünnepi éneket inspirál, mint hajdan a csönd szolgájának: "Ki fölemelsz, nem mozdulok már mellőled: emeld fényességedbe fiadat!" A szentgalleni szerzetes szavaihoz a modern ember aligha fűzhet többet, legfeljebb önvallomását nyögdösi. Az elveszett juhét, akit megtalált a Bárány.


E. Weinert: Bárány és kereszt

Ezen a kis szobrocskán a pásztor nyakába veszi báránykáját, amely megmentője háta mögé tekint. Jól ismert kép, mintha a ravennai ábrázolásra emlékeztetne: a viszszapillantó Bárány, a már dicsőséges, visszanéz fiaira, hogy soha szem elől ne tévessze őket. Középen az áldozati oltár áll, a kereszt, amelyre a Lélek galambja röppen. Egyházatyák közül egyik-másik azt mondta: a juh és a pásztor ugyanaz, s régi írások lapjain fedezi fel az azonosítás okát: áldozat a Krisztus, az ártatlan Bárány, s a megmentett bűnbánó a juh, akinek utána megy a Pásztor...

A kedves tanítvány, aki az utolsó estén az Úr mellett talán a legmélyebben érezhette, ami az éjszakában elkövetkezik, látomásában már a trónon ülőt szemlélte, viszont észrevette rajta a szenvedés jeleit: "ott áll (...) mintegy megölve." Ki más Ő, ha nem a húsvéti Bárány, aki magán viseli az ószövetségi előképi jegyeket - ahogyan a pünkösdöt követően a keresztények vélték.

"Tizenkét pátriárka végrendelete" sem marad el a viszszatekintő Bárány szemlélésekor: "Láttam, hogy Júdából egy szűz fog születni... Tőle jön a szeplőtelen bárány, a nemesek legnemesebbje, miként egy oroszlán. Minden vadállat fellázad ellene, de mint bárány győzi le azokat..." Abszurdnak tűnő kép, amikor a környezetünkben és bennünk csak a fenyegető bosszú lázad. Valaki ezt írta: éleslátásunk és szeretetszomjunk a győzedelmes valamennyi gyűlölködés ellen. Kiben lehet a legteljesebb a szeretetszomj? Aki megteremtette a világot, az embert, aki együtt szenvedett/szenved vele, és alázatosságában "elveszi a világ bűneit." Aki elfogadja a szeretetnek ezt a nem e világi törvényét, ég-vezette seregek fegyvertelen soraiban élheti át már földi idejét. Egyet tudhat mindig: "A Golgota-lépcsőn állok, kereszt nyomja vállam." A költő Rónay György utolsó versében imádkozza ezt, szinte már érezve a hazaváró Pásztor karjának melegét. S Pál apostol miként vigasztal? "Nem mulandó dolog, ezüst vagy arany váltott meg öröklött, értéktelen életmódotokból, hanem a hibátlan és szeplőtelen Báránynak, Krisztusnak drága vére."

Aztán úgy tűnik: Izsák ez a gipsz fiatal pásztoralak a darabka márványon. Nyakában a bárány mintha az áldozati tűzre való fa lenne. A kereszt gerendája. Poétikus víziójában - heinei dal-könnyedséggel - a XIX. század tehetséges papja, a költő Pájer Antal írja a keresztfáról: "Lassan nőtt a kicsinke fa, /Elhagyták társai;/ Habár meglátogatják az /Eső és nap sugárai./ Hová maradsz? - így kérdezik/ Hetykén a többiek. / Bár elfonnyadnék! Mert az Úr / Keresztje én leszek!" Bevégezetlen ítélet: naponta keresztet ácsolni Neki. Önmagunk ítéletének kimondása, hiszen ne higgyük: saját keresztünket nem kell hordoznunk!

A húsvéti bárány a legkorábbi keresztény jelkép - amint Vanyó László profeszszor kifejti - a keleti egyházatya, Nazianzoszi Szent Gergely beszédében minden vonatkozását elmondja: "Hogy pedig a Bölcsesség mélysége se maradjon ismeretlen, s kifürkészhetetlen ítéleteinek gazdagsága sem, megismertette, de azokat egyáltalán nem hagyta megszentségteleníteni; nem is csak a puszta vérig ment el, hanem a nagy és leölhetetlen bárány - amenynyiben az első természetben levőről beszélek, egyesült a törvény által előírt áldozatokkal, s a földkerekség nem jelentéktelen részét, s nem is csak rövid időre, hanem hogy az egész világ tisztulását végezze el mindörökre. Ezért veszi valójában a bárányt ártatlansága miatt a régi mezítelenség öltözetének. Ilyen ugyanis az, akit érettünk leöltek, a halhatatlanság ruhája, ahogyan annak is nevezik (...) Évenként ismétlődik, hogy az igazságosság Napja vagy onnan kelve, vagy a láthatóban körülírva, ugyanoda érkezik; a jóságosság áldott koszorúja, aki önmagával egyenlő és önmagához hasonló: Szeplőtelen és szennytelen, mert gyógyítja a szennyet, a bűn okozta károkat..."

Az egyházatya megfogalmazta bárány: leölhetetlen, mert ő az Ige. Az isteni természet. Emberi természete a leölhető. Az áldozat.

Pásztor és bárány - egyazon alak. János evangélista látomásában így jelenik meg a Bárány: a szenteket "legelteti és az élővizek forrásához tereli." Órigenész, aki különös érzékenységgel szól a testté lett Ige többféle megjelenéséről, bárány és pásztor egymásba tűnését is alakváltozásként magyarázza, s a megjelölések - Ige, juh, kapu, bárány, ember - a Szent Páltól kimondott végső hely jutalmára vonatkoznak, amely Pierre Abélard, a későbbi filozófus (költő) Szombatesti himnuszában ekként olvasható: "Isten lesz minden, és mindenben Ő honol."

Római idők keresztény sírjaiban (Aquincumban is) gondosan csomagolt kenyeret találtak. Útravalót. Ugyancsak Órigenész szól arról, hogy "ama vacsorán" Jézus már nem "az előképi" húsvétot ünnepelte, hanem "elrendelte az igazit, miután megvacsorázott". A bárány ekként az Újszövetségbe lépés jelképe is, aki a kenyeret kezébe vette. Ezért látható a könyvön ülő "égi Bárány" fölemelt lábbal.

Visszapillantó fej, fölemelt láb: örök Őrzőnk, Táplálónk és Áldozatunk jelenlétének emlékeztetője.

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu