Uj Ember

2002.03.31
LVIII. évf. 13-14. (2800-01.)

Főoldal
Címlap
Az Élet munkatársai
A feltámadás jelei Albániában
Kegyelmekben gazdag húsvéti ünnepet kívánunk
Lelkiség
Az új élet első tanúja
Húsvétvasárnap
Vallomás a Bárányról
A két hét liturgiája
A év
Ünnep
Reménységre újjáteremtve
Húsvét 2. vasárnapja
A bor és a víz titka által
A katekumenátus útján: a "beavatás"
ÉLET ÉS LITURGIA
Ünnep
Húsvéti gondolatok
Lassan, de biztosan
Lelki ismeret
Ki hallja meg a harangszót?
Mindennapok embertragédiája
Ünnep
Húsvét - a remény ünnepe
Jézus miséje
Ünnep
Főünnep - áthelyezve
Április 8.: Gyümölcsoltó Boldogasszony
Gyümölcsoltó Boldogaszszony - mai szemmel
A jég fogságában
Szűz Mária köszöntése
Fórum
A megírt és a megélt kereszténység földje...
Bíró László püspök egyiptomi mozaikja
Ünnep
Figyeld a jelet, hogy megismerd a lényeget!
A keresztségről, a húsvét szentségéről
Egy húsvéti könyörgés
Jegyzetek a liturgiáról
Húsvét előtti gondolatok
Ünnep
Húsvét - Átkelés
Az Új Ember húsvéti lelkigyakorlata
"Az ünnep valóban közös..."
Beszélgetés Mádl Dalma asszonnyal, a Magyar Köztársaság elnökének feleségével
Párbeszéd
Az emberebb emberért
Amerikában és Magyarországon
A jóság elszántságával
Látogatás Milan Rúfusnál
Ünnep
Elfeledett igazság apostola volt...
Szent Fausztina nővér élete és küldetése
Térségünk Lourdes-ja, Fatimája lehet...
Az épülő krakkói bazilika magyar kápolnájáról
Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegye
"Varázslatok" a templomban
Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegye
Kövek, könyvek - kincsek
Kalocsa első ezer évének kulturális élete
A kitartásról
A mozgássérült szemével
Fórum
Hetvenéves volna...
Antall József emlékezete
Fényi Ottó
Ötven éve halt meg Szeghy Ernő
Vargha Damján ciszterci, pécsi egyetemi tanár
Fórum
IV. Károly - úton a boldoggá avatás felé
Milyen ember volt a nagyapám?
Fórum
Földi föltámadás Beregben
Fórum
Mit remélhet a fiatalság a Fidesz-MDF-től?
Gazdasági növekedés után az életminőség változása - mondja Varga Mihály pénzügyminiszter
Húsvéti szomorúság
Súlyos aggodalmak a népszámlálás miatt
Haydn-vasárnapok
Fórum
Válasz a választásban
Magyar írók és költők a felelősségről
Élő egyház
Ciszterciek örömei, gondjai
Mi foglalkoztatja a katolikus nőket?
Új évezredben, új szívekkel
Egyházak és önkormányzatok a kultúráért
Pécsi disputa a közös értékvédelemről
Csehimindszenten is ünnepelnek
Élő egyház
Hit, remény, hazaszeretet
Keresztény, nemzeti találkozó Lezsák Sándor vezetésével
Belga szerzetesnő - a magyar egyházért
Jubileumi fizikaverseny
Ti vagytok a föld sója!
Ifjúsági gyalogzarándoklat Márianosztrára
Élő egyház
Gyónás - gyóntatás
Nagycsütörtöki levél a papokhoz
Feladatunk az értékek átadása
Pápai apróságok
A pápa lányai
Ifjúság
Mikor tértél meg?
Segítünk, hogy te is ott lehess!
Pályázat! --- Pályázat! --- Pályázat! --- Pályázat!
Mindennapi feltámadás
Rejtvény
Szerkessze újra!
Fórum
Az egyetlen magyarázat...
Hetvenöt éve halt meg Prohászka püspök
Húsvéti meglátások, húsvéti fények
Fórum
A felvirágzás kora
Vasárnapi üzenetek
Az egység lehetséges
Kodolányi János: Julianus barát
A csendlaki parókiától a szibériai hómezőkig
Mozaik
Budapesti Tavaszi Fesztivál 2002
Keresztút a nemzetért
Új nemzeti parkunk
Szent Benedek
Légy vendégünk

 

Figyeld a jelet, hogy megismerd a lényeget!

A keresztségről, a húsvét szentségéről


János vízzel keresztelt

A keresztség, keresztény életünk alapja, a húsvét szentsége. Szent Pál tanítja, hogy a keresztségben meghalunk a bűnnek, és feltámadunk Krisztusban az örök életre. Krisztus halálát és feltámadását az apostolok korától fogva minden vasárnap, így húsvétkor is, eucharisztikus lakomával ünnepelték. A keresztény életbe való bevezetés két másik szentsége, a keresztség és a bérmálás, a korai századoktól került a húsvét, a "Krisztus-esemény" ünnepléséhez. Azóta van együtt ez a három szentség a húsvét vigíliájának liturgikus cselekményében. Bár a csecsemőkeresztelés elterjedése - ugyancsak a IV-V. század - óta kevésbé jellemző, hogy nagyszombat éjszakáján keresztelnek, a keresztvizet ilyenkor mindig megszentelik. Templomaink közül pedig néhányban, remélhetően majd egyre többen, ekkor kapják meg a beavató szentségeket a hittanulók - katekumenek -, akik a nagyböjt folyamán járták végig a készület útját, amely a keresztény ókorban évekig is tarthatott. Az sem példa nélküli már, hála Istennek, hogy több helyen az akkortájt született csecsemőt is a húsvéti vigília-szertartás keretében keresztelik meg.

Keresztség. Valóban, a kereszt jelét is megkapja a szentséget vevő, a magyar szó mégsem Krisztus keresztfájára utal. Arra sem, hogy "aki követni akar, vegye fel keresztjét", hiszen itt a sátortartó rúdról szól Krisztus. Vagyis azt mondja, hogy ne állapodjon meg, ne "sátorozzon le", aki velem akar lenni, hanem kövessen.


Joachim Patinir: Jézus megkeresztelése (1515-19)

A görög eredetű, latin szó - baptizáre, a legtöbb nyelv keresztelést jelentő szava ebből ered - annyit jelent: belemerülni, alámerülni. Az alámerülés a Krisztus halálába való eltemetkezést, majd a vele közös feltámadást, az újjászületést, a megvilágosodást jelképezi. E szentség magyar neve a szláv Krszt - Krisztus szóból ered. Ugyaninnen ered az is, hogy kresztyének, keresztyének, keresztények vagyunk. A keresztség által tehát - az ezt jelölő szavunk értelme szerint is - krisztusivá leszünk, krisztusiasulunk.

A krisztusivá tételről, legalapvetőbb szentségünkről Kárpáti Sándor atyával elmélkedtünk, tudva, hogy ezen a helyen éppen csak érinteni tudjuk a témát.

Sándor atya a zsidóknál máig ismert tisztulási szertartásokról beszél. Ezek is bemerítkezéssel járnak, mégsincs közük a krisztusi keresztséghez. Mint ahogy Keresztelő Szent János keresztségének sem, bár ő már csak azokat merítette alá, akik vállalták, hogy a tanítványaivá lesznek. Az apostolok cselekedeteiben olvassuk, hogy "János csak vízzel keresztelt, de ti néhány nap múlva (pünkösdkor) Szentlélekkel fogtok megkeresztelkedni." Azaz, amint János alámerített a Jordán vizébe, úgy fogtok belemerülni a Szentlélekbe.

Mit jelent ez a Szentlélekbe merülés, mi történik velünk a keresztségben?

Sándor atya azt mondja: nem pusztán a háromszori bemerítkezés, vagy az V. század óta a vízzel váló háromszori meghintés, hanem az teszi érvényessé a szentséget, hogy a Szentháromság nevében történik. Úgy is érthetjük, hogy a keresztelés egyrészt a Szentháromság megbízásából, másrészt a Szentháromság nevére történik. A keresztségben Isten a nevére vesz minket. Igazában nem keresztnevet adunk tehát a gyereknek, hanem vezetéknevet. Úgy hívja őt Isten, hogy Atya-Fiú-Szentléleki János, Mária, Olga... Rövidebben úgy, hogy krisztusi, azaz keresztény. Valójában nem Isten gyermekévé leszünk a keresztségben, hiszen Istennek nem gyermeke van, hanem fia: Jézus, és a vele egy egyház. A keresztségben tehát az istengyermekségben részesülünk, helyesebben a fiúságban. A lányok is Isten fiává lesznek a keresztségben: Jézussá!

Aki keresztel, az a Szentháromság nevében cselekszik - mondja Sándor atya. Nem én keresztelek tehát, hanem Krisztus. Más nem mondhatja, csak ő, hogy belemerítelek a Szentháromság életébe... Az ember, aki keresztel, valamiképpen Krisztust teszi jelenvalóvá. Mivel pedig ez a legfontosabb szentség, bárki keresztelhet szükség esetén. Még egy hitetlen is, ha azt akarja tenni, amit a keresztények szoktak tenni ilyenkor.

A keresztény ókorban csak azok részsültek a keresztségben, akik megtértek, akik felnőttként vállalták a döntést, ami az életük kockára tételét is jelentette. Attól fogva, hogy ilyen tét nincs, megkereszteljük a csecsemőket, de ugyanúgy hangoztatjuk a megtérés szükségességét. Hogyan van ez? Sándor atya szerint külön kell beszélnünk a keresztelés érvényességéről és hatékonyságáról. Ha szabályszerűen járunk el, nem férhet kétség a csecsemőkeresztelés érvényességéhez. De igaz az is, hogy nem lesz hatékony addig, amíg az ember nem "ratifikálja" a megtéréssel. Ezt bizony sokan elmulasztják. Más hasonlattal: a keresztlevél olyan, mint egy takarékkönyv, nem adnak érte kenyeret. Ha nem váltom be, éhen halhatok. Azt mondják: ex opere operato, azaz a cselekmény által megvalósul a szentség. Csakhogy ez a kiszolgáltatóra vonatkozik, nem a fölvevőre!

Mit nevezhetünk megtérésnek? Sándor atya szerint a keresztségben megtörtént újjászületés tudatos elfogadását! Ha elfogadom, hogy újjászületett vagyok, ha annak megfelelően kezdek élni, akkor beszélhetek megtérésről. Az újjászületés a keresztség pillanatában megtörtént velem. A megtérés nemcsak azt jelenti, hogy megtartom a törvényeket, hanem annak fölismerését, hogy Jézus a törvény a számomra. Ez nem egy pillanat műve, ez maga az élet.

Csecsemőket keresztelünk, de vajon felnőve beváltják-e majd azt a takaréklevelet? Erre nevelik-e őket a szüleik? A Katolikus Egyház Katekizmusa szerint meg kell keresztelni a gyermeket, ha legalább az egyik szülő kéri és a gyermek keresztény nevelése biztosítottnak látszik. A papok általában elfogadják a gyerek keresztény nevelésére utaló legcsekélyebb jelet is. Ha mégsem, a szülő egyszerűen elviszi egy másik faluba, másik templomba, s ha ott sem, a harmadikban biztosan megkeresztelik. Sándor atya ilyen esetekben, amikor a keresztény nevelés igazában nem valószínűsíthető, inkább csak fölvenné a jelöltet egy jegyzékbe, amelyben a hittanulókat tartják nyilván, emléklapot adna. Valamit, aminek az alapján később, ha valóban komoly a szándék, visszatérhet a szülő, vagy a már felnőtt gyermek.


A Szentháromság nevében...

Az okos pap nem a hit jeleit keresi, hanem a hitetlenségét. Aki kinyilvánítja, hogy nem hisz, nem akarja kereszténynek nevelni a gyerekét, azét nem szabad megkeresztelni. Aki csak gyenge, vagy nem eltökélten hitetlen, azét meg kell keresztelni.

Gond a keresztségre való oktatás, a szülők, keresztszülők felkészítése. Nem ritka, hogy a keresztelési szertartásban elhangzó kérdésre: "Mit kértek gyermeketek számára?", azt válaszolják: "Egészséget, boldogságot". Nem volna baj, ha jó értelemben mondanák. De inkább csak a szavak földi jelentésére gondolnak. Van, aki azért keresztelteti meg a gyerekét, hogy ne sírjon. Mások meg nem nagyon hisznek, de azt gondolják, hátha mégis van ebben a dologban valami, aztán mi lesz, ha megharagszik az Isten...

A szertartást a templom bejáratánál kellene kezdeni, bevonulás, igeliturgia, majd a keresztkútnál következik a keresztelés szertartása. Helyes és illő volna elmagyarázni az egybegyűlteknek, hogy mi történik, s még egy rövid beszéd, buzdítás is segítené őket abban, hogy komolyan mondják és komolyan vegyék imájukat, ígéretüket. Így persze nem lehet egy negyedóra alatt "megúszni" a keresztelőt, bár sokan ezt szeretnék.

Minden szentség azt a kegyelmet közli, amelyet a jel kifejez. Hogy megtudd a lényeget, figyeld a jelet! Sándor atya Aquinói Szent Tamást idézi, aki azt mondja, hogy a víz tizenhat féle dologra való. Ezek között nem szerepel, hogy inni is lehet. (A középkorban inkább csak bort ittak.) A víz élet és halál - meg lehet benne fulladni - s meg is kell hogy haljon Krisztussal a bűnnek, az önzésnek az, aki vele föl akar támadni. A víz megtisztító, közösségteremtő - ott épültek falvak, városok, ahol víz volt. A víz erő, hajókat hord a hátán, malomkereket hajt, erő, mint a Szentlélek.

Jézus mondja: Aki bennem hisz, annak örök élete van. Nem lesz, hanem van! - figyelmeztet Sándor atya. A hit és a keresztség által olyan élet ez, amit a halál nem tud elpusztítani. Mert az emberi élet halandó, de Krisztus föltámadt élete örök.

Egyetlen szentség sem pótolja a hitet, hanem feltételezi.

Szikora József

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu