Uj Ember

2002.03.31
LVIII. évf. 13-14. (2800-01.)

Főoldal
Címlap
Az Élet munkatársai
A feltámadás jelei Albániában
Kegyelmekben gazdag húsvéti ünnepet kívánunk
Lelkiség
Az új élet első tanúja
Húsvétvasárnap
Vallomás a Bárányról
A két hét liturgiája
A év
Ünnep
Reménységre újjáteremtve
Húsvét 2. vasárnapja
A bor és a víz titka által
A katekumenátus útján: a "beavatás"
ÉLET ÉS LITURGIA
Ünnep
Húsvéti gondolatok
Lassan, de biztosan
Lelki ismeret
Ki hallja meg a harangszót?
Mindennapok embertragédiája
Ünnep
Húsvét - a remény ünnepe
Jézus miséje
Ünnep
Főünnep - áthelyezve
Április 8.: Gyümölcsoltó Boldogasszony
Gyümölcsoltó Boldogaszszony - mai szemmel
A jég fogságában
Szűz Mária köszöntése
Fórum
A megírt és a megélt kereszténység földje...
Bíró László püspök egyiptomi mozaikja
Ünnep
Figyeld a jelet, hogy megismerd a lényeget!
A keresztségről, a húsvét szentségéről
Egy húsvéti könyörgés
Jegyzetek a liturgiáról
Húsvét előtti gondolatok
Ünnep
Húsvét - Átkelés
Az Új Ember húsvéti lelkigyakorlata
"Az ünnep valóban közös..."
Beszélgetés Mádl Dalma asszonnyal, a Magyar Köztársaság elnökének feleségével
Párbeszéd
Az emberebb emberért
Amerikában és Magyarországon
A jóság elszántságával
Látogatás Milan Rúfusnál
Ünnep
Elfeledett igazság apostola volt...
Szent Fausztina nővér élete és küldetése
Térségünk Lourdes-ja, Fatimája lehet...
Az épülő krakkói bazilika magyar kápolnájáról
Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegye
"Varázslatok" a templomban
Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegye
Kövek, könyvek - kincsek
Kalocsa első ezer évének kulturális élete
A kitartásról
A mozgássérült szemével
Fórum
Hetvenéves volna...
Antall József emlékezete
Fényi Ottó
Ötven éve halt meg Szeghy Ernő
Vargha Damján ciszterci, pécsi egyetemi tanár
Fórum
IV. Károly - úton a boldoggá avatás felé
Milyen ember volt a nagyapám?
Fórum
Földi föltámadás Beregben
Fórum
Mit remélhet a fiatalság a Fidesz-MDF-től?
Gazdasági növekedés után az életminőség változása - mondja Varga Mihály pénzügyminiszter
Húsvéti szomorúság
Súlyos aggodalmak a népszámlálás miatt
Haydn-vasárnapok
Fórum
Válasz a választásban
Magyar írók és költők a felelősségről
Élő egyház
Ciszterciek örömei, gondjai
Mi foglalkoztatja a katolikus nőket?
Új évezredben, új szívekkel
Egyházak és önkormányzatok a kultúráért
Pécsi disputa a közös értékvédelemről
Csehimindszenten is ünnepelnek
Élő egyház
Hit, remény, hazaszeretet
Keresztény, nemzeti találkozó Lezsák Sándor vezetésével
Belga szerzetesnő - a magyar egyházért
Jubileumi fizikaverseny
Ti vagytok a föld sója!
Ifjúsági gyalogzarándoklat Márianosztrára
Élő egyház
Gyónás - gyóntatás
Nagycsütörtöki levél a papokhoz
Feladatunk az értékek átadása
Pápai apróságok
A pápa lányai
Ifjúság
Mikor tértél meg?
Segítünk, hogy te is ott lehess!
Pályázat! --- Pályázat! --- Pályázat! --- Pályázat!
Mindennapi feltámadás
Rejtvény
Szerkessze újra!
Fórum
Az egyetlen magyarázat...
Hetvenöt éve halt meg Prohászka püspök
Húsvéti meglátások, húsvéti fények
Fórum
A felvirágzás kora
Vasárnapi üzenetek
Az egység lehetséges
Kodolányi János: Julianus barát
A csendlaki parókiától a szibériai hómezőkig
Mozaik
Budapesti Tavaszi Fesztivál 2002
Keresztút a nemzetért
Új nemzeti parkunk
Szent Benedek
Légy vendégünk

 

Húsvéti szomorúság

Súlyos aggodalmak a népszámlálás miatt

Március második fele: népszámlálás Romániában.

Kisebbségi közösségek számára, különösen a Duna-tájon, mindig nagyon fontos, néha egyenesen történelmi jelentősége lehet a népesség összeírásának. Számos országban a kisebbségek százalékarányától függ anyanyelvük hivatalos használatának lehetősége. Romániában például húsz százalék ez a küszöb a nemzetiségek számára.

Különösen három régióban sorsdöntő Románia magyarságának a megbízható, pontos népszámlálás. Egyik a dél-erdélyi magyar szórványok világa, ahol iskolák szűnhetnek meg a téves népszámlálás nyomán. Másik Kolozsvár, ahol Funar polgármester minden eszközzel megpróbálkozik, hogy húsz százalék alá szorítsa a magyarok létszámát. Ezért késlekedik a magyar helységnévtáblák, utcafeliratok kifüggesztésével: reméli, hogy városában a törvény nem lesz kötelező.


Petrás Ince János

Mátyás királyunk szülővárosában az előző, 1992-es öszszeíráskor 22,7 százalék magyart mutattak ki. Tekintettel a hamisítás veszélyére, a Romániai Magyar Demokrata Szövetség Kolozsvárott válságstábot hozott létre, amely megpróbálta akadályozni a csalásokat. Régi "hagyomány" ez, amelyet minden népszámlálás tovább "mélyít". Viller József, az Országos Magyar Párt vezérszónoka 1931. február 6-án a román parlamentben tette szóvá az 1930-as népszámlálás visszásságait.

"Háromszéken a számlálóbiztos Szűcs, Keresztes, Gyürki, Mátyás, és Kádár nevű székelyeket Suciu, Cherestesiu, Giurciu, Matei, Cadarnak és románoknak keresztelte el. De Szatmár és Szilágy megyében követték el a legtöbb visszaélést a magyarok kárára. Magyar Bálint szaniszlói plébánost nem akarták magyarnak beírni. Szőke Mihály érmihályfalvi plébános ellen pedig lázítás címen eljárást indítottak, mivel azt mondta híveinek, hogy lelkiismeretük szerint bevallhatják a tiszta igazat, mert a visszaélések ellen megvéd a kormány tekintélye. Kolozsváron különféle ürügyekkel hívták fel a polgárokat a városházára, és magánkihallgatáson igyekeztek őket bevallásuk megváltoztatására bírni."

A harmadik veszélyeztetett régió a moldvai Csángóföld. A népszámlálási csalások "hagyománya" itt messze Trianon előttre nyúlik vissza. Azt mondhatnám, hogy az utolsó, megbízható csángó összeírás Moldvában Bandinus érsek lustrája volt, 1648-ban. A román állami hivatalok összeírásai mindig messze alulértékelték a csángók lélekszámát. Ennek tulajdonítható, hogy Oroszhegyi Józsa XIX. századi magyar emlékíró Romániáról írt első magyar monográfiájában, 1861-ben összesen ötvenezerre becsüli a moldvai csángók számát. Az alapos emlékíró és lapszerkesztő a román sajtó adataira támaszkodott. Az 1930-as népszámlálás 20.964 csángót mutatott ki. Antonescu marsall diktatúrája idején egyetlen csángó-magyart sem talált Moldvában az összeírás. 1992-ben állítólag 2.165 személy vallotta magát magyarnak.

Ennyire pontatlan, aránytalanul kicsinyítő vagy mértéktelenül túlzó számok forogtak a moldvai csángókról - állapította meg még 1954-ben Faragó József kolozsvári néprajztudós. Hozzáfűzte, hogy a Bolyai Tudományegyetem nyelvészei által végzett nyelvjárási kutatások térképezték fel először Csángóföldet, ahol kilencven faluban találtak csángókat. Ezek a kutatók 60-80 ezer körüli lélekszámot tartanak hitelesnek, ennyien beszélnek ma is magyarul a negyedmilliónyi moldvai római katolikus közül....

Kiszolgáltatottak a csángók az idei népszámlálás során is. Saját soraikból való összeírók nincsenek. A számlálást azok a román pedagógusok végzik, akik a magyar nyelvű oktatás halálos ellenségei. A kérdőívek a Ceausescu-diktatúra idejéből örökölt rubrikákat szerepeltetik, vagyis különválasztják a magyarokat, a székelyeket és a csángókat. Ez a megtévesztés a diktatúra idején sem tudta csapdába csalni a székelyeket, a félmillióból alig ezren vallották magukat "székelyeknek". (Olyan eljárás ez, mintha az anyaországban külön nemzetiségként kezelnék a magyarokat és a palócokat!) Márton Áron püspök annak idején körlevélben figyelmeztette a magyarságot, hogy egységesen vallják magukat magyaroknak, és felhívására egyöntetűen válaszoltak a római katolikus és a protestáns erdélyiek. Csakhogy most a tapasztalatlanabb és gyámoltalanabb, zsigerükig megfélemlített csángókat könnyű félrevezetni.


Kiszolgáltatottak a csángók...

Egyébként a romániai népszámlálási csalások ismertek egész Európában, másként az Európa Tanács 2001-es isztambuli ülésén, a moldvai csángókról hozott határozatban külön nem emelték volna ki, hogy a következő népszámláláskor "különös figyelmet kell fordítani a csángó kisebbség korrekt összeírására". Ezen az ülésen mondták ki, hogy a moldvai csángók magyar nyelven beszélnek, kultúrájuk értékes öröksége az európai művelődésnek; európai igény, hogy a csángó nyelvjárás hatékony védelemben részesüljön. Biztosítani kell a csángók iskolai oktatását magyar nyelven, az anyanyelvű misét, egyházi szertartásokat. A csángók kérdése európaizálódott, tovább teljesedett a történelmi fontosságú csángóvédelem, amelyet - emlékezhetünk - Nicola Girasoli pápai káplán indított el néhány évvel ezelőtt.

Mennyivel könnyebb és hatékonyabb lenne a küzdelem a csángók megmentéséért, ha moldvai paptársai is követnék Girasoli atya nemes példáját! Vagy ha felidéznék önmaguk lelki erősítésére Petrás Ince János hajdani klézsei ferences pátert, az első magyar folklórgyűjtőt, aki életét áldozta híveinek szellemi felszabadításáért. Zöld Pétert, Szabófalva papját, aki elsőnek figyelmeztette Batthyány Ignác gyulafehérvári püspököt a csángók elrománosításának veszélyére. A tudós püspök pedig egyenesen VI. Piusz pápának tett panaszt. "...ne higgye Szentséged, hogy keveset számít, ha az összes misszionáriusok nem ismerik a magyar nyelvet, mert nemcsak egy néhány szétszórt és ide-oda vándorolt magyarról van szó. Sok magyar család van, kik egész helységeket tartanak megszállva, és éppen úgy nem járatosak a románban, mint amilyen erősen ragaszkodnak hazai nyelvükhöz..."

Két felfogás, két magatartás volt mindig az egyházon belül, a "csángó kérdés" első felvetődésétől napjainkig. Fájdalom, hogy Moldva mai papjai nem Batthyány Ignác püspök, Petrás Ince János, Zöld Péter örökségét vállalják a maradék magyar-csángók nyelvi szabadságharcában, hanem a moldvai magyarságot végképp eltüntetni kívánó román nacionalizmus oldalára álltak. Mégpedig az anyanyelvűséget oly nagyra értékelő II. vatikáni zsinat nyelvi megújítást hozó korszakában. A papok szavának igen nagy a hitele a csángók között. Hamis állítások megrendíthetik az öntudatra eszmélő híveket a hitben, a keresztény tanításban - amely nem szolgálhatja a földi hatalmak önző érdekeit, elfogult nacionalizmusát. Vajon milyen hitele lesz annak a papnak, de annak a püspöknek, akinek a magatartásában kételkedni kényszerülnek? Iasi püspöke, Ghergheli (magyar olvasatban: Gergely) főpásztori körlevelében egyenesen parancsba adta a népszámlálást megelőzően: "Ti románok vagytok!" Ilyen visszaélés a főpapi hatalommal - erkölcsi hatalommal! - aligha lehetne elképzelhető manapság bárhol másutt a világon.

Húsvét van, az öröm ünnepe, a feltámadásé. Krisztus feltámadása pedig népek, nemzetek feltámadását is jelentette mindig a történelem során.

Nem lehetne egyszer már Csángóföldön is öröm a húsvét, didergő lelkek szomorúsága helyett?

Beke György

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu