Uj Ember

2000. augusztus
20-27.
LVI. évf. 34-35. (2717-18.)

Megjelent az Új Ember Magazin augusztusi száma

Főoldal
Beszélgetés az elnökkel
Fenntartás és érdek nélkül
Mádl Ferenc a gyökereiről, jogról, erkölcsről, a magyarok esélyeiről
Három templom
Nagybörzsöny ékessége
Isaszeg földmozdító hite
A világ „közepin”
Kalocsa-Kecskemét
„Nagyon szépet álmodtunk...”
Megkezdődött a szinódus utáni munka
Hittanya a pusztában
Élő múlt
Udvarházból kolostor, kolostorból végvár
Zalavár — múltunk egyik rejtőhelye
Templomok
„Égő” emlékezés
Jubileumi ankét
Régi templomok mai üzenete
Misszió
Menjetek, tanítsatok..., kereszteljetek meg... minden népet (Mt 28,19)
Interjú
A gondviselés nyitja meg az utakat
Beszélgetés Paskai László bíboros-prímással
Idővel kevés magyar papra lesz szükség Nyugaton
Beszélgetés Miklósházy Attila püspökkel
A közoktatás kovásza…
Tanévkezdésre – Keresztény pedagógia Magyarországon - Beszélgetés Farkas István piaristával
Lelkiség
A sziklára építő tanítvány
Elmélkedés a Szent István-napi evangéliumról
Mit tudunk róla és örökségéről
Pieta
A két hét liturgiája
Lélek és élet
Egy doboz antibiotikum
Kemény beszéd?
Elmélkedés az augusztus 27-i evangéliumról
Séta az esztergomi Várhegyen
Horváth István régész-igazgatóval
Érvek vélemények
Az is, hogy Jézus pártus hercegnek született? (1.)
„Minden lehetséges”?
Örökkévaló vagy teremtett?
Jegyzetlap
Fórum
Mit tehetünk mi, katolikusok?
Lelki ismeret
Egy szál vadrózsa
Levél a frontról
Magyar metszetek
Múlt és jelen
Léleképítés a Pilisben
A katolikus sajtó tavaszi találkozójának emlékei
A Korona lilioma
„Vedd el e nép múltját...“
„Örvendezz, királyi város…
Honismereti Akadémia Székesfehérváron
Épülő kapcsolatok
Példa nélküli pillanat
Szent István és Hierotheosz keleti kanonizációja
Kereszténység – kultúra – párbeszéd
Kárpát-medencei médiatalálkozó Szent Márton hegyén
Ökumenikus magyar összefogásért
Ifjúság
Irodalmi és zenei szalon a Vojnovich-Huszár villában
Menyegző, örök szövetség
„Akik készen voltak, bevonultak vele a menyegzőre.” (Mt 25,10)
A szeretet nem ismer sem időben, sem térben távolságot
Az örökkévalóság képmása
Mindennapi kenyerünk
Névnap
A lantzene legyen mindenkié!
Kónya István lantművész koncertjei
Mozaik
Világok világa
„Mailáth“-találkozó
A Szent József-templom ünnepe Csongrádon
Őfelsége kapitánya
Rejtvény
.

 

Mit tudunk róla és örökségéről

A magyar történelem legnagyobb alakjáról, országalapító István királyról sajnos elég sematikus képünk van. Egyrészt a történeti kutatás sem befejezett egyéniségét és életművét illetően, másrészt iskolai történelemoktatásunk sok hiányossága közül éppen a magyar középkor alapos tanítása az egyik legnagyobb.

Kezdjük azzal, mi is az a Szent István-i állameszme“, amelyről újabban megint lehet hallani. Gróf Teleki Pál miniszterelnök 1939-ben a Katolikus Nagygyűlésen így határozta meg:A Szent István-i állameszme két hagyománynak, a lélek két tartalmának, a magyarnak és a kereszténynek egységesítése. „Ez a gondolat nemzeti és keresztény, mint két eszme, két valóság, két hagyomány házassága a Duna-medence templomában.“Ez a gondolat jelenti a keresztény Magyarországot megteremtő király ragaszkodását népünk hagyományához, életformájához, szervezetéhez, jellegéhez, tartalmához.“

Hóman Bálint pedig ezt írta:Szent István idegen eszméket és intézményeket, idegen hatalmi szervezeteket ültetett át magyar talajba, de a régiből csak azt pusztította el, ami már korhadt volt és összeomlással fenyegetett. Az életerős és fejlődésre képes régi intézményeket, a magyar élet ősi formáit bölcsen megkímélte. Magyar szellemet vitt az új intézményekbe, és magyarrá alakulásuk útját is kijelölte. Alapját vetette annak a sajátosan magyar fejlődésnek, aminek legjellemzőbb, mert legmagyarabb terméke a szent király magángazdaságából a magyar nemesség önkormányzatának erős várává lett vármegye,... legszebb és legkifejezőbb szimbóluma István király megszentelt koronája.“ Györffy György professzor újabb kutatásai a vármegyeszervezet kialakulásának történetét elmélyítették, de 1977-ben kiadott könyvében sajátos magyar alapjait maga is vallotta.

A Szent Istváni állameszme további nagyon fontos jellemzője - Teleki Pál szerint - hogynem imperialisztikus, nem az uralom, hanem a hivatás és kötelesség eszméje.“ Hóman Bálint ugyanezt állítja, amikor rámutat, hogy a korabeli dán, svéd, norvég, cseh, lengyel, orosz fejedelmek igyekeztek területeket, népeket hódítani, de a magyarok, Géza és István, erős kézzel verték viszsza az országukra törő ellenségeket,de nagyobb támadó hadivállalatokba vagy éppenséggel hódító háborúba nem bocsátkoztak“. „Politikájuk alapgondolata a tartós béke volt.“

De István nemcsak bölcs uralkodó volt, amilyennek állameszméje mutatja. Nem csupán a korszerű európai intézményeket tudta úgy meghonosítani, hogy azokban érvényesüljenek a bevált magyar hagyományok. Idézzük, milyennek látták kortársai István királyt? Nem a különben történetileg sem lebecsülendő legendákból, nem száz-kétszáz évvel későbbi forrásokból, hanem kortársaktól idézek (Györffy György műve alapján). Thietmar merseburgi püspök (975-1018) más fejedelmekre vonatkozó jellemzéseiben előszeretettel szólta le kortársait. Ám ez a Thietmar, aki még István szüleit sem kímélte,Vajkról“ ilyen jellemzést adott, amikor a Bátor Boleszlóhoz menekült Gyuláról írt:Midőn (Gyula) feleségét a fogságból nem válthatta ki, ellenségétől, unokaöccsétől (Istvántól) mintegy ajándékképpen megkapta. Sohsem hallottam valakiről, aki így kímélte volna a legyőzöttet.“Ez utóbbi megjegyzés a mindenkit leszóló kortárs művében egyedül áll, és sejteni engedi, hogy István a maga korában szokatlan, rendkívüli jelenség volt. Egy uralkodó, aki nem úgy reagál, mint ahogy apja és kortársai után elvárható lenne, hanemsohasem hallott“ módonkíméli a legyőzöttet“ – fűzi hozzá Györffy.

Ugyancsak idevág az a megállapítás is, hogy István uralkodó-kortársai közülegyedül tette magáévá a keresztény királyeszményt oly átéléssel, hogy szigorú követésén túl irodalmilag is megörökítette fiához írt Intelmeiben“. Ezt tudva, nem tekinthetjük üres formulának, hogy azok a német császári írnokok, akik átjöttek István udvarába és itt első okleveleit fogalmazták, István király neve mellé akegyes“ éslegjámborabb“ jelzőt írták arra a helyre, ahol más uralkodót alegyőzhetetlen“,legdicsőbb“ stb. jelzővel tüntettek ki. E tanúságok értékét emeli, hogy István ifjú férfikorára vonatkoznak, nem pedig megtört, öreg korára, amikor gyermekeit elvesztvén, teljesen átadta magát a buzgó vallásosságnak.“

A már idézett Thietmar püspök és Leodvin bihari püspökegy gyakorló keresztény uralkodót mutattak be, aki politikai és hadi tevékenysége közepette is érvényesíti az erkölcsi normákat“. ÉsIstván törvényeiben nyomát sem találjuk a vakításnak és akasztásnak, mint büntetésmódnak, s ha a középkoriszemet szemért, fogat fogért“ elv érvényesül is törvényhozásában, a csonkítás ritka eseteiben megadta a tinóval vagy más úton való megváltás lehetőségét. (Vazul tragédiájának mozzanatai homályba vesznek.)

Európai és magyar keresztény hagyományaink kamatoztatása, jellemformáló erények dolgában Szent István egyaránt tanítómesterünk lehet, ha hitelesebben megismerjük.

Rosdy Pál

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu