Uj Ember

2000. június 11.
LVI. évf. 24. (2707.)

,,Szeretetét ránklehelte:
Ég a pünkösd izzó Lelke,
Zúgnak élő nagy szelek.''

Sík Sándor

Főoldal
Lelkiség
Katolikus szemmel
Bajbajutottságunk eredendő oka
„Mennyből az ember”
Jelenpor
Elképesztő, de nem meglepő
Élő egyház
A remény intézményei
Tanító szerzetesrendek a hitért és a hazáért
„In memoriam Boksay János”
Már a harangot is lopják
Magyar kopjafák német iskolában
Gödi piarista diákok nemzetközi kapcsolatai
Törökszentmiklós ünnepei
Élő egyház
A kolozsvári Vasárnap híreiből
Magyar kiállítás címereinkről Firenzében
Az olasz püspökök megnyilatkozásaiból
A mártírium százada
Katolikus cigyánypasztoráció
Tudósok szentévi zarándoklata
Fórum
Egy kórházlelkész naplójából
A boldogság nem függ a sikerességtől
Balczó András tusái
Anyagyógyászat
Útközben
Szerelem és szeretet
Fórum
A szentévi mérleg és kínálat
Az 1925-ös szentév magyar „sikere” nem ismétlődik meg
Egerszalóki levél
In memoriam Metzger Gabriella
Róma hűségében a diktatúra alatt
Az olvasó írja
Meddig? Avagy cicerói reflexiók a média megnyilvánulásaihoz
Misszió
Menjetek, tanítsatok..., kereszteljetek meg... minden népet (Mt 28,19)
Kaposvári Egyházmegye
Jövünk búcsút járni...
Türelmet, megértést
A templomról szól az életünk
Kúltúra
A tékozló fiú a képzőművészetben
Krumplileves
„...fényből élek...”
Pünkösdi szonett
...És megdobban a bádogszív
Ifjúság
Isten mindent tud
Gondola
Az együttjárás harmadik feltétele
A zánkai ifjúsági tábor elé
Lelkipásztoroknak, csoportvezetőknek
Az országos középiskolai tanulmányi versenyek egyházi iskolás helyezettjei
Rejtvény
Fórum
A zirci bazilika eredeti színei
Zakar Ferenc Polikárp főapát hetvenéves
„...A templomot s az iskolát!”
A misszió
Nemzet és egyház
Keresztény értékeink a jövőben
Fórum
Az Olvasó írja
- Adjuk tovább!
- Érthetően!
- A zsinat kívánsága
- Katonák zarándoklata - Lourdes-ba
- Honnét a név?
- Csak pénzért?
Mozaik
Pünkösd piros rózsája
90 éves Grexa Sándor
Az ének ünnepe Pilismaróton
Szent Cecília a Városmajorban
A cigándi egyházközség segítséget remél
.

 

A tékozló fiú
a képzőművészetben

Szent Lukács evangélista írja le a tékozló fiú megtérését atyjához, amely hosszú küzdelem eredménye és mindnyájunkra vonatkozik. E história első fejezete a fiú lázadása. Ezt követi a szenvedések sora, a visszatérés drámája és a megbocsátás. Dürer azt a pillanatot ábrázolja, amikor mélypontján a tékozló fiú együtt eszi a moslékot a disznókkal, miután eldorbézolta kikövetelt vagyonát. A földönfutóvá sorvadt ember belső rongyolódását érzékelteti metszetén Albrecht Dürer — a test és a ruha ziláltsága jelzi a lelkület romjait. Dürer a tékozló fiú jelenetében nagy szerepet biztosít a disznónak, azonos állapotú az emberrel, azzal a különbséggel, hogy a moslék neki öröm, az embernek szakadék. Más-más sorsra utal ugyanaz a táplálék. Rembrandt 1643-as rézkarca a jóllakott sertés belső elégedettségét láttatja — a sertéslét magaslatát. Vidáman kunkorodik farka, ehhez társít a németalföldi mester kötélkanyart. Még boldog az állat, nem sejti közeli végét, melyre a bámészkodó gyerekek és a vágás előkészületével foglalkozó férfi mozgalmassága utal.

Rembrandt Harmensz van Rijn hattyúdala a halála évében, 1669-ben festett remekműve „A tékozló fiú hazatérése” amely a szentpétervári Ermitage-ban látható. Vayer Lajos magasztos szavakkal jellemzi az alkotást: „A pompás öltözetű aggastyán, vállán fejedelmi vörös palástjával, előrehajol, és két kezével szorítja magához az előtte térdelő és fejét szégyenkezve apja ölébe rejtő, rongyos, piszkos ruhás fiatal férfit”. Látni a megtért ember talpait, egyik meztelen, a másikról rongyolódik a cipő, ez a tárgyi eszköz villantja föl sorsának állomásait. A rembrandti térdre borulást Ady istenhitének állapotára alkalmazza a „S most nézd Uram, nincs nekem lábam, / Csak térdem van, csak térdem” — költői soraiban. E remekművet hosszú készülődés előzte meg — 1636-os rézmetszetén már szinté láthatjuk az egymáshoz borulás drámai izzását, azt a remeklést, hogy a fiú és az atya arca egyidejűen öreg, sőt a fiatal férfi arca ziláltabb, elesettségét az ápolatlanul hosszú haj és cipőtlen lába is mutatja. Oldalt a városkép nyugalma és a bámészok jórészt közömbös csoportja válik a megrendítő találkozás hátterévé. Constantin Meunier a Szépművészeti Múzeumban elénk táruló márványszobrában más eredményre jut. A tékozló fiú apjának arca önvádat sugároz, testesítve az ótestamentumi fölismerést, hogy az atyák vétke a fiakban folytatódik. Vajon melyik lesz az a nemzedék, amely a boszszú, a bűn és a hálátlanság mételyét képes lesz megszüntetni? Már az is vigasz, hogy érezzük, e terméketlen vétek az emberszívekben tisztulni akar. Tisztulni akar és tisztulni tud is, — miközben a történet általánossá vált, ezt példázza Kovács Margit „Tékozló leány” című kerámiája szentendrei gyűjteményében.

Losonci Miklós

 

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu