|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Könnyek nélküli vallás? Vatikáni dokumentum a New Age-ről A fenti szavakkal foglalta össze tömören a New Age (jelentése: új korszak) néven terjedő vallási jelenség "lelkiségét" egy teológus a közelmúltban megjelent vatikáni dokumentum kapcsán, melynek címe: Jézus Krisztus adja az élő vizet. A megjegyzést lehet variálni: lemondás nélküli boldogság, felelősség nélküli tökéletesség, problémamentes világ... - Ilyen és hasonló vágyálmok alkotják a New Age kínálatának hátterét.
Mint "pozitív kihívás"... A kiegyensúlyozott, nyugodt hangvételű dokumentum kilenc fejezetre tagolódik. A szerzők jelzik, hogy csupán ideiglenes tanulmányról van szó, amelyet egy munkacsoport dolgozott ki, és e megfontolásokat elsősorban azoknak szánták, akik a lelkipásztori munka során találkoznak a New Age-dzsel. Az első fejezetben a szerzők megindokolják a dokumentum szükségességét, és itt azonnal felfigyelhetünk néhány jellegzetességére. A tanulmány hangvétele pozitív: senkire sem szór anatémákat, szinte jóindulatúan, kicsit oktatói hangnemben magyaráz egy igen bonyolult jelenséget. "Pozitív kihívás" akar lenni, hiszen a New Age által felvetett sok kérdésben felismerhetjük az ember boldogság utáni vágyát, az élet értelme és a megváltás utáni sóvárgását, az új világrend, a globális béke igényét stb. A New Age elmarasztalja a filozófia, az orvostudomány és a pszichiátria gyakorlati materializmusát, a vallásos megtapasztalás és a transzcendencia iránti közömbösséget, az ipari kultúra határtalan individualizmusát, amely nem tartja tiszteletben az emberi jogokat és a környezet jövőjét. Mindennek ellenére a hivatalos egyházi állásfoglalás szükségességét a történelmi pillanat indokolja: a harmadik évezred elején nemcsak Jézus kétezer évvel ezelőtti születésére emlékezünk, hanem sok asztrológus abban is hisz, hogy a Halak korszaka - amelyet a kereszténységgel azonosítottak - a végéhez ért, és elérkezett a Vízöntő kora, amely az egyetemes vallásosság korszaka lesz. A New Age e történelmi "magyarázat" egyik legrangosabb szószólója. "Minden belefér..." A dokumentum második fejezete feltérképezi a New Age lelkiségét: amely nem mozgalom, nem "kultusz", nem szekta és nem vallás, hanem minden kultúrát átható jelenség. Mégis, ha általános elterjedésének titkát keressük, akkor valamiképpen a "lelkiség" szó adhatja meg hozzá a kulcsot: a New Age-ben sokan választ keresnek vallási természetű kérdésekre, de mit kapnak válaszul? A New Age "kosarában" minden elfér, és minden keveredik: rendkívüli és paranormális jelenségek, amelyek révén szellemi lényekkel kerülünk kapcsolatba; ebben a felfogásban nincs különbség jó és rossz között, mivel az emberi cselekvés a megvilágosítás, illetve a tudatlanság gyümölcse, azaz bűn nem létezik, ezért senkit sem lehet megítélni, és senkinek sincs szüksége megbocsátásra; a betegség és szenvedés oka az, hogy a természet ellen cslelkszünk. Amikor összhangba kerülünk a természettel, helyreáll az egészség is. A New Age rohamos térhódításának egyik titka, hogy igyekszik színt és melegséget vinni e színtelen és zord világba. A lelki narcizmus vonzereje A harmadik fejezet párhuzamot von a New Age és a keresztény lelkiség között. A New Age képviselői gyakran "új lelkiségről" beszélnek. Ezt csak némi iróniával tekinthetjük, ha felfedezzük, hogy ebben a "lelkiségben" nincs semmi új, amit a múlt századok gnoszticizmusa, illetve ezoterizmusa már ne próbált volna ki. Lelkiség helyett inkább "lelki narcizmusról" beszélhetnénk. A hiteles lelkiség nem az, hogy mi keressük Istent, hanem, hogy Isten keres minket - a dokumentumnak ez a mondata tulajdonképpen az egész tanulmány "szíve". A keresztény hit számára Jézus Krisztus nemcsak eszménykép, hanem történelmi személy is. A negyedik fejezet szembeállítja a New Age-t a keresztény hittel. A nyitány erős hangvételű: "Lehetetlen egyetlen olyan elemet is kimutatni a New Age vallásában, amely elfogadható lenne a keresztények számára, sokat pedig egyenesen el kell utasítani, egyszerűen azért, mert a New Age nem ismeri el a keresztény hit kinyilatkoztatott igazságait." A New Age istenfogalma homályos, számukra az csupán személytelen energia, a világot éltető őserő. A keresztény hit viszont úgy tekint a személyes Istenre, mint mindenek teremtőjére. Jézus Krisztus egy a sok bölcs közül, nem pedig történelmi valóság. Minden lazítási technikát imának mondanak, pedig azok esetleg jóleső pszichikai állapotot képesek szavatolni, de nem vezetnek Istenhez. Az ötödik - címadó - fejezet kifejti, hogy Jézus Krisztus adja nekünk az élő vizet. A dokumentum röviden elemzi Jézus találkozását a szamáriai asszonnyal, akinek élő vizet ígér. E találkozás úgy áll előttünk, mint az "igazsággal való találkozásra vonatkozó elkötelezettségünk" ősmintája. Utalás ez arra is, hogy nem a "Vízöntőtől" kell várni az igazságot, hanem Jézustól. Lelkipásztori irányelvek A dokumentum figyelmeztet arra, hogy sok olyan mozgalom, amely a New Age-re hivatkozik, nem csupán "alternatív", hanem nyíltan keresztényellenes tanokat hirdet, kezdve attól, hogy saját valóságunk megalkotói vagyunk, ami igen vonzó, de illuzórikus ígéret. Ennek legdrámaibb következménye a szenvedés és a halál kérdésének megválaszolatlansága; súlyos, gyógyíthatatlan betegségben szenvedők vagy fogyatékosok kicsúfolva érzik magukat, amikor azt hallják, hogy maguk az okai bajuknak, és hogy azért nem képesek változtatni sorsukon, mert nem tudnak szembenézni az élettel. Ez korántsem akadémikus kérdés, hanem nagyon is valós, amely mindenkit érint, mivel az emberi korlátozottságok részei teremtményi voltunknak. A New Age válaszul erre legföljebb a reinkarnáció nyugatosított formáját tudja felkínálni. A dokumentum itt önkritikával folytatódik: "Vajon a keresztények kihasználják-e azokat a lehetőségeket, amelyek a Jézus Krisztus feltámadásával adott ígéretekből fakadnak? Mennyiben hiteles a test feltámadására vonatkozó hitünk, amelyet minden vasárnap megvallunk a Hiszekegyben? El kell ismernünk - folytatódik az önkritika -, hogy sok olyan katolikus lelkiségi központ létezik, amelyben aktív módon a New Age vallásosságát terjesztik. Ezt mindenképpen helyre kell igazítani, nemcsak úgy, hogy megszüntetik a zűrzavart és a tévhitek terjedését, hanem úgy is, hogy a hiteles keresztény lelkiség előmozdítóivá válnak. Egyes helyi New Age-csoportok imatalálkozókat rendeznek, amelyekre mindenkit meghívnak; itt arra kell ügyelni, hogy ehhez ne kapcsolódjék semmiféle beavató szertartás. A dokumentum figyelmezteti azokat is, akik a természetvédő mozgalomban tevékenykednek, hogy sok szélsőséges nézetük nehezen összeegyeztethető a katolikus hittel, például az úgynevezett "mély ökológia" gyakran panteista és gnosztikus elvekre épül. A keresztény hagyomány kincstára A harmadik évezred igazi "kairosz": kegyelmi idő az evangelizációra. Ismételten fel kell figyelnünk hitünk azon forrásaira, amelyek kapcsán képesek leszünk hitelesen felkínálni a keresztény üzenetet. Büszkék lehetünk mindarra, amink van, és ellen kell állnunk azoknak a nyomásoknak, amelyeket a domináns kultúra gyakorol ránk, hogy elássuk a ránk bízott talentumokat. E kincsek felkutatásának egyik igen hasznos eszköze a Katolikus Egyház Katekizmusa. Ugyancsak gazdag hagyományt találunk a múlt és jelen idők szentjeinek példájában. Szükség van a Szentírás mélyebb ismeretére is, de a keresztény üzenet hitelességének leghathatósabb eszköze mindenekfölött a személyes találkozás az Úr Jézussal az imában és a szentségekben, amelyek a mindennapi élet megszentelésének mozzanatai. További eszköz és talán a legegyszerűbb, legtermészetesebb és legsürgősebb az, hogy merítünk a keresztény lelki hagyományból. A nagy szerzetesrendek rendelkeznek az elmélkedés és lelkiség hathatós hagyományával, amelyet többek számára hozzáférhetővé lehetne tenni különféle tanfolyamok és tapasztalatok útján. Valaki a hagyományos vallásokat székesegyházhoz hasonlította, a New Age-t pedig vásárhoz. Ilyen szempontból úgy is fogalmazhatnánk, hogy a New Age felhívás a keresztények számára, hogy vigyék el székesegyházuk keresztény üzenetét a vásár emberéhez. * A dokumentum első olvasásakor felfigyeltem pozitív hangvételére, de nem értettem, miért kellett ilyen "magas egyházi szinten" reagálni a jelenségre. Miután újra átolvastam és átelmélkedtem a szöveget - amely nem könnyű olvasmány, mert igen sok szakkifejezést tartalmaz -, felsejlett bennem a szerzők igazi szándéka: A dokumentumot már csak azért is érdemes elolvasni, hogy a New Age által felkínált homályos Isten-, ember- és világkép hátterében felfigyeljünk saját vallásunk és hitünk szépségére, valamint emberformáló erejére. A kereszténység ugyan nem "könnyek nélküli vallás", de az élő vizet adományozó Jézus Krisztusba vetett hit képes értelmet adni minden könnyünknek és szenvedésünknek is. Szentmártoni Mihály SJ
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|