Uj Ember

2003.04.27
LIX. évf. 16-17. (2855-2856)

Mindszenty-zarándoklat
2003. május 3-án,
10.30 órakor

Főoldal
Címlap
Krisztussal együtt ti is feltámadtatok
Juliusz Janusz
az új magyarországi apostoli nuncius
Harminc évet is kaphatnak az apácák...
Súlyos helyzetben vannak az iraki menekültek
A reménynél is több...
Lelkiség
Az üres sír
SZENTÍRÁS-MAGYARÁZAT
Győzött az élet
HOMÍLIAVÁZLAT
A húsvéti szekvenciáról
LITURGIA
SZEKVENCIA
A szegény és gazdag Jézus
Lelkiség
"Én Uram, én Istenem"
SZENTÍRÁS-MAGYARÁZAT
Ujjongás - és tanúságtétel
HOMÍLIAVÁZLAT
Az újjászületett nép
LITURGIA
A hitoktató emmauszi útja
A két hét liturgiája
(B év)
Élő egyház
A katolikus család
Mindszenty-zarándoklatra hív Erdő Péter prímás-érsek
Egyházpolitika tegnap és ma
Semjén Zsolt szerint lehetséges, hogy mindenkinek a szempontjai érvényesülhetnek
Katolikus szemmel
Ébredjünk Krisztussal!
Húsvét előtt
Kata csizmája
Lapszél
Gyermekek védelméért
Fórum
Miért éppen Jacques Maritain?
A filozófus halálának harmincadik évfordulójára
Fénylik a Kereszt
Az igazság erejében szeretni
Renoválják a templomot...
Fórum
Áthosz - a "Szűzanya kertje"
Utazás a Szent Hegy sivatagában
Világegyház
Püspök és szerzetes, apostol és vértanú
Adalbert, a közép-európai népek közös szentje
Zsidómentés XII. Piusz felhívására
Húsvéti felnőttkeresztelések Franciaországban
Élő egyház
Idegen nyelvű szentmisék Budapesten - immár spanyolul is
Domonkosok ünnepe
A szociális testvérek székháza Kolozsvárott
Családapa, orvos és diakónus
Emléknap Körmenden
Kiállítás a "szegények orvosának" hagyatékából
Passió Budán
Fórum
Újraindultak, de megindulnak-e?
Annunciáta nővérek Szombathelyen és Brazíliában
Ünnep
Húsvéti kincseink
A nyúl, a bárány és a tojás
A nagyi
Húsvéti ének az üres sziklasír mellett
Fórum
"Méterekkel a harcolók fölé magasodott..."
Pacsay Fidél kapucinus atya Avianói Márkról
Avianói Márk, Európa lelki orvosa
Kultúra
Magyarország Salzburgja
Miskolc készül a Bartók+Mozart Nemzetközi Operafesztiválra
Fohászkodni forrón, dadogva
Jékely Zoltán (1913-1982)
Új fény keletje
Könyvespolcra
Olasz Ferenc: Mindörökkön örökké
Utolsó imádság
Pieta a múzeumban
Madarassy György festményei
Ünnep
Kiénekelik az Örömhírt
Cigányok között - virágvasárnap
Ünnep
Megváltásunk színhelye
Húsvéti "zarándoklat" Jeruzsálembe
(szentföldi anzix)
Fórum
Az egyház a diktatúra éveiben (3.)
A magyarországi vallásüldözés története
Húsvéti béke
Fórum
Hányszor érkezett Jézus Kínába?
Kereszténység a VII. századtól napjainkig
A Bölcsesség Háza
Bagdad és Európa
Osztrák-magyar zarándokház Jeruzsálemben
Fórum
Az első magyar dogmatika szerzője
Ötven éve halt meg Schütz Antal
A polgár
Mindannyiunk csodája
Az Olvasó írja
Párhuzamok...
Fórum
Holtomiglan-holtodiglan
Skrabski Árpád családszociológus a hűségről
Utolsó királyunk is boldog lehet?
Az "igen" - lehetőség
Ifjúság
Teológiai műhelyek és szakcsoportok alakulnak
Hősök kora
Az ő titka a te titkod!
XXIV. Márianosztrai Ifjúsági Gyalogos Zarándoklat
Lét vagy semmi?
Fiatalokkal beszélgetve
Fórum
Önkéntes misszió a világ szegényeihez
Fodor Krisztián: Mindig úgy éreztem, hogy az Úristen megáldotta küldetésemet
Fórum
Könnyek nélküli vallás?
Vatikáni dokumentum a New Age-ről
Új úton - az egység lelkiségében
Fórum
Új vitorla az Új Ember hajóján
Örömhír - sms-ben
Perkátai passió
A drogosok papja volt
Szabó János (1951-1988)
Mozaik
Európa Madonnái
Farfa - apátság Róma közelében
Kezdődik a költés
Színes virágfelhők

 

Miért éppen Jacques Maritain?

A filozófus halálának harmincadik évfordulójára

A debreceni Svetits Gimnáziumból 11. osztályos lelkigyakorlatozó lányok jártak nemrég a körömi plébánián. A könyvtárban akkor készült el egy tabló a harminc évvel ezelőtt meghalt Jacques Maritain emlékére. Ezt nézegetve az egyik leány megkérdezte: "Miért éppen vele tetszik foglalkozni annyit?" Akkor röviden válaszoltam a kérdésre. Megkísérlek most egy kicsit bővebb feleletet adni.


Fiatal, egyetemi éveimet a Gyorskocsi utca árnyékában töltve életbevágóan fontos volt számomra az élet, a lét értelmére vonatkozó teherbíró válaszokra lelni. Isten kegyelméből Lénárd Ödön atya és Tímár Ágnes okos és szerető szolgálata által ismerhettem meg Maritain életét és munkásságát.

A XX. század elején Raissa és Jacques, a Sorbonne két hallgatója súlyos kétségek közepette sétált a párizsi Botanikus Kertben. Az egyetem minden tudományával sem volt képes megnyugtató választ adni az élet értelmét fürkésző kérdéseikre. Elhatároztuk tehát - írja később Raissa, visszaemlékezve erre a délutánra -, hogy még egy ideig bízunk az ismeretlenben, hitelt adunk a létnek, mint valami elvégzendő kísérletnek, annak reményében, hogy heves könyörgésünkre megmutatkozik az élet értelme, s új értékek tűnnek fel olyan világosan, hogy azokhoz feltétel nélkül csatlakozunk, és megszabadulunk egy sötét és haszontalan világ rémálmától. Ha ez a kísérlet semmire sem vezetne, a megoldás az öngyilkosság lesz, az öngyilkosság, mielőtt még az évekfelhalmoznák szennyüket, mielőtt fiatal erőink elhasználódnának. Szabad tiltakozásként akartunk meghalni, ha lehetetlenség lett volna az igazság szerint élni.

Ekkoriban ismerték meg Bergsont, majd Leon Bloy-t. Megmérték a kérdéseikre kapott minden felelet súlyát, s megnyílva a kegyelem számára 1906. június 11-én megkeresztelkedtek.

Jacques akkor azt hitte, hogy belépve az egyházba búcsút kell vennie a filozófiától. Hamar belátta, hogy tévedett. Szent Tamásnál olyan táplálékot talált az értelem és az értelmes élet számára, amelyről soha többé nem mondott le, melynek további kibontásán, elmélyítésén dolgozott egész életében, hiszen - mint mondta - "az ember transzcendentálékkal (az igazzal, jóval, széppel és szenttel) táplálkozó lény". Az élő, a nyitott, a minden kor minden értékét öszszegyűjteni képes tomizmusnál lelt otthonra. Ennek következtében nála mi is megismerhettük, hogy a lét igazsága erősebb minden hazug hatalomnál, s hogy bármilyen embertelen körülmények között is szeretetben fürdik a lét.

Maritain fontosnak tartotta, hogy tágra nyissa szellemi otthonának kapuját és mindenkit megajándékozzon kincseivel. Jól ismerte korát. Jean Coctau-nak írta: Ismerem azokat a tévedéseket, melyek pusztítják modern világunkat, s melyeknél ennek a világnak csak a fájdalma nagyobb, de ezt a fájdalmat nem bántom. Látom mindenfelé a rabul ejtett igazságokat - vajon milyen fogolykiváltó rend támad majd kiszabadításukra?

Az a feladatunk, hogy keressük mindenben a pozitívumot, s az igazságot inkább gyógyításra használjuk, mint pusztításra. Olyan kevés szeretet van a világban, olyan hidegek, dermedtek a szívek, még azokban is, akik az igazság birtokában vannak, akik segíthetnének másokon. A tomizmust illetően, melynek »ki kell lépnie az utcára«, azt gondolom, elérkezett számára annak az ideje, hogy filozófiáját a profán területén bontsa ki, járja át a világot megújult ifjúsága, érdeklődése, bátorsága, szabadsága, és így gyűjtse össze a bölcsesség szétszórt örökségét.

Jacques Maritain mindenekelőtt metafizikus volt, de a tizenöt vaskos kötetben megjelent műveit szemlélve látjuk, hogy az erkölcsbölcselet, a történelem- és társadalombölcselet, a nevelésfilozófia, az esztétika kérdései is mélyen foglalkoztatták. A megismerés fokozatai című nagy munkája mellett egyik fő műve a Teremtő intuíció a művészetben és a költészetben. Két legismertebb munkája a már magyarul is megjelent Az igazi humanizmus, mely a harmincas évek végén a fiatal európai értelmiségiek alapkönyve volt, valamint a sokak által félreértett A garonne-i paraszt.

Itthon a harmincas évektől alig telt el hónap, hogy valamelyik folyóiratunk vagy hetilapunk ne közölt volna valamit Maritain, illetve szellemi környezete írásaiból: Korunk Szava, Jelenkor, Élet, Vigilia, Életünk, Hazánk, Pesti Napló, Új Ember. Ez a jelenlét 1948 végéig tartott. 1949-től Maritain munkásságát is beborította a diktatúra csendje. Ezért 1973-ban csak az idősebbek tudhatták, kit búcsúztatnak Sinkó Ferenc szép szavai az Új Emberben: Az "égi koldus" hazájára talált.

Ugyanakkor VI. Pál pápa a következő táviratot küldte a toulouse-i kistestvéreknek: "Maritain ... korunk valóban nagy gondolkodója, a gondolkodás, az élet és az ima művészetének mestere volt. Egyedül és szegényen halt meg Foucauld atya kistestvéreinél. Hangja, alakja megmarad a filozófiai gondolkodás és a katolikus meditáció örökségében. Emlékezetes marad számunkra jelenléte itt, a Szent Péter téren a zsinat záróünnepségén, amikor mesterünk eljött, hogy Krisztus nevében üdvözölje a kultúra világát."

S megmarad emléke mindenütt, ahol szándéka szerint igyekeznek otthont teremteni az igaznak, jónak, szépnek és szentnek:

Szerte a világon - írja Maritain - meg kellene sokszorozni a szellemi élet központjait, ahol a kontemplatív élet gyakorlati tudományát és a szentek tanítását tanulmányozzák - önmagukban és a költészettel és megismeréssel, a kultúrával és a mindennapok erkölcsével való összefüggésükben is - amelyek segíthetnék a különféle képzettségű és hivatású gondolkodó elmék sokaságát (akik között egyaránt ott találhatók a filozófusok és az ő olvasóik), akiknek titkos vágy emészti szívét: fölébe emelkedni az érzékek életének és tüzet fogni attól a lángtól, amely a lélek hőseiben lobogott.

Dabóci Mihók Mária

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu